AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #1 Skrevet 14. november 2013 Dette er kanskje flaut, men jeg og kompisen min liker ikke å rydde så hyblene vi leier ser egentlig ikke ut, men nå har huseier kommet innom og klagd og sagt vi vil bli kastet ut om vi ikke holder det ryddig? Kan han det? Det står ikke noe om ryddighet i kontrakten, egentlig burde han jo aldri vært i vår leilighet, men siden vi leier bare en etasje i huset og vi bare har lås in til vårt rom så har han hatt mulighet til det, selv om det høres rart ut at huseier kan gå inn uten å spørre. Vi ødelegger ikke noe, det er mer snakk om at det aldri blir støvsugd og det kan ligge pizzaesker med pizza i på kjøkkenet. Anonymous poster hash: 561ae...4c8
Atlanterhavet Skrevet 14. november 2013 #2 Skrevet 14. november 2013 Det er uhygienisk,kanskje det til og med har begynt å lukte? Jeg vet ikke hva han kan og ikke kan,men herregud, ingen "liker" å rydde! 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #3 Skrevet 14. november 2013 Heisann. Det meste av dette må være regulert i kontrakten. Står det ikke noe om rydding og vasking der, slik du sier, står du egentlig ganske fritt til å ha det uryddig. Det er forresten ikke lov til å avtale vilkår som er dårligere for dere som leier enn det loven sier, og loven er etter § 1-2 preseptorisk (altså ufravikelig). Husleieloven sier imidlertid også bittelitt om hvordan dere skal oppføre dere. § 5-1 sier at leieren (leietakeren, om du vil) må "behandle husrommet med tilbørlig aktsomhet". § 5-4 sier videre at "Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen". Du må altså holde det på et minimum: Du kan ikke være så slepphendt med rydding og vasking at det skader noe av eiendommen, og du må foreta vanlig vedlikehold (eller melde fra om det vedlikehold som er utleiers ansvar når du ser at vedlikehold trengs). Ikke søl Plumbo på gulvet og la det ligge, akkurat, og behandle eiendommen pent. Men det er også alt, egentlig. Kan ikke se at det dere holder på med er utenfor det loven krever, så dere kan nok slappe av. Jeg synes jo i utgangspunktet dere bør etterkomme ganske rimelige pålegg fra utleier, men dere er ikke bundet til det og trenger selvsagt ikke vaske nitidig og nøye for h*ns skyld. Anonymous poster hash: 8be69...8ee 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #4 Skrevet 14. november 2013 Det er uhygienisk,kanskje det til og med har begynt å lukte? Jeg vet ikke hva han kan og ikke kan,men herregud, ingen "liker" å rydde! Jeg spurte ikke om noen kunne rakke ned på oss, jeg spurte om hva utleier har lov til. TS Anonymous poster hash: 561ae...4c8 2
Atlanterhavet Skrevet 14. november 2013 #5 Skrevet 14. november 2013 Jeg spurte ikke om noen kunne rakke ned på oss, jeg spurte om hva utleier har lov til. TS Anonymous poster hash: 561ae...4c8 Fordi dere ikke "liker" å bli rakket ned på? Kjære vene,dette blir for dumt! Som småbarn må dere bli fortalt at dere skal rydde etter dere. 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #6 Skrevet 14. november 2013 Fordi dere ikke "liker" å bli rakket ned på? Kjære vene,dette blir for dumt! Som småbarn må dere bli fortalt at dere skal rydde etter dere. H*n spurte nå tross alt om utleier har noen lovhjemmel for å kreve at de rydder. Det påvirker da ikke livet ditt om andre driter i å rydde hjemme hos seg, og spørsmålet var hva utleier har rett til, ikke "synes du det er finest med rent og ryddig eller rotete og skittent?". Jeg synes også det er hyggeligere om det ikke ligger gammel kebab strødd utover stuen, men jeg gir likevel flatt faen i hvordan det ser ut på steder jeg ikke er. KG, ass. Avsporinger finner du alle steder, men KG må være best i landet på moralisering og anekdoter. Skal ikke spekulere videre i årsaken til det. Anonymous poster hash: 8be69...8ee 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #7 Skrevet 14. november 2013 Heisann. Det meste av dette må være regulert i kontrakten. Står det ikke noe om rydding og vasking der, slik du sier, står du egentlig ganske fritt til å ha det uryddig. Det er forresten ikke lov til å avtale vilkår som er dårligere for dere som leier enn det loven sier, og loven er etter § 1-2 preseptorisk (altså ufravikelig). Husleieloven sier imidlertid også bittelitt om hvordan dere skal oppføre dere. § 5-1 sier at leieren (leietakeren, om du vil) må "behandle husrommet med tilbørlig aktsomhet". § 5-4 sier videre at "Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen". Du må altså holde det på et minimum: Du kan ikke være så slepphendt med rydding og vasking at det skader noe av eiendommen, og du må foreta vanlig vedlikehold (eller melde fra om det vedlikehold som er utleiers ansvar når du ser at vedlikehold trengs). Ikke søl Plumbo på gulvet og la det ligge, akkurat, og behandle eiendommen pent. Men det er også alt, egentlig. Kan ikke se at det dere holder på med er utenfor det loven krever, så dere kan nok slappe av. Jeg synes jo i utgangspunktet dere bør etterkomme ganske rimelige pålegg fra utleier, men dere er ikke bundet til det og trenger selvsagt ikke vaske nitidig og nøye for h*ns skyld. Anonymous poster hash: 8be69...8ee Tusen takk, skal sende mail til utleier og skrive at vi ikke tror han har rett til å kaste oss ut pga leiligheten ser ut som en svinesti, men at vi selvsagt er villige til å rydde om han kan vise til hjemmelen han har til å kaste oss ut. TS Anonymous poster hash: 561ae...4c8
AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #8 Skrevet 14. november 2013 Tusen takk, skal sende mail til utleier og skrive at vi ikke tror han har rett til å kaste oss ut pga leiligheten ser ut som en svinesti, men at vi selvsagt er villige til å rydde om han kan vise til hjemmelen han har til å kaste oss ut. TS Anonymous poster hash: 561ae...4c8 Bare hyggelig. Det kreves generelt mye for å kaste folk ut her til lands, på godt og vondt. Selv har jeg leid ut, og da merker du baksiden av medaljen, men her virker jo kravet til utleier ganske urimelig også. Det rasjonelle her er at huseier bør bry seg om det som påvirker verdien på eiendommen eller fører til merarbeid for han eller henne, og så lenge dere bor der og betaler er det ett fett om det ser fint ut eller ikke. Greit nok at det "ser finere ut" om det ryddes jevnlig, men det bør ikke bry en utleier som ikke trenger å brys med det. Kos dere med pizzaen! Anonymous poster hash: 8be69...8ee
AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #9 Skrevet 14. november 2013 Han kan ikke kreve at det er ryddig - dvs at dere støvsuger ukentlig og unngår å slenge skitne klær på gulvet, f.eks.. Men med litt velvilje kan han muligens kreve at dere holder det hygienisk - matrester som blir liggende i dager og uker stinker og råtner, lukta kan sette seg i veggene og f.eks. pizza i pizzaesker kan potensielt råtne, sive gjennom esken og skade underlaget under. Ved en viss grad av manglende hygiene, så går det rett og slett ut over boligen. Og dere kommer til å få en helvetes jobb med å vaske ut den dagen dere skal flytte, om dere ikke rydder og vasker jevnlig mens dere bor der. Jeg ville iallefall begynt å spare penger til profesjonelt vaskebyrå allerede nå... Anonymous poster hash: 1081f...375 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #10 Skrevet 14. november 2013 Når det er så uryddig at det f.eks lukter, kan føre til skader og unødvendig slitasje har han vel lov til å kaste dere ut? Anonymous poster hash: 04bec...dc0 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #11 Skrevet 14. november 2013 Han kan ikke kreve at det er ryddig - dvs at dere støvsuger ukentlig og unngår å slenge skitne klær på gulvet, f.eks.. Men med litt velvilje kan han muligens kreve at dere holder det hygienisk - matrester som blir liggende i dager og uker stinker og råtner, lukta kan sette seg i veggene og f.eks. pizza i pizzaesker kan potensielt råtne, sive gjennom esken og skade underlaget under. Ved en viss grad av manglende hygiene, så går det rett og slett ut over boligen. Og dere kommer til å få en helvetes jobb med å vaske ut den dagen dere skal flytte, om dere ikke rydder og vasker jevnlig mens dere bor der. Jeg ville iallefall begynt å spare penger til profesjonelt vaskebyrå allerede nå... Anonymous poster hash: 1081f...375 Tror nok at utleier har retten på sin side, så dere må nok begynne å rengjøre og kaste søppel gjevnlig hvis dere skal unngå bråk med utleier. Så må det jo bli hyggeligere for dere som bor der også med ryddig rent husrom Anonymous poster hash: 81d45...447 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #12 Skrevet 14. november 2013 Folkens, det er allerede på det rene at man ikke skal skade eiendommen, og nå bare gjetter dere ut fra hva dere synes er koselig eller fornuftig. TS skjønner godt at man ikke har rett til å skade eiendommen. Spørsmålet her er om utleier kan kreve rydding utover det som er nødvendig for å unngå skade på eiendommen, og da bare synser flere i vei uten hensyn til hverken kontrakt eller lov. Det er slik loven faktisk er som teller, ikke slik du mener den burde være. Bare slapp av, TS. Husleieloven gjelder, du kan ikke ha dårligere vilkår enn den gir og kan ikke pålegges mer rydding enn kontrakten tilsier samt det jeg viste fra husleielovens kapittel 5. Anonymous poster hash: 8be69...8ee
Unia Skrevet 14. november 2013 #13 Skrevet 14. november 2013 Det kommer jo litt an på hvor mye rot det er mener jeg. Hvis det er veldig mye, så kan det jo faktisk gjøre skade på gulv/vegger om det går lang tid. Og jeg vet at dette ikke er en del av spørsmålet, men det er faktisk ikke snakk om mer enn kanskje 1 time rydding i uka. En gang "må" dere jo lære dere å rydde uansett.
Erazor Skrevet 14. november 2013 #14 Skrevet 14. november 2013 Husk at hvis dere velger å gå i «krig» med utleier, så bør dere være svært påpasselig med å ikke gjøre noe som kan brukes mot dere for å få dere kastet ut (for eksempel være for sen med husleien). Personlig ville jeg ikke ha anbefalt å ha et dårlig forhold til huseier. Hvis dere skulle bli kastet ut, så finnes det en del huseiere som ber om referanser fra tidligere leieforhold. Da er det greit å ikke måtte forklare hvorfor dere ikke kan oppgi forrige huseier som referanse. 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #15 Skrevet 14. november 2013 Kan kreve? Det tror jeg kanskje,om han har hatt mulighet til å se hvordan dere har det. Vet du, det kan være matrester igjen i pizzaesker. kan dra til seg kryp. Om det skulle oppstå brann,så kan det bli farlig å ha så mye rot. Nei, det er kanskje ikke så gøy å rydde,men det er noe en må gjøre. tar dere opp hver dag, og går i søpla med det, så blir det enkelt Anonymous poster hash: e3634...961 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #16 Skrevet 14. november 2013 Husk at hvis dere velger å gå i «krig» med utleier, så bør dere være svært påpasselig med å ikke gjøre noe som kan brukes mot dere for å få dere kastet ut (for eksempel være for sen med husleien). Personlig ville jeg ikke ha anbefalt å ha et dårlig forhold til huseier. Hvis dere skulle bli kastet ut, så finnes det en del huseiere som ber om referanser fra tidligere leieforhold. Da er det greit å ikke måtte forklare hvorfor dere ikke kan oppgi forrige huseier som referanse. Har ingen intensjoner om å krangle med utleier, bare å få ha mitt privatliv og det er da ikke akkiurat urimelig. Har betalt husleie ett år på forskudd så dette går nok bra go vi betaler 13,5 i måneden så tror ikke han er veldig keen på å finne et påskudd for å kaste oss ut og ende med å gå en måned uten husleie bare for å vite at leiligheten alltid er støvsugd så viktig er det nok ikke for han. 2 måneder hadde leiligheten stått tom da vi begynte å leie, neste leietaker er kanskje også smart nok til å prute, det var ikke vi:-) TS TS Anonymous poster hash: 561ae...4c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå