AnonymBruker Skrevet 13. november 2013 #1 Skrevet 13. november 2013 Hva kan jeg bruke for å sikre vedovnen? Den lille begynner å bli veldig aktiv og jeg ønsker sterkt og sikre vedovnen, men jeg lurer veldig på hva dere bruker for sikkerheten rundt ovnen? Noen som har gode tips til hva jeg kan kjøpe og hvor jeg kan få kjøpt dette? Anonymous poster hash: dc173...7df
AnonymBruker Skrevet 13. november 2013 #2 Skrevet 13. november 2013 har sånn lekegrind rundt . Har den såpass langt unna oven at hun kan stikke hele armen inn om hun vil uten å være i nærheten. Anonymous poster hash: a6d2a...829 1
Stinelin Skrevet 13. november 2013 #3 Skrevet 13. november 2013 Grind fra Barnas Hus! Vi har to, de er verdt sin vekt i gull.
Gjest Amber Rose Skrevet 13. november 2013 #4 Skrevet 13. november 2013 har sånn lekegrind rundt . Har den såpass langt unna oven at hun kan stikke hele armen inn om hun vil uten å være i nærheten. Anonymous poster hash: a6d2a...829 Grind fra Barnas Hus! Vi har to, de er verdt sin vekt i gull. Vi har nettopp kjøpt sånn grind til å ha rundt ovnen, men det står at den skal stå 1 m fra ovnen, men da er det jo ikke mulig å få dekket alt. Hvor langt har dere den fra ovnen?
Stinelin Skrevet 14. november 2013 #5 Skrevet 14. november 2013 Vi har nettopp kjøpt sånn grind til å ha rundt ovnen, men det står at den skal stå 1 m fra ovnen, men da er det jo ikke mulig å få dekket alt. Hvor langt har dere den fra ovnen? Varierer litt på de to ovnene vi har. På det nærmeste er den akkurat så barnet ikke når borti ovnen med hele armen igjennom. Dvs at han vil kjenne varmen godt, men kan ikke falle mot eller ta direkte å ovnen. Sikkert litt nærme, men jeg synes det er greit at de opplever varmen uten at de kan skades.
Gjest Amber Rose Skrevet 14. november 2013 #6 Skrevet 14. november 2013 Varierer litt på de to ovnene vi har. På det nærmeste er den akkurat så barnet ikke når borti ovnen med hele armen igjennom. Dvs at han vil kjenne varmen godt, men kan ikke falle mot eller ta direkte å ovnen. Sikkert litt nærme, men jeg synes det er greit at de opplever varmen uten at de kan skades. Ja, vi tenkte også at det holdt, men er litt bekymret for at den skal smelte i leddene for det er jo plastikk. Den er 60 cm fra ovnen ca. Måtte bare høre om dere følger bruksanvisningen, eller om det funker å ha den nærmere.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #7 Skrevet 14. november 2013 Vi tok barnet med bort til ovnen hver gang vi hadde fyrt opp, førte hånden såpas nærme borttil at barnet kjente det var skikkelig varmt, og sa "off-off" eller "au-au" - det ordet barnet forbandt med fare/vondt. Gjentok daglig, og fulgte ellers med på hvor barnet var i forhold til ovnen. Barnet lærte at dette var farlig og forbudt område. Dette fungerte med alle våre 3 barn. Anonymous poster hash: 2d7a0...eaf 4
Stinelin Skrevet 14. november 2013 #8 Skrevet 14. november 2013 Vi tok barnet med bort til ovnen hver gang vi hadde fyrt opp, førte hånden såpas nærme borttil at barnet kjente det var skikkelig varmt, og sa "off-off" eller "au-au" - det ordet barnet forbandt med fare/vondt. Gjentok daglig, og fulgte ellers med på hvor barnet var i forhold til ovnen. Barnet lærte at dette var farlig og forbudt område. Dette fungerte med alle våre 3 barn. Anonymous poster hash: 2d7a0...eaf Vi trener også slik, men gjennom grinda. Føler det er en trygghet at grinda er der slik at de ikke kan falle mot eller støtte seg på ovnen uten å tenke seg om mens de er helt små. Godt at de kan være alene i rommet uten at vi må passe på hele tiden.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #9 Skrevet 14. november 2013 Vi har en slik MyGate multigitter-grind, og jeg tror det er mulig å utvide den eller bruke to sammen hvis en er for lite. Dette kan de nok svare på i butikken. Vi har en villstyring som løper rundt med gåvogn, så det er virkelig ikke noe alternativ å droppe grind. Selv om han lærer at ovnen er varm så har han ikke alltid full kontroll på seg selv Anonymous poster hash: 8336f...560
AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #10 Skrevet 14. november 2013 Dere som setter opp grind rundt ovnen, når planlegger dere å ta den vekk? Ved hvilken alder? Jeg trodde de hadde en refleks som gjorde at de trakk hånda tilbake, men den er kanskje ikke ferdig utviklet når småttingene begynner å gå? Anonymous poster hash: 9c144...34e
AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #11 Skrevet 14. november 2013 Dere som setter opp grind rundt ovnen, når planlegger dere å ta den vekk? Ved hvilken alder? Jeg trodde de hadde en refleks som gjorde at de trakk hånda tilbake, men den er kanskje ikke ferdig utviklet når småttingene begynner å gå? Anonymous poster hash: 9c144...34e Har ikke fundert så mye på når vi skal ta den vekk, men foreløpig er det ikke aktuelt. Han kan like gjerne ramle mot ovnen som at han tar på den med hånda, eller løpe inn i den når han ikke ser seg for (han løper inn i mye annet rart og slår seg støtt, så det er ikke sånn at han er pakket inn i bobleplast), uansett er han alt for liten til å se konsekvenser.Anonymous poster hash: 8336f...560
Leanne Skrevet 14. november 2013 #12 Skrevet 14. november 2013 Jeg trodde de hadde en refleks som gjorde at de trakk hånda tilbake, men den er kanskje ikke ferdig utviklet når småttingene begynner å gå?Anonymous poster hash: 9c144...34e Den er dessverre ikke ferdig utviklet før 1,5-2,5års alder. De kjenner smerten men skjønner ikke at de må ta bort hånda for at det skal slutte å gjøre vondt. Vi tok bort sikring da minste var 3 da kunne han snakkes til og forstod at ovnen ble varm. Tok den fysisk bort da han var 2,5 men fyrte jo ikke hele sommeren.. Så han var 3 da den var varm og uten sikring
Stinelin Skrevet 15. november 2013 #13 Skrevet 15. november 2013 3år kanskje? Til de forstår at ovnen er farlig OG har kontroll på kroppen sin (og søsknenes kropp ). Med flere barn er det lettere for at skader skjer vil jeg tro, de vil vel leke, dytte og slåss, og fort kunne falle mot ovnen. Jeg er ikke nøye på så mye, men akkurat brann- og fallskader er jeg litt nazi på å forebygge.
Celtic Heart Skrevet 15. november 2013 #14 Skrevet 15. november 2013 Vi har aldri brukt sikring på vår ovn. Men det har aldri vært lov til å løpe inne eller leke ved ovnen. Blir de ikke mer uforsiktige rundt ovnen når den er sikret, slik at når sikringen blir fjernet så er sjansene enda større for at de skader seg? Jeg er også for sikkerheten til barn, men ved å gi de kunnskap, ikke ved å fjerne alt som er "farlig". 3
Stinelin Skrevet 15. november 2013 #15 Skrevet 15. november 2013 Jeg anser ikke vedovnen som "farlig" men skikkelig farlig. Og jeg liker at ungene kan farte rundt i huset mens jeg kan være i et annet rom. Jeg vil altså ikke ha farlige ting som trapper og varme ovner tilgjengelig slik at barna kan skade seg mens jeg drikker kaffe på kjøkkenet. Kall meg gjerne lat, men det fungerer for oss.
Sushi Skrevet 15. november 2013 #16 Skrevet 15. november 2013 Hos oss har det også fungert fint å bare være strenge med at området rundt ovnen er forbudt område. Vi sa "nei!" og "auau" når hun nærmet seg, og ganske fort begynte hun å kjenne selv at det var varmt i dette området. Men jeg har ikke problem med å skjønne at det kan være annerledes for andre. Barn er forskjellige, og om man f.eks. har to barn som er ganske tett i alder så kan det være slitsomt å løpe etter hele tiden. Da er det greit med grind og dermed utsette akkurat denne lærdommen litt. 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #17 Skrevet 15. november 2013 Vi har vært veldig bevisste på å ha noen "farlige" ting på stua, slik at ungen skal lære at ikke alt er tilgjengelig for å klå på, og han faller stadig vekk og slår seg, klemme fingrene osv. Mn akkurat ovnen står midt i stua og er fort gjort å løpe inn i for en liten en som er litt ustødig og ikke ser hvor han løper - så jeg føler det samme som Stinelin; at ovnen ikke bare er "farlig" men skikkelig farlig. Har ikke lyst til å risikere alvorlige skader for å bevise et poeng overfor en ettåring.Anonymous poster hash: 8336f...560 1
Celtic Heart Skrevet 15. november 2013 #18 Skrevet 15. november 2013 Ser at mange henger seg opp i at jeg skrev "farlige", og ser at jeg har uttrykt meg veldig uklart. Her snakket jeg om at mange barn blir pakket inn i bomull og bobleplast og ikke får høste erfaringer på mange områder. Alt er jo egentlig farlig hvis barn ikke lærer å omgås det eller bruke det riktig (nå snakker jeg om hverdagslige ting ikke motorsag etc ) Det jeg egentlig spør om som ingen svarer på er: er det ikke større sjanse for at barna skader seg den dagen sikringen blir fjernet? Blir de ikke litt uvørne rundt en farlig ting fordi de er vant til at de ikke kan nå inntil? 1
Stinelin Skrevet 15. november 2013 #19 Skrevet 15. november 2013 Det jeg egentlig spør om som ingen svarer på er: er det ikke større sjanse for at barna skader seg den dagen sikringen blir fjernet? Blir de ikke litt uvørne rundt en farlig ting fordi de er vant til at de ikke kan nå inntil? Vi gjør ihvertfall barna oppmerksomme på ovnen og trener gjennom grinda. Storebror vet godt at den er farlig. Når vi fjerner grinda er han stor nok til å forstå enda bedre. Er ikke slik at han ikke forstår at den er varm fordi det er ei grind der nå. Heller det enn å måtte passe på hele tiden mens de er små.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #20 Skrevet 15. november 2013 Det jeg egentlig spør om som ingen svarer på er: er det ikke større sjanse for at barna skader seg den dagen sikringen blir fjernet? Blir de ikke litt uvørne rundt en farlig ting fordi de er vant til at de ikke kan nå inntil? Tja, de aller fleste har trappegrind også og i mine øyne er det ikke så stor forskjell. De fleste barn lærer likevel at det ikke er lurt å ramle ned trappa, blant annet fordi når grenda tas bort er de blitt gamle nok til å forstå bedre sammenhengen mellom årsak og virkning OG de har bedre kontroll på kroppen. Min gutt er iallfall alt for liten til å forstå noe av dette ennå, selv om vi også "trener" med å stikke hånda gjennom grinda og kjenne på varmen og si "au, au". Og når vi er på besøk hos andre som ikke har grind er vi konsekvent på å si nei og ta han bort hvis han går for nærme.Anonymous poster hash: 8336f...560
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå