Gamerfrue Skrevet 13. november 2013 #1 Skrevet 13. november 2013 Jeg er nysgjerrig på menneskene som er her inne, og vil benytte anledningen til å spørre deg som internettbruker - ja akkurat du ja: Tenker du overhode over det du poster på internett? Når du kritiserer et innlegg, har du noen tanker om den kritikken som hamres ned i tastaturet og sendes ut i intet? Er den rettferdiget? Nå mener jeg ikke om du mener det du skriver er riktig for deg, det sier seg selv - men hvordan legger du det frem? Det er ganske stor forskjell på å legge frem en sak på en "ÅååHÅ herreGUD for en himla brødsmule av en hjerne du besitter, herreeee" og å være saklig. For de som ikke har sett det allerede, så vil jeg vise til en sak som ligger ute på nettet akkurat nå: http://www.kjendis.no/2013/11/12/kjendis/bloggere/kvinneguiden/netthets/kristina_andersen/30270174/ Det er en av bloggerne KG elsker å diskutere. Rosabloggere, fotballfrue, you name it - har det en blogg, så har det garantert en matchende tråd på KG. Det er hot hot hot, og folk ELSKER å ha en mening om mennesker som har en mening. Men tenker du noensinne over det du skriver? Nå er det ei jente et eller annet sted i Norge som faktisk, uten å ha møtt de som sitter bak pcen sin i senga eller i sofaen, føler seg mobbet. Og mobberne trenger ikke engang se henne i ansiktet mens de gjør det. Hvordan får det deg til å føle deg? Powerful? Meningsfull? Bravo, du har faktisk en innvirkning på en annen persons liv uten å forbrenne en eneste kcal. Høres bra ut, ikke sant? Har du noen tanke om at personen du prater om, personen du synes "er så jæævlig teit" eller "er så stygg og uattraktiv fordi hun er så tynn!" faktisk leser det du skriver? Nå vet jeg ikke for hvilken grunn tråden det er snakk om ikke har blitt slettet, så det kan jeg ikke uttale meg om, men jeg blir provosert. Nettopp fordi dette ikke burde være moderatrorenes jobb. Folk burde ha hatt intelligens nok til å forstå at det ikke er ok å skrive dritt som det passer dem, selv ikke på nettet. Når ble det ok? Når ble det allment akseptert? Nå kommer mange til å bli hysteriske fordi "hun er jo en offentlig person" og "kjerringa blogger jo for faen, det må jo være lov til å ha en mening om det!" Jada. Det er lov til å ha en mening om alt i dagens samfunn, og vi er råheldige som bor i Norge og faktisk har en så omfattende ytringsfrihet som vi har! Men ytringsfrihet burde ikke forveksles med god gammeldags folkeskikk. Bare fordi du har en mening betyr ikke det at du trenger å være en idiot. 16
Gjest Spirula Skrevet 13. november 2013 #2 Skrevet 13. november 2013 (endret) Jeg er nysgjerrig på menneskene som er her inne, og vil benytte anledningen til å spørre deg som internettbruker - ja akkurat du ja: Tenker du overhode over det du poster på internett? Når du kritiserer et innlegg, har du noen tanker om den kritikken som hamres ned i tastaturet og sendes ut i intet? Er den rettferdiget? Nå mener jeg ikke om du mener det du skriver er riktig for deg, det sier seg selv - men hvordan legger du det frem? Det er ganske stor forskjell på å legge frem en sak på en "ÅååHÅ herreGUD for en himla brødsmule av en hjerne du besitter, herreeee" og å være saklig. (klippet) Jada. Det er lov til å ha en mening om alt i dagens samfunn, og vi er råheldige som bor i Norge og faktisk har en så omfattende ytringsfrihet som vi har! Men ytringsfrihet burde ikke forveksles med god gammeldags folkeskikk. Bare fordi du har en mening betyr ikke det at du trenger å være en idiot. Den første delen og siste delen av innlegget ditt reiser en del aktuelle problemstillinger, men det ble for meg dessverre litt ødelagt av tiraden i midtre del, for jeg deltar ikke i de trådene du henviser til. På generelt grunnlag kan jeg si at jeg tenker veldig godt over hva jeg skriver på nettet, og om jeg har formulert meg i skarpeste laget, eller har blitt misforstått, så er jeg raskt ute og beklager formuleringen min. Så vidt jeg kan huske, har jeg aldri gått til personangrep, og heller ikke uttalt meg om personer, og det er forhåpentligvis noe jeg heller aldri kommer til å gjøre. Endret 13. november 2013 av Spirula 2
Gjest Gunfreak Skrevet 13. november 2013 #3 Skrevet 13. november 2013 Jeg leser bare blogger om miniatyr maling, så med mindre det blir en tråd på kg om en slik blogg har jeg lite med blogg rykter og snakk å gjøre 1
Sapientia Skrevet 13. november 2013 #4 Skrevet 13. november 2013 Ja jeg tenker over hva jeg poster på nett, enten det er i et forum som KG, FB eller andre steder. Jeg skriver svært sjelden om spesifikke personer og er det noen spesifikke jeg nevner så er de gjerne noen innen vitenskap, filosofi eller historie som jeg har en eller annen konstruktiv mening om eller faglig uenighet med. Stort sett ordlegger jeg meg ganske diplomatisk dersom en spesifikk person (istedet for idéen til en person som jo er vanligvis er tilfellet) blir nevnt og jeg føler for å si noe. Min blogglesning begrenser seg til temaer innen vitenskap og rasehundproblemstillinger. Innimellom leser jeg litt i fotoblogger. Neppe noe som interesserer en stor mengde folk her inne. Selv om bloggen til Jemima Harrison er kontroversiell nok, så er det jo nesten bare "hundefolk" som bryr seg nevneverdig - og mange støtter også hennes arbeid om å lufte ut en del råtne ting og få oppdrettere til å tenke. 2
Chouchou Skrevet 13. november 2013 #5 Skrevet 13. november 2013 (endret) "Nå er det ei jente et eller annet sted i Norge som faktisk, uten å ha møtt de som sitter bak pcen sin i senga eller i sofaen, føler seg mobbet. Og mobberne trenger ikke engang se henne i ansiktet mens de gjør det." Trådene er på flere tusen sider på nettet? Altså, det er ærlig talt en god avstand mellom meninger på nettet og mobbing på nettet. Mennesker som ikke ser forskjell på mobbing og meninger burde ta en refleksjonstime. Private og utleverende bloggere er også mennesker, så de har rett til å ikke bli mobbet av deg som menneske på lik linje som alle oss andre. Endret 4. desember 2013 av Chouchou 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #6 Skrevet 14. november 2013 De legger jo ut hele livet sitt på internett selv. Alt fra mensensmerter, pms, trening, hva de spiser, hva de kler seg i, hvordan de barberer leggene. Hva forventer de da? Det vil alltid være noen som skriver eller snakker om det. Det samme med facebook. Det er statuser der som aldri burde vært der, likevel blir de postet. Når mennesker ikke kan skjerme seg selv, og beskytte om sitt privatliv, så blir de ofte en snakkis, er alltid noen som skal mene noe om alt. Men vi har nok med vårt eget, så skrive negativt om andre er ikke pent. Det er jeg enig i. Vær snille med hverandre, men det må være lov å diskutere klær, om hatten er fin eller ikke. Klærne er jo reklame, reklame skal selge. Liker man ikke klærne, så kjøpes de ikke. Anonymous poster hash: b0f74...22e 2
Gjest Kv84 Skrevet 14. november 2013 #7 Skrevet 14. november 2013 Jeg har mest angst for å bli kjent igjen, men skriver ikke noe slemt! 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #8 Skrevet 14. november 2013 Stygg sak, Anonymous poster hash: 7f247...48f 1
Gamerfrue Skrevet 14. november 2013 Forfatter #9 Skrevet 14. november 2013 Mennesker som ikke ser forskjell på mobbing og meninger burde ta en refleksjonstime med seg selv, for det skal godt gjøres å se en bitteliten avstand mellom mobbing og meninger. Jeg synes mennesker som ikke klarer å si sin mening uten å få det til å høres ut som mobbing burde ha en refleksjonstime med seg selv. Jeg skjønner jo argumentet ditt, og det er veldig fint å høre at du er bevisst på hva du skriver! Men samtidig så skjønner jeg ikke at folk tillater seg å ikke tenke når de er på nettet. Jeg forsøker å se for meg hvordan en person som har lagt ut en tråd føler seg når jeg skriver svaret mitt hvis jeg er usikker på om jeg er for skarp. Jeg føler meg i hvert fall ikke høy i hatten hvis jeg har skrevet en kommentar som får en respons "shit, du er teit". Takk for begrunnelsen? Og enkelte trådstartere opplever slike kommentarer i titalls etter hverandre. Det er klart at det kan føles skikkelig kjipt.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #10 Skrevet 14. november 2013 Er vel lov å reagere når en blogger lyver og stjeler samtidig som vedkommende tjener penger på det? Anonymous poster hash: c388b...78b 2
Petra75 Skrevet 14. november 2013 #11 Skrevet 14. november 2013 De legger jo ut hele livet sitt på internett selv. Alt fra mensensmerter, pms, trening, hva de spiser, hva de kler seg i, hvordan de barberer leggene. Hva forventer de da? Det vil alltid være noen som skriver eller snakker om det. Det samme med facebook. Det er statuser der som aldri burde vært der, likevel blir de postet. Når mennesker ikke kan skjerme seg selv, og beskytte om sitt privatliv, så blir de ofte en snakkis, er alltid noen som skal mene noe om alt. Men vi har nok med vårt eget, så skrive negativt om andre er ikke pent. Det er jeg enig i. Vær snille med hverandre, men det må være lov å diskutere klær, om hatten er fin eller ikke. Klærne er jo reklame, reklame skal selge. Liker man ikke klærne, så kjøpes de ikke. Anonymous poster hash: b0f74...22e Men hvorfor er det så mange som ikke klarer å kritisere alle disse statusene og innleggene uten å bli ufine? Det går da fint an å være uenig uten å bli ufin. Jeg prøver å være saklig og å tenke gjennom hva jeg skriver og hvordan det kan bli mottatt på andre siden. Jeg prøver også å unngå å snakke om offentlige personer i negative ordelag (ett eksempel kan være Jakten på Kjærligheten-tråden). Men jeg er heller ingen rosablogg-leser, siden det interesserer meg midt i ryggen. 1
Petra75 Skrevet 14. november 2013 #12 Skrevet 14. november 2013 Jeg er nysgjerrig på menneskene som er her inne, og vil benytte anledningen til å spørre deg som internettbruker - ja akkurat du ja: Tenker du overhode over det du poster på internett? Når du kritiserer et innlegg, har du noen tanker om den kritikken som hamres ned i tastaturet og sendes ut i intet? Er den rettferdiget? Nå mener jeg ikke om du mener det du skriver er riktig for deg, det sier seg selv - men hvordan legger du det frem? Det er ganske stor forskjell på å legge frem en sak på en "ÅååHÅ herreGUD for en himla brødsmule av en hjerne du besitter, herreeee" og å være saklig. For de som ikke har sett det allerede, så vil jeg vise til en sak som ligger ute på nettet akkurat nå: http://www.kjendis.no/2013/11/12/kjendis/bloggere/kvinneguiden/netthets/kristina_andersen/30270174/ Det er en av bloggerne KG elsker å diskutere. Rosabloggere, fotballfrue, you name it - har det en blogg, så har det garantert en matchende tråd på KG. Det er hot hot hot, og folk ELSKER å ha en mening om mennesker som har en mening. Men tenker du noensinne over det du skriver? Nå er det ei jente et eller annet sted i Norge som faktisk, uten å ha møtt de som sitter bak pcen sin i senga eller i sofaen, føler seg mobbet. Og mobberne trenger ikke engang se henne i ansiktet mens de gjør det. Hvordan får det deg til å føle deg? Powerful? Meningsfull? Bravo, du har faktisk en innvirkning på en annen persons liv uten å forbrenne en eneste kcal. Høres bra ut, ikke sant? Har du noen tanke om at personen du prater om, personen du synes "er så jæævlig teit" eller "er så stygg og uattraktiv fordi hun er så tynn!" faktisk leser det du skriver? Nå vet jeg ikke for hvilken grunn tråden det er snakk om ikke har blitt slettet, så det kan jeg ikke uttale meg om, men jeg blir provosert. Nettopp fordi dette ikke burde være moderatrorenes jobb. Folk burde ha hatt intelligens nok til å forstå at det ikke er ok å skrive dritt som det passer dem, selv ikke på nettet. Når ble det ok? Når ble det allment akseptert? Nå kommer mange til å bli hysteriske fordi "hun er jo en offentlig person" og "kjerringa blogger jo for faen, det må jo være lov til å ha en mening om det!" Jada. Det er lov til å ha en mening om alt i dagens samfunn, og vi er råheldige som bor i Norge og faktisk har en så omfattende ytringsfrihet som vi har! Men ytringsfrihet burde ikke forveksles med god gammeldags folkeskikk. Bare fordi du har en mening betyr ikke det at du trenger å være en idiot. Syns forresten dette innlegget fortjener en applaus. 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #13 Skrevet 14. november 2013 Og hva med den jenta som hun hang ut i all offentlighet på sin offentlige blogg? Det er ingen som tenkte på henne! Anonymous poster hash: d14b4...2a1 4
Honey Dew Skrevet 14. november 2013 #14 Skrevet 14. november 2013 Jeg er nysgjerrig på menneskene som er her inne, og vil benytte anledningen til å spørre deg som internettbruker - ja akkurat du ja: Tenker du overhode over det du poster på internett? Når du kritiserer et innlegg, har du noen tanker om den kritikken som hamres ned i tastaturet og sendes ut i intet? Er den rettferdiget? Nå mener jeg ikke om du mener det du skriver er riktig for deg, det sier seg selv - men hvordan legger du det frem? Det er ganske stor forskjell på å legge frem en sak på en "ÅååHÅ herreGUD for en himla brødsmule av en hjerne du besitter, herreeee" og å være saklig. For de som ikke har sett det allerede, så vil jeg vise til en sak som ligger ute på nettet akkurat nå: http://www.kjendis.no/2013/11/12/kjendis/bloggere/kvinneguiden/netthets/kristina_andersen/30270174/ Det er en av bloggerne KG elsker å diskutere. Rosabloggere, fotballfrue, you name it - har det en blogg, så har det garantert en matchende tråd på KG. Det er hot hot hot, og folk ELSKER å ha en mening om mennesker som har en mening. Men tenker du noensinne over det du skriver? Nå er det ei jente et eller annet sted i Norge som faktisk, uten å ha møtt de som sitter bak pcen sin i senga eller i sofaen, føler seg mobbet. Og mobberne trenger ikke engang se henne i ansiktet mens de gjør det. Hvordan får det deg til å føle deg? Powerful? Meningsfull? Bravo, du har faktisk en innvirkning på en annen persons liv uten å forbrenne en eneste kcal. Høres bra ut, ikke sant? Har du noen tanke om at personen du prater om, personen du synes "er så jæævlig teit" eller "er så stygg og uattraktiv fordi hun er så tynn!" faktisk leser det du skriver? Nå vet jeg ikke for hvilken grunn tråden det er snakk om ikke har blitt slettet, så det kan jeg ikke uttale meg om, men jeg blir provosert. Nettopp fordi dette ikke burde være moderatrorenes jobb. Folk burde ha hatt intelligens nok til å forstå at det ikke er ok å skrive dritt som det passer dem, selv ikke på nettet. Når ble det ok? Når ble det allment akseptert? Nå kommer mange til å bli hysteriske fordi "hun er jo en offentlig person" og "kjerringa blogger jo for faen, det må jo være lov til å ha en mening om det!" Jada. Det er lov til å ha en mening om alt i dagens samfunn, og vi er råheldige som bor i Norge og faktisk har en så omfattende ytringsfrihet som vi har! Men ytringsfrihet burde ikke forveksles med god gammeldags folkeskikk. Bare fordi du har en mening betyr ikke det at du trenger å være en idiot. Åh så godt sagt. En rose til deg
AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #15 Skrevet 14. november 2013 Og hva med den jenta som hun hang ut i all offentlighet på sin offentlige blogg? Det er ingen som tenkte på henne! Anonymous poster hash: d14b4...2a1 Two wrongs doesn't make one right... Anonymous poster hash: cf6dc...e7d 1
Gamerfrue Skrevet 14. november 2013 Forfatter #16 Skrevet 14. november 2013 Er vel lov å reagere når en blogger lyver og stjeler samtidig som vedkommende tjener penger på det? Anonymous poster hash: c388b...78b Ja, herre! Det er klart det er lov til å reagere. Men kan man ikke begrunne det med nettopp dette? Og er man sikker på at kildene man har er riktig, slik at man ikke ender opp med å spre rykter? Jeg hadde i hvert fall hatt respekt for et innlegg skrevet av deg på en slik blogg-tråd hvis du hadde kunnet begrunne hvorfor du skrev det, og hvis det er fordi hun tjener penger på å stjele og lyve så er det jo klart at hun mister kredibilitet mens du får frem poenget ditt på en bra måte så lenge du har informasjonen fra en pålitelig kilde.
Chouchou Skrevet 14. november 2013 #17 Skrevet 14. november 2013 Jeg synes mennesker som ikke klarer å si sin mening uten å få det til å høres ut som mobbing burde ha en refleksjonstime med seg selv. Jeg skjønner jo argumentet ditt, og det er veldig fint å høre at du er bevisst på hva du skriver! Men samtidig så skjønner jeg ikke at folk tillater seg å ikke tenke når de er på nettet. Jeg forsøker å se for meg hvordan en person som har lagt ut en tråd føler seg når jeg skriver svaret mitt hvis jeg er usikker på om jeg er for skarp. Jeg føler meg i hvert fall ikke høy i hatten hvis jeg har skrevet en kommentar som får en respons "shit, du er teit". Takk for begrunnelsen? Og enkelte trådstartere opplever slike kommentarer i titalls etter hverandre. Det er klart at det kan føles skikkelig kjipt. Formuleringa mi skapte en misforståelse. Det jeg mente, er at man bør se en stor forskjell mellom mobbing på nett og meninger på nett. Men ellers tror jeg ikke det blir så mange som mobber i den hensikt, men som kanskje bør bli mer bevisst på hva som er mobbing og hva som er å uttrykke meninger. Det meste går nok på evnen til å uttrykke seg og selvbevissthet.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #18 Skrevet 14. november 2013 Two wrongs doesn't make one right... Anonymous poster hash: cf6dc...e7d Så fordi hun har mobbet flere folk på en offentlig blogg. Så har vi ikke lov til å reagere på at hun stjeler bilder fra andre uten å nevne det,tilogmed klipper vekk vannmerket til den som eier bildene. Stjeler oppskrifter og kaller det for sitt eget? osv osv. lista er lang. Anonymous poster hash: c388b...78b 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #19 Skrevet 14. november 2013 De legger jo ut hele livet sitt på internett selv. Alt fra mensensmerter, pms, trening, hva de spiser, hva de kler seg i, hvordan de barberer leggene. Hva forventer de da? Det vil alltid være noen som skriver eller snakker om det. Det samme med facebook. Det er statuser der som aldri burde vært der, likevel blir de postet. Når mennesker ikke kan skjerme seg selv, og beskytte om sitt privatliv, så blir de ofte en snakkis, er alltid noen som skal mene noe om alt. Men vi har nok med vårt eget, så skrive negativt om andre er ikke pent. Det er jeg enig i. Vær snille med hverandre, men det må være lov å diskutere klær, om hatten er fin eller ikke. Klærne er jo reklame, reklame skal selge. Liker man ikke klærne, så kjøpes de ikke. Anonymous poster hash: b0f74...22e De skal slippe å bli mobbet og herset med uansett. Hvis en kollega av deg hadde møtt på jobb i noe som du synes er helt bak mål, hadde du gått bak ryggen på vedkommende og snakket stygt om denne personen med dine kollegaer? I såfall, så er du en mobber ja. Anonymous poster hash: cf6dc...e7d 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #20 Skrevet 14. november 2013 Ja, herre! Det er klart det er lov til å reagere. Men kan man ikke begrunne det med nettopp dette? Og er man sikker på at kildene man har er riktig, slik at man ikke ender opp med å spre rykter? Jeg hadde i hvert fall hatt respekt for et innlegg skrevet av deg på en slik blogg-tråd hvis du hadde kunnet begrunne hvorfor du skrev det, og hvis det er fordi hun tjener penger på å stjele og lyve så er det jo klart at hun mister kredibilitet mens du får frem poenget ditt på en bra måte så lenge du har informasjonen fra en pålitelig kilde. Jeg mener selvfølgelig at mobbing, rykter og hets IKKE er ok uansett. Men det som har skjedd i tråden, utenom mobbingen. Er at folk har kommet med linker og kilder til hvor ting hun bruker på bloggen egentlig kommer fra og hvem som egentlig eier bildene,teksten osv. Jeg syns det er provoserende at en så kjent blogger stjeler andre menneskers materiale uten å henvise til de, for så å tjene mye penger på det. Og sletter det når hun blir busted. Delete it and it never happend. Anonymous poster hash: c388b...78b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå