JKfotball Skrevet 14. november 2013 #1 Del Skrevet 14. november 2013 Hei!i tre år har jeg trent og jobbet mot et bestemt mål, nemlig befalsskole(forsvarets etterretnings høg skole) (FEH). skulle på sesjon idag, noe som skulle være en stor og bra dag for meg. møtte opp klokka 10:00 idag tidlig, fullførte legesjekk og fysiske tester med stil, fikk faktisk topp karakter i alt der. så kom jeg til det teoretiske.... da klarte jeg å klumse til absolutt alt på grunn av stress og dårlig tid, og endte opp med en karakter 1, den store grunnen var absolutt matematikk, jeg er kjempe dårlig i matte. Jeg har også tatt og øvd mye fysisk og lite om den IQ-test.Snakket med sesjonsoffiser om dette, og han sa at ikke absolutt alt håp var borte. han mente jeg burde ringe forsvaret og spørre om hvis det var noen andre muligheter eller ta prøven på nytt. Han mente også at mine karakterer fra videregående kunne ha noe å si, og kunne kanskje overveie fireren, men ville ikke love meg noenting. Han mente også at dersom jeg fullførte førstegangstjeneste først, og klarte å utmerke meg der, hadde større sjanser til eventuell befalsskole etterpå, men med karakter 1 i teoritesten så er jeg ikke noe tjeneste dyktig, (ikke noe førstegangstjeneste) selv om jeg gjorde det bra fysisk. Alt gikk i dass, hele den harde treningen og håp om en bedre fremtid i forsvaret. Jeg føler at jeg har mistet alt og har ingenting, da han sa at jeg var ikke tjeneste dyktig var det som en buss traff meg, jeg vist ikke hva jeg skulle si 0 kontroll!! Er det noen her inne som har noen mirakelhistorier? eller er det kanskje noen som har klarte dette selv, med en karakter 1? er det håp for meg? Tror aldri jeg har vært så knust i hele mitt liv. kan ikke huske sist jeg gråt, men på oslo S ista mens jeg ventet på bussen klarte jeg faktisk ikke holde tårene tilbake. Håper virkelig på hjelp her. framtiden ser veldig sort ut nå! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nikamari Skrevet 14. november 2013 #2 Del Skrevet 14. november 2013 Søkte Fos med karakter 3 fra sesjon, jeg kom ikke inn, jeg har både ringt og sendt mail til vernepliktsverket. Det var det som skjedde med meg. Men der kan gjøres unntak stod det i brevet mitt: Du har veldig god tjenesteuttalese ifra førstegangstjeneste Du har meget gode karakterer ifra vgs Du har fag fra vgs som er relevante for utdanning i forsvaret Ønsker deg masse lykketil, ikke gi opp drømmen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kyary Pamyu-Pamyu Skrevet 14. november 2013 #3 Del Skrevet 14. november 2013 Tror ikke du trenger å ta det så tungt. Jeg trodde nemlig det var slik at teoritesten ikke har noe å si om man kan ta førstegangstjenesten eller ikke, det er kun befalsskolen som krever minst karakter 5. VPV har sagt at om man f.eks. søker til fallskjermjeger i førstegangstjenesten og utmerker deg der, så er det ingen problem for deg å starte på befalsskolen. Et annet alternativ er Krigsskolen, evt. UB/GBU-befal. Nå uttaler jeg meg fra noe jeg mener å huske. Uansett, jeg anbefaler deg å stille samme spørsmål på dette forumet: http://milforum.net/forum.php Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Genesis Skrevet 14. november 2013 #4 Del Skrevet 14. november 2013 Spør om du kan ta testen en gang til! Ikke for å være frekk, men har selv tatt den testen, og å få karakteren 1 er så dårlig at du nesten må være mentalt retardert. Du kan jo lese og skrive, så da klarer du også minst 4-5 på den testen på en god dag. Du må ha fått fullstendig hjerneteppe og blokkert deg selv mentalt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #5 Del Skrevet 14. november 2013 Spør om du kan ta testen en gang til! Ikke for å være frekk, men har selv tatt den testen, og å få karakteren 1 er så dårlig at du nesten må være mentalt retardert. Du kan jo lese og skrive, så da klarer du også minst 4-5 på den testen på en god dag. Du må ha fått fullstendig hjerneteppe og blokkert deg selv mentalt. Er det noen som hjelper med sånne tester, som jeg får øve på forhånd hvis jeg får ta testen på nytt i Oslo da!! Anonymous poster hash: fd8f0...4f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JKfotball Skrevet 14. november 2013 Forfatter #6 Del Skrevet 14. november 2013 Tror ikke du trenger å ta det så tungt. Jeg trodde nemlig det var slik at teoritesten ikke har noe å si om man kan ta førstegangstjenesten eller ikke, det er kun befalsskolen som krever minst karakter 5. VPV har sagt at om man f.eks. søker til fallskjermjeger i førstegangstjenesten og utmerker deg der, så er det ingen problem for deg å starte på befalsskolen. Et annet alternativ er Krigsskolen, evt. UB/GBU-befal. Nå uttaler jeg meg fra noe jeg mener å huske. Uansett, jeg anbefaler deg å stille samme spørsmål på dette forumet: http://milforum.net/forum.php Lykke til. Takk for det det hjelp ganske mye Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #7 Del Skrevet 14. november 2013 Hei! i tre år har jeg trent og jobbet mot et bestemt mål, nemlig befalsskole(forsvarets etterretnings høg skole) (FEH). skulle på sesjon idag, noe som skulle være en stor og bra dag for meg. møtte opp klokka 10:00 idag tidlig, fullførte legesjekk og fysiske tester med stil, fikk faktisk topp karakter i alt der. så kom jeg til det teoretiske.... da klarte jeg å klumse til absolutt alt på grunn av stress og dårlig tid, og endte opp med en karakter 1, den store grunnen var absolutt matematikk, jeg er kjempe dårlig i matte. Jeg har også tatt og øvd mye fysisk og lite om den IQ-test. Snakket med sesjonsoffiser om dette, og han sa at ikke absolutt alt håp var borte. han mente jeg burde ringe forsvaret og spørre om hvis det var noen andre muligheter eller ta prøven på nytt. Han mente også at mine karakterer fra videregående kunne ha noe å si, og kunne kanskje overveie fireren, men ville ikke love meg noenting. Han mente også at dersom jeg fullførte førstegangstjeneste først, og klarte å utmerke meg der, hadde større sjanser til eventuell befalsskole etterpå, men med karakter 1 i teoritesten så er jeg ikke noe tjeneste dyktig, (ikke noe førstegangstjeneste) selv om jeg gjorde det bra fysisk. Alt gikk i dass, hele den harde treningen og håp om en bedre fremtid i forsvaret. Jeg føler at jeg har mistet alt og har ingenting, da han sa at jeg var ikke tjeneste dyktig var det som en buss traff meg, jeg vist ikke hva jeg skulle si 0 kontroll!! Er det noen her inne som har noen mirakelhistorier? eller er det kanskje noen som har klarte dette selv, med en karakter 1? er det håp for meg? Tror aldri jeg har vært så knust i hele mitt liv. kan ikke huske sist jeg gråt, men på oslo S ista mens jeg ventet på bussen klarte jeg faktisk ikke holde tårene tilbake. Håper virkelig på hjelp her. framtiden ser veldig sort ut nå! Hmm..ikke for å knuse alle håp her. Men har du seriøse planer om FEH kan du igrunn glemme det når du fikk 1 på IQ-test. Skal du komme inn her må du ha gode karakterer. Dvs toppkarakterer fra videregående og/eller score toppkarakter i teoritesten på sesjon. Du må også ha veldig talent for språk og grammatikk. Fallskjermjeger er mye vanskeligere igjen. Da må du ha ekstrem fysikk og tåle mye psykisk. Var vel 1200 søkere der i fjor. 28 stk passerte nåløyet.. Men vil du absolutt bli yrkessoldat kan du jo alltids under førstegangstjenesten søke deg over til Telemark Bataljon som grenader. Eller enda mer ekstremt kanskje bli leiesoldat i fremmedlegionen. :-) Om du tror du får tatt testen fra sesjonen om igjen og scorer midt på treet der, samtidig som du kanskje bruker 1 år etter videregående til å forbedre karakterene dine så har du jo fortsatt en mulighet, siden FEH har søkere med høyere snittalder enn andre befalsskoler. Anonymous poster hash: 1c982...d8c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JKfotball Skrevet 14. november 2013 Forfatter #8 Del Skrevet 14. november 2013 Hmm..ikke for å knuse alle håp her. Men har du seriøse planer om FEH kan du igrunn glemme det når du fikk 1 på IQ-test. Skal du komme inn her må du ha gode karakterer. Dvs toppkarakterer fra videregående og/eller score toppkarakter i teoritesten på sesjon. Du må også ha veldig talent for språk og grammatikk. Fallskjermjeger er mye vanskeligere igjen. Da må du ha ekstrem fysikk og tåle mye psykisk. Var vel 1200 søkere der i fjor. 28 stk passerte nåløyet.. Men vil du absolutt bli yrkessoldat kan du jo alltids under førstegangstjenesten søke deg over til Telemark Bataljon som grenader. Eller enda mer ekstremt kanskje bli leiesoldat i fremmedlegionen. :-) Om du tror du får tatt testen fra sesjonen om igjen og scorer midt på treet der, samtidig som du kanskje bruker 1 år etter videregående til å forbedre karakterene dine så har du jo fortsatt en mulighet, siden FEH har søkere med høyere snittalder enn andre befalsskoler. Anonymous poster hash: 1c982...d8c Jeg skjønner det, jeg er jo veldig glad i etterretnings arbeid, jeg har vært det siden jeg var 7 år. Men en ting jeg virkelig lurer på nå er at hvis jeg får ta testen på nytt, hvordan skal jeg klare det??? Etterretning har vel ingenting å gjøre med matte, og jeg er ekstremt dårlig i matte, men jeg tror at de andre prøvene gikk fint bortsett fra matte ahh Jeg har egenskapene de trenger, det vet jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #9 Del Skrevet 14. november 2013 Det er en viktig karakter absolutt, og jeg vet ikke helt hvor god unnskyldning det er å si at du scorte dårlig på grunn av stress når du søker deg mot en posisjon som i fremtiden kan kreve at du skal organisere et team med bomber som faller ned rundt ørene på deg... Anonymous poster hash: 3474f...a33 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kyary Pamyu-Pamyu Skrevet 14. november 2013 #10 Del Skrevet 14. november 2013 Jeg mener at før selve testen er sesjonsoffiseren veldig tydelig på å understreke at teoritesten på sesjon er noe du får sjansen til å ta én eneste gang gang i løpet av livet ditt. Likevel mener jeg at jeg har hørt om dem som får en andre sjanse. Etter denne sjansen, og du ryker, så er det over og ut en gang for alle. Jeg vil anbefale deg å ringe VPV i morgen og høre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #11 Del Skrevet 15. november 2013 Jeg skjønner det, jeg er jo veldig glad i etterretnings arbeid, jeg har vært det siden jeg var 7 år. Men en ting jeg virkelig lurer på nå er at hvis jeg får ta testen på nytt, hvordan skal jeg klare det??? Etterretning har vel ingenting å gjøre med matte, og jeg er ekstremt dårlig i matte, men jeg tror at de andre prøvene gikk fint bortsett fra matte ahh Jeg har egenskapene de trenger, det vet jeg Tja..finnes da en drøss med iq-tester på nettet. Sette sammen figurer, se sammenheng i disse. Prøv å huske testen du tok og finn iq-tester som ligner på denne. Sitter du pal og løser slike tester i..la oss si 1 mnd skulle det helt klart være mulig å trene opp hjernen til slike konkrete tester. Men da må du skjønne de. :-) Nytter ikke pugge. Ellers. Hvis legitimeringen på sesjonen forut testen er lite grundig kan du jo få en kamerat el slekning som ligner deg til å ta den for deg. :-) Anonymous poster hash: 1c982...d8c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 15. november 2013 #12 Del Skrevet 15. november 2013 Spør om du kan ta testen en gang til! Ikke for å være frekk, men har selv tatt den testen, og å få karakteren 1 er så dårlig at du nesten må være mentalt retardert. Du kan jo lese og skrive, så da klarer du også minst 4-5 på den testen på en god dag. Du må ha fått fullstendig hjerneteppe og blokkert deg selv mentalt. Faktisk enig med Genesis her. Jeg vet ikke hvor mye jeg fikk på den testen, men jeg fikk over 5. Og jeg følte at jeg svarte i hytt og pine. Du skal ikke trenge å måtte øve til den heller, det skal være lett å fikse den. Du fikk sikkert jernteppe. Forsøk å ringe Vernepliktsverket først og hør om du kan prøve igjen, men gjør det så fort som mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 15. november 2013 #13 Del Skrevet 15. november 2013 Du har selv faciten her. Om du føler at du rotet alt til, slik du forteller, så er nok sjansen for FEH liten. Du havner der om du er tøff i trynet, verdensmester og aldri innrømmer feil. ALDRI fortell at du scorer dårlig på grunn av stress etc, du er på veg inn i et system som ikke liker bortforklaringer og unnskyldninger - men hvor man hører dem hele tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JKfotball Skrevet 15. november 2013 Forfatter #14 Del Skrevet 15. november 2013 Tja..finnes da en drøss med iq-tester på nettet. Sette sammen figurer, se sammenheng i disse. Prøv å huske testen du tok og finn iq-tester som ligner på denne. Sitter du pal og løser slike tester i..la oss si 1 mnd skulle det helt klart være mulig å trene opp hjernen til slike konkrete tester. Men da må du skjønne de. :-) Nytter ikke pugge. Ellers. Hvis legitimeringen på sesjonen forut testen er lite grundig kan du jo få en kamerat el slekning som ligner deg til å ta den for deg. :-) Anonymous poster hash: 1c982...d8c Men hva med matematikken da?? hvordan skal jeg øve til?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #15 Del Skrevet 15. november 2013 Når det gjelder matte er det verre. Mangler du elementær basiskunnskap i matte så tar det selvfølgelig lang tid å lære seg. Du vet selv hvordan du "øver" på matte. Bare å lete frem mattebøkene dine igjen. Anonymous poster hash: 1c982...d8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lincoln Skrevet 15. november 2013 #16 Del Skrevet 15. november 2013 Ser i utgangspunktet ikke problemet. Man trenger ikke særlig intelligens for å fungere som lavere befal, tvert i mot. Men når man faktisk prøver sitt aller beste og får dårligste score... Da bør man kanskje vurdere en jobb som ikke innebærer at man håndterer skarpladde våpen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #17 Del Skrevet 15. november 2013 Jeg skjønner det, jeg er jo veldig glad i etterretnings arbeid, jeg har vært det siden jeg var 7 år. Men en ting jeg virkelig lurer på nå er at hvis jeg får ta testen på nytt, hvordan skal jeg klare det??? Etterretning har vel ingenting å gjøre med matte, og jeg er ekstremt dårlig i matte, men jeg tror at de andre prøvene gikk fint bortsett fra matte ahh Jeg har egenskapene de trenger, det vet jeg Det er jo ikke matematikk som sådan, men logikk. Noe du vil trenge en god del av i etterretningen. Anonymous poster hash: 36d29...e9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #18 Del Skrevet 15. november 2013 http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1451653 Anonymous poster hash: 36d29...e9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SliceOfLife Skrevet 15. november 2013 #19 Del Skrevet 15. november 2013 Jeg skjønner det, jeg er jo veldig glad i etterretnings arbeid, jeg har vært det siden jeg var 7 år. Men en ting jeg virkelig lurer på nå er at hvis jeg får ta testen på nytt, hvordan skal jeg klare det??? Etterretning har vel ingenting å gjøre med matte, og jeg er ekstremt dårlig i matte, men jeg tror at de andre prøvene gikk fint bortsett fra matte ahh Jeg har egenskapene de trenger, det vet jeg Jeg er også ekstremt dårlig i matte (men veldig kreativ og tenker logisk) Mener på jeg fikk full pott på logikk-delen og grammatikken var vel ikke utfordrende heller, dermed karakteren 6, selv om jeg ikke engang fullførte alle matte-spørsmålene, og det jeg utførte var muligens feil også fordi jeg hadde ikke hatt matte siden ungdomsskolen og var ute av trening. Det er nok de andre delene til sammen som har trukket deg ned totalt, om du ikke er god på noen av delene så ja.. da sliter du litt. Hva har du gjort for å få 1? Ikke for å være frekk, men den logiske delen har lite med matte å gjøre, og mye med logisk tenking å gjøre noe som er veldig viktig for en som skal være en leder og en problemløser. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JKfotball Skrevet 15. november 2013 Forfatter #20 Del Skrevet 15. november 2013 (endret) Jeg er også ekstremt dårlig i matte (men veldig kreativ og tenker logisk) Mener på jeg fikk full pott på logikk-delen og grammatikken var vel ikke utfordrende heller, dermed karakteren 6, selv om jeg ikke engang fullførte alle matte-spørsmålene, og det jeg utførte var muligens feil også fordi jeg hadde ikke hatt matte siden ungdomsskolen og var ute av trening. Det er nok de andre delene til sammen som har trukket deg ned totalt, om du ikke er god på noen av delene så ja.. da sliter du litt. Hva har du gjort for å få 1? Ikke for å være frekk, men den logiske delen har lite med matte å gjøre, og mye med logisk tenking å gjøre noe som er veldig viktig for en som skal være en leder og en problemløser. Nei azz jeg vet ikke jeg er sikker på at jeg klarte å løse de andre oppgavene greit, men matte bomme jeg på, så nå har jeg ringt dem og ba om å ta testen på nytt, det var en veldig frekk mann som svarte og sa karakter 1= 0 mulighet.. "vi vil ikke ha noenting å gjøre med deg" ringte tilbake og da, var det en dame som ba meg om å sende en klage og det skal jeg gjøre om noen timer, blir glad med litt tips på hvordan klagen skal være Endret 15. november 2013 av JKfotball Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå