AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #1 Skrevet 14. november 2013 Gjør du det? Det er en religion det og, på en måte.Anonymous poster hash: 0bd43...4b8
AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #2 Skrevet 14. november 2013 Nei, jeg har sett litt for mange slemme folk som har det litt for godt, og sett litt for mange snille folk som får litt for mye dritt, til at jeg kan tro på at det vi sender ut, får vi tilbake. Anonymous poster hash: 606e5...38f
AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #3 Skrevet 14. november 2013 Nei. I praksis så fungerer det ikke slik. Hadde vært veldig greit om det gjorde det...Anonymous poster hash: 52859...0cd
Gjest Draug Skrevet 14. november 2013 #4 Skrevet 14. november 2013 Nei, rettferdighet er en sosial konstruksjon, ikke en universell sannhet.
Teeny Skrevet 14. november 2013 #5 Skrevet 14. november 2013 Tror det ligger noe i det. Det er kanskje litt mer komplisert enn at hvis man gjør gode ting så får man automatisk gode ting tilbake og samme for negative ting. Man kan jo tjene enorme kunnskaper fra negative erfaringer. Jeg tror det er en slags "intelligent" univers der ute. Høres kanskje ikke så logisk ut, men virker ikke som alt er det i mine øyne.
Mann 42 Skrevet 15. november 2013 #6 Skrevet 15. november 2013 Nei, rettferdighet er en sosial konstruksjon, ikke en universell sannhet. Kjernen i karma er mer eller mindre at "What goes around, comes around". Sprer man negativitet og lidelse, så blir det mer av det, og man vil konfronteres med konsekvensene av det i større grad. Sosiale konstruksjoner og universelle sannheter kan noen ganger være litt vanskelige å skille fra hverandre, ettersom mange sosiale konstruksjoner har sitt grunnlag i ting som iallfall for mennesker er universelle sannheter på et genetisk nivå. Det kom akkurat et interessant innlegg på blogen til Sam Harris om temaet. Det handler om roten til godt og ondt, i et genetisk/sosialt perspektiv.
Gjest Draug Skrevet 15. november 2013 #7 Skrevet 15. november 2013 Kjernen i karma er mer eller mindre at "What goes around, comes around". Sprer man negativitet og lidelse, så blir det mer av det, og man vil konfronteres med konsekvensene av det i større grad. Sosiale konstruksjoner og universelle sannheter kan noen ganger være litt vanskelige å skille fra hverandre, ettersom mange sosiale konstruksjoner har sitt grunnlag i ting som iallfall for mennesker er universelle sannheter på et genetisk nivå. Det kom akkurat et interessant innlegg på blogen til Sam Harris om temaet. Det handler om roten til godt og ondt, i et genetisk/sosialt perspektiv. Fra et mer psykologisk perspektiv kan jeg være med på det. En negativ spiral begynner gjerne med å ta ut indre utfordringer på andre, enten det er bevisst eller ei, men en universell kraft som sørger for rettferdighet klarer jeg ikke å få meg selv til å tro på.
Marie90 Skrevet 15. november 2013 #8 Skrevet 15. november 2013 (endret) Nei. Hvordan du behandler mennesker vil i stor grad reflekteres tilbake på deg, på samme måte hvordan du presterer på jobb/skole eller energien du gir ut. Men noen ganger er ting bare dønn urettferdig og noen ganger er du heldig uten at du har fortjent det. Noen blir drept av gale mennesker og var på feil sted til feil tid. Og jeg tror ikke noen har noe belegg for å si at de hadde gjort noe som fremprovoserte det. Med mindre det er noen her som vet noe om Margaret på 19 år som ble stukket ihjel da hun tok bussen hjem, som jeg ikke vet. Endret 15. november 2013 av Marie90 1
Mann 42 Skrevet 15. november 2013 #9 Skrevet 15. november 2013 Fra et mer psykologisk perspektiv kan jeg være med på det. En negativ spiral begynner gjerne med å ta ut indre utfordringer på andre, enten det er bevisst eller ei, men en universell kraft som sørger for rettferdighet klarer jeg ikke å få meg selv til å tro på. Ikke jeg heller.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2013 #11 Skrevet 19. november 2013 Nei. Og, ja, det er religion.. Eller overtro da.. Som for så vidt betyr det samme i min bok. Anonymous poster hash: f146c...ae6
Lea2 Skrevet 19. november 2013 #12 Skrevet 19. november 2013 Egentlig ikke.. men jeg tror de som er ufine på en eller annen måte en eller annen gang får seg en smell på grunn av dette. Konsekvens av egne handlinger. Enten i form av at andre vender en ryggen, at man får en fysisk straff eller at man rett og slett får trøbbel med samvittigheten/psyken.
seriouslyforreal Skrevet 20. november 2013 #13 Skrevet 20. november 2013 Karma handler om mye mer enn det folk i den vestlige verden tenker på når de hører ordet. Det er ikke en forklaringsmodell for hvorfor gode eller vonde ting skjer med en enkeltperson. Man kan heller se på karma som en langsiktig sparekonto, hvor gevinsten kommer etter hvert og består av at man når et høyere spirituelt nivå (og til slutt Nirvana). Slik som noen nevnte lenger oppe, man kan bli drept av en gal mann fordi man er på feil sted til feil tid. Men tror man på karma tror man også på reinkarnasjon. Og da vil man fødes på nytt i et liv som tilsvarer din karma (og den kan ha blitt bedre eller dårligere i ditt forrige liv). I praksis brukes dette til å opprettholde kastesystemet (sosialt, ikke lovmessig), men de som har "skjønt det" har kommet så langt i sin spirituelle reise at de forstår at veien til lykke er å være uselvisk. Så man kan jo si at en person med god karma vil være lykkeligere, fordi ens gode gjerninger kanskje medfører at man opplever ekte lykke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå