Gå til innhold

Hvem regnes som "svart"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som regel prater folk om afrikanere (sør for Sahara) når de prater om "svarte". Regnes folk fra midtøsten som svarte? Iranere? Tyrkere? Arabere? Hva med Indere?

Anonymous poster hash: 58e65...139
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk fra Midtøsten regnes som hvite, såkalt kaukasiske. Hvis du sjekker Wikipedia for kaukasoide rase innbefatter det europeere, indere, persere og arabere.

Anonymous poster hash: 4bac2...10f

• Liker 1
Skrevet

Som regel prater folk om afrikanere (sør for Sahara) når de prater om "svarte". Regnes folk fra midtøsten som svarte? Iranere? Tyrkere? Arabere? Hva med Indere?

Anonymous poster hash: 58e65...139

Er det lov å si "svarte"?

• Liker 1
Skrevet

Er det lov å si "svarte"?

Det er det sikkert ikke. Svart er en rasistisk farge. :trist:

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner en tyrker som er bleikere enn meg (jeg er bleik sjøl) og noen andre fra midtøsten som også er like bleike som meg. Ei som er halvt asiatisk er brunere enn meg da.

Så kaller ikke de svarte nei :P

Bruker ikke ordet "svart" om mennesker så mye, men hadde jeg gjort det ville jeg nok brukt det om de som er mørkest i huden

Skrevet (endret)

Jeg bruker så og si aldri svart om mennesker, for det er svært få som faktisk er svarte. De fleste, som kommer fra, eller har opphav fra, Afrika har hudfargen brun i ulik styrkegrad. Ikke alle etniske nordmenn er hvite når jeg tenker meg om. Noen er rosa, lyse brune eller på grensen til lilla (når det er kaldt, hehe).

Videre har jeg møtt japanere som er bleikere enn meg, og kinesere som er veldig mørke.

Men få er helt, helt svarte. Tror nesten ikke jeg har sett det? Jeg pleier å si mørk. Hudfargen er mørk, men den er ikke helt svart.

Endret av Evans
Skrevet

Jeg bruker så og si aldri svart om mennesker, for det er svært få som faktisk er svarte. De fleste, som kommer fra, eller har opphav fra, Afrika har hudfargen brun i ulik styrkegrad. Ikke alle etniske nordmenn er hvite når jeg tenker meg om. Noen er rosa, lyse brune eller på grensen til lilla (når det er kaldt, hehe).

Videre har jeg møtt japanere som er bleikere enn meg, og kinesere som er veldig mørke.

Men få er helt, helt svarte. Tror nesten ikke jeg har sett det? Jeg pleier å si mørk. Hudfargen er mørk, men den er ikke helt svart.

Da omtaler du kanskje heller ikke folk som f.eks. etniske nordmenn som hvite, da?

• Liker 3
Skrevet

Alek Wek er en nydelig svart afrikaner.

Se her på denne skjønne kvinnen:

alek_wek_13.jpg

• Liker 2
Skrevet

Da omtaler du kanskje heller ikke folk som f.eks. etniske nordmenn som hvite, da?

Ikke i alle tilfeller, nei. Noen er rosa, andre lyse brune eller noen er nesten lilla. Jeg er jo heller ikke hvit, jeg er vel mer lyse orang? hehe

Men det er jo svært, svært sjeldent - så og si aldri, kan ikke komme på et tilfelle nå, hvor jeg har behov for å bruke navnet på hudfargen til folk.

Jeg har ikke noe i mot at folk sier svart eller hvit om hudfargen til folk, jeg bare beskriver hva jeg selv gjør ;)

Skrevet

Svart er en eufemisme for rasebåsen negroid, akkurat som hvit er en eufemisme for kaukasoide og gul er en eufemisme for mongoloide. Mange tror at svart (negroide) som betegnelse om mennesker omhandler kun folk med opphav fra sør for Sahara, men det er ikke riktig. Bestemte befolkninger i Sørøst-Asia (negritos) og den innfødte befolkningen i Melanesia, New Guinea og Australia omtales også som svarte (negroide). Derfor er det feil å bruke svart/neger og afrikaner som synonymer, slik mange gjør, ettersom folk av nord-afrikansk avstamning ikke er svarte og alle svarte ikke er av afrikansk avstamning. Som eksempel kan det nevnes at fotballspilleren Christian Karembeu er svart fra Ny Caledonia, men er like lite av afrikansk avstamning som den gjennomsnittlige nordmann.

Ellers er det verdt å nevne at det er forskjell på begrepene kaukasisk og kaukasoid. En kaukasisk person kommer fra Kaukasus, mens en kaukasoid person er en person som oppfattes å tilhøre den kaukasoide/hvite rase. Å bruke begrepet asiatisk om noen er også utrolig upresist, da Asia innebefatter et spekter av vidt forskjellige folkegrupper.

Skrevet

Det er det sikkert ikke. Svart er en rasistisk farge. :trist:

Hva med svart på spansk.. Det er jo "negro" :fnise:

Men om noen sier svart, så tenker jeg på f.eks fetteren til typen (fetteren er adoptert) som er så svart at du ikke ser han om natta om han har på seg mørke klær. Han er jo helt svart, og han sier selv svart og ikke mørkhudet :)

Anonymous poster hash: ece3f...467

Skrevet

Hva med svart på spansk.. Det er jo "negro" :fnise:

Men om noen sier svart, så tenker jeg på f.eks fetteren til typen (fetteren er adoptert) som er så svart at du ikke ser han om natta om han har på seg mørke klær. Han er jo helt svart, og han sier selv svart og ikke mørkhudet :)

Anonymous poster hash: ece3f...467

Ingen av de jeg kjenner som har opprinnelse fra Afrika kaller seg for mørkhudet. :) De sier enten afrikanere eller svarte. Så rasistiske de er mot seg selv da. :skratte: Rart at ingen har påpekt det for dem. Det er sikkert fordi vi ikke er i Sverige. :P

Det samme gjelder sigøynere jeg kjenner. De kaller seg selv og andre sigøynere for nettopp det - sigøynere og ikke romfolk eller annet. :)

For meg ser det ut som at enkelte er altfor opptatte av noe personene dette handler om ikke bryr seg noe særlig om. :)

Gjest Citronella
Skrevet

Alek Wek er en nydelig svart afrikaner.

Se her på denne skjønne kvinnen:

alek_wek_13.jpg

Nå handler vel ikke denne tråden om hvorvidt mennesker er pene eller ei. Uansett hudfarge

Jeg sier aldri svart eller gul eller brun eller hvit. For meg er det naturlig heller å betegne mennesker hvor jeg tror de ser ut til å stamme fra, eller ikke legge noe særlig vekt på det i det hele tatt.

• Liker 1
Skrevet

Tror ikke begrepet svart er et fint offentlig ord å bruke. Ville heller sagt afrikanere. Likeledes er vel ikke hvit et riktig ord på fagspråk. Virker mer som dagligdags ord man bare sier, så bruker mange det. Hvite er jo Caucasian på engelsk. Har ikke hørt at man bruker det så mye på norsk da. Kaukasisk liksom? Europeere kan man vel også si. Høres litt rart ut om man går rundt og sier feks hvite, røde, gule, svarte. Hadde en lærer i utlandet som beskrev asiatere og indianere som gule og røde mennesker, var litt komisk. Heller ikke alle europeere eller kaukasiske folkeslag er hvite i fargen så...

Skrevet

Nå handler vel ikke denne tråden om hvorvidt mennesker er pene eller ei. Uansett hudfarge

Jeg sier aldri svart eller gul eller brun eller hvit. For meg er det naturlig heller å betegne mennesker hvor jeg tror de ser ut til å stamme fra, eller ikke legge noe særlig vekt på det i det hele tatt.

Poenget mitt var at hun kan kalles svart. Alek Wek er en av de relativt få svarte modellene som har status som internasjonal supermodell. Hun er av en etnisk gruppe som heter Dinka som har sitt opphav i Sør-Sudan forresten.

Problemet er at istedenfor å synse med hvor en person kan komme fra, så bruker man heller begrepene svart/brun/mørkhudet. I "Oslo"avisen fra igår, sto det et innlegg fra en som reagerte sterkt på et twitterinnlegg fra Oslopolitiet der det hadde blitt skrevet spesifikt at gjerningsmennene var somaliere... Sånt er ikke bra før det er bevist at det er somaliere. Her ville det rette vært å skrive svarte eller mørkhudete.

• Liker 1
Skrevet

. I "Oslo"avisen fra igår, sto det et innlegg fra en som reagerte sterkt på et twitterinnlegg fra Oslopolitiet der det hadde blitt skrevet spesifikt at gjerningsmennene var somaliere... Sånt er ikke bra før det er bevist at det er somaliere. Her ville det rette vært å skrive svarte eller mørkhudete.

Kanskje var det oppklart at de var somaliere? Kanskje hadde de somalisk utseende?

Anonymous poster hash: ee361...b8a

Skrevet

Kanskje var det oppklart at de var somaliere? Kanskje hadde de somalisk utseende? Anonymous poster hash: ee361...b8a

Det var ikke oppklart, for twittermeldingen viste at de var på utkikk etter...og etter det jeg forsto av meldingen så hadde vitner sett noen "mørkhudede personer". I Oslo er vel det ensbetydende med somaliere, ettersom det er mye kriminalitet med den gruppen...men likevel mener jeg altså at man ikke burde ha skrevet somaliere før man hadde tatt gjerningsmennene. For hvis det viste seg at de IKKE var somaliere...

Skrevet

Folk fra Midtøsten regnes som hvite, såkalt kaukasiske. Hvis du sjekker Wikipedia for kaukasoide rase innbefatter det europeere, indere, persere og arabere.

De er ikke "hvite" i min bok, uansett hva wikipedia har å si om saken. De er folk fra midtøsten, og jeg tror ikke noen av oss ville ha noen problemer med å skille mellom en av oss og en av dem.

Skrevet

De er ikke "hvite" i min bok, uansett hva wikipedia har å si om saken. De er folk fra midtøsten, og jeg tror ikke noen av oss ville ha noen problemer med å skille mellom en av oss og en av dem.

En stor andel av befolkningen i midtøsten kan utseendemessig lett forveksles å være fra europeiske middelhavsland. En god del iranere kan utseendemessig være nærmest umulig å skille fra grekere eller syditalienere. Samtidig kan en del nordmenn være vanskelig å skille fra sydeuropeere. Befolkningene overlapper hverandre. Men setter man sammen en tilfeldig valgt større gruppe med nordmenn vil man kunne skille disse utseendemessig fra en tilfeldig valgt større gruppe sammensatt av enten briter, polakker eller spanjoler. Hvite/kaukasoide kan deles inn subgrupper, hvorav disse ganske lett kan skilles fra hverandre. I områder der hvite/kaukasoide overlapper svarte/negroide, øst-asiater/mongoloide eller sør-asiater/dravidiere vil det naturligvis være en blanding som gjør befolkningen der mindre øyensynlig "hvite". Likefullt er befolkningen i midtøsten hovedsaklig å anse som hvit/kaukasoid, uansett hva du måtte ha skrevet i din bok om saken.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...