Teriyaki Skrevet 20. november 2013 #141 Skrevet 20. november 2013 Mens jeg elsker poseTaco, kjøpe Shell og kjøpe salsa snakker om å være snobbete hvis man mener det er helt bak mål å servere vanlig Taco!
Gjest Blondie65 Skrevet 20. november 2013 #142 Skrevet 20. november 2013 Mens jeg elsker poseTaco, kjøpe Shell og kjøpe salsa snakker om å være snobbete hvis man mener det er helt bak mål å servere vanlig Taco! Jeg bare understreker en ting, Teryiaki, at du må gjerne spise hva du vil for meg. Jeg kritiserer ikke deg for å like noe jeg ikke liker. Jeg vil også understreke en annen ting: når jeg anser enkelte sorter mat som drittmat så er det i forhold til hva det gjør med MIN kropp. Derfor velger jeg å ikke spise tacokit eller pizza. Det ble påstått at ingen spiste taco kit i 2013 - noe jeg tror er ren bullshit - herlig at du er ærlig om det. Mitt matvalg har ingenting med snobbethet å gjøre - det har med hva jeg anser som sunt og godt å gjøre. Jeg er fullt på det rene med at smaken er forskjellig - men taco kit er veldig kaloririkt og veldig saltholdig, derfor er det ikke en del av mitt kosthold. Jeg har forøvrig spist ekte taco i U.S.A. - etter det synes jeg kit ikke smaker.
Teriyaki Skrevet 20. november 2013 #143 Skrevet 20. november 2013 Jeg bare understreker en ting, Teryiaki, at du må gjerne spise hva du vil for meg. Jeg kritiserer ikke deg for å like noe jeg ikke liker. Jeg vil også understreke en annen ting: når jeg anser enkelte sorter mat som drittmat så er det i forhold til hva det gjør med MIN kropp. Derfor velger jeg å ikke spise tacokit eller pizza. Det ble påstått at ingen spiste taco kit i 2013 - noe jeg tror er ren bullshit - herlig at du er ærlig om det. Mitt matvalg har ingenting med snobbethet å gjøre - det har med hva jeg anser som sunt og godt å gjøre. Jeg er fullt på det rene med at smaken er forskjellig - men taco kit er veldig kaloririkt og veldig saltholdig, derfor er det ikke en del av mitt kosthold. Jeg har forøvrig spist ekte taco i U.S.A. - etter det synes jeg kit ikke smaker. Der er jeg helt enig, altså at det er bullshit at folk ikke spiser taco kit i 2013. Det er faktisk den mest solgte middagsretten i Norge på fredager. Og ja, det handler om smak, og jeg skjønner godt noen velger å ikke spise det. Jeg tåler det meste, men kan bli litt småuggen i magen av taco hvis jeg spiser for mye. Det er jo ikke sunt, ikke i det hele tatt! For egen del så føler jeg det er verdt å unne seg av og til. Kommentaren min om snobberier gikk mer på at det var så utrolig selvsagt i følge noen i denne tråden, at hvis man kom til middag hos andre og fikk taco, så sa det seg selv at det var hjemmelagd. Slik er det ikke i min omgangskrets i alle fall! Men så er jeg fortsatt tidlig i 20-årene, da. 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #144 Skrevet 20. november 2013 Man får trøste seg med at de som bare går på valgfrie dietter ikke blir syke, iallefall - vi skal ha middag med alle på jobb (kun 7-8 ansatte), og derav har vi én laktoseallergiker, én nøtteallergiker, én cøliaker, én skalldyrallergiker, og for å toppe det hele en vegetarianer Vi gleder oss, men er fortsatt meget usikre på hva vi skal lage til mat... Mulig det blir mest vin? Anonymous poster hash: 4d0be...ea0 Det er bare å bruke laktosefrie produkter om det skulle være behov for det, de er like gode som de vanlige. Cøliaki er jo ikke noe problem, bare unngå pasta og soyasaus så er det gjort. Nøtter er heller ikke noe must i mat. Vegetarianeren kan jo bli laget en egen rett til, med samme tilbehøret og en kjøtterstatter Så det er bare å lage helt normal mat med ørsmå modifikasjoner Anonymous poster hash: 15e95...086
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #145 Skrevet 20. november 2013 Jo, det er det flere som har opplevd. Både påstand om at man ikke visste om det, på tross av at man de siste 5 år har påpekt det hver gang man var på besøk. Har hørt flere si om mennesker med de mer ekstreme variantnene av matallergi (type kan ikke en gang være i samme rom som en skrelt appelsin) at de er hysteriske. Eller at man ikke gadd vaske kniven pga hysteriske mennesker som tror de blir dårlig - og når så den eneste forklaringen på at "den hysteriske" tar seg til halsen og ikke kan puste er nettopp den uvaskede kniven så er unnskyldningen at det kunne da ikke man vite.Holdningen din og den til trådstarter med flere her i tråden er at mennesker som velger å spise på en bestemt måte er tullete skrullinger. Totalt manglende forståelse for andres valg smitter ofte over på andre ting man ikke forstår - som f.eks hvor lite som skal til for en hyperallergiker eller at en som spiser i et bestemt mønster faktisk også må gjøre det til fest. Det er mangel på respekt for andre mennesker det er snakk om og i mine øyne er man en elendig vert dersom man forventer at folk skal smugspise på do. (Dette er svar til flere innlegg en det jeg har sitert). Dette er en insinuasjon. Poenget er nettopp å skille mellom de som har et valg og de som ikke har det, som altså folk med allergier, sykdommer og intoleranser. Jeg stiller aldri spørsmål ved denslags, men folk som man vet har kastet seg på en diett og er hyperfrelste og gjør livet til et helvete for alle som prøver å være gode verter, de har jeg INGENTING til overs for. Anonymous poster hash: afc18...7d3 2
Marie90 Skrevet 21. november 2013 #146 Skrevet 21. november 2013 (endret) Hvis du ikke kan ta hensyn til venner som slanker seg ved å endre kostholdet sitt og f.eks, i den tiden vi nå går inn i med MYE sosiale aktiviteter som inkluderer meget kaloririk mat og alkohol også er nødt til å forholde seg til at også festlighetene må være med sunnere alternativer så ville du opplevd som min venn at jeg ikke kom på dine tilstelninger. Vi feite er helt avhengige av gode støttespillere i venner og de som ikke er støttespiller mens vi går ned i vekt vil mest sannsynlig ikke være støttespiller etter at målet er nådd og vekten skal vedlikeholdes. Det er ikke sånn at man kan slanke seg fra mandag til torsdag for så å fråtse i helgene. +1 på denne. Har en onkel som har slitt med vekten i alle år. Hender stadig at han prøver nye oppskrifter og iblant prøver han nye diettformer også. Moren min har alltid laget sunn mat med gode råvarer men hun passer på at hun har litt av hvert når de kommer og ikke bare ting med fløtesaus. Han er riktignok raus tilbake og når vi er hos dem lager han både sine egne retter som er veldig sunne samt at kona lager litt av hvert annet (så de som vil ha mer kalorier kan få det). Når det er sagt synes jeg det skal være toleranse for at folk vil spise sunt selv om de ikke er overvektige. Å prøve å presse eller skyldiggjøre noen til å spise usunn mat fordi "du er jo tynn da, går jo bra" er frekt. Man lurer jo om slike mennesker vil gjøre de rundt seg feitere (jeg antar at det det bunner ut i er at det er lettere å gasse i seg når alle gjør det samme rundt deg). Endret 21. november 2013 av Marie90 1
Gjest Bell Skrevet 21. november 2013 #147 Skrevet 21. november 2013 Som vert synes jeg at man ikke skal mase. Tilby gjesten det du serverer, sier han neitakk så la det være Gjerne spør om noe annet kunne friste dersom du har noe liggende, men ikke stress. Ekstra oppmerksomhet rundt det er aldri gøy. Som gjest synes jeg at man kan forsyne seg littegranne av det som serveres så lenge man ikke har allergi/ intoleranse feks. Ta et bittelite pizzastykke og hiv på med salat. Heller ikke farlig å legge litt skorpe igjen under servietten. Ellers er det en grei regel å alltid tilby noe sunt i tillegg til kaker og fett-mat! Et fruktfat (trenger ikke skjære opp frukten en gang), salat ved siden av maten, sukkerfri brus osv osv. Min erfaring er at de som vet at de er litt spesielle i matveien blir veldig takknemlige for å slippe å legge ut og forklare.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå