Gå til innhold

Sjakk—et umoralsk, bondefiendtlig krigsspill

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er utrolig at Norge for tiden så ukritisk og helt uten motforestillinger omtaler sjakkspillet på en positiv måte.

Sjakk er et barbarisk krigsspill som bygger på samfunnsforholdene i en fjern middelalder. To konger stiller opp med hver sin hærstyrke på kampplassen. Ved sin side har de hver sin dronning, profesjonelle løpere, ryttere og et tårn. Foran seg har de imidlertid en rekke av bønder som har svært liten spillemessig verdi og alltid er de første som ofres på slagmarken. Hele spillet går som kjent ut på å ta motstanderens konge ved å drepe flest mulig av motstanderens hærstyrke. Når kongen er tatt, er spillet over.

Det eneste positive som kan sies om sjakkspillet, er at det kan gi oss kunnskaper om de forhold menneskene levde under i en bestialsk middelalder, da et menneskes verdi var avhengig av hans stand og stilling i et mer eller mindre lovløst samfunn. Men det er neppe slike tanker som dagens sjakkspillere har i hodet, når de forbereder sitt neste trekk på sjakkbrettet.

Det er et paradoks at så mange mennesker i et opplyst land som Norge, er mot krigsspill på data, men samtidig synes at sjakk er helt ok helt ned i barneskolealder.

Anonymous poster hash: 41ce3...8d1
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge det ikke er "rasistisk", så går det gjennom uten problem.

Anonymous poster hash: aab1d...6b8

Skrevet (endret)

Det er bare rasistisk om du spiller med hvit.

:opplyser:

Endret av Chloe-
  • Liker 2
Skrevet

:skratte:

Vel, bare tenk om det i stedet for "bønder" hadde vært "negerslaver", da tenker jeg pipa hadde hatt en annen lyd (og det hadde selvsagt blitt skiftet ut forlengst).

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor kunne du ikke bare linke til innlegget i Dagsavisen?

• Liker 5
Skrevet

HA LO hvit vs. svart?!!??!!?!?!

RASIIIIISMEEEEEEE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anonymous poster hash: ec8c5...64e

Skrevet

Hvorfor kunne du ikke bare linke til innlegget i Dagsavisen?

Jeg gjorde det først, men kom fram til at det ville skade en ev. debatt. Altså fram til noen "jammenjammen!"-personer som deg kom og påpekte det, noe jeg selvsagt visste ville skje.

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjorde det først, men kom fram til at det ville skade en ev. debatt. Altså fram til noen "jammenjammen!"-personer som deg kom og påpekte det, noe jeg selvsagt visste ville skje.

Det skadet vel debatten mer at du postet en annens innlegg som ditt eget, da blir fokuset på det, i stedet for budskapet.

• Liker 5
Skrevet

Det skadet vel debatten mer at du postet en annens innlegg som ditt eget, da blir fokuset på det, i stedet for budskapet.

Ja, jeg ønsket å la AnonymBruker få æren for innlegget. Det er viktig for meg.

• Liker 2
Skrevet

"krigsspill"

Det å sammenligne tre/plast figurer som "dunkes" borti hverandre (verste kontakt sporten EVER!!!) med dataspill som er så realistiske at du får "pink mist" i noen av dem er omtrent som å sammenligne voodoo-dukker med faktisk tortur.

Troll, troll og mere troll. HAHAHAHA! det er det dummeste jeg vet1

Anonymous poster hash: 33fb4...2ac
Skrevet

Fokuset var på budskapet helt til absinthia og du kom med "jammenjammen!"-innleggene deres.

• Liker 1
Skrevet

Fokuset var på budskapet helt til absinthia og du kom med "jammenjammen!"-innleggene deres.

men vi hadde ikke kommet med "jammenjammen" hvis du hadde linket til originalinnlegget. Da hadde debatten gått som vanlig.

Men nå skal ikke jeg spore av mer.

• Liker 3
Skrevet

Jeg reagerer ellers som andre også på at den ene siden er sort og den andre hvit. Dette er helt klart rasistisk og bidrar ikke akkurat til integrering. Hver side bør selvsagt bestå av 50-50 hvite og sort brikker for å bedre representere dagens samfunn. Det bør være andre måter å skille brikkene på.

Det andre spillet jeg er kritisk til er stigespillet. Her faller brikkene stadig ned fra stiger og er helt uten rettigheter angående HMS og arbeidsmiljøloven. Men dette får vi ta i en annen tråd.

• Liker 6
Skrevet

Om TS hadde hatt litt mer kunnskap om sjakk, hadde h*n sett at bøndene har mye mer verdi enn det intuitivt virker.

Anonymous poster hash: 2ea5e...5bb
  • Liker 1
Skrevet

Om TS hadde hatt litt mer kunnskap om sjakk, hadde h*n sett at bøndene har mye mer verdi enn det intuitivt virker.

Veldig enig!

Men jeg synes spillet er litt mannsdiskriminerende.

Alle bøndene er kvinner som beskyttes i stor grad, og hvis de gjør jobben sin ordentlig, er belønningen at de blir dronninger.

Mannfolka blir ofret i hytt og vær for å forsvare de verdifulle potensielle dronningene.

Anonymous poster hash: 51050...452

Skrevet

Veldig enig!

Men jeg synes spillet er litt mannsdiskriminerende.

Alle bøndene er kvinner som beskyttes i stor grad, og hvis de gjør jobben sin ordentlig, er belønningen at de blir dronninger.

Mannfolka blir ofret i hytt og vær for å forsvare de verdifulle potensielle dronningene.

...hvordan er bønder kvinner?

• Liker 1
Skrevet

...hvordan er bønder kvinner?

De blir dronninger når de kommer over brettet.

Menn blir vanligvis ikke dronninger.

Skrevet

At den med de hvite alltid begynner, er helt klart rasistisk.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...