rotekopp1989 Skrevet 13. november 2013 #1 Skrevet 13. november 2013 Hei! Jeg skal på utveksling til New Zealand til våren, reiser i februar og blir til litt ut i juli. Er det noen som har noen tips til hva man tar med seg når man skal flytte til et annet land for et halvt år? Har prøvd å planlegge litt, men kommer frem til at det er så utrolig mange praktiske ting jeg bør ha med. Studiet mitt krever en del utearbeid og ekskursjoner, og praktiske ting som godt regntøy og gode sko (fjellsko) er et must! Er derfor veldig i tvil på om jeg skal kjøpe nytt her i Norge (jobber i en sportsbutikk, som gjør at jeg får veldig gunstige priser på mange ting jeg vet jeg kommer til å trenge), eller om jeg skal kjøpe alt nytt når jeg kommer frem. Noen som har tips til hvordan man pakker mest mulig praktisk, uten samtidig å måtte ta med seg ALT for masse? I og med at skolen begynner sent, har jeg planer om å reise på ferie på vei ned, men har ikke helt bestemt hvor, men har veldig lyst på litt sol og sommer på veien, så har tenkt på thailand og Australia. Vi er minst to stykker som skal reise ned sammen. Vi tenkte å stikke innom Kilroy travels og få hjelp av dem til å ordne med billetter, vil veldig gjerne ha billetter hvor man kan endre avreisedato (spesielt for når vi drar hjem igjen fra NZ), og har sett at de har spesielle "kilroybilletter" der dette er mulig- er det noen som har erfaring med slike billetter? Om det ellers er noen som har noen erfaringer fra New Zealand, som student eller bare på ferie, å dele setter jeg kjempepris på det! :D
Blomst89 Skrevet 13. november 2013 #2 Skrevet 13. november 2013 (endret) Hei! Jeg var selv på utveksling til Sydney i fjor vår (fra februar til juli, så samme periode som du skal), så tror jeg kan svare på en del av det du lurer på. Når det kommer til hva du bør pakke så er det en ting som gjelder; minst mulig. Det meste kan kjøpes på New Zealand, men har du dyrt turutstyr som kan være vanskelig å få tak i ville jeg likevel vurdert å ta det med. Selv pakket jeg en koffert med 23 kg, men på hjemreisen hadde jeg to kofferter på 23 kg. Det som er lurt er å skrive en pakkeliste, og finne ut hva du MÅ ha med og hva du vil ha med/tror du kan få bruk for. Hvor på NZ skal du? Er jo litt forskjell på hvordan klimaet er avhengig av om du skal bo på Nordøya eller Sørøya. Skal du til sørøya trenger du nok litt mer varme klær enn om du er lenger nord. Jeg hadde kun med meg vår/sommer-klær, da Sydney har et veldig behagelig klima. Trengte ikke varme klær før i slutten av mai/starten av juni. Var såpass heldig at jeg fikk besøk av mamma og broren min i påskeferien da, hvor mamma tok med et par litt varmere gensere til meg, men utover det klarte jeg meg bra med det jeg selv pakket. Prøv å pakk plagg som er lett å kombinere med hverandre, ikke pakk f.eks. et skjørt som kun passer til en spesiell topp. Prøv også å minimer antall sko du tar med; sko er billig å kjøpe der nede om du trenger det, men tar opp mye vekt og plass i kofferten/sekken. Akkurat fjellskoene dine ville jeg vurdert å ta med, særlig om du har gått dem inn litt, da det er kjedelig å kjøpe nye sko som du kan risikere å få gnagsår av når de er nye. Kilroy har en del nyttige tips her: http://travels.kilroy.no/reiseguide/for-avreise/pakkeliste, men vær obs på at den lengre listen inneholder veldig mye som er unødvendig å pakke med seg. Ting som solkrem, myggmiddel osv er billigere og bedre å kjøpe der nede. Toalettsaker generelt er greit å holde til et minimum; sminke, hygieneartikler osv er like greit å kjøpe når du ankommer NZ/Australia/Thailand. Ta kun med det du trenger de første dagene. Det samme gjelder f.eks. strømadapter; vi kjøpte adaptere til $10 (under 60 kr) i Sydney, som de garantert ville tatt 2-300 kr for her i Norge. Når det gjelder flybilletter: Jeg bestilte selv gjennom Kilroy og var veldig fornøyd med det. Bestilte gjennom en reisekonsulent og tok med det de kaller X-it-forsikring, som blant annet gir deg en gratis endring før avreise samt billigere avbestilling. Jeg endte også opp med å endre hjemreisen min underveis i oppholdet. Det var ikke noe problem å få endret billetten, måtte bare ut med et lite endringsgebyr (under 1000 kr). Særlig hvis du skal innom flere land ville jeg absolutt tatt kontakt med en reisespesialist (enten på mail eller i en av butikkene deres) og få dem til å hjelpe deg med å ordne en fleksibel og billig billett! Erfaringer fra New Zealand: Jeg var 10 dager NZ i starten av april, og hadde en kjempefin tur! Vi fløy fra Sydney til Auckland, leide bil og kjørte fra Auckland til Wellington (via bl.a. Hobbiton, Rotorua og Tongariro National Park/"Mt. Doom"), og fløy deretter fra Wellington til Queenstown hvor vi var et par dager. Vil spesielt anbefale: glow worm caves/black water rafting i Waitomo, sjekke ut geysiren i Rotorua og strikkhopping i Queenstown! Hobbiton er også gøy å se om du har sett Ringenes Herre/Hobbiten. Hvis du vil ha mer detaljer på hvor vi var og hva vi gjorde er det bare å ta kontakt! Det samme gjelder om du trenger tips til steder å besøke i Australia (jeg reiste en del rundt der både før og etter semesteret), eller andre råd om utveksling til Oseania. Endret 13. november 2013 av Blomst89
rotekopp1989 Skrevet 13. november 2013 Forfatter #3 Skrevet 13. november 2013 Tusen takk for et kjempeutfyllende svar! :D "Vanlige" klær har jeg tenkt å la mest mulig bli igjen hjemme, samme med hverdagssko. Er bare dette med turutstyret og sånn jeg er usikker på hva jeg skal gjøre med, men har heldigvis god til til å finne ut av det på.. SKal bo i Hamilton, som ligger på Nordøyen, og etter hva jeg har klart å lese meg til er det iallefall (i allefall norske) sommertemperaturer når vi kommer frem. I tillegg får jeg også muligens besøk rundt påsketider, så kjæresten kan jo ta med seg noen ekstra varme plagg når/hvis han får kommet nedover Så bra at du har god erfaring med Kilroy! :D Har hørt litt ymse her og der, selv om flertallet av de jeg har snakket med har vært fornøyd. Dro du direkte til Australia? Husker du sånn ca hvor mye du betalte for flybilletter og sånn? Kjempefint med anbefalinger over ting du gjorde på i NZ, en del av tingene har jeg sett på selv, faktisk. Studerer geologi, så Mt. Doom og Rotorua er selvsagte på to-do-listen. Har du noen anbefalinger i Australia? har ikke tenkt så veldig mye på akkurat det, men hun jeg skal reise med har veldig lyst å reise litt i Australia før skolen begynner. Vet ikke hvor mye tid vi får, men en uke-ti dager?
Blomst89 Skrevet 13. november 2013 #4 Skrevet 13. november 2013 Så bra at du har god erfaring med Kilroy! :D Har hørt litt ymse her og der, selv om flertallet av de jeg har snakket med har vært fornøyd. Dro du direkte til Australia? Husker du sånn ca hvor mye du betalte for flybilletter og sånn? Kjempefint med anbefalinger over ting du gjorde på i NZ, en del av tingene har jeg sett på selv, faktisk. Studerer geologi, så Mt. Doom og Rotorua er selvsagte på to-do-listen. Har du noen anbefalinger i Australia? har ikke tenkt så veldig mye på akkurat det, men hun jeg skal reise med har veldig lyst å reise litt i Australia før skolen begynner. Vet ikke hvor mye tid vi får, men en uke-ti dager? Jeg dro direkte til Australia, ja. Planen var egentlig å fly via USA (LA og NY) på vei hjem i juli, men fikk meg relevant sommerjobb, og hadde i tillegg allerede brukt nok penger på å reise rundt i Australia, så endret billetten min sånn at jeg fløy "direkte" (dvs via Singapore og London) hjem igjen fra Sydney. Tapte dermed dessverre en del penger på den endringen, da jeg først bestilte en jorden rundt-billett. Betalte vel rundt 13-14 000 kr, mens de billigste tur/retur-billettene til Sydney kan jo komme ned mot 8-10 000 kr. Hvis dere bare har 7-10 dager i Australia ville jeg prioritert østkysten, mine høydepunkter der var blant annet snorkling på Great Barrier Reef (f.eks. ut i fra Cairns), seiling i Withsundays og Fraser Island. Sydney er også selvfølgelig å anbefale. Utrolig fin by, og masse å se og gjøre både i byen og områdene rundt! Med såpass kort tid ville jeg med andre ord fokusert på de største attraksjonene i Queensland + Sydney (evt motsatt vei; først et par dager i Sydney, og deretter fly til Cairns eller Brisbane og reis sørover/nordover). Selv var jeg på en 14 dagers-tur fra Cairns til Sydney med Topdeck, men de har også kortere turer, f.eks. en 10-dagers tur som går mellom Cairns og Brisbane: https://www.topdeck.travel/tours/tropical-adventure.
