Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 26 år nå, og har slitt med kviser siden jeg var 11, altså i 15 år!! Jeg er mildt sagt drittlei hele huden min. Får lyst til å rive av meg hele greia noen ganger!

I tenårene var kvisene helt forferdelige og flere kviser kunne slå seg sammen til store byller. Jeg var gjennom to kurer med Roaccutan, en tablettkur som vanligvis fører til at man blir kvisefri etter en behandling. Vel, jeg har tatt to, og jeg har fortsatt kviser. Jeg er heldig på en måte for arrene etter kvisene er ganske overflatiske, så selv om de vises som røde prikker, så blir det ikke dype krater.

Jeg vet at huden min reagerer på sukker. Når jeg spiser sukker får jeg kviser, alltid. I helga hadde datteren min bursdag og jeg spiste kake. Dette har nå resultert i nesten ti kviser i ansiktet. Jeg blir sprø! Jeg må nesten bare legge inn totalforbud mot å spise all mat med sukker i, men selv dette fungerer ikke. Jeg har levd sukkerfritt i månedsvis, og selv om jeg får færre kviser så dukker de fortsatt opp.

Dette går hardt ut over selvfølelsen min. Jeg føler for å grave meg ned, og vil ikke være ute blant folk når jeg har så mange kviser som nå.

Huden min er sensitiv, men også fet. Når jeg vasker meg i ansiktet er huden helt rosa etterpå fordi den er sår, og da vasker jeg ikke hardt. Jeg bruker rens som er tilpasset fet og sensitiv hud, men selv om jeg ikke burde bruker jeg sminke, for jeg må ha noe for å dekke til arrene og kvisene ellers hadde jeg ikke bevegd meg ut døra.

Er drittlei av å våkne opp og telle hvor mange nye kviser jeg har fått idag. Jeg vurderer å begynne på en tredje tablettkur med Roaccutan, men er ikke lysten på alle bivirkningene, bare for å finne ut at det ikke hjelper nå heller.

Måtte få ut litt frustrasjon. Jeg burde kanskje kommet meg til en hudlege innser jeg nå, for dette plager meg veldig.

Hvis noen har råd til meg så tar jeg gledelig imot, og hvis noen har tips til en passende foundation som dekker over arr/kviser, men samtidig er bra for huden så si gjerne fra :)

Jeg går på p-pillene Marvelon. De har verken forverret eller hjulpet på. Da jeg gikk på Yasmin hjalp de på huden, men jeg får ikke begynne på de fordi det er for mye hormoner i de mener legen.

Anonymous poster hash: a7fe7...c5f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville begynt på Roaccutan igjen. Og kanskje tatt en lengre kur. Hvor lenge gikk du på Rouaccutan forrige gang? Jeg gikk mye lenger enn det som er vanlig.

Og så vidt jeg vet er det ingen bevist forbindelse mellom kviser og sukker. Kanskje du fikk kvisene pga stress ifbm bursdagsfeiringen? Vanligvis tror kvinner de får kviser av sjokoldaen som de bare måtte ha, men så viser det seg at det de måtte ha sjokoladen fordi de var akkurat der i syklusen (før mens) og det er demed derfor de også får kviser.

Men sterk mat som fører til at du svetter kan være greit å holde seg unna ja.

Hvilken rens og sminke bruker du?

Anonymous poster hash: f1515...e77
Skrevet

Jeg ville begynt på Roaccutan igjen. Og kanskje tatt en lengre kur. Hvor lenge gikk du på Rouaccutan forrige gang? Jeg gikk mye lenger enn det som er vanlig. Og så vidt jeg vet er det ingen bevist forbindelse mellom kviser og sukker. Kanskje du fikk kvisene pga stress ifbm bursdagsfeiringen? Vanligvis tror kvinner de får kviser av sjokoldaen som de bare måtte ha, men så viser det seg at det de måtte ha sjokoladen fordi de var akkurat der i syklusen (før mens) og det er demed derfor de også får kviser. Men sterk mat som fører til at du svetter kan være greit å holde seg unna ja. Hvilken rens og sminke bruker du? Anonymous poster hash: f1515...e77

Sukker øker testosteron nivået , ergo mer kviser ( for mange )

Anonymous poster hash: 4d43a...793

• Liker 1
Skrevet

Sukker øker testosteron nivået , ergo mer kviser ( for mange )

Anonymous poster hash: 4d43a...793

Uhm? Insulinnivået sukker forårsaker synker testostoronnivået.

Anonymous poster hash: 6e484...5c4

Skrevet

Hva med p-pillene Diane?

Anonymous poster hash: b11c0...c69

Skrevet

Hva bruker du til å rense huden med? Og har du tatt en analyse test av huden din? Dette utføres hos flere hudpleier salonger. Jeg er selv plaget med uren hud. Har nå begynt på en ny rense serie-priori. Er fruktsyre i denne serien og det anbefaler hudpleier veldig sterkt. Blir ille i en periode i begynnelsen, men så gir det seg etterhvert.

Anonymous poster hash: ffc10...9f9

Skrevet

Og p-pillene diane,har du prøvd dem? Dem er for uren hud

Skrevet

Ts her. Renseproduktet jeg bruker nå heter La Roche Posay Effaclar. Jeg kjøper det på apotek, og skal være for fet sensitiv hud. Det er denne hudtypen jeg har fått høre at jeg har av hudpleier. Huden min blir veldig lett blank og skinnende (altså fettete), samtidig så er den også veldig sensitiv. den blir lett rød, og reagerer på veldig mye ved å danne kviser. Jeg kan ikke bruke solkrem f eks, ikke dagkrem, jeg kan ikke ta meg i ansiktet, og spiser jeg fet mat bør jeg vaske meg rundt munnen etterpå fordi små rester av fett fra maten som er på leppene mine lager kviser i huden rundt leppene.

Jeg er sikker på at jeg får kviser av sukker. Hver gang jeg spiser noe med sukker i forverres problemene, uavhengig av hvor jeg er i syklusen. Mensen forverrer også kvisene da. Ligger jeg unna sukker, får jeg mye mindre kviser uansett om jeg stresser.

Jeg husker ikke hvor lenge jeg gikk på Roaccutan forrige gang. Jeg tok kuren første gang når jeg var 13, men jeg vet den varte en del måneder. Tror hudlegen satte meg på en ganske lang kur i og med han sa jeg var et av de verste tilfellene han hadde sett. Andre ganger jeg tok den var jeg vel 16-17, så det er en stund siden..

Diane har jeg ikke prøvd, jeg tror jeg ble frarådet å prøve dem av legen. Hun ville jeg skulle gå på et merke med mindre hormoner så lenge jeg ikke har uakseptable bivirkninger av pillene, pga økt fare for blodpropp osv jo mer hormoner de putter i pillene. Søsteren min prøvde dem for en stund tilbake og de hjalp ikke for henne.

Jeg har uansett ikke tid til å dra til legen før etter jul, så jeg får ikke satt igang noe som krever legebesøk før den tid. Men jeg vurderer å forlange en time med hudlege.

Skrevet

Jeg har også hatt mye plager med acne, det som til slutt hjalp meg var å angripe problemet fra flere kanter. Fikk resept på Diane , samt penicillin (oralcon) -innvortes og epiduo -til utvortes bruk. I tillegg så var jeg flink å bruke gode renseprodukter og fuktighetsbehandling. Min hud er ikke så sensitiv, for meg har det funket veldig bra med produkter som er for fet hud. Alle disse som er for uren hud synes jeg ikke funker i det hele tatt.

Diane har mer hormoner enn andre p-piller, ja. Men man må rett og slett bare vurdere risikoen opp i mot de plagene man har. Dersom du allerede har prøvd roaccutan så synes jeg det er rart å vegre seg for å prøve Diane, og det som min hudlege sa til meg var at roaccutan var på en måte en siste utvei, derfor var det lurt å prøve diane først. Å gå på penicillin i lengre perioder er jo heller ikke særlig heldig fordi man forstyrrer tarmfloraen og kan også bli immun mot virkningen,men igjen, dette er en vurderingssak. Hvor mye plager dette DEG, hvor sterkt ønsker du å bli kvitt problemene osv.

Diane har en viss langtidseffekt, og er ikke nødvendigvis en varig løsning, men etter å ha gått på det i ett år så har jeg hatt veldig positiv effekt. det er nå to år siden jeg sluttet og gikk over på en annen pille, og huden min er fortsatt ganske så bra.

Men ta deg en prat med en god hudlege:-) Det hjelper på!

Skrevet

Leste "Er så drittlei hunden min!".. lol.

Anonymous poster hash: a5064...ccc
  • Liker 4
Skrevet

HØR HER.

Og vær så snill å hør, for hvis ikke kommer du bare til å poste akkurat det samme innlegget igjen om et år.

Du må finne deg en ny lege. Hvis det er fastlegen din som har satt deg på Roaccutan, og samtidig fraråder Diane, så er det helt på trynet og dårlig fagarbeid.

1) Risikoen for blodpropp med Diane er ikke særlig høy, med mindre man er genetisk disponert for blodpropp. Det kan sjekkes. Diane er mye bedre for kroppen enn Roaccutan!

2) Alltid, alltid, alltid gå til hudlege når du har så store hudproblemer.

3) Få produktanbefalinger av hudpleier, IKKE kjøp hudpleie på apoteket.

4) Ja, sukker kan spille inn, men prøv også å kutte ut gluten og melkeprodukter.

5) Sminke: Mineralfoundation uten Bismuth. Se på makeupalley.com for anbefalinger fra de med samme hudtype som deg selv.

Anonymous poster hash: 0a667...e81
  • Liker 2
Skrevet

Tilføyelse til siste innlegg:

I tillegg kan man prøve Aberela, EpiDuo eller Differin gel, og det er der hudlegen med sin fantastisk spesialkompetanse kommer inn i bildet. Fastlegen burde ha henvist deg dit for lenge siden. Krev henvisning, eller bytt fastlege. Print gjerne ut en rekke forskningsartikler vedrørende Diane, og smell det i pulten foran henne.

Anonymous poster hash: 0a667...e81
  • Liker 1
Skrevet

Hvis du reagerer på sukker ville jeg bitt i det sure eplet og kjørt et strengt lavkarbo kosthold en stund. Det gjorde underverker for huden min. Etter å ha spist lavkarbo en stund kan du gradvis teste ut hvor mye du "tåler" av karbohydrater.

Og snakk med en hudpleier, be henne anbefale gode produkter. Jeg liker Dermalogica til rens og MD Formulations sine kremer, men det er ikke sikkert dette er optimalt for deg.

Skrevet

Min anbefaling (dette er selvprøvd og jeg har gått fra kviser til ren, sunn, ung hud): Dropp alt av kjemisk fremstilte renser og kremer. Bruk en maske av grønn leire iblandet aloe-vera (du kan lage den selv ved å blande de to) 1-2 ganger i uka for å trekke ut fett av porene i huden. La det ligge på så lenge du føler at det virker - gjerne flere timer.

Etter dette legger du en maske av honning og sitron (antiseptisk og mykgjørende) blandet 50/50 og la ligge på noen timer.

Utenom dette vasker du huden med rent, lunkent vann og en gassklut (slike man bruker på babyer). Bruk aldri såpe i ansiktet med mindre du jobber med noe som gjør deg møkkete.

Straks huden får normalisert seg (tar en 4-8 uker å få balansert talgkjertlene) så vil du merke bedring. Du må desverre bare tåle å se ut som du ser ut uten sminke desse ukene - en oppnår ikke resultater uten lidelse.

Straks huden er mer balansert vil den være mindre ømtålig for sukker, men du kan jo selvsagt med hell unngå de matvarene som forverrer (klassikere er: saltmat, svine- og kyllingkjøtt, sukker, melk og fett)

Anonymous poster hash: d4a38...e71
Gjest Pinkgirl
Skrevet

Diane fungerer ikke på alle. Ville bare si det.

Skrevet

Min anbefaling (dette er selvprøvd og jeg har gått fra kviser til ren, sunn, ung hud): Dropp alt av kjemisk fremstilte renser og kremer. Bruk en maske av grønn leire iblandet aloe-vera (du kan lage den selv ved å blande de to) 1-2 ganger i uka for å trekke ut fett av porene i huden. La det ligge på så lenge du føler at det virker - gjerne flere timer.

Etter dette legger du en maske av honning og sitron (antiseptisk og mykgjørende) blandet 50/50 og la ligge på noen timer.

Utenom dette vasker du huden med rent, lunkent vann og en gassklut (slike man bruker på babyer). Bruk aldri såpe i ansiktet med mindre du jobber med noe som gjør deg møkkete.

Straks huden får normalisert seg (tar en 4-8 uker å få balansert talgkjertlene) så vil du merke bedring. Du må desverre bare tåle å se ut som du ser ut uten sminke desse ukene - en oppnår ikke resultater uten lidelse.

Straks huden er mer balansert vil den være mindre ømtålig for sukker, men du kan jo selvsagt med hell unngå de matvarene som forverrer (klassikere er: saltmat, svine- og kyllingkjøtt, sukker, melk og fett)

Anonymous poster hash: d4a38...e71

TS har veldig sensitiv hud, og da er ikke slike naturlige ting alltid det beste. Har sensitiv hud selv, og kan ikke bruke produkter som inneholder f.eks sitrus og aloevera. Tror hudlegen er første steg, og så ta det derifra.

Anonymous poster hash: 0af71...4c7

• Liker 2
Skrevet

Enig med siste taler. Jeg har også sensitiv hud og reagerer veldig på leire og aloe vera. På den annen siden tåler jeg MD formulations sensitiv varianter veldig bra. Continuous renewel serum har endret huden min totalt.

Anonymous poster hash: e6ae8...704
Skrevet

Mot sensitiv hud vil jeg anbefale deg å prøve Dermalogica ultracalming serien. Denne er veldig dyr, men har vært fantastisk på min sensitive hud. Første gang jeg prøvde disse produktene kjøpte jeg et slikt sett med reisestørrelser. Da er det ikke like surt om du finner ut at produktene ikke fungerer for deg.

Kan være greit for deg å prøve små størrelser frem til du kommer deg til legen, så slipper du å ha kjøpt inn dyre produkter som du enten ikke har effekt av eller at legen ber deg droppe å bruke andre produkter enn han/hun gir deg.

Disse produktene vil nok ikke ha effekt på urenhetene, men jeg tror det lureste er å ikke bruke penger på hudpleie som retter seg mot akne, når du har såpass store problemer med huden. Det er best å la en hudlege ta seg av slike problemer.

Anonymous poster hash: 3fad2...926
Skrevet

Ts her. Flott at så mange har svart meg.

For å få litt klarhet i det, så er det ikke sånn at jeg akkurat har snakket så mye med legen min om kvisene. Jeg var der en gang i fjor fordi jeg ville begynne på p-piller for å firhindre uønsket graviditet. Da sa jeg at jeg ville starte på noen som kunne hjelpe mot hudproblemene mine, men hun overtalte meg til å prøve Marvelon. Det er ikke sånn at hun har anbefalt meg å ta en Roaccutan-kur til. Vi har ikke snakket om det engang. Jeg hadde vel mer eller mindre gitt opp hele huden min, men nå er jeg så lei av kviser at noe må gjøres. Å begynne på Roaccutan er det heller ikke sikkert jeg tør å gjøre. Jeg var bare 13 år når jeg begynte på den kuren så jeg forsto nok ikke konsekvensene av mulige bivirkninger fullt ut heller. Nå når jeg er voksen kommer jeg nok til å lese listen med bivikninger med litt andre øyne.

Angående å ikke kjøpe hudprodukter på apoteket men hos hudpleier. Jeg var hos hudpleier en gang, og der fikk jeg anbefalt noen produkter som jeg kjøpte. Aldri før har huden min reagert så kraftig på noe. Hele huden i ansiktet nuppet seg, og det gikk ikke over. Etter noen dager sluttet jeg å bruke produktet og da tok det to-tre uker før huden var normalisert. Og dette var bare et serum som visstnok hadde veldig hudvennlige og ikke sterke ingredienser. Den rensen jeg bruker nå, som er kjøpt på apotek føler jeg er bra for huden min. Jeg mista i alle fall litt troen på hudpleiere etter jeg var der.

Jeg skal sjekke ut makupalley, takk for tipset :)

Lavkarbo kosthold synes jeg er vanskelig å få til, spesielt siden jeg har barn. Mitt normale kosthold er ikke fullt av karbo, jeg unngår sukker, pasta, hvetemel og ris. Men jeg spiser grøt av havregryn og melk. Jeg synes lavkarbo er litt stress om man skal være fanatisk og holde karbohydratnivået veldig lavt.

Jeg blir sår i huden av sitrus og leire, så jeg tror ikke det er det beste for meg. Helt ærlig synes jeg det er skummelt å prøve ut nye produkter fordi jeg ikke aner hvordan huden min vil reagere. Jeg har nok issues med utseende mitt fra før om jeg ikke skal få nupper og massive kviseutbrudd hele tiden pga utprøving av produkter. Da burde jeg nesten gå i hi en periode for å slippe å vise meg offentlig. Men samtidig kan jeg ikke forvente å bli bra om jeg ikke prøver noe. Kjipt dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...