Gå til innhold

hvordan oppbevare marsipan?

Fremhevede innlegg

Gjest Funky Punk
Skrevet

Jeg tenkte å lage marsipankuler. Noen med farge og noen med sjokoladetrekk.

Har aldri vært noe glad i marsipan og spiser det svært sjeldent så aner ikke hvordan de skal oppbevares.

Tenkte at de kunne holde seg til jul/romjulen. Blir det for tidlig å lage de nå da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På soverrommet. Kjøleskapet er for kaldt, da får de ofte sprekker og sjokolade skal jo aldri i kjøleskap. Legg de i lufttrtte bokser slik at de ikke tørker ut.

Anonymous poster hash: be4ad...977

• Liker 1
Gjest Funky Punk
Skrevet

Hah, det var jo ikke så dumt :)

Burde jeg ha oppi tørkepapir eller bakepapir eller noe slik at de ikke ligger bare rett i boksen?

Skrevet

Beklager at jeg skrev litt rart isted, hadde dårlig tid. Men jo litt bakepapir er sikkert greit, men ikke noe must. Kakeboksen er jo gjerne ren. Går du tom for kakebokser kan du putte marsipanen i brødposer eller syltetøyglass. I motsetning til sprø kaker blir ikke marsipanen ødelagt av det.

Om du ikke vil ha boksene på soverommet kan du sette de i kjeller eller et annet sted som er kaldt, men ikke like kaldt som et kjøleskap.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjøper overtrekksjokolade fra Odense som jeg bruker når jeg lager marsipankonfekt. Oppbevarer den i kjøleskao i bokser med bakepapir mellom lagene.

Jeg har aldri opplevd at sjokoladen har sprekt eller at smak, ei heller utseende, har tatt skade av dette. ;)

:heks:

Gjest Funky Punk
Skrevet

Takk for tipsene :)

Da skal jeg sette igang med å lage marsipan i helgen :)

Finnes det overtrekkssjokolade som er sukkerfri da?

Bruker vanlig sukkerfri sjokolade fra cloetta siden jeg prøver å spise så mye lavkarbo som mulig

Skrevet

Nei, det tror jeg nok ikke. Jeg tenker ikke sukkerfritt (selv om jeg helt sikkert burde) når jeg lager julegodter. Bruker gjerne 70% overtrekksjokolade, da, det hjelper kanskje litt? :)

Skrevet

Jeg oppbevarer de på glass i kjøleskapet.

Anonymous poster hash: 2a4c0...fe2
Gjest Funky Punk
Skrevet

Kan prøve noen med den sukkerfri sjokoladen, og noen 70-80% sjokolade.

Også kan jeg legge noen i kjøleskap (men da er jeg redd mannen min finner de og spiser de opp i løpet av to minutter :ler: ) og ha resten på soverommet i kakebokser

Skrevet

Sjokolade skal virkelig ikke i kjøleskapet. 2-4 grader er altfor kaldt.

• Liker 1
Skrevet

Sjokolade skal virkelig ikke i kjøleskapet. 2-4 grader er altfor kaldt.

Og jeg har virkelig aldri opplevd at marsipankonfekten har tatt skade av dette. Milde makter, litt manisk på å "ha rett" her, eller? :roll:

Skrevet

Setter mine i kjøleskapet med vanlig mørk sjokolade+ litt fløte-trekk. Null stress! Det eneste jeg sliter med er å få sjokolade på hele. Blir jo flate mot platen de ligger på.. :vetikke:

Gjest Funky Punk
Skrevet

Stikk tannpirkere i marsipankulene, dypp dem og hold/sett dem i noe som holder dem oppe, så kanskje man får sjokolade hele veien rundt (uten at det blir flatt)

Skrevet

Og jeg har virkelig aldri opplevd at marsipankonfekten har tatt skade av dette. Milde makter, litt manisk på å "ha rett" her, eller? :roll:

Nei, men jeg synes det er synd å ødelegge noe jeg har brukt tid på å lage.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...