InOblivion Skrevet 17. desember 2013 #5 Skrevet 17. desember 2013 Hei! Kjempegodt valg, jeg er selv nettopp ferdig med et semester i Hamilton nå. Jeg har dessverre ikke så mye erfaring med turutstyr selv, men de har en del friluftsbutikker på NZ (feks Kathmandu) med ganske greie priser. Prisene er litt lavere en her hjemme. Har du noe som er veldig dyrt, ville jeg vurdert ta det med og heller droppe noe annet til fordel. Lurt å pakke basistøy og sko. Husk at det er sommer frem til ca mars, med temperaturer mellom 20-25 grader (trooor jeg, har bare vært der på våren selv). Husene er ikke spesielt godt isolert, så når det etterhvert blir høst og "vinter" (april/mai) vil det faktisk føles ganske kaldt selvom det ikke er noe særlig sammenlignet med norsk vinter. I tillegg opplevde jeg at det er en del både regn og vind i Hamilton. Anbefaler virkelig å leie bil/ campervan og reise rundt før eller etter semesteret, det er helt fantastisk. Anbefaler et åpent sinn; ikke sammenlign landet med Norge hele tiden selvom noe landskap kan virke likt. Anbefaler også å pakke i en bag ala North Face eller en stor sekk om du har tenkt reise mye. Pakket i en stor koffert selv og har angret en del på det Var selv på Fiji når vi hadde spring break og har vært i Australia nå etter semesterslutt, anbefaler begge deler på det varmeste! Reiser også med kilroybillett selv og har fint fått endre flytider opptil flere ganger. Anbefaler dog å være tidlig ute, da det blir fult, og ha reiseruten klar på forhånd.
rotekopp1989 Skrevet 19. januar 2014 Forfatter #6 Skrevet 19. januar 2014 Hei! Kjempegodt valg, jeg er selv nettopp ferdig med et semester i Hamilton nå. Jeg har dessverre ikke så mye erfaring med turutstyr selv, men de har en del friluftsbutikker på NZ (feks Kathmandu) med ganske greie priser. Prisene er litt lavere en her hjemme. Har du noe som er veldig dyrt, ville jeg vurdert ta det med og heller droppe noe annet til fordel. Lurt å pakke basistøy og sko. Husk at det er sommer frem til ca mars, med temperaturer mellom 20-25 grader (trooor jeg, har bare vært der på våren selv). Husene er ikke spesielt godt isolert, så når det etterhvert blir høst og "vinter" (april/mai) vil det faktisk føles ganske kaldt selvom det ikke er noe særlig sammenlignet med norsk vinter. I tillegg opplevde jeg at det er en del både regn og vind i Hamilton. Anbefaler virkelig å leie bil/ campervan og reise rundt før eller etter semesteret, det er helt fantastisk. Anbefaler et åpent sinn; ikke sammenlign landet med Norge hele tiden selvom noe landskap kan virke likt. Anbefaler også å pakke i en bag ala North Face eller en stor sekk om du har tenkt reise mye. Pakket i en stor koffert selv og har angret en del på det Var selv på Fiji når vi hadde spring break og har vært i Australia nå etter semesterslutt, anbefaler begge deler på det varmeste! Reiser også med kilroybillett selv og har fint fått endre flytider opptil flere ganger. Anbefaler dog å være tidlig ute, da det blir fult, og ha reiseruten klar på forhånd. OJ, sier du det! :D Så kjekt at det anbefales! :D Nå er det bare litt over en uke til vi drar, så nå håper jeg vi er klare! Var det unibersity of Waikato du gikk på? Hvordan har det vært med skole og sånn? Nivå på fag osv? Hvordan er byen? Hvordan er prisnivået i NZ sånn generelt? =P Nå ble det litt mye spørsmål, men har ikke hatt så veldig mange andre å spørre, hehe.. Vi skal først tre uker til Australia, før vi drar videre til New Zealand. Lander i Sydney, og reiser derfra oppover mot Brisbane, hvor flyet videre til Auckland går fra. Etter semesteret er over har vi ca to uker med ferie til å utforske de delene av New Zealand vi ikke har fått besøkt underveis i semesteret, så skal absolutt ha campervan i bakhodet! :D Hva pakket du med deg? Jeg tenker minst mulig nemlig, man får alltid kjøpt klær osv, men tar med skikkelig regntøy og fjellsko i det minste (går studie hvor man ofte er mye ute..). Og så reiser jeg med stor sekk, siden vi skal backpacke litt i Australia før vi kommer frem til NZ. Så nå gleder jeg meg bare veldig til å dra! :D
rotekopp1989 Skrevet 19. januar 2014 Forfatter #7 Skrevet 19. januar 2014 Hei! Kjempegodt valg, jeg er selv nettopp ferdig med et semester i Hamilton nå. oh, og så kom jeg på et spørsmål til: hva gjorde du med mobiltelefon og data og sånne ting? Jeg har prøvd å google litt rundt, men har lest studentrapporter fra andre som har vært der tidligere som sier at det ikke er sånn veldig utvilket teknologisk sett i forhold til mobil og sånn ( i forhold til her hjemme hvertfall..)? Av det jeg har funnet av priser på mobilabonnemenet virker det hvertfall som det er veldig dyrt.. :/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå