Gå til innhold

Skal jeg delta i begravelsen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen dager siden mistet en tidligere god og nær venn av meg en av sine nærmeste. Og da mener jeg virkelig et av de nærmeste. Vi hadde tidligere et veldig godt forhold, men vi mistet mye kontakt når jeg flyttet til en annen by for å studere for ett år siden. Nå er jeg hjemme igjen, og så skjer dette.. Har sendt mld på vedkommende og fortalt det som det er, at jeg er her om det er noe h*n trenger men ikke fått svar.. Det er såklart forståelig.

Vil gjerne gå i begravelsen for å støtte vennen min, selv om jeg ikke har truffet den avdøde mer enn et par ganger og ikke har hatt et personlig forhold til vedkommende. Likevel er jeg redd for å virke som den "vennen" som bare stiller opp når det skjer noe "interessant" om man kan kalle det noe slik.. Dere vet hva jeg mener, slike venner som ikke kjenner avdøde men har som har samvittighet til å sette seg på fremste rad blant familien og gråte noen teatralske tårer.. Vil virkelig ikke være den vennen, men vil veldig gjerne være der for å vise støtte og sympati. What to do??

Anonymous poster hash: 4a7eb...377

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå i begravelsen. Jeg kan aldri tenke meg at andre i en begravelse vil sitte og vurdere legitimiteten de andre som kommer og sette spørsmålstegn ved andres deltakelse. Det er i alle fall det siste som ville ha falt meg inn i en begravelse, og jeg har dessverre vært i flere, inkludert som nærmeste familie til den avdøde. Jeg syntes bare det var fint at mange kom for å ta farvel.

• Liker 5
Skrevet

Jeg syns du kan gå i begravelsen. Du trenger ikke akkurat sette deg på noen av de fremste radene, men å være der, kondolere og gi en klem kan gjøre veldig godt for en som var mistet en kjær. Det er godt å vite at andre tenker på en!

• Liker 1
Skrevet

TS her: Tusen takk for svar :)

Neimen ikke lett å vite hva man skal gjøre i situasjoner som dette hvor mange har det vondt og man ikke vil trå feil.. Jeg kommer til å gå i begravelsen, det er vel det jeg kan gjøre nå for å vise at jeg bryr meg..

Anonymous poster hash: 4a7eb...377

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror du gjør rett i å gå i begravelsen. Personlig hadde jeg syntes det hadde vært bedre av deg å gå enn ikke å gå, for å si det sånn. Det hadde jo selvsagt kommet an på situasjonen, men sånn du beskriver det hadde jeg satt veldig pris på at du kom. I moren min sin begravelse dukket det opp et par venninner som jeg ikke har så god kontakt med lenger, det betydde veldig mye for meg.

• Liker 1
Skrevet

Gå i begravelsen. Selv om du ikke kjente avdøde så godt, så vil din deltagelse vise din venn at du støtter h*n og er der i en tung og vanskelig tid.

Anonymous poster hash: 8dc6b...838
  • Liker 3
Skrevet

Gå, og sett deg heller bak i kirken. Jeg ville nok deltatt om det var gravøl, men holdt meg litt i bakgrunnen. Jeg ville fortsatt å sende venninnen meldinger nå og da uten å forvente noe svar, men bare for å vise at jeg er der.

Anonymous poster hash: 2b22b...b9d

Skrevet

Skal såklart sitte bak i kirken, noe annet har aldri vært et alternativ.. I HI trakk jeg fram et egenerfart eksempel hvor to jenter uten noe bånd til avdøde eller noe som helst satt seg helt frammerst, og tok opp plasser ment til nærmeste familie.. Jeg husker selv hvor sint og forbauset jeg var, først når noe tragisk inntraff begynte de å bry seg om vedkommende..

Skrevet

Jeg satte stor pris på at venninner kom i begravelsen til faren min.

Anonymous poster hash: d5471...3b1

• Liker 1
Skrevet

Jeg har selv mistet flere av mine aller nærmeste familiemedlemmer. I begravelsene deres syns jeg det var utrolig rørende og varmende å se at det kom mennesker som verken avdøde eller vi pårørende hadde sett på mange år, men som en gang var en stor del av hverdagen vår - sånn som gamle naboer f.eks. Det betydde utrolig mye for meg at de møtte opp. Så jeg syns absolutt du skal gå i begravelsen, gi en god klem, uttrykke din medfølelse og - om du blir spurt om det, eller de holder minnesamvær åpent for alle - delta på det også. Det betyr mer enn du aner.

Skrevet

Jeg valgte å bli hjemme sist jeg følte som deg. Fikk vite etterpå at min venn hadde trengt flere å støtte seg på. Så gå heller en gang for mye en en gang for lite!

Anonymous poster hash: ceaac...119
  • Liker 1
Skrevet

Gå i begravelsen. Det føles gjerne rørende og varmende for dem som har mistet en av sine kjære. Du kan sette deg langt bak, men så kondolere, ta i hånda og evt gi en klem. Der jeg jobber har vi "tradisjon" på at om noen mister en av sine kjære så er det noen av oss som går i begravelsen for å vise sin sorg osv. Virker kanskje litt "rart" for noen, men det er jo veldig betydningsfullt for den som har mistet en.

Dersom de som har mistet en ikke ønsker at hvem som helst skal komme i begravelsen, så står det i døds-annonsen at "Begravelsen vil foregå i stillhet", og da skal man ikke gå uten at man er invitert. Så lenge det annonseres med dato så er det bare å komme. Arrangeres den i stillhet så får du "invitasjon" og er hjertelig velkommen. Jeg synes du skal gå :)

• 5 uker senere...
Skrevet

alle her sier gå i begravelsen.. gjerne dette er det beste, men vil bare si hvordan jeg hadde det i en lignende situasjon. Det var jeg som hadde mistet min far. Min beste venninne på denne tiden, hadde truffet han et par-tre ganger. hun spurte om jeg ville hun skulle komme i begravelsen, for å støtte meg. dette gav jeg et klart NEI på. Ville ikke at noen skulle komme i begravelsen for MEG... da kan de vente til min begravelse.
Venninna mi dukka opp likevel. Skulle ønske hun ikke gjorde det.
Jeg var da ganske ung, men føler vel det på samme måte nå.. vil ikke at noen skal gå i begravelse for noen andre enn den som har dødd.
På den andre siden, så ville jeg gått i begravelse for å støtte mine venner. de nermeste..

Det rette er nok å gå, så lenge ikke personen sier NEI!...

Anonymous poster hash: 89d2c...333
Gjest Haaploes
Skrevet

alle her sier gå i begravelsen.. gjerne dette er det beste, men vil bare si hvordan jeg hadde det i en lignende situasjon. Det var jeg som hadde mistet min far. Min beste venninne på denne tiden, hadde truffet han et par-tre ganger. hun spurte om jeg ville hun skulle komme i begravelsen, for å støtte meg. dette gav jeg et klart NEI på. Ville ikke at noen skulle komme i begravelsen for MEG... da kan de vente til min begravelse.

Venninna mi dukka opp likevel. Skulle ønske hun ikke gjorde det.

Jeg var da ganske ung, men føler vel det på samme måte nå.. vil ikke at noen skal gå i begravelse for noen andre enn den som har dødd.

På den andre siden, så ville jeg gått i begravelse for å støtte mine venner. de nermeste..

Det rette er nok å gå, så lenge ikke personen sier NEI!...

Anonymous poster hash: 89d2c...333

Her er det forskjell på folk, da. Da jeg mistet min far møtte flere av vennene mine opp som aldri hadde truffet ham en gang. For å vise at de er glade i meg og støtter meg - det betød hele verden akkurat der og da! Det er jo ikke den som er død det er synd på - det er de som sitter igjen.

Skrevet

For ikke så lenge siden var jeg i begravelsen til en dame jeg aldri har møtt. Jeg visste faktisk ikke hva hun het engang. Men jeg visste at hun var bestemoren til en venn som står meg svært nær. Og jeg vet at denne vennen ikke har så mye støtte fra så mange andre. Så jeg var der rett og slett for å gi han en klem, vise han omsorg, være der for han sånn at han ikke skulle være helt alene. I ettertid har han uttrykt utrolig stor pris på at jeg var der.

Begravelser er for de levende, ikke de døde.

Skrevet

Når mormor ble begravet var mange av broren min sine venner der. Jeg hadde satt super mye pris om noen av mine også hadde stilt opp slikt

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...