Gå til innhold

Fordommer mot "miks"-par?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei indisk jente på 22 år som har bodd i Norge hele mitt liv. Familien min kom hit fem år før jeg ble født. Jeg er like norsk som andre jenter, mtp religion og skikker er familien min like hinduistist som den gjennomsnittlige norske familie er kristne. Jeg og kjæresten min har vært sammen i et halvt år nå og vi har det veldig fint sammen, men noen ganger får han/vi kommentarer på at vi er sammen. Folk har sagt til han at han bør finne seg ei ordentlig norsk dame og at jeg bare er med han fordi han er norsk og da klatrer jeg på "rankstigen".
Er slike holdninger vanlige i Norge idag?
Jeg tar meg ikke så nær av dette, men jeg synes det er rart at folk sier slik til og med når jeg er til stede.

Anonymous poster hash: 58dfe...7a9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mange folk er det som har sagt dette til ham? Jeg vil tippe én eller to stykker. Dette er på ingen måte noen vanlig holdning, ikke i nærheten en gang.

• Liker 4
Skrevet

Noen ganger møter mann på slike personer bare, uansett om hvilket land man er i. Jeg er mann selv og har absolutt ikke slike fordommer mot sånne par, det de som sier sånt som er noe galt med for å si det sånn.

Anonymous poster hash: 18b55...15b

Skrevet

... Hæ? Altså, jeg trodde ikke slike holdninger fantes i virkeligheten, iallefall ikke den dag i dag! Nei, jeg har iallefall ikke vært borti noe sånt, og synes det var en veldig rar holdning. Men kanskje jeg bare har vært "heldig" og unngått slike folk?

Selv kunne jeg ikke brydd meg mindre om slike "mikser", og folk skal få være sammen med akkurat hvem de vil for meg iallefall.

• Liker 2
Gjest avocadoen
Skrevet

Nei, og du og han skal ikke akseptere sånt heller. Har flere kompiser som er sammen med damer som ikke er etnisk norsk, og spesielt hun ene har jeg blitt veldig godt kjent med. Utrolig hyggelig jente og veldig søt :)

Skrevet (endret)

Jeg er ei indisk jente på 22 år som har bodd i Norge hele mitt liv. Familien min kom hit fem år før jeg ble født. Jeg er like norsk som andre jenter, mtp religion og skikker er familien min like hinduistist som den gjennomsnittlige norske familie er kristne. Jeg og kjæresten min har vært sammen i et halvt år nå og vi har det veldig fint sammen, men noen ganger får han/vi kommentarer på at vi er sammen. Folk har sagt til han at han bør finne seg ei ordentlig norsk dame og at jeg bare er med han fordi han er norsk og da klatrer jeg på "rankstigen".

Er slike holdninger vanlige i Norge idag?

Jeg tar meg ikke så nær av dette, men jeg synes det er rart at folk sier slik til og med når jeg er til stede.

Anonymous poster hash: 58dfe...7a9

Du er ikke norsk fordi foreldrene dine er førstegenerasjonsinnvandrere og du andregenerasjon. Istedenfor å kjempe mot hvor norsk/ikke norsk man er så synes jeg at du bør heller akseptere din indiske bakgrunn, og prøve å samkjøre den med en norsk identitet. Du sparer deg for mye usikkerhet osv. i fremtiden. Selv om 10 nordmenn sier til deg at du er norsk så vil nr. 11 ikke si det, og det kan svi litt. Erkjenn og anerkjenn din bakgrunn og stå på det. Til syvende og sist handler det om mennesket deg og til det trenger man ingen merkelapper.

Endret av extra
  • Liker 2
Skrevet

Vanlige og vanlige. De eksemplene du gir virker direkte ondsinnede, og dem er det heldigvis veldig få av. Jeg antar også at de som ytrer slikt ikke kjenner deg personlig. De holdningene er, om ikke utdøende, så i hvert fall på retur. Du må rett og slett bare forsøke å heve deg over det, disse menneskene kan ikke snakkes til fornuft.

At en del andre kan se litt på dere tror jeg nok nesten du må regne med. Det er uheldig, selvsagt, men det er stort sett ikke vondt ment. Jeg tror ikke folk flest reagerer negativt, men en del reagerer bare instinktivt på et par som ser litt annerledes ut enn de fleste par de ser. Det er ikke noe mer i det enn når man ser et par sekunder ekstra på et par med uvanlig stor høydeforskjell.

Og en liten kommentar til slutt. Dette er sikkert politisk ukorrekt så det holder, men indere lider nok noe under at mange i Norge automatisk tenker at det er pakistanere, i hvert fall så lenge du ikke har foreldre fra sør i India. Da tenker en del over historier man hører om pakistanske jenter når det gjelder tvangsekteskap, familier som ikke aksepterer deres etnisk norske kjærester osv, samt en del negative stereotypier knyttet til pakistanske innvandrere.

Anonymous poster hash: 0319f...c94
  • Liker 1
Gjest avocadoen
Skrevet

Du er ikke norsk fordi foreldrene dine er førstegenerasjonsinnvandrere og du andregenerasjon. Istedenfor å kjempe mot hvor norsk/ikke norsk man er så synes jeg at du bør heller akseptere din indiske bakgrunn, og prøve å samkjøre den med en norsk identitet. Du sparer deg for mye usikkerhet osv. i fremtiden. Selv om 10 nordmenn sier til deg at du er norsk så vil nr. 11 ikke si det, og det kan svi litt. Erkjenn og anerkjenn din bakgrunn og stå på det. Til syvende og sist handler det om mennesket deg og til det trenger man ingen merkelapper.

Er man norsk statsborger, så er man tross alt norsk. Selv om man ikke er etnisk norsk ;)

• Liker 8
Gjest navnelapp
Skrevet

Kva har du med å fortelje andre kva dei skal føle om sin eigen identitet? Og kva er det som gir deg inntrykket at ts ikkje har erkjent sin hinduistiske bakgrunn?

• Liker 7
Skrevet (endret)

Kva har du med å fortelje andre kva dei skal føle om sin eigen identitet? Og kva er det som gir deg inntrykket at ts ikkje har erkjent sin hinduistiske bakgrunn?

Når en person skriver på et forum så vil det komme alle mulige svar. Jeg synes ikke mitt er noe mer annerledes enn andres i slikt henseende. Så, hva har du å gjøre med at jeg ytrer min mening som tydeligvis ikke faller deg for hjertet?

Jeg vet selvsagt ikke hvorvidt TS har erkjent eller ikke sin indiske bakgrunn. Men av erfaring samt samtaler med en god del innvandrere har jeg skjønt at mange har en såkalt bikulturell identitet som en del kan bruke lang tid på å komme frem til. De ulike integreringsstilene kan bli prøvd før man finner den som passer en best. Denne trenger ikke alltid å være sunn dersom individet velger seg en defensiv strategi. Assimilering kan i en del tilfeller føre til identitetskrise, men avhenger sterkt av det predisponible faktorene hos individet.

Det jeg prøver å komme frem til at som innvandrer man må anerkjenne og vedkjenne seg sin bakgrunn. Denne bakgrunnen blir som et kontinuerlig narrativ og dersom man hopper over noen kapitler så vil det oppstå et tomrom. Nettopp ved at man blir trygg på og anerkjenner sin bakgrunn så kan man lettere akseptere at ikke alle storsamfunnets medlemmer anerkjenner ens status. Storsamfunnet har en definisjonsmakt over de små gruppene spredt i samfunnet.

Det er tydeligvis et problem for TS at personer i hennes og kjærestens miljø sier ting som ikke hyggelige å høre på. Hun vil gjøre seg selv en stor tjeneste ved å være stolt over den hun er for det kan i sin tur fungere som en beskyttelsesfaktor.

Les Erik Eriksons forståelse av etnisk identitet og de problemene minoritetsungdommer kan oppleve i et samfunn som ikke er det samme som deres foreldre. Deretter kan du se nærmere på litteraturen som finnes om ulike integreringsstiler.

Og just for the record: jeg har innvandrerbakgrunn selv, født og oppvokst i Norge.

Til TS: hvordan vil du forholde deg dersom du fikk en slik kommentar på 17. mai ( eller i andre samlinger):

"En hund blir ikke hest en selv om den bor i en stall"

Jeg fikk nemlig en slik kommentar av en nordmann (onkelen til eksen) på 17. mai da jeg feiret nasjonaldagen med lidenskap for Norge. Vet selvsagt at alle ikke tenker slik, men kommentaren svei som bare det fordi den var et solid motstykke til alt jeg identifiserer meg med ved norsk kultur.

Det er ikke sikkert at du opplever det på den beskrevne måten, men ubehaget er jo der av varierende grad.

Endret av extra
Skrevet

Jeg er norsk, og har indisk kjæreste.. men vi er et nytt par. Så jeg enda ikke opplevd det du sier. Annet enn at foreldrene mine var litt skeptisk til ham først.

Jeg hadde ikke trodd så mange hadde de holdningene egentlig, sier de virkelig at du prøver å klatre rangstigen? Utrolig frekt.

Og jeg er uenig med en av posterene som sier du ikke er norsk. Ta vare på BEGGE kulturene du har, vær stolt over både det norske og det indiske. Du er begge deler.

Klem til deg!

Anonymous poster hash: 3f89e...88b

• Liker 2
Gjest navnelapp
Skrevet

Når en person skriver på et forum så vil det komme alle mulige svar. Jeg synes ikke mitt er noe mer annerledes enn andres i slikt henseende. Så, hva har du å gjøre med at jeg ytrer min mening som tydeligvis ikke faller deg for hjertet?

Jeg vet selvsagt ikke hvorvidt TS har erkjent eller ikke sin indiske bakgrunn. Men av erfaring samt samtaler med en god del innvandrere har jeg skjønt at mange har en såkalt bikulturell identitet som en del kan bruke lang tid på å komme frem til. De ulike integreringsstilene kan bli prøvd før man finner den som passer en best. Denne trenger ikke alltid å være sunn dersom individet velger seg en defensiv strategi. Assimilering kan i en del tilfeller føre til identitetskrise, men avhenger sterkt av det predisponible faktorene hos individet.

Det jeg prøver å komme frem til at som innvandrer man må anerkjenne og vedkjenne seg sin bakgrunn. Denne bakgrunnen blir som et kontinuerlig narrativ og dersom man hopper over noen kapitler så vil det oppstå et tomrom. Nettopp ved at man blir trygg på og anerkjenner sin bakgrunn så kan man lettere akseptere at ikke alle storsamfunnets medlemmer anerkjenner ens status. Storsamfunnet har en definisjonsmakt over de små gruppene spredt i samfunnet.

Det er tydeligvis et problem for TS at personer i hennes og kjærestens miljø sier ting som ikke hyggelige å høre på. Hun vil gjøre seg selv en stor tjeneste ved å være stolt over den hun er for det kan i sin tur fungere som en beskyttelsesfaktor.

Les Erik Eriksons forståelse av etnisk identitet og de problemene minoritetsungdommer kan oppleve i et samfunn som ikke er det samme som deres foreldre. Deretter kan du se nærmere på litteraturen som finnes om ulike integreringsstiler.

Og just for the record: jeg har innvandrerbakgrunn selv, født og oppvokst i Norge.

Til TS: hvordan vil du forholde deg dersom du fikk en slik kommentar på 17. mai ( eller i andre samlinger):

"En hund blir ikke hest en selv om den bor i en stall"

Jeg fikk nemlig en slik kommentar av en nordmann (onkelen til eksen) på 17. mai da jeg feiret nasjonaldagen med lidenskap for Norge. Vet selvsagt at alle ikke tenker slik, men kommentaren svei som bare det fordi den var et solid motstykke til alt jeg identifiserer meg med ved norsk kultur.

Det er ikke sikkert at du opplever det på den beskrevne måten, men ubehaget er jo der av varierende grad.

Min kommentar gjekk utelukkande på at du tilla ts kjensler og haldningar som eg meiner det ikkje er grunnlag for å tolke ut av hovudinnlegget. Eg er heilt einig i at det beste vernet mot opplevinga av å verte krenka er å ha ei trygg forståing av eigen identitet, men eg har ikkje inntrykk av at ts "fornektar" den.

Skrevet

Tjah, noen av kommentarene jeg og mannen har fått, både sammen og hver for oss:

- Han er bare ute etter papirer

- Du får jo sikkert ikke lov å drikke alkohol

- Du må garantert bruke hijab senere, bare vent og se

- jævla niggerelsker

- han elsker deg jo garantert ikke

- han har garantert kone og barn i hjemlandet

- han kommer til å tvinge deg til å konvertere, vent og se

- hun utnytter deg garantert, og vil aldri respektere religionen og kulturen din

- om hun går fra deg, får du aldri se barna dine igjen

- hun kommer til å nekte deg kontakt med familien din

- ahn kommer til å nekte deg kontakt med familien din

- Hvorfor skal du være sammen med en jævla neger?

- Håper de kaster han ut av landet, sånne som han vil vi ikke ha her

- (Mens han gikk med barnevogn) "Hey, harru no kokain eller???"

Osv, osv, osv. Kjempeflott.

Hev deg over det, er ikke så mye mer man kan gjøre. Mange av kommentarene til meg om han, har gjerne kommet fra bekjente eller ukjent man kommer i prat med, som ikke engang har møtt mannen min..

• Liker 1
Skrevet

Jeg var sammen med en norsk gutt (etnisk norsk) en gang, og fikk kommentarer som:

- Hvorfor gidder du å være sammen med han...? æææææsj

- Skal du ikke ha en ordentlig mann?

- Han er bare sammen med deg for å pule.

- Han har klatra på rangstigen når han er med deg, han elsker deg ikke.

Noen mennesker er bare idioter.

Selv så er jeg også norsk så langt bak på slekstreet som jeg kommer.

Hev deg over det!

Anonymous poster hash: 35ffb...df3

Skrevet

Da jeg var singel lurte jeg ofte på hvordan jeg kunne treffe indiske jenter i Norge. Jaja. Nei, over til saken, det er fullt vanlig at nordmenn har negative meninger om andre. Det er bare sånn det er. I deres tilfelle er det "lettere" å legge merke til fordi det går på kultur og hudfarge, men i relaiteten er dette noe alle nordmenn opplever i en eller annen grad. "Hvorfor er hun lave med han høye" eller "hun er jo så tykk og ufin og han så kjekk" osv. osv. Vi er raske med å kritisere alt som er annerledes, og har problemer med alt som ikke passer inn i kjente bokser. Dere vil nok merke det ekstra godt.

Anonymous poster hash: 4e162...ac3

Skrevet

Jeg har aldri hørt om fordommer mot norsk-indiske par før. Den eneste miksen jeg har hørt fordommer om er eldre norske menn som er sammen med asiatiske (gjerne thailandske?) damer som er en del år yngre enn dem selv.

Anonymous poster hash: 5707e...d4c
Skrevet

Det skal jo sies at mange ikke liker at nordmenn blander seg, fordi de liker det norske og kanskje føler de mister tilhørigheten sin her i landet om mange gjør det. Men dersom folk liker hverandre har det jo lite å si, er det ikke slik? Og siden du er nesten helt norsk, burde det jo ikke ha noe som helst å si egentlig.

Skrevet

Vel, våre nye landsmenn er ikke noe glade for at deres barn blir ilag med nordmenn, akkurat.

Skrevet

Vel, våre nye landsmenn er ikke noe glade for at deres barn blir ilag med nordmenn, akkurat.

Hvem av de? Ganske variabelt, det der, vil jeg påstå.

• Liker 2
Skrevet

Hvem av de? Ganske variabelt, det der, vil jeg påstå.

Godt poeng.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...