Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva har du på deg?

Videoannonse
Annonse
Gjest Yellowrose
Skrevet

Jeg har tenkt å ha på et Kne langt sort skjørt og hvit bluse med gull detaljer på :)

Skrevet

jeg er i kirken på julaften om jeg er i Norge, og da er det bare bunad som gjelder.

Skrevet

Bunad er nydelig, jeg har også tenkt å ha bunad på meg den dagen. Hvor mye pynter dere andre dere .. ? Syns det er VELDIG varierende grad av pynting på folk. Jeg pynter meg alltid litt når jeg skal i kirken, men ser flere som går i olabukser til vanlig, helt i orden så klart men akkurat første juledag syns jeg man bør pynte seg

Skrevet

Var godt voksen før jeg hørte om noen som brukte bunad i julen. Selv stiller jeg som oftest opp i en kjole jeg føler passer.

Går aldri i kirken 1.juledag, men har aldri fått lov til å la hver å pynte meg. Det mest shabby jeg kan gå i er en mørk olabukse og pen-bluse mens jeg daffer hjemme.

Anonymous poster hash: b0f93...fde
Skrevet

Bunad. Jeg er av den oppfatning at de som ikke pynter seg ved en slik anledning rett og slett mangler noe. Som da jeg så en bekjent hadde lagt ut bilder fra dåpen til sønnen og den ene fadderen (mannens bror) stilte i olabukse og allværsjakke, mens resten av følge hadde bunad og dress… De er det rett og slett ikke håp for.

Anonymous poster hash: a563b...11d
  • Liker 6
Skrevet

Jeg bruker å gå på julaften, og har som regel på meg en fin hverdagskjole eller skjørt og bluse, med en fin kåpe over :) Ikke like pyntet som på kvelden, men fin.

Skrevet

Jeg går alltid i kirken 1. juledag, syns det er en av de fineste kirkedagene i året, bedre enn selve julaften faktisk. Og noen stiller i olabukse ja, helt vilt etter mitt skjønn. Mannen min og jeg stiller i bunad iallefall.

Skrevet

De gangene jeg har vært i kirken 1. Juledag har jeg vært like pyntet som julaften, med unntak av bunad. Den tror jeg ikke jeg har brukt på 1. dag før.

Ellers går vi i kirken på julaften, ikke 1. juledag. Og det har hendt at jeg har gjort det i "pene hverdagsklær", men det har vært de gangene jeg har tatt med meg formiddagsgudstjenesten på vei hjem fra jobb..:)

Skrevet

Jeg har hatt bunad på meg på julaften én eneste gang, og jeg syntes det ble litt for voldsomt. Ingen andre i familien ville ha bunaden på, og i kirka så jeg veldig få andre som hadde det. Dette var det året jeg ble konfirmert, og jeg har ikke hatt det på meg i jula siden.

Når det kommer til hva jeg nå har på meg på 1. juledag så blir det som regel det samme antrekket som på julaften. Det varierer jo også fra år til år, men det kan være kjole, pen overdel med skjørt, eller buksedress. Ikke stivpyntet, men "alminnelig" pyntet

Skrevet

Jeg har sans for å bidra til å trekke pyntesnittet opp jeg da, så jeg går gjerne i bunad. Og det gjør mannen min også heldigvis, og nå skal vi snart hente de nye bunadene våre som vi fikk i bryllupspresang :) Vår første luftetur med disse blir da 1. juledag i kirken, og det gleder vi oss veldig til :)

Skrevet

Brunis, dette er vel egentlig en tråd for oss som faktisk er kristne og går i kirken, hva du mener du som ikke går i kirken eller tror på Gud er vel uvesentlig ... ?

Er man så veldig kristen når man går i kirken en gang i året - i julen?

Anonymous poster hash: faf4e...c91

• Liker 1
Skrevet

Brunis, dette er vel egentlig en tråd for oss som faktisk er kristne og går i kirken, hva du mener du som ikke går i kirken eller tror på Gud er vel uvesentlig ... ?

Du kaller deg kristen og så sitter du og fordømmer andre kirkegjengere pga klesdrakten? For en hykler du er.

Anonymous poster hash: 04ec3...473

• Liker 3
Skrevet

Hva er den manglende respekten, mener du? Om det hadde fantes en gud, så tror jeg det viktige ville være at folk kom til kirken med et åpent sinn, ikke hva de har på seg!

:heks:

Selvfølgelig, men var er galt med å gjøre en innsats liksom?

Skrevet (endret)

Å? Jeg leste at det var en tråd om hva folk hadde på seg i kirken.

Det er vel en kjensgjerning at flertallet av de som går i kirken på julaften ikke er kristne, jeg ser ikke at du kritiserer dem for å svare?

Endret av Brunhilde
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Er man så veldig kristen når man går i kirken en gang i året - i julen?

Anonymous poster hash: faf4e...c91

Nei det er man ikke. Jeg vet ikke hvad u sikter til men jeg for min del går ofte i kirken. Dog aldri uten å kle meg skikkelig, av respekt for Guds hus.

Du kaller deg kristen og så sitter du og fordømmer andre kirkegjengere pga klesdrakten? For en hykler du er.

Anonymous poster hash: 04ec3...473

Fordømmer er vel å ta hardt i. Jeg sier bare at jeg syns det er respektløst å slenge innom i joggebukse.

Selvfølgelig, men var er galt med å gjøre en innsats liksom?

Enig !!

Å? Jeg leste at det var en tråd om hva folk hadde på seg i kirken.

Det er vel en kjensgjerning at flertallet av de som går i kirken på julaften ikke er kristne, jeg ser ikke at du kritiserer dem for å svare?

Flertallet ? Tar meg i å lure på hvor mange ganger du har vært i kirken i julen.

Endret av Petalouda
  • Liker 1
Skrevet

Flertallet ? Tar meg i å lure på hvor mange ganger du har vært i kirken i julen.

Hvilke rolle spiller det? Må man ha vært i kirken i julen x-antall ganger OG være kristen for å svare?

Kriteriene blir rarere og rarere, må jeg si. :ler:

(Dessuten mener jeg fremdeles at det vel for svarte må være viktigere at den som ønsker kommer i kirka, til og med i joggebukse, men jeg tenker jo mitt når det er krav til antrekk. Klart at en bønn fra han i joggebukse teller mindre enn den du fremsier iført bunad!)

• Liker 2
Skrevet

Jeg sier bare at jeg syns det er respektløst å slenge innom i joggebukse.

Respektløst overfor hvem? Gud?

• Liker 2
Skrevet

Respektløst overfor hvem? Gud?

Ja, og resten av dem som er tilstede for å feire en høytidsstund. Hadde du synes at det hadde vært helt greit dersom noen stilte i joggebukse i bryllupet ditt?

• Liker 2
Skrevet

Ja, og resten av dem som er tilstede for å feire en høytidsstund. Hadde du synes at det hadde vært helt greit dersom noen stilte i joggebukse i bryllupet ditt?

Det er ikke noens bryllup og svaret ditt får meg til å tro at du går i kirken mer for å vise deg for andre enn for å tilbe din gud?

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...