Gå til innhold

Sesamolje og linfrøolje

Anbefalte innlegg

Gjest Pinkgirl
Skrevet

Har kjøpt sesamolje ved en feil. Det står toasted på den, så jeg tror ikke den er kaldpresset. Hva kan jeg bruke den til i matlaging? Den er i en liten flaske med et verdenskart på korken, hvis noen har brukt den samme til noe.:)

Har også kjøpt linfrøolje ved en feil, kan den brukes til noe?

Er begge de oljene dårlige, full av omega-6 osv?

Skrevet

Vi bruker iallefall linfrøolje når vi baker brød, mannen har fått anbefalt det da linfrø inneholder mye omega 3 som er bra for kroppen.

Anonymous poster hash: 1f100...182

• Liker 1
Skrevet

Linfrøolje inneholder mange oljer som skal være sunne (mange umettede), så den er bra. Men holdbarheten er kort og den kan bli harsk. Sesamolje har jeg ikke erfaring med å bruke, men tror den kan ha ganske markant smak, så test den litt forsiktig.

Anonymous poster hash: 69fcc...2ad
  • Liker 1
Skrevet

Sesamolje brukes i mye i asiatisk matlaging. Jeg pleier å ha det i ulike wok-retter eller i kalde sauser/dressinger :)

Gjest Pinkgirl
Skrevet

Vi bruker iallefall linfrøolje når vi baker brød, mannen har fått anbefalt det da linfrø inneholder mye omega 3 som er bra for kroppen.

Anonymous poster hash: 1f100...182

Det står på min flaske at den ikke skal varmebehandles, men kanskje det er annerledes for baking? Min er kaldpresset. Har også lest at det er omega-3 i linfrøolje, så jeg har begynt å spise en spiseskje hver dag, har litt tørr hud, så håper det hjelper litt.

Skal prøve sesmaolje i wok :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...