Gå til innhold

Oppdrar man chuahuaer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså; ideelt sett som man oppdrar større hunder?

Har inntrykk av at mange heller burde hatt en kanin e.l....

Anonymous poster hash: 657af...1b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hunder skal oppdras som hunder, uansett hva slags rase det er. Hund er hund.

Anonymous poster hash: 0c165...19f
  • Liker 9
Skrevet

Dersom du skal skaffe deg en slik hund bør første forberedelse være å kunne skrive rasenavnet riktig. "Chihuahua", ikke "chuahua".

Anonymous poster hash: 7b8e5...67d
  • Liker 2
Gjest BettyBoop
Skrevet (endret)

Altså; ideelt sett som man oppdrar større hunder?

Har inntrykk av at mange heller burde hatt en kanin e.l....

ja. Selv om Chihuahuaen er liten, er den en stor hund oppi hodet.

Endret av BettyBoop
Gjest Badabing
Skrevet

Jeg har en liten og en stor hund. Oppdrar dem på samme måte.

Skrevet

Dersom du skal skaffe deg en slik hund bør første forberedelse være å kunne skrive rasenavnet riktig. "Chihuahua", ikke "chuahua". Anonymous poster hash: 7b8e5...67d

Skrivefeil er uheldig uavhengig av eierskap, synes du ikke?

Skrevet

Dessverre er det enkelte som skaffer seg småhunder som ikke har den fjerneste peiling på hund, og siden de er så små er det jo så enkelt å lempe dem hit og dit, så da blir man ikke tvunget til å lære seg hund for å klare hverdagen med en stakkars chihuahua som ikke blir forstått eller trent.

Men man burde ikke skaffe seg hund, ei heller chihuahua, hvis man ikke har tenkt å lese seg opp på hund, gå kurs, sette seg inn i hundespråk og trening og oppdra hunden til å bli en trivelig samfunnsborger.

Anonymous poster hash: d3eb4...845
  • Liker 7
Gjest HappyWaffle
Skrevet

det som gir meg kort lunte er folk som tror at små hunder ikke trenger like mye oppdragelse fordi den ser så søt å liten ut. har flere ganger fått sjokk over oppdraghelsen på dissa små gneldrebikkjene. glefser, knurrer og bjeffer i et kjør mens eieren sier "nei du må da ikke gjøre sånn :rodmer: "

Skrevet

Jeg har en chihuahua gutt og kan bekrefte at de absolutt trenger oppdragelse! Chihuahua er ikke en nybegynnerhund, og kan bli ganske så krevende å ha med å gjøre dersom du ikke setter grenser tidlig og er streng.

• Liker 1
Gjest Badabing
Skrevet

Jeg har en chihuahua gutt og kan bekrefte at de absolutt trenger oppdragelse! Chihuahua er ikke en nybegynnerhund, og kan bli ganske så krevende å ha med å gjøre dersom du ikke setter grenser tidlig og er streng.

Husk at oppdragelse ikke trenger å bety at man må være streng, da. :) Vi bruker positiv forsterkning her i huset, og det funker veldig bra.

• Liker 2
Skrevet

Husk at oppdragelse ikke trenger å bety at man må være streng, da. :) Vi bruker positiv forsterkning her i huset, og det funker veldig bra.

Med streng så mente jeg å ikke la han få lov til å herse og gjøre som han vil, selv om han gjerne gjør det litt allerede :P

Gjest Badabing
Skrevet

Med streng så mente jeg å ikke la han få lov til å herse og gjøre som han vil, selv om han gjerne gjør det litt allerede :P

Bra, det er superviktig! :) (Litt slingringsmonn gir vel de fleste eierne hundene sine, uten at det er et problem)

Skrevet

Hvis du lurer på det, er du ikke moden nok til å skaffe deg hund.

• Liker 2
Skrevet

Les HI igjen vil du....

Hvor står det at jeg vil skaffe meg hund?

-TS.

• Liker 3
Skrevet

Les HI igjen vil du....

Hvor står det at jeg vil skaffe meg hund?

-TS.

Hvorfor lurer du da?

Skrevet

Enig.

Min mor ønsket seg en hund, men på grunn av slitasje i skuldrene ønsket hun en liten hund som ikke kunne finne på å trekke hardt hvis den skulle løpe ut når den var i bånd.

Valget falt på en miniatyrhund, og oppretter spurte om hun hadde hatt hund tidligere. Ja, kunne hun bekrefte, vi har hatt både fuglehunder, elghund og collie. Oppretter svarte da at alle disse er store, og noe av de verste eksemplene hun hadde sett var miniatyrhunder som kom i hjem der de tidligere hadde erfaring med store raser. Oppretter påpekte at den lille ville kreve minst like mye som en større hund mht oppdragelse. Og sa at man ofte har lett for å behandle de som leketøy.

Det gikk bra. Mamma fikk en miniatyr og den var herlig å dressere, veldig sta og vanskelig å lære visse ting, som å lede ved hånd siden den er så liten, men det gikk kjempefint. Å få blikk-kontakt er nummer en.

Jeg trente den mye og den var supersmart. :)

En dag ble den gammel og syk, medisiner ble prøvd osv, men en dag måtte den få slippe. Han kunne alt, høyre, venstre, sitt, dekk, bli, stille (hysj), gå fot, vente, lærte seg også søk. Det var ikke en sofahund, men på størrelse med en stor chihuahua, og med like lekent temperament.

Anonymous poster hash: 2195f...baf

Skrevet

Man oppdrar da de fleste husdyr..? Idiotisk spørsmål

Skrevet

Man oppdrar da de fleste husdyr..? Idiotisk spørsmål

Det anbefales alle å lese HI før man kommenterer.

Men det er ikke alle dilettanter som har kapasitet til å tolke subtile hint....

Deg om det :murvegg:

Skrevet

Hvorfor lurer du da?

Det anbefales alle å lese HI før man kommenterer.

Men det er ikke alle dilettanter som har kapasitet til å tolke subtile hint....

Deg om det :murvegg:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...