Gjest Elyssa Skrevet 15. november 2013 #21 Skrevet 15. november 2013 Vi har stilt sofaen slik at grinda går fra veggen og inn i sofaen på en måte. Det var den eneste muligheten sånn som ovnen står uten å ha gitter i hele stua. Så da står den ca. 1 meter fra. Men stua ser ganske rar ut nå, så vi er forberedt på å gjøre det litt annerledes neste vinter og håpe at han skjønner litt mer da. Gutten vår er 1 år og kan godt finne på å krabbe bort til ovnen og reise seg opp på den og stå der og skrike (grøss) så ser det ikke som noe alternativ å ikke ha sikring nå. Vi har forresten den største grinda fra Babyshop.
Lutetium 71 Skrevet 15. november 2013 #22 Skrevet 15. november 2013 Vi har vært veldig bevisste på å ha noen "farlige" ting på stua, slik at ungen skal lære at ikke alt er tilgjengelig for å klå på, og han faller stadig vekk og slår seg, klemme fingrene osv. Mn akkurat ovnen står midt i stua og er fort gjort å løpe inn i for en liten en som er litt ustødig og ikke ser hvor han løper - så jeg føler det samme som Stinelin; at ovnen ikke bare er "farlig" men skikkelig farlig. Har ikke lyst til å risikere alvorlige skader for å bevise et poeng overfor en ettåring.Anonymous poster hash: 8336f...560 Hvor alvorlige skader kan man egentlig få av å løpe inn i en varm ovn (utenom blåmerker da, som man også får av å dunke borti kalde ting - stuebordet f.eks). Om man løper inn i en dør for eksempel, pleier man da å lime seg fast i den i flere minutter, eller spretter man tilbake (og i tilfeller småbarn detter man vel på ræva?). Jeg kan forstå poenget med å hindre dem å ta på ovnen om de ikke har noen reflekser for å trekke hånda tilbake, men "løpebrennskader" har jeg litt problemer med å forstå skal være noe egentlig risiko? 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #23 Skrevet 16. november 2013 Hvor alvorlige skader kan man egentlig få av å løpe inn i en varm ovn (utenom blåmerker da, som man også får av å dunke borti kalde ting - stuebordet f.eks). Om man løper inn i en dør for eksempel, pleier man da å lime seg fast i den i flere minutter, eller spretter man tilbake (og i tilfeller småbarn detter man vel på ræva?). Jeg kan forstå poenget med å hindre dem å ta på ovnen om de ikke har noen reflekser for å trekke hånda tilbake, men "løpebrennskader" har jeg litt problemer med å forstå skal være noe egentlig risiko? Han løper jo ikke veldig fort selv om han "løper" da, det går bare fortere og fortere helt til han faller framover, tar seg for med hendene og støtter seg på det som er i nærheten. Det er ikke sånn at han bumper inn i noe og faller bakover. Så kommer selvfølgelig det du nevner med ingen impulskontroll, spesielt morsomt er det som vi sier nei til. Hadde vi ikke hatt grind ville jeg ikke hatt mulighet for å skjære opp brød engang uten at det var en risiko for at han var borte ved ovnen. Jeg kunne selvfølgelig valgt omvendt strategi og puttet ham i lekegrind, men velger nå engang å gjøre det slik Anonymous poster hash: 8336f...560
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #24 Skrevet 16. november 2013 Jeg skjønner at godt dere som har veldig aktive og utforskende barn gjerne vil sikre vedovnen. Selv hadde jeg rolige unger som ikke løp villt rundt inne, og de hørte på det vi sa, selv om vi med f.eks farlige ting som vedovnen måtte gjenta daglig da de var veldig små. Nærmet de seg for mye var det bare å si nei, så beveget de seg bort med en gang. Trappegrind hadde vi, altså. Det kunne sikkert holdt å bruke samme metode som med vedovnen, og ellers følge med, ment fall ned ei trapp kan virkelig bli fatalt, og det var liksom bare en del av babyutstyr som var maturlig å kjøpe inn. Når jeg tenker meg om er det litt merkelig at trappegrind tydeligvis er en selvfølge, da den finnes stort sett alle hjem (jeg har sett) med trapper og småbarn, mens sikring av vedovn fører til diskusjon om nødvendighet.. Jeg tenker ikke så mye på krasjeulykker under løping, for det blir jo nesten som å løpe inn i et skap eller et bord, man rekker jo ikke å få skader av varmen før man faller, men et bittelite barn kan jo faktisk godt finne på å ta tak i vedovnen for å reise seg opp igjen, og ikke forstå at det må fjerne hånda når det begynner å gjøre vondt, og det kan bli virkelig store skader. Anonymous poster hash: 2d7a0...eaf 1
Stinelin Skrevet 16. november 2013 #25 Skrevet 16. november 2013 Jeg forstår at man unngår skader ved å passe på og lære opp barna, men jeg har rett og slett ikke tid eller lyst til å passe på hele tiden mens ovnene er varme. Jeg lager mat, vasker, jobber, er i telefonen osv. mens gutten er alene i andre rom. Ovnsgrindene gir meg en ting mindre å passe på, og det trenger jeg! Men at man kan tvile på at en varm ovn kan gi store skader for et lite barn? Jeg grøsser bare ved å tenke på hvordan hånda eller ansiktet blir om ettåringen støtter seg på eller faller mot ovnen... For oss var ovnsgrind like naturlig å kjøpe som trappegrind. 1
SmallTalk Skrevet 16. november 2013 #26 Skrevet 16. november 2013 Hvor alvorlige skader kan man egentlig få av å løpe inn i en varm ovn (utenom blåmerker da, som man også får av å dunke borti kalde ting - stuebordet f.eks). Om man løper inn i en dør for eksempel, pleier man da å lime seg fast i den i flere minutter, eller spretter man tilbake (og i tilfeller småbarn detter man vel på ræva?). Jeg kan forstå poenget med å hindre dem å ta på ovnen om de ikke har noen reflekser for å trekke hånda tilbake, men "løpebrennskader" har jeg litt problemer med å forstå skal være noe egentlig risiko? Små barn har veldig sensitiv hud, og det som for oss ville endt med en liten brannskade kan ende opp som en ganske så seriøs brannskade på små barn. Man snakker altså ikke om noen enkle blåmerker, men i verste fall om store 3-gradsforbrenninger og disse må behandles på sykehus. Vi har sikret vedovnen vår med en multigrind av to grunner. Den ene grunnen er pga ovnen i seg selv, og den andre grunnen er at ovnen står på et ca 10 cm høyt skiferplatå med harde, skarpe kanter og hjørner. Et eventuelt fall med hodet først mot disse vil uten tvil ende på sykehus, og inntil sønnen vår er helt stødig på beina og skjønner at han skal passe seg for både ovn og skifer, så gjør vi vårt for å minimere risikoen for alvorlige skader pga disse tingene.
SummerJoy Skrevet 16. november 2013 #27 Skrevet 16. november 2013 Vi tok barnet med bort til ovnen hver gang vi hadde fyrt opp, førte hånden såpas nærme borttil at barnet kjente det var skikkelig varmt, og sa "off-off" eller "au-au" - det ordet barnet forbandt med fare/vondt. Gjentok daglig, og fulgte ellers med på hvor barnet var i forhold til ovnen. Barnet lærte at dette var farlig og forbudt område. Dette fungerte med alle våre 3 barn. Anonymous poster hash: 2d7a0...eaf Samme her. De hadde stor respekt for peisen og holdt seg unna. Kjente jo selv at det var varmt der når de nærmet seg...
SummerJoy Skrevet 16. november 2013 #28 Skrevet 16. november 2013 Vi Heller det enn å måtte passe på hele tiden mens de er små. Jeg føler man må det uansett med så små barn. Plutselig har de puttet noe i munnen osv...
Stinelin Skrevet 16. november 2013 #29 Skrevet 16. november 2013 Jeg føler man må det uansett med så små barn. Plutselig har de puttet noe i munnen osv... Vi gjør ikke det. Småen har alltid fartet som han vil i huset uten at vi alltid er i samme rom. Har egentlig aldri skjønt dem som klarer å passe på hele tiden, det høres veldig stressende ut. Vi har heller tilpasset huset slik at det er rimelig trygt, men det blir jo mer å passe på ettersom han begynner å klatre osv. Men barn og foreldre er ulike.
SummerJoy Skrevet 16. november 2013 #30 Skrevet 16. november 2013 Vi gjør ikke det. Småen har alltid fartet som han vil i huset uten at vi alltid er i samme rom. Har egentlig aldri skjønt dem som klarer å passe på hele tiden, det høres veldig stressende ut. Vi har heller tilpasset huset slik at det er rimelig trygt, men det blir jo mer å passe på ettersom han begynner å klatre osv. Men barn og foreldre er ulike. Har jo ikke vært i hælene deres konstant, men det er vel først nå som yngste nærmer seg 3 at jeg føler jeg kan sitte i sofaen og virkelig SLAPPE AV, mens de er på rommet alene, uten å bekymre meg for hva de holder på med... Ikke at huset er fullt av farer, men med tanke på om jeg stoler på eldste i forhold til yngste (hun var fæl til å løfte han og miste han i gulvet lenge), om yngste putter smådeler fra lekene til eldste i munnen, om de åpner døren ned til kjelleren osv.... Eldste var også en sånn type unge som jeg kunne finne hengende fra lysekronen i taket om jeg snudde meg bort litt... Stressende? Ja, det har det virkelig vært! Føler jeg endelig kan puste litt igjen... Vet ikke om jeg skiller meg ut på dette punktet. Men både min mor og min svigermor har heller aldri latt 1 åringen være alene for lenge av gangen, særlig med tanke på dette med smådeler i munnen.... De sier selv at de også først nå føler en annen ro når de er barnevakt...
Stinelin Skrevet 16. november 2013 #31 Skrevet 16. november 2013 Gutten vår er heller ikke alene lenge altså, og vi hører at han stuller og steller og snakker med seg selv der han er. Blir sikkert annerledes når lillebror blir større. Mente bare at vi ikke er med han hele tidn, og kunne derfor ikke hatt en varm ovn stående ubeskyttet.
Celtic Heart Skrevet 16. november 2013 #32 Skrevet 16. november 2013 Vi gjør ikke det. Småen har alltid fartet som han vil i huset uten at vi alltid er i samme rom. Har egentlig aldri skjønt dem som klarer å passe på hele tiden, det høres veldig stressende ut. Vi har heller tilpasset huset slik at det er rimelig trygt, men det blir jo mer å passe på ettersom han begynner å klatre osv. Men barn og foreldre er ulike. For min del var ikke det stressende i det hele tatt, men en selvfølgelig del av det å være mamma.
Pearl2.0 Skrevet 16. november 2013 #33 Skrevet 16. november 2013 Hvor alvorlige skader kan man egentlig få av å løpe inn i en varm ovn (utenom blåmerker da, som man også får av å dunke borti kalde ting - stuebordet f.eks). Om man løper inn i en dør for eksempel, pleier man da å lime seg fast i den i flere minutter, eller spretter man tilbake (og i tilfeller småbarn detter man vel på ræva?). Jeg kan forstå poenget med å hindre dem å ta på ovnen om de ikke har noen reflekser for å trekke hånda tilbake, men "løpebrennskader" har jeg litt problemer med å forstå skal være noe egentlig risiko? Mannen min løp inn i en kulegrill som liten, og jeg vil si det er takket være en snarrådig far som satte han rett i badekaret og ung hud som har gjort at han ikke har arr over hele magen idag Så ja, man kan få stygge stygge skader av glovarme overflater selv om man bare er borti.
SummerJoy Skrevet 16. november 2013 #34 Skrevet 16. november 2013 Gutten vår er heller ikke alene lenge altså, og vi hører at han stuller og steller og snakker med seg selv der han er. Blir sikkert annerledes når lillebror blir større. Mente bare at vi ikke er med han hele tidn, og kunne derfor ikke hatt en varm ovn stående ubeskyttet. Gutten vår er heller ikke alene lenge altså, og vi hører at han stuller og steller og snakker med seg selv der han er. Blir sikkert annerledes når lillebror blir større. Mente bare at vi ikke er med han hele tidn, og kunne derfor ikke hatt en varm ovn stående ubeskyttet. Kommer sikkert litt an på hvordan huset er bygd opp også. Vi har for eksempel åpen kjøkken og stueløsning så jeg har alltid kunnet ha et øye på ungene om de for eksempel har vært i stuen (med ovn) mens jeg har vært på kjøkkenet. Og om jeg skal på do eller noe sånt så har jeg bare tatt de med meg. Noe jeg også gjør om jeg for eksempel har mat stående på kokeplaten...og jeg må ut av rommet... Jeg lot de heller aldri være alene med hunden da de var veldig små. Vanskelig å sikre hunden liksom, den gikk jo løs i huset den.... Uansett hvor mye jeg stolte på hunden så kan man aldri vite 100 %. På samme måte som man aldri kan vite 100 % at man ikke har "misset" noe når man har sikret huset....
Stinelin Skrevet 16. november 2013 #35 Skrevet 16. november 2013 For min del var ikke det stressende i det hele tatt, men en selvfølgelig del av det å være mamma. Der ser man hvor ulike vi er. Med to barn og andre ting som skal gjøres er det helt uaktuelt å fotfølge hele tiden, uten at hverdagen blir et mareritt. Ser egentlig ikke for meg hvordan det går an.
Celtic Heart Skrevet 17. november 2013 #36 Skrevet 17. november 2013 Der ser man hvor ulike vi er. Med to barn og andre ting som skal gjøres er det helt uaktuelt å fotfølge hele tiden, uten at hverdagen blir et mareritt. Ser egentlig ikke for meg hvordan det går an. Man har så begrenset tid med barna, at jeg valgte å prioritere vekk alt annet når jeg var hjemme med dem. Middagen kunne jeg lage når mannen kom hjem. Det lille av husarbeid som skulle gjøres det tok jeg enten når de sov på dagen eller etter deres sengetid, når de var helt små. De blir så alt for fort store.
Stinelin Skrevet 17. november 2013 #37 Skrevet 17. november 2013 Man har så begrenset tid med barna, at jeg valgte å prioritere vekk alt annet når jeg var hjemme med dem. Middagen kunne jeg lage når mannen kom hjem. Det lille av husarbeid som skulle gjøres det tok jeg enten når de sov på dagen eller etter deres sengetid, når de var helt små. De blir så alt for fort store. Tror vi kan konkludere med at alle er forskjellige, og at man bare må finne løsninger som passer for seg og sine barn. Ovnsgrind er i hvertfall supert for vår del, og den trenger ikke stå så veldig langt fra ovnen, som TS spurte om.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå