AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #1 Skrevet 14. november 2013 Sønnen vår går ikke enda, og bruker derfor fotposer i barnehagen. Har tovasokker inni og fryser ikke. I det siste har vi fått kommentarer fra de ansatte om at han kanskje snart burde få sko. Når jeg spør hvorfor han skal ha det svarer de bare at det er nå det vanligste. Men de bekrefter at han ikke fryser med fotposer. Kan noen forklare meg hvorfor han skal ha sko så lenge han ikke går? Blir fotposer kanskje for kaldt etterhvert? Eller tenker de at han vil begynne å gå om han får sko? Jeg tenkte det var greit å vente med skokjøp til han fakisk har bruk for dem, siden det koster litt med skikkelige vintersko. Fysioterapeuten min sier det er like greit å vente med sko så lenge han ikke trenger det. Hva tenker dere erfarne mødre om dette, er det jeg som er helt fjern? Anonymous poster hash: 5aac5...909
AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #2 Skrevet 14. november 2013 Sko hindrer motorisknutvikling av foten og de skal ikke ha sko før de går mer enn de kryper. Bare tull av barnehagen altså. Anonymous poster hash: ed898...5c8 6
AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #3 Skrevet 14. november 2013 Jeg har lurt på det samme, sønnen min holder på å lære seg å gå nå men jeg har ikke kjøpt sko enda fordi han trenger det jo egentlig ikke. Men i åpen barnehage snakket de om at barna burde vennes til å ha på sko før de lærte å gå, må si jeg ble overrasket.... Jeg har iallefall ikke giddet å gå til anskaffelse av sko foreløpig, men når han begynner å blir stødig så skal jeg nok få tak i et par Anonymous poster hash: fc04e...308
AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #4 Skrevet 14. november 2013 Vi er jo ikke laget for å gå med sko, så det er ingen grunn til at man skal trenge dette før det er praktiak ute når de går. La foten utvikle seg naturlig. Det er langt langt vanskeligere for et barn å reise seg og å krype med sko på aå en sko vil være et hinder i det utviklingsstadiet som barnet er på nå. Har fått god opplæring fra fysioterapeut på detteAnonymous poster hash: ed898...5c8 1
Petalouda Skrevet 14. november 2013 #5 Skrevet 14. november 2013 Ungen bør ha sko ute. En sko beskytter mye bedre mot uteskader. Dessuten bør barn venne seg til at vi har på sko når vi er ute i barnehagen. Og han skal jo lære å gå med sko også. Blir veldig dumt dersom han lærer å gå uten sko inne, og så blir han sittende pal på rumpa ute fordi han ikke er vant til sko. Dessuten gir sko god støtte når han skal gå ute, ikke så moro å trpkke på pinner og steiner og sånt ute. Og jo fortere han kommer seg opp og får rørt på seg jo bedre er det, for små kropper som sitter stille fryser lettere. Og en annen ting, barn som ikke kan gå blir ofte plassert i vogn når man er ute, for at de ikke skal fryse. De får frisk luft, men er jo akk så inaktive.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #6 Skrevet 14. november 2013 Takk for svar, godt å høre at det ikke bare er oss som synes fotposer er greit mens han krabber. Skotilvenningen må han vel gjennom uansett, men jeg ser ingen grunn til å kjøpe dyre sko nå som kanskje er for små når han begynner å gå. Ungen bør ha sko ute. En sko beskytter mye bedre mot uteskader. Dessuten bør barn venne seg til at vi har på sko når vi er ute i barnehagen. Og han skal jo lære å gå med sko også. Blir veldig dumt dersom han lærer å gå uten sko inne, og så blir han sittende pal på rumpa ute fordi han ikke er vant til sko. Dessuten gir sko god støtte når han skal gå ute, ikke så moro å trpkke på pinner og steiner og sånt ute. Og jo fortere han kommer seg opp og får rørt på seg jo bedre er det, for små kropper som sitter stille fryser lettere. Og en annen ting, barn som ikke kan gå blir ofte plassert i vogn når man er ute, for at de ikke skal fryse. De får frisk luft, men er jo akk så inaktive. Gutten vår skal ikke gå fortest mulig, han skal gå når han selv er klar for det. Barnehagen er kjempeflinke til å ha han med leken, og han er i vogn bare når de går tur. Ellers er han med og aker, bygger snømann, kjører sparketraktor osv. TS Anonymous poster hash: 5aac5...909 5
AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #7 Skrevet 14. november 2013 Blir virkelig unger sittende på rompa ute fordi de har lært å gå inne uten sko? Det klarer jeg virkelig ikke å tro på i mine villeste drømmer...Anonymous poster hash: fc04e...308 10
Vera Vinge Skrevet 14. november 2013 #8 Skrevet 14. november 2013 Vi kjøpte sko da barnet faktisk gikk (mer enn et par skritt her og der). Brukte skoposer hele fjor vinter, og han frøs aldri. Ingen problem med overgang til sko heller. Enig i at det ikke er noe poeng å få dem til å gå så tidlig som mulig. Fysioterapeuter mener jo også at det er best å ikke gi foten for mye støtte i starten. 3
Gjest Magdalene Skrevet 14. november 2013 #9 Skrevet 14. november 2013 Ungen bør ha sko ute. En sko beskytter mye bedre mot uteskader. Dessuten bør barn venne seg til at vi har på sko når vi er ute i barnehagen. Og han skal jo lære å gå med sko også. Blir veldig dumt dersom han lærer å gå uten sko inne, og så blir han sittende pal på rumpa ute fordi han ikke er vant til sko. Dessuten gir sko god støtte når han skal gå ute, ikke så moro å trpkke på pinner og steiner og sånt ute. Og jo fortere han kommer seg opp og får rørt på seg jo bedre er det, for små kropper som sitter stille fryser lettere. Og en annen ting, barn som ikke kan gå blir ofte plassert i vogn når man er ute, for at de ikke skal fryse. De får frisk luft, men er jo akk så inaktive. Nå ga jeg deg et pluss ved en feil, for det du skriver viter jo bare at du ikke har peiling på hva du snakker om. Spør hvilken som helst fysioterapeut, fotterapeut etc.. 3
Petalouda Skrevet 14. november 2013 #10 Skrevet 14. november 2013 Nå ga jeg deg et pluss ved en feil, for det du skriver viter jo bare at du ikke har peiling på hva du snakker om. Spør hvilken som helst fysioterapeut, fotterapeut etc.. he he dette har jeg faktisk god peiling på , mer enn de fleste
Petalouda Skrevet 14. november 2013 #11 Skrevet 14. november 2013 TS - du vil ikke kjøpe "dyre sko som kan bli for små før han kan gå" og her illustrerer du prioriteringen din elegantl. En sko er ikke bare til å gå i, en sko skal beskytte foten mot skader. Og hvor lenge er ungen ute med skoene på i barnehagen tror du egentlig? Ikke lenge nok til å på noen måte hindre fotens naturlige utvikling. Host opp gryn og kjøp skikkelige sko du, det er best for barn når de er ute. Hvorfor så uvillig til å høre på barnehagepersonalet - de har tross alt langt mer erfaring her enn det du har.
Gjest Magdalene Skrevet 14. november 2013 #12 Skrevet 14. november 2013 he he dette har jeg faktisk god peiling på , mer enn de fleste Kom gjerne med dokumentajson på det du skrev, for det er bare tull. Barnehagepersonale har ikke utdannelse innenfor føtter, og utvikling av dem. Så nei, jeg hører heller på de som er eksperter på området. Hvilken skader mener du at barna kan få på føttene, som gjør at det er så viktig med sko, konta skoposer? Barne er jo ikke på en byggeplass akkurat. 6
Petalouda Skrevet 14. november 2013 #13 Skrevet 14. november 2013 Barna er på en lekeplass, og du kan lett sammenligne det med en byggeplass for barn. Det er steiner, kongler, pinner, skare, snø og is, og det er bare naturen. Tenk at alle de andre går med sko, det er lett å bli tråkket på, syklet på, akt på. Små føtter er utrolig myke og skjøre. Men for all del, bruk skoposer du.
Gjest Magdalene Skrevet 14. november 2013 #14 Skrevet 14. november 2013 Barna er på en lekeplass, og du kan lett sammenligne det med en byggeplass for barn. Det er steiner, kongler, pinner, skare, snø og is, og det er bare naturen. Tenk at alle de andre går med sko, det er lett å bli tråkket på, syklet på, akt på. Små føtter er utrolig myke og skjøre. Men for all del, bruk skoposer du. Det er da ingen ting av det du nevner som utgjør noen stor fare akkurat. Alle andre som kan gå, går med sko ja. Men de som ikke kan gå, trenger ikke sko. De skal jo ikke tråkke på kongler, pinner, skare, snø og is.. 7
AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #15 Skrevet 14. november 2013 Det var snakk om et barn som ikke kan gå enda, fikk du med deg det? Sa er det vel begrenset Hvor mye ungen selv tråkker på. Og hvis det er så ville tilstander bør jeg kanskje virdere å ikle ungen hjelm også da, når det er så lett å bli syklet, tråkket og akt på.....Anonymous poster hash: fc04e...308 5
AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #16 Skrevet 14. november 2013 Hva mener dere andre om skader? Dette er mitt første barn, og jeg ble litt usikker nå. Men han kan jo like godt bli skadet andre steder på kroppen, siden han krabber rundt med mye av kroppen nært bakken (mtp å bli akt på osv.) At du mener jeg ikke prioriterer riktig ved å bruke fotposer er jo helt merkelig. Jeg tror han har best av å vente med sko, og ser ikke poenget med å kaste boort penger på sko da. Gutten vår får alt han trenger, og jeg tviler på at han trenger sko enda. Anonymous poster hash: 5aac5...909 1
Petalouda Skrevet 14. november 2013 #17 Skrevet 14. november 2013 . Gutten vår får alt han trenger, og jeg tviler på at han trenger sko enda. Anonymous poster hash: 5aac5...909 Og det tviler du på, enda barnehagepersonalet har sagt de syns han trenger sko. Ja ja, hva vet de, er jo ikke de som er ute sammen med han ... eller, vent litt ... jo det er det faktisk.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #18 Skrevet 14. november 2013 Og det tviler du på, enda barnehagepersonalet har sagt de syns han trenger sko. Ja ja, hva vet de, er jo ikke de som er ute sammen med han ... eller, vent litt ... jo det er det faktisk. Vi som foreldre er også ute med han, og vi ser hvordan han fungerer med fotposer. Han er absolutt ikke inaktiv. Jeg spurte som sagt de ansatte direkte om hvorfor de mente han burde få sko snart. De hadde som sagt ikke annet svar enn "Nei det er jo det som er vanlig". De nevnte ikke faren for skader, at han synes det er ubehagelig eller noe. Her hjemme leker han også helt fint i fotposer. Anonymous poster hash: 5aac5...909 2
Missy1 Skrevet 14. november 2013 #19 Skrevet 14. november 2013 Vi brukte skoposer, også i starten når han ikke var så flink til å gå fordi han ikke klarte å gå så bra med tunge vintersko. Fikk aldri noe klager på det. Fortsett med det dere føler er best for deres barn
AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #20 Skrevet 14. november 2013 Mi jente ble mer innaktiv med sko i starten enn med skoposer fordi hun krøyp dårligere og hadde vanskeligere for å seise seg med skoene på. Det ble skoposee i en måned til til hun gikk på egenhånd og da tok tilvenningen en dag. De små barna er oftest ikke rundt de store farene, som sykler, når de er så små. En pinne og stein De kryper over skader dem da ikke. Det er tross alt ikke snakk om å løpe rundt uten sko. Om de virkelig trenger sko for å beskytte foten når de er så små og ikke går burde de vel bruke hjelm også da, hodet er jo ganske nær bakken når de kryper? Min barnehage etterlyste også sko tidligere men jeg sa at jeg lytta til fysioterapeuten og det respekterte De uten problem.Anonymous poster hash: ed898...5c8 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå