Gå til innhold

Hvilken kaffe blir minst sterk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

nåååå har du vel rukket å kjøpe deg kaffe TS? :lete:

Skrevet

nåååå har du vel rukket å kjøpe deg kaffe TS? :lete:

Nei, har dessverre ikke det, eller har prøvd sånn pose "macciato latte" fra butikken, da! Den var veldig god med en dæsj melk oppi :) Men skal virkelig få prøvd ut ordentlig kaffe snart!

Skrevet

Nei, har dessverre ikke det, eller har prøvd sånn pose "macciato latte" fra butikken, da! Den var veldig god med en dæsj melk oppi :) Men skal virkelig få prøvd ut ordentlig kaffe snart!

Ja, enig! De(n) er kjempegod(e)!

Men for meg som er riktig så glad i kaffe, så synes jeg det er svært lite "kaffe" over disse variantene.

Ja, nå er det jammen på tide at du får prøvd det ut snart, hehee, det er jo tross alt 10 dager siden du laget denne tråden :fnise:

Skrevet

Ja, enig! De(n) er kjempegod(e)!

Men for meg som er riktig så glad i kaffe, så synes jeg det er svært lite "kaffe" over disse variantene.

Ja, nå er det jammen på tide at du får prøvd det ut snart, hehee, det er jo tross alt 10 dager siden du laget denne tråden :fnise:

Hehe, ja, må virkelig få prøvd det ut snart nå, passer jo perfekt når det er så kaldt også :laugh:

Skrevet

Svaret er egentlig veldig enkelt. Kaffens styrke avhenger av vannmengde, kaffemengde, malingsgrad og lengden på kontakten mellom vann og kaffe. Derfor er for eksempel en italiensk moka (omtrent det samme som espresso) mindre sterk enn en tyrkisk kaffe selv om tyrkisk kaffe har mer vann og like mye kaffe. Det samme gjelder presskannekaffe som kan ha mer vann enn mokaen, men som har lengre trekketid. Den tyrkiske er likevel sterkest siden kaffen er finere malt. Imidlertid smaker den italienske mokaen sterkest.

Melken har ingenting å si for hvor sterk selve kaffen er, det er bare en måte å "vanne" ut kaffen på. Selvsagt smaker en "kaffe" med 1 del kaffe og 10 deler melk pluss en del sukker eller sirup mindre sterkt enn bare kaffen. Samtidig er dette heller en melkedrikk med kaffesmak enn kaffe.

Anonymous poster hash: 1adaf...cab
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...