Gå til innhold

Tortillachips og salsadip

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk lyst på noe godt, men hadde lite godt liggende i heimen. Da kom jeg på at jeg hadde en billig-taco-dinner-kit liggende, og gikk løs på skjell (delt på midten) og tacosaus.

Så jeg til å tenke på hvor hårreisende prisnivået på salsadip (f.eks. KiMs) er, og hvor mye jeg egentlig får med i en sånn taco dinner kit (med 12 skjell og 150 g saus, X-tra kjøpt på Obs) til en såpass lav pris. Hvordan forsvarer dip-produsentene det? Greit, tilbud og etterspørsel, folk er villige til å betale den prisen osv. Men helt villt.

Litt primitivt å spise skjell med tacosaus, men det blir jo akkurat som tortillachips og salsadip. Krydderpakningen kan jeg bruke til kjøttdeig+pita. En fattigmanns tanker, men kanskje verdt å tenke over uavhengig av det.

150 g vs 225 g, men så på prisen per gram.

Anonymous poster hash: cabf8...1f8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Personlig synes jeg at Kims sin dip er verdt prisen. Liker den veldig godt. Smaker også ufattelig stor forskjell på first price chips og de dyrere merkene. Billige taco skjell er ofte lite krydret og uten mye smak..

Smaken er som baken. Her er et morsomt eksempel.

Test av Santa Maria taco pakken i 2009

http://www.klikk.no/mat/spise/article445038.ece

Karakter: 6

Test av samme pakke i 2013

http://www.klikk.no/mat/spise/article866053.ece

Karakter: 1

De billige er også gode, da.

Skrevet

Billigmerkene inneholder ofte palmeolje i motsetning til Santa Maria. Jeg føler ingen trang til å "spise opp" regnskogen

Skrevet

Titta på innehållsförteckningen på såserna, ju billigare pris - desto mindre "äkta" råvara och mer fyllnad.

Det är oerhört enkelt att göra egen salsadip med krossade tomater, tomatpuré, lök, jalapeños, chillipeppar och andra kryddor. Titta på kryddorna som ingår i såsen för inspiration.

Den färdiga tacokryddan innehåller väldigt mycket salt och glutamat, väldigt lite kryddor.

Att blanda spiskummin, koriander, en nypa chilli, salt och peppar till sin egen kryddning är mycket billigare, och du lär dig leka med kryddorna i matlagningen.

Godare, enkelt och mycket mycket billigare.

Skrevet

Vi lager vår egen tacokrydder. Vannvittig mye bedre smak enn ferdigposene. Disse inneholder også enormt mye salt.

Anonymous poster hash: 5a8b9...78e
Skrevet

Her lager vi vår egen salsa og vårt eget krydder, kjøpevariantene er en skikkelig nedtur etter dette. Skjell/chips må kjøpes da, har ikke satt i gang baking av det.

Men et tips til TS, prøv og lag det fra bunnen av, billigere i lengden (krydder koster nok litt i innkjøp, men varer lenge) og så mye bedre.

Anonymous poster hash: de3b7...184
Skrevet

Jeg blir jevnlig sjokkert over prisene til alle disse billigproduktene. F.eks. First Price-brødene. 7,90kr eller noe. Hvordan i all verden kan de gå i pluss med disse prisene? Og om de gjør det, hvorfor slipper de andre produsentene unna med å ta >20kr?

Skrevet

Jeg blir jevnlig sjokkert over prisene til alle disse billigproduktene. F.eks. First Price-brødene. 7,90kr eller noe. Hvordan i all verden kan de gå i pluss med disse prisene? Og om de gjør det, hvorfor slipper de andre produsentene unna med å ta >20kr?

Mange av produktene i billigmerkene selges med tap. Det er dessuten ofte lavere produksjonskostader f.eks. på forpakning, ingen utgifter til reklame etc.

Er til en viss grad enig med ts, jeg kjenner selv ingen forskjell på de ulike tacokitene, og ender som regel opp med coop sitt til rundt syv kroner. Men nachoschips og tortillalefser er best fra Santa Maria!

Gjest Belle âme
Skrevet

Kordan lager du salsa? :))

Her lager vi vår egen salsa og vårt eget krydder, kjøpevariantene er en skikkelig nedtur etter dette. Skjell/chips må kjøpes da, har ikke satt i gang baking av det.

Men et tips til TS, prøv og lag det fra bunnen av, billigere i lengden (krydder koster nok litt i innkjøp, men varer lenge) og så mye bedre.

Anonymous poster hash: de3b7...184

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...