Gå til innhold

Arbeidsledig og uten barnehageplass - dagpenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er i følgende situasjon:

Mannen min er arbeidsledig, det ble han mens jeg var i permisjon. Da mottok han dagpenger. Så hadde han pappaperm, og permisjonen er snart over.

Vi har ikke barnehageplass (septemberbarn). Prøver å finne dagmamma, men i verste fall må mannen min være hjemme med barnet. Da kan han vel ikke motta dagpenger?

Anonymous poster hash: b0c6c...25f

Videoannonse
Annonse
Gjest Magdalene
Skrevet

Nei, da kan han ikke motta dagpenger. For da har dere jo ingen sted å gjøre av barnet om han får jobb.

• Liker 3
Skrevet

Hvordan hadde dere tenkt dette om han hadde vært i jobb da?

Skrevet

TS her.

Vi ser i grunnen begge sider.

På den ene side: Selvsagt må mannen takke ja til tilbud han får; og da må barnepass finnes raskt.

På den andre: Nå har han ingen jobb å gå til, og det vi kvier oss for å sette bort barnet hos et fremmed menneske når mannen uansett er hjemme.

Skrevet

Ingen problem! Nav kaster penger etter folk. Jeg har flere venniner som har sagt opp jobben,noen er hjemme med barna, noen har nå barn som har begynt i barnehage, felles er at alle mottar penger fra NAV. Det eneste er at han må kunne gå på jobbsøkerkurs hvis han blir innkalt, tar ca 3 uker. Nå har de vel motttat penger i snart to år og jobbkurset er det eneste de har måttet være med på

Anonymous poster hash: ffde1...a76

Skrevet

Nei, han har ikke krav på dagpenger dersom han er nødt å passe barnet. Om dere har andre som kan ta vare på barnet om han deltar på møter og kurs og evt kommer i arbeid, så stiller saken seg i et annet lys.

Han kommer definitivt til å bli innkalt til møter og innsøkt på jobbsøkerkurs. Hvor er barnet da?

Skrevet

Ingen problem! Nav kaster penger etter folk. Jeg har flere venniner som har sagt opp jobben,noen er hjemme med barna, noen har nå barn som har begynt i barnehage, felles er at alle mottar penger fra NAV. Det eneste er at han må kunne gå på jobbsøkerkurs hvis han blir innkalt, tar ca 3 uker. Nå har de vel motttat penger i snart to år og jobbkurset er det eneste de har måttet være med på

Anonymous poster hash: ffde1...a76

Da mister de snart retten på dagpenger og hva gjør de da??? 104 uker er maksperiode for dagpenger.

Skrevet

Nei. Det går ikke.

Dere vil da drive med svindel og risikerer fengselsstraff. :) Hvor skal dere da gjøre av ungen hvis mamma og pappa sitter i fengsel?

NAV regner dere ikke som arbeidsledig når dere er hjemme med barn. Hvorfor? Fordi at NAV har "ansatt" dere, og du er ikke "på jobb" når du er hjemme med barn.

Jobbklubb er 6 uker og det er obligatorisk oppmøte hver eneste dag!

Anonymous poster hash: c250d...2a4

Skrevet

For å kunne motta dagpenger må man være "reell arbeidssøker".. I det ligger at man skal aktivt søke jobber, oppdatere cv'en sin jevnlig, være beredt til å møte på kurs/møter eller stille på jobb på kort varsel. For å kunne gjøre det når man har barn MÅ man ha barnepass tilgjengelig som kan stille på 1-2 dagers varsel - det trenger IKKE å være barnehageplass...

Mange av velferdsordningene vi har er basert på tillit, men blir det oppdaget at man har mottatt penger på feil premisser får man også svi og kan risikere karantene på dagpengene, at man blir tiltalt for svindel og at man må betale tilbake alle pengene... Mye å risikere synes nå jeg, og nav intensiverer stadig sin søken etter folk som svindler til seg stønader de ikke har rett på..

Anonymous poster hash: f8df3...2ab
Skrevet

TS.

For å poengtere det, mannen gjør alt han kan for å komme i jobb igjen. Vi gjør også alt vi kan for å finne pass til barnet. Når mannen er på kurs og intervjuer er vi så heldige at svigermor stiller opp, så han får vært med på alt han skal. Men enn så lenge sliter vi med at han ikke får jobb og at ungen ikke får barnehageplass. Unner faktisk ingen å være i denne situasjonen.

Hvis en av oss skal gå hjemme (uten lønn eller dagpenger) bør det nok bli meg slik at mannen får bedre muligheter til å komme seg ut i arbeidslivet. Da taper vi også maks med penger, men sånn er det jo.

Noen som vet hvor lenge før man må varsle arbeidsgiver om at man må være hjemme med barn?

Skrevet

TS.

For å poengtere det, mannen gjør alt han kan for å komme i jobb igjen. Vi gjør også alt vi kan for å finne pass til barnet. Når mannen er på kurs og intervjuer er vi så heldige at svigermor stiller opp, så han får vært med på alt han skal. Men enn så lenge sliter vi med at han ikke får jobb og at ungen ikke får barnehageplass. Unner faktisk ingen å være i denne situasjonen.

Hvis en av oss skal gå hjemme (uten lønn eller dagpenger) bør det nok bli meg slik at mannen får bedre muligheter til å komme seg ut i arbeidslivet. Da taper vi også maks med penger, men sånn er det jo.

Noen som vet hvor lenge før man må varsle arbeidsgiver om at man må være hjemme med barn?

Slik jeg skjønner det er barnet så stort at dere er ferdig med permisjon? Isåfall har du ikke rett på å få være hjemme, den ulønnete permisjonen man har rett til når barnet er lite må taes rett etter den lønnete permisjonen.. Det er godt mulig arbeidsgiver er forståelsesfull og lar deg ta ulønnet permisjon uansett, men rett på det har du ikke.. Det er vanlig at man må varsle om permisjon minst 3 mnd før...

Skrevet (endret)

Slik jeg skjønner det er barnet så stort at dere er ferdig med permisjon? Isåfall har du ikke rett på å få være hjemme, den ulønnete permisjonen man har rett til når barnet er lite må taes rett etter den lønnete permisjonen.. Det er godt mulig arbeidsgiver er forståelsesfull og lar deg ta ulønnet permisjon uansett, men rett på det har du ikke.. Det er vanlig at man må varsle om permisjon minst 3 mnd før...

Jo, det har man vel?

"Etter ett års lønnet foreldrepermisjon har hver av foreldrene i tillegg rett til ulønnet permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel. Denne permisjonen må tas i umiddelbar sammenheng med den lønnede permisjonen."

Sakset herifra: https://www.finansforbundet.no/rettigheter-og-arbeidsvilkar/svangerskap-og-smabarnsforeldre/

TS' mann er fortsatt i permisjon.

Endret av Harlekin
Skrevet

Jo, det har man vel?

"Etter ett års lønnet foreldrepermisjon har hver av foreldrene i tillegg rett til ulønnet permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel. Denne permisjonen må tas i umiddelbar sammenheng med den lønnede permisjonen."

Sakset herifra: https://www.finansforbundet.no/rettigheter-og-arbeidsvilkar/svangerskap-og-smabarnsforeldre/

TS' mann er fortsatt i permisjon.

Sorry, leste feil.. Trodde han var ferdig med permisjonen..

Skrevet

NAV sjekker ikke at barnet ikke har fått bhgplass.

Men, man må jo være aktiv jobbsøker og følge de plikter det medfører - det ønsker jo også mannen din uansett gjøre.

Moralsk sett spiller det nada rolle om barnet er hjemme frem til dere får bhgplass, men jeg ville ikke latt være med å aktivt søke både jobb og plass til barnet raskest mulig.

Det regner jeg også med at dere gjør, slik du forklarer det.

Dere kan ikke styre at han ikke får jobb umiddelbart, og dere kan ikke styre at dere ikke får bhgplass - det skjer når det skjer.

Det NAV legger seg opp i er hvorvidt man følger de aktiviteter og plikter som følger med dagpenger - og han får ikke noe mindre jobb av om barnet er hjemme med han en kortere periode frem til jobb og/eller plass ordner seg.

Skulle han få seg jobb så løser dere dette med plass og logistikk da, i verste fall får du ta ulønnet permisjon heltid eller deltid(om svigermor kan avlaste noe slik det var skissert)- det tar jo ikke alle slags evigheter i denne mellomfasen heller.

Anonymous poster hash: 72fbc...60b
  • Liker 1
Skrevet

NAV sjekker ikke at barnet ikke har fått bhgplass.

Anonymous poster hash: 72fbc...60b

Ikke rutinemessig nei, men NAV kontroll er stadig rundt og sjekker nye grupper, og de har vide fullmakter. NAV kontroll har tilgang til opplysninger selv ikke politiet har lov til å innhente.

Oppgir en uriktige opplysninger risikerer en både å måtte betale tilbake og bli straffedømt.

Anonymous poster hash: 42115...099

Skrevet

TS.

Vi har ingen planer om å oppgi uriktige opplysninger. Jeg bare spør hvordan regelverket er så vi vet hva vi har å forholde oss til.

Skrevet

Nav stiller ikke krav til at dere har barnehageplass for at far skal kunne stå som arbeidsledig, de stiller krav til at dere kan fremskaffe barnepass enten i form av barnehage, dagmamma, praktikant o.l. Hvilken type barnepass dere ordner, enten nå eller når det er aktuelt, er opp til dere. Feks kan dere avtale med en hjemmeværende nabo om at hun/han stiller som dagmamma dersom far får tilbud via nav (kurs, jobb, intervjuer osv).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...