Gå til innhold

Lite som provoserer meg mer enn dette kostholdsforumet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utrolig bra skrevet!!! Jeg er så enig!! Selv spiser jeg ikke etter noe diett, spiser bare smart, velger litt grovere matvarer fremfor lyse, o.l. Hadde en periode hvor jeg telte karbohydrater o.l., er jo ganske tynn, men ønsket å vedlikeholde vekten så begynte med det. Men jeg innså jo at jeg hadde jo vært så tynn i alle år, med å bare spise normalt og smart, så hvorfor begynne å høre på alle de merkelige kostholdstipsene nå?

Ja, jeg er frisk, ja, jeg liker maten jeg spiser, og ja, jeg får næringen jeg trenger + en passelig kroppsfasong. - Diett? Nei takk!

Anonymous poster hash: e6d6f...a54
Skrevet

Spør du om råd på et nettforum der hvemsomhelst kan svare så blir også svarene deretter.

Er du smart nok så sjekker du rådene du har fått før du evt setter i gang, er du desp nok så gjør du hva som helst. Sannheten er at folk heller hører på naboen enn på fagfolk.

Irriter deg så mye du vil, men du kan ikke endre noe.

• Liker 8
Skrevet

Spør du om råd på et nettforum der hvemsomhelst kan svare så blir også svarene deretter.

Er du smart nok så sjekker du rådene du har fått før du evt setter i gang, er du desp nok så gjør du hva som helst. Sannheten er at folk heller hører på naboen enn på fagfolk.

God motivasjon må jeg si, ''du kan ikke endre noe''.. Hadde alle i verden tenkt sånn, hadde verdenshistorien vært helt annerledes. Bra at folk gjør litt opprør, og ''fagfolk'' krangler og diskuterer like mye på disse områdene. Saken er vel den at noen type dietter funker for noen, og andre type dietter funker for andre. Men folk glemmer det at det fins gode alternativer til kosthold, som ikke innebærer ''diett'', kun rein og skjær fornuft.

Anonymous poster hash: e6d6f...a54

• Liker 11
Skrevet

Jeg skrev heller ikke dette i tro om at innlegget mitt skulle være revolusjonerende og endre noe. Forum er forum, og det vil alltid være en dårlig kombinasjon av arrogante besserwissere og ukritiske mennesker. Det var bare en motreaksjon.

Det går likevel an for de som leser dette å tenke over sin egen holdning, om man har ydmykheten på plass når man skriver, eller ikke.

• Liker 11
Skrevet

Det er nok ikke så lett for de som ikke bruker hele fritiden på å lese forskning som understøtter sin kostholdsteori å skulle sjekke rådene man får, når brukere, som deg Løvetanten, er så bombastiske i sine svar. Lenker til forskningsartikler med varierende tyngde og forbud mot ditten og ikke for mye datten blir faktisk i overkant for vanlige dødelige som bare vil ha et normalt sunt kosthold.

Denne delen av forumet har dessverre blitt poengløs på grunn av krigen mellom de forskjellige kostholdsteoriene og alle de overbeviste som skal få flere over på sin side.

Anonymous poster hash: 87e32...8cd
  • Liker 9
Gjest Evelynita
Skrevet

Veldig enig. Har lest et par tråder her og stakkars de som ikke har peiling og får de rådene som man får her..

Skrevet (endret)

Så om man har kunnskaper om kosthold skal man ikke svare fordi det blir for mye for "vanlige folk"? Og hvis man ikke følger mainstreamen kan men heller ikke svare, for "vanlige folk" vil ha det noen her kaller et normal, sunt kosthold. Hvem eier definisjonene her, og hvem er egentlig forumpolitiet som skal bestemme hva folk skal få lov til å svare?

Men drit å å gjemme dere bak anonymknappen. Diskutèr åpent sånn at vi står på like fot her.

Endret av Løvetanten
  • Liker 2
Skrevet

Så om man har kunnskaper om kosthold skal man ikke svare fordi det blir for mye for "vanlige folk"?

Men drit å å gjemme dere bak anonymknappen. Diskutèr åpent sånn at vi står på like fot her.

Det handler vel mer om at de med kunnskap (eller som mener de har kunnskap) serverer "det eneste riktige", og gjerne på en bastant måte.

Dessuten, det er mange som mener de har kunnskap etter å ha lest seg opp på nett, gått et og annet kurs etc. Joda, de har jo da tilegnet seg kunnskap om akkurat det de har lest seg opp på, men ikke nok til å kunne fastslå "dette er det eneste riktige". Og oftest i ordelag som antyder at du kommer til å lide en for tidlig og smertefull død dersom du lever etter noe annet.

• Liker 14
Skrevet

Så om man har kunnskaper om kosthold skal man ikke svare fordi det blir for mye for "vanlige folk"?

At man har kunnskaper om kosthold betyr ikke at man sitter på en sannhet som stemmer og passer for hvert eneste individ som sitter bak skjermen på forumet. Du har kunnskap om deg selv, men hva vet du om den du snakker til?

Ydmykhet i forhold til hvor kunnskapen vår kommer fra er også fint å ha, og ikke minst i forhold til det jeg nevnte med at du finner motstridende informasjon over alt. Jeg synes det er veldig spesielt når akkurat dette ignoreres fullstendig.

• Liker 12
Skrevet

Ærlig talt, hvem snakker om å spå død og pestilens her?

Dette er et nettfora med en haug forskjellige mennesker i alle aldre og fra alle samfunnslag. Spør man om noe her inne så kommer svarene deretter, og det er premisset for dette stedet.

Du kan ikke bestemme hvilke svar du skal få, du kan ikke bestemme hvem som skal svare deg, du kan ikke bestemme hvilken skrivestil folk skal ha eller hvilken "tone" de skal skrive til deg på. Alle har forskjellige kunnskapsnivåer og også forskjellig måte å uttrykke seg på. I skriftspråket forsvinner desverre de små nyansene.

Det er et vell av oppfatninger om kosthold, og man deler det man kan. I mine øyne er det hva som gjør et fora som dette spennende å lese. Så får man heller blokkere de man ikke tåler å lese og hygge seg med de andre.

• Liker 2
Skrevet

Tusen plusser til deg, Snop! Utrolig bra skrevet, og jeg er helt enig.

Anonymous poster hash: 2d658...82e
  • Liker 1
Skrevet

Så du hadde redigert innlegget skrevet mer nå, Løvetanten... Det finnes ingen forumpoliti, og du skal få lov til å skrive det du vil. Jeg bare sier hva jeg mener - ettersom det ikke er noen forumpoliti så kan jeg jo det ;)

• Liker 5
Skrevet

Så du hadde redigert innlegget skrevet mer nå, Løvetanten... Det finnes ingen forumpoliti, og du skal få lov til å skrive det du vil. Jeg bare sier hva jeg mener - ettersom det ikke er noen forumpoliti så kan jeg jo det ;)

Nemlig. Det er din rett. Så lenge du ikke bryter forumreglene så kan du skrive hva du vil, på hvilken måte du vil og til hvem du vil. Du kan også mene hva du vil, og jeg kan være helt uenig med deg om jeg vil.

• Liker 2
Skrevet

Løvetanten: ...og det er ingen som prøver å bestemme noe annet. Jeg bare river meg i håret av det jeg ser, og benytter meg av friheten til å uttrykke det.

• Liker 10
Skrevet (endret)

Løvetanten: ...og det er ingen som prøver å bestemme noe annet. Jeg bare river meg i håret av det jeg ser, og benytter meg av friheten til å uttrykke det.

Be my guest. Be everybodys guest.

Jeg river meg i håret av mange ting her på forumet, og som jeg sa- det er en del av underholdningen. Men så lenge jeg velger å bruke tid her så velger jeg også å ta dumskapen som følger med. Den er et nødvendig onde mellom mange av de virkelig gode postene.

Jeg har lært masse her inne, og jeg har også sett folk som ikke burde å lov til å skru i en lyspære på egen hånd. Vær glad for mangfoldet, og vil du ha en endring så starter du med deg selv. Enten på måten du selv svarer eller hvordan du forholder deg til de som svarer på en måte du ikke liker. For det er strengt talt ditt problem.

Endret av Løvetanten
  • Liker 2
Skrevet

Nemlig. Det er din rett. Så lenge du ikke bryter forumreglene så kan du skrive hva du vil, på hvilken måte du vil og til hvem du vil. Du kan også mene hva du vil, og jeg kan være helt uenig med deg om jeg vil.

Det er mye man KAN gjøre men som man ikke gjør likevel ut i fra diverse hensyn. Man MÅ ikke for enhver pris kommentere alt selv om man har lyst. En forvirret, desperat sjel som kommer inn hit blir ikke noe mindre forvirret etterpå, det går an å ha dette i bakhodet når man svarer selv om man har "rett" til å drite i det også.

• Liker 7
Skrevet

Løsningen er vel heller å lage underforum og be om at folk holder svarene sine on topic i forhold til det.

Sånn det er nå har vi en stor bøtte der alt havner.

Skrevet

Be my guest. Be everybodys guest.

Jeg river meg i håret av mange ting her på forumet, og som jeg sa- det er en del av underholdningen. Men så lenge jeg velger å bruke tid her så velger jeg også å ta dumskapen som følger med. Den er et nødvendig onde mellom mange av de virkelig gode postene.

Jeg har lært masse her inne, og jeg har også sett folk som ikke burde å lov til å skru i en lyspære på egen hånd. Vær glad for mangfoldet, og vil du ha en endring så starter du med deg selv. Enten på måten du selv svarer eller hvordan du forholder deg til de som svarer på en måte du ikke liker. For det er strengt talt ditt problem.

Akkurat dette med bastante kostholdsråd kan strengt tatt fort bli andres problem også.

Det er f.eks mange unge sjeler her inne, ofte med spiseforstyrrelser. Eller unge som bare er usikre og søker seriøse råd. Litt dumt å gjøre det her inne, men de er for unge til å ha skjønt det enda, at her inne uttaler folk seg i bastante ordelag som nærmest "eksperter" enten de er det eller ikke.

Så akkurat på kosthold, eller helse i det hele tatt, burde folk tenke seg om litt bedre når de uttaler seg, og ikke la behovet for å vise hvor "rett" de har få styre hvordan de skal skrive. Ego-trippene kan man vel unne seg andre steder, der det er færre uerfarne sjeler som har tendens til å sluke alt rått.

• Liker 12
Skrevet

Løsningen er vel heller å lage underforum og be om at folk holder svarene sine on topic i forhold til det.

Sånn det er nå har vi en stor bøtte der alt havner.

Tvilsomt at problemet forsvinner av den grunn, fanatikerne vil klikke seg inn på disse underforumene også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...