AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #1 Skrevet 12. november 2013 Gikk dere fort ned i vekt også ved amming? Altså pga amming og ikke pga for lite matinntak? Jeg ligger ca 1-2 kg under startvekt før graviditet nå i uke 33, og ser ikke for meg at jeg rekker legge på meg særlig med fett til fødsel. Har ikke lyst å rase ned i vekt ved amming, så jeg lurer på om det er sånn at man må spise masse for å unngå det - eller om mange opplevde at det stod stille/varierte lite ved amming sålenge man spiste bare litt ekstra? Jeg er nemlig litt dårlig på å få i meg mye mat - klarer liksom bare normalt inntak(type 1800-2000 kcal) og vil ikke tillegge meg dårlige vaner med usunn mat hver dag for å unngå vekttap. Derfor lurer jeg på hva erfaringene til dere er, og hvordan vekten stabiliserte seg eller ikke underveis og etter ammeslutt Anonymous poster hash: dd099...88c
Gjest Sobril Skrevet 12. november 2013 #2 Skrevet 12. november 2013 Har dessverre ingen råd å komme med, men hvordan får du det til? Første graviditet var jeg svært aktiv, spiste kjempesunt og gikk opp 23 kilo. Andre svangerskap hadde jeg gått opp rundt 30 kilo i uke 33 (stillesittende pga bekkenløsning).
Underverker Skrevet 12. november 2013 #3 Skrevet 12. november 2013 Jeg klarte heller ikke gå opp noe særlig mer enn 8 kg. Skulle gjerne gått opp mer for nå som jeg ammer har jeg rast ned i vekt. Veier 7-8 kg under det jeg trives med. Har gått ned 13 kg så langt og han er 5.5 måned gammel. Måtte også begynne med grøt når han var 4 mnd, men ammer enda 90 %. Helsesøster mener om jeg går ned mer nå, bør jeg kutte ut å amme så mye. Jeg fikk også beskjed om å gjerne ha fløte i sausen, drikke H-melk og feite meg opp i svangerskapet
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #4 Skrevet 12. november 2013 Har dessverre ingen råd å komme med, men hvordan får du det til? Første graviditet var jeg svært aktiv, spiste kjempesunt og gikk opp 23 kilo. Andre svangerskap hadde jeg gått opp rundt 30 kilo i uke 33 (stillesittende pga bekkenløsning). Litt usikker på hva som er årsaken egentlig, jeg trodde ved å se på eldre søskens vektoppgang(og andre jeg kjenner) at jeg skulle gå opp ca 20 kg kanskje. Det er flere faktorer som kan ha virket inn men som jeg ikke tror er nok alene eller sammen egentlig - og det er; - Har ikke vært særlig kvalm, så har ikke måttet småspise hele tiden for å unngå kvalme. - Har stoffskifteforstyrrelser(men har vært normalt dosert og ikke for høy, så det skal egentlig ikke påvirke noe særlig fra eller til - men kanskje det har innvirket) - Har vært veldig stillesittende(jeg blir ekstra sulten av trening og går alltid opp litt av trening, type 3-5 kg) - Mistet totalt matlyst, helt ekstremt de første 3 månedene(men tvang meg selv til å spise ca normalt - men ble ikke kalorioverskudd på noe tidspunkt) Tja. Så har jeg slitt veldig på det personlige planet, men det har som sagt ikke vært sånn at jeg ikke har spist pga av det - har bare vært deprimert og manglet livsglede. Kanskje det har gitt effekter? Aner ikke. Anbefaler det iallefall ikke, for energien blir på minussiden Anonymous poster hash: dd099...88c
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #5 Skrevet 12. november 2013 Jeg klarte heller ikke gå opp noe særlig mer enn 8 kg. Skulle gjerne gått opp mer for nå som jeg ammer har jeg rast ned i vekt. Veier 7-8 kg under det jeg trives med.Har gått ned 13 kg så langt og han er 5.5 måned gammel. Måtte også begynne med grøt når han var 4 mnd, men ammer enda 90 %. Helsesøster mener om jeg går ned mer nå, bør jeg kutte ut å amme så mye. Jeg fikk også beskjed om å gjerne ha fløte i sausen, drikke H-melk og feite meg opp i svangerskapet Oj, det var jo endel om man ikke er lett overvektig/overvektig fra før.... Jeg ligger liksom i nedre del av normal BMI allerede - og har selvsagt melkeintoleranse, så kan ikke ha de tradisjonelle "spis/drikk deg feit" kurene man kan bruke i trange tider(bokstavelig talt). Allerede spiser jeg jo sunne kaloririke ting som nøtter/avocado/makrell i tomat og sånt - så jeg vet jammen ikke helt hvordan jeg skal ordne den biffen matmessig. Kanskje drikke et par sånne "feite seg opp energidrikker" man får på apotek? Anonymous poster hash: dd099...88c
Gjest Arch Skrevet 12. november 2013 #6 Skrevet 12. november 2013 Mandler er jo fetende, og småspiser man en neve eller fem om dagen hjelper det på.
Underverker Skrevet 12. november 2013 #7 Skrevet 12. november 2013 Oj, det var jo endel om man ikke er lett overvektig/overvektig fra før.... Jeg ligger liksom i nedre del av normal BMI allerede - og har selvsagt melkeintoleranse, så kan ikke ha de tradisjonelle "spis/drikk deg feit" kurene man kan bruke i trange tider(bokstavelig talt). Allerede spiser jeg jo sunne kaloririke ting som nøtter/avocado/makrell i tomat og sånt - så jeg vet jammen ikke helt hvordan jeg skal ordne den biffen matmessig. Kanskje drikke et par sånne "feite seg opp energidrikker" man får på apotek? Anonymous poster hash: dd099...88c Jeg lå vel på 20 på BMI kalkulatoren før jeg ble gravid. Nå ligger jeg på 18. Var sengeliggende store deler av svangerskapet også. Hadde lite matlyst, men spiste relativt godt selv om. Kanskje du skulle hørt med legen/jordmor om tips til hva du kan spise for å legge på deg? Jeg har høy forbrenning og har alltid slitt med å ligge på meg. Er ikke bare kjekt det heller dessverre :/ Noen tips er hvertfall å spise ofte og så mye du klarer. Lag deg heller to middager isteden for en. Spis masse kalorier, men det betyr ikke at du skal kutte ut sunne ting heller
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #8 Skrevet 12. november 2013 Det du beskriver høres ut som meg! Jeg veide mindre ved termin enn jeg gjorde når jeg ble gravid med nr 1- og jeg var i utgangspunktet normalvektig. Med nr to veide jeg et par kilo mer ved termin. Var kvalm og uggen hele svangerskapet med første, og de første mnd med nr 2. Jeg er veldig lav og har også lavt stoffskifte (tolker det som det er det du har). Jeg klarte rett og slett ikke å spise mer, jeg spiste mye forskjellig men hadde ikke plass rett og slett. Etter begge fødslene gikk jeg opp vekttapet i løpet av noen få uker, og har faktisk fortsatt å gå opp i vekt hele tiden mens jeg ammet. Måtte til slutt innføre noen restriksjoner ift kosthold så jeg ikke skulle legge på meg særlig mer..Anonymous poster hash: ceac3...e77
Gjest pysepusen Skrevet 13. november 2013 #9 Skrevet 13. november 2013 (endret) Gikk opp fire kg begge svangerskapene (kvalme). Første gikk jeg ned 15 mens jeg ammet og nå er jeg 12 kg under før-gravidvekt. Er litt tynn, ja... Men sist gikk jeg (dessverre) opp igjen da ammeperioden var over. Spiser forresten veldig mye sjokolade hver dag Endret 13. november 2013 av pysepusen
~white lady~ Skrevet 13. november 2013 #10 Skrevet 13. november 2013 En kombinasjon, tror jeg. Har alltid vært slank (bmi på 18-19) la ikke på meg under svangerskapet og ammet til guttungen var 10 mnd, fullammet til han var 3-4 mnd, da begynte jeg med mme i tillegg, siden jeg raste ned i vekt. Da jeg kom tilbake på jobb etter 10 mnd hadde jeg gått ned to klesstørrelser. Litt av en slankekur! Jeg spiste omtrent som før, men det går jo med ganske mange kalorier i morsmelka...
Vera Vinge Skrevet 13. november 2013 #11 Skrevet 13. november 2013 Men når du har gått ned 1-2 så langt, har du jo egentlig gått ned mer. Baby, morkake, fostervann osv veier jo litt allerede. Så hvis du er tynn i utgangspunktet, ville jeg prøvd å spise mer. Jeg vet noen sier de ikke går ned i vekt av amming (og man vet jo ikke hvor lenge man ammer), men de fleste jeg kjenner forbrant mye av amming. Har flere venninner som har blitt tynnere enn de har ønsket i ammeperioden. Selv gikk jeg ikke opp så mye, men det var vel et par kg ekstra foruten baby med tilbehør. Er glad jeg i det minste hadde det å tære på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå