Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva hadde vært din respons som du fant ut at din mann har gitt kr. 100.000,- forskudd på arv til barn fra tidligere forhold uten å høre med deg? Pengene ble hentet fra litt fra hans feriepenger og lån i banken. Jeg har et barn fra før og vi har to felles. Vi har ingen god økonomi, og pengene hadde vært sårt tiltrengt i andre prosjekter. Det har vært opp til tema tidligere, men vi har ikke bestemt dette sammen. Fikk bare beskjed etter det var gjort, eller jeg måtte spørre, og han bekreftet.

Hva hadde du gjort?

Anonymous poster hash: 4a064...9fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det var hans penger og han selv skal betjene lånet med hans "private midler" får det vel være hans sak, men hvis det går ut over deres felles økonomi hadde hvertfall jeg blitt temmelig irritert, og nok gjort akkurat det samme med mine "egne" barn.

Nå kommer det jo veldig an på hvordan dere order ting økonomisk, om alt er felles eller om dere har et visst beløp hver måned som er felles og resten av lønnen er "private midler" som jeg sier.

Han høres hvertfall ikke ut som en mann du kan stole 100% på.

• Liker 1
Skrevet

Vi skal i teorien ha felles økonomi, med i praksis blir det at vi betaler inn til en felles regningskonto og har hver vår lønnskonto. Når jeg sier dårlig økonomi, er det ikke det at vi ikke tjener godt, men vi prioriterer litt feil, slik at det blir litt anstrengt. Men vi får stort sett betalt våre regninger. Feriepengene er jo hans, men saken er at de lånte pengene er et lån vi betjener begge, og skulle gå til et felles prosjekt. Og det vil ta mye lengre tid å få det ferdig med 100.000,- mindre.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Vi skal i teorien ha felles økonomi, med i praksis blir det at vi betaler inn til en felles regningskonto og har hver vår lønnskonto. Når jeg sier dårlig økonomi, er det ikke det at vi ikke tjener godt, men vi prioriterer litt feil, slik at det blir litt anstrengt. Men vi får stort sett betalt våre regninger. Feriepengene er jo hans, men saken er at de lånte pengene er et lån vi betjener begge, og skulle gå til et felles prosjekt. Og det vil ta mye lengre tid å få det ferdig med 100.000,- mindre.

Jeg reagerer på det du sier om at det er tatt penger til 'forskudd på arv' til hans særkullbarn fra et lån også du står ansvarlig for og betjener.

Om det har skjedd uten at du har vært inneforstått med dette så er det ugreit i min verden.

Dette med mindre du har sagt deg villig til å låne penger for å betale forskuddsarv til hans særkullsbarn.

• Liker 3
Skrevet

Hvis han har tatt ut dette fra et felles lån som du også betaler ned uten å si ifra, så nei, det er ikke greit.

Skrevet

Det hadde vært ugreit av så mange grunner at jeg ville ansett det som en krise i ekteskapet.

Helt seriøst.

For det første innebærer felles økonomi som ektefeller helst at det kommuniseres om alle store økonomiske avgjørelser, og at ingenting utføres før enighet er oppnådd. Man setter gjerne en grense, f.eks at alle kjøp/avgjørelser som omhandler mer enn 5000 kr skal det være enighet om. Mitt beløp hadde vært lavere, fordi vi ikke har god nok økonomi til å ikke tenke nøye over hvor pengene blir av og hva de brukes til.

For det andre kan ikke han gi bort dine penger som sin arv. Altså, via et lån du også står på. Eller, jeg kan lite om arverett, kanskje er det juridisk greit at hans særkullsbarn også arver fra deg? Men jeg ville sjekket det opp, slikt er mer komplisert å gjøre riktig enn bare å hente penger fra en eller annen konto og kalle det arv. Tror jeg i alle fall. Er på tynn grunn ang dette.

Uansett ville jeg følt meg sveket, og helt ærlig ville jeg mistet endel tillit til mannen min. Hvis han føler han kan bestemme over 100 000 kr alene, hva mer kan han finne på? Jeg ville vært bekymret, blitt kontrollfrik, og det ville utvilsomt ført til problemer i forholdet. Men - det er bare meg, jeg synes økonomisk samarbeid i ekteskapet er veldig viktig. Det er lov å være av en annen mening. Men om det er lurt er en annen sak...

Da vet du hva jeg ville følt.

Så er jo spsm hvorfor det blir slik da. Kommuniserer dere godt nok? Bestemmer du for mye? Føler han at han ikke får gjennomslag for det han synes er viktig? Eller klarer han ikke kommunisere at det er viktig for han? Tydeligvis har det ønsket vært stort for han, dere har diskuterte det, men endt på at prosjektet er viktigere. Var det enighet om dette, eller fikk du bare viljen din der og da mens han egentlig ville noe annet? Mannfolk er ikke alltid så greie å forstå. Kommunikasjon er essensielt. Og å gi og ta. Kanskje kunne dere gitt noe som arv og tatt prosjektet litt roligere, så begge ble litt fornøyde? Greit å finne ut hvor det gikk galt og hvorfor han gjorde det på den måten. For å kunne hindre at liknende skjer igjen :) Du må snakke med han om dette synes jeg.

• Liker 4
Skrevet

Du må ta kontakt med ham og spørre om han har brukt huset som garanti for dette lånet. Hvis det er tilfellet, er dere nødt til å skrive en ektepakt slik at du ikke sitter i fella om noe skulle skje ham. Dette bør du gjøre uansett. For meg ville dette være svært alvorlig. Vi er i samme situasjon og om min mann ønsket å støtte sine særkullsbarn, kunne han gjerne gjøre det, men ikke med å ta penger fra en felles konto eller bruke vår blolig som garanti for dette lånet.

Skrevet

Takk for at dere tok dere tid til å svare.

Det som er greia er at det prosjektet er det han som har presset på for å få gjennomført. Jeg har villet brukt pengene på sårt tiltrengt vedlikehold av hus, mens han har i mange år hatt en drøm om ei hytte. Etter x-antall år har jeg da gått med på og sette opp denne hytten. Som vi nå kommer til å bruke lang til å få ferdigstilt pga min "rause" mann. Men han har vel seg selv å takke akkurat der da. Så da står vi her da, med uferdig hus og hytte. Jeg er ikke helt fornøyd med situasjonen for å si det slik.

Han sier han vi skal kunne gi samme hjelpen til alle våre barn når den tid kommer, men det får vel tiden vise.

Skrevet

Gave dldingen må du også signere på, så sett deg på bakbena. Det er dine penger også.

Anonymous poster hash: 68dd8...21c

Skrevet

Gavemeldingen må du også signere på, så sett deg på bakbena. Det er dine penger også. Anonymous poster hash: 68dd8...21c

Anonymous poster hash: 68dd8...21c

Skrevet

Er det noe spesiell grunn til at han gjorde det? Kanskje barnet hans har det økonomisk tungt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...