AnonymBruker Skrevet 13. november 2013 #1 Skrevet 13. november 2013 Hei, Har en chihuahua gutt på 3 år som jeg låner ut til avl, de første gangene han parret så gikk det veldig bra, fikk det til med en gang og hadde ingen problemer. Har resultert i et par vellykkede kull. Brått så har det snudd helt, de siste gangene har han bare ikke fått det til. Han er veldig ivrig og intens, kan holde på lenge. Det begynner å bli ganske pinlig ovenfor de jeg skal låne han ut til, tror jeg snart må vurdere å kutte ut å bruke han i avl, om det ikke snart blir et vellykka forsøk. Virker som om han ikke helt klarer å treffe riktig, noe jeg synes er rart siden han hadde en veldig god start. Noen med erfaring med dette som har vært borti lignende? Er det noe man kan gjøre med dette? Han er en veldig fin hund, så er synd å ikke kunne bruke han i avl... Kan det ha mye å si at tispa er uerfaren og at det er første gangen for henne? evt. størrelseforskjell? Anonymous poster hash: 0d1ca...cc5
AnonymBruker Skrevet 13. november 2013 #2 Skrevet 13. november 2013 Hvordan vet du at bikkja egner seg til avl? Og jeg håper du holder rede på hvem du låner den vekk til, så du unngår innavl. Anonymous poster hash: 39eb7...598 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2013 #3 Skrevet 13. november 2013 Skaff deg en jobb i stedet for å prostituere bikkja di!!!" Anonymous poster hash: 0a567...6aa 4
AnonymBruker Skrevet 13. november 2013 #4 Skrevet 13. november 2013 Nei jeg gidder ikke jobbe, tjener jo flere hundre tusen i året på å "prostituere" bikkja... Skal man med jobb da? Anonymous poster hash: 0d1ca...cc5 2
Tiak Skrevet 13. november 2013 #5 Skrevet 13. november 2013 Uhm. I og med at du spør her og ikke hos erfarne oppdrettere, så høres ikke dette særlig seriøst ut. Er han jevnlig patellasjekket, stilt ut og har godt gemytt, pluss alle andre relevante helsesjekker for rasen, og har du full kontroll på helsestatistikken hos hele slekta hans? Matadoravl forringer dessuten genpoolen ved å innsnevre den, uansett hvor bra hunden er, så om han allerede har gitt noen kull er det kanskje på tide å pensjonere ham uansett. 4
Miss Lucky Skrevet 13. november 2013 #6 Skrevet 13. november 2013 100% sikker at det har vært riktig dag? Har det skjedd flere ganger med ulike tisper? Noen ganger er det rett og slett bare noe i "kjemien" mellom tispen og hanhunder som ikke stemmer. Jeg har en hanhund som blir brukt i avl og "puler alt og alle", forutenom den tispen jeg virkelig ønsket meg en valp etter.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2013 #7 Skrevet 13. november 2013 100% sikker at det har vært riktig dag? Har det skjedd flere ganger med ulike tisper? Noen ganger er det rett og slett bare noe i "kjemien" mellom tispen og hanhunder som ikke stemmer. Jeg har en hanhund som blir brukt i avl og "puler alt og alle", forutenom den tispen jeg virkelig ønsket meg en valp etter. Ganske sikker på at det har vært riktig dag, har også gitt det nytt forsøk etter 1-2 dager. Har vært tre ulike tisper nå, og samme problemet hver gang. For to av tispene var det første gangen de ble parret, mens den tredje tispa er en del høyere enn han... Kan jo være det som er problemet! Eller dårlig kjemi som du sier! Er i alle fall stor interesse fra hans side, og tispene har stilt seg opp og virker klare. Kanskje han blir litt for ivrig. Tror nok jeg skal vurdere å ikke bruke han lenger om det ikke går bedre på neste forsøk, virker jo som han har mistet evnen. TS Anonymous poster hash: 0d1ca...cc5
Miss Lucky Skrevet 13. november 2013 #8 Skrevet 13. november 2013 Størrelse pleier ikke være problemet i alle fall. Selv de minste får til det utroligste så lenge de bare vil. Hanhunden min er ikke større enn 1,8kg, og har paret tisper som er nærmere 3kg. Men kanskje det er noe som plager hunden din? Ondt i en tann eller noe annet som gjør at han ikke er helt i form ?
Portvinpiken Skrevet 13. november 2013 #9 Skrevet 13. november 2013 Dette høres virkelig veldig useriøst ut. Sukk - enda flere valper 2
Miss Lucky Skrevet 13. november 2013 #10 Skrevet 13. november 2013 Dette høres virkelig veldig useriøst ut. Sukk - enda flere valper Ikke nødvendigvis, men sannsynligheten er stor. Men synst det blir litt dumt å bare anta uten å vite noe. Å komme med pekefingeren, kritisere og stille spørsmål om hunden er godt nok premiert, sjekker for PL, øyelyst osv har jeg etter 10 år erfart at ikke fører noe som helst godt med seg. Oppnår bare at folk får en negativ oppfatning av alt som har med seriøs avl å gjøre, og lukker ørene HELT. 1
Portvinpiken Skrevet 13. november 2013 #11 Skrevet 13. november 2013 Ikke nødvendigvis, men sannsynligheten er stor. Men synst det blir litt dumt å bare anta uten å vite noe. Å komme med pekefingeren, kritisere og stille spørsmål om hunden er godt nok premiert, sjekker for PL, øyelyst osv har jeg etter 10 år erfart at ikke fører noe som helst godt med seg. Oppnår bare at folk får en negativ oppfatning av alt som har med seriøs avl å gjøre, og lukker ørene HELT. Joda jeg "vet" - for på grunnlag av TS sitt innlegg så ønsker hun å bruke hunden sin i flere parringer og allerede har hatt to kull. Jeg kommenterte derfra ut i fra fakta. Useriøst, fordi de som burde ha brukt hunden i avl (hvilket er en brøkdel av de som virkelig blir brukt), ikke hadde funnet frem til et forum på KG for å spørre om dette spørsmålet. Da bør man heller ta kontakt med "fagfolk" og ikke på et anonymt forum som dette. Grunnen til at jeg sukker og reagerer er fordi jeg ukentlig blir spurt om jeg kan overta en omplasseringshund. Og rasen nevnt her er ofte hunder som er til omplassering av ulike grunner. Derfor sukker jeg. Det er allerede for mange. 1
Portvinpiken Skrevet 13. november 2013 #12 Skrevet 13. november 2013 Pr akkurat nå er det intet mindre enn 186 annoner på finn med ovennenvte rase (inkl. blanding av denne). Og mange av disse er valpekull, så vi kan gange 186 et par ganger. Og derfor burde TS sin hannhund være eksepsjonell som gjør at man ønsker å bruke den til flere kull. 5
xinnia Skrevet 14. november 2013 #13 Skrevet 14. november 2013 Hadde en hannhund tidligere som holdt på slik, når tispene ikke hadde eggløsning. Da bare hoppet han på, og hadde det bare kult- helt til de kom på riktig dag, Da traff han riktig på sekundet. Selv om tispene står og legger halen til side, behøver det ikke å bety at det er riktig dag, anbefaler å ta en blodprøve for å finne helt rett dag. Ellers er jeg helt enig med det Portvinpiken skriver!
Gjest Skrevet 15. november 2013 #14 Skrevet 15. november 2013 Er flere raser hvor de må ha hjelp til parring og finne fram, så mye mulig det også trengs for han!
Portvinpiken Skrevet 15. november 2013 #15 Skrevet 15. november 2013 Er flere raser hvor de må ha hjelp til parring og finne fram, så mye mulig det også trengs for han! Da er de vel strengt tatt ikke egnet for videre avl. Vi har vel ødelagt nok? 3
Gjest Skrevet 15. november 2013 #16 Skrevet 15. november 2013 Da er de vel strengt tatt ikke egnet for videre avl. Vi har vel ødelagt nok? I de tilfelle de har måttet hjelpe til har det strengt tatt vært overkåte hannhunder som ikke helt skjønner hvor de skal... Litt sånn som overkåte unggutter...
AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #17 Skrevet 15. november 2013 I de tilfelle de har måttet hjelpe til har det strengt tatt vært overkåte hannhunder som ikke helt skjønner hvor de skal... Litt sånn som overkåte unggutter... Jeg tror det er noe som dette Portvinpiken sikter til. http://www.allstarfrenchbulldogs.com/FrenchBulldogCost.html Raser som er så ødelagt at de verken kan parre seg eller føde naturlig. Anonymous poster hash: 39eb7...598
Gjest Skrevet 15. november 2013 #18 Skrevet 15. november 2013 Jeg tror det er noe som dette Portvinpiken sikter til.http://www.allstarfrenchbulldogs.com/FrenchBulldogCost.html Raser som er så ødelagt at de verken kan parre seg eller føde naturlig.Anonymous poster hash: 39eb7...598 Der er jeg enig ja ;-)
Portvinpiken Skrevet 15. november 2013 #19 Skrevet 15. november 2013 I de tilfelle de har måttet hjelpe til har det strengt tatt vært overkåte hannhunder som ikke helt skjønner hvor de skal... Litt sånn som overkåte unggutter... Dessverre er det ikke bare det som er problemet. Jeg kjenner til flere tilfeller hvor oppdrettere driver med tvangsparring av ulike årsaker, i tillegg til de rasene som er så ødelagte at de ikke klarer å parre uten hjelp. Det er flere raser som er så ødelagte. Chien er ikke en av de nødvendigvis, men generelt sett i hundeverden. Og har man først hørt om tvangsparring så får man en viss motforestilling ja...
AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #20 Skrevet 15. november 2013 Dessverre er det ikke bare det som er problemet. Jeg kjenner til flere tilfeller hvor oppdrettere driver med tvangsparring av ulike årsaker, i tillegg til de rasene som er så ødelagte at de ikke klarer å parre uten hjelp. Det er flere raser som er så ødelagte. Chien er ikke en av de nødvendigvis, men generelt sett i hundeverden. Og har man først hørt om tvangsparring så får man en viss motforestilling ja... hvordan kan man tvangsparre hunder?Anonymous poster hash: 77373...b67
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå