Gå til innhold

Selge leilighet

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har bare et lite spørsmål. Vi har akkurat kjøpt oss rekkehus og skal nå selge vår leilighet. Vi har god tid for det er ikke overtagelse før i oktober. Men så får vi spørsmål fra foreldrene mine om at de vil kjøpe leiligheten vår og leie den ut til lillesøsteren min og kjæresten. Det er jo vel og bra, men taksten er på 1.050.000 og de vil gi 1.025.000. Jeg vet det med meglerhonorar og det, men hva hvis vi kan få mer ved å legge den ut til salg! Hva ville dere gjort?

monica :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå hadde aldri mine foreldre tilbudt noe under takst om de mot formodning skulle ønske å kjøpe en leilighet fra oss. Siden vi bor i Oslo, hvor leiligheter (særlig her vi bor) går til langt over takst, ville jeg nok ikke godtatt det. Når man skal flytte til et dyrere sted og har lån trenger man pengene. Hadde det vært et lite sted eller sjansene for å få mer enn takst var liten ville jeg kanskje vurdert det. Jeg synes det er litt frekt av familie og "utnytte" familiemedlemmer for å få noe billigere enn de ville fått ellers. Hvorfor skal de behandle deg dårligere enn de ville gjort andre selgere? Og hvorfor skal du tape på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svar Arkana. Jeg tenkte jo også det at hva hvis vi får mer enn det de vil gi. Det må jo trekkes fra ca 50.000 ig meglerhonorar og gebyrer, men likevel. Det beste hadde vært å hvertfall fått 1.050.000 som er taksten. Hvis du legger til 50.000 da så ville det blitt som 1.100.000 ved åpent salg. Vi vil jo selvfølgelig ha mest mulig, men det hadde jo vært behagelig å slippe visninger og alt det styret. For det er jo umulig å vite hva folk er villig til å betale for leil vår.

monica :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jamila

Det er vanskelig å si om det er lurt eller ikke.

Har du undersøkt hvor lett det er å selge leilighet i ditt område (hvor mange visninger er vanlig?) Går leilighetene i ditt sameie/borettslag over eller under takst? Og ikke minst, det er en stund til oktober, mye kan skje med renta innen den tid. Tror du selv at markedet vil holde seg stabilt?

Jeg ville tenkt nøye gjennom disse spørsmålene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier megleren deres?

Hvor ligger leiligheten?

Se i avisene hva tilsvarende leiligheter går for.

Jeg ville nok ikke godtatt budet sånn uten videre.

Du kan muligens få mye mer for leilighet, omkostninger og gebyrer skal du ikke tenke på, det er kjøper som dekker disse og har det i tankene mhp kjøp av leilighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Jeg ville sagt at de skulle få den til takst, og ikke en kr under. Hvorfor skal du hjelpe de til å få en billigere leilighet, for at de skal hjelpe din søster. Nå i dagens marked går leiligheter ofte for mye mer enn takst også, så egentlig kan du risikere å tape en god del på det.

Men på den andre sider, så slipper du jo unna meglere, visninger ol. Men jeg ville nok snakket med de, om de ikke var villig til å gi takst. Kan jo også si at mine foreldre hadde ikke kjøpt noe av meg under takst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville sjekket med en megler hvor mye de tror leiligheten vil gå for.. Selge til under takst tror jeg ikke at jeg ville gjort til noen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 3llie

Hva med å bruke Notar som meglere? Her kan du jo ombestemme deg underveis å slippe å punge ut med en eneste krone! Kjør en liten runde med visninger og se om det er mulig å få mer for boligen deres.. og om ikke så la foreldrene dine kjøpe den.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg slutter meg til flere andre her:

Undersøk hva som er vanlig pris i området der du bor.

Likevel må du også tenke over at det faktisk koster mye tid og penger å selge leilighet på vanlig måte. Dette slipper du ved å selge til foreldrene dine, så du må rett og slett veie det opp mot at du kanskje taper noen titusener.

Meglerhonorar er skyhøye, i tillegg kommer utgifter til annonsering etc. Og styret det faktisk er å ha visningsrunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bruke Notar som meglere? Her kan du jo ombestemme deg underveis å slippe å punge ut med en eneste krone! Kjør en liten runde med visninger og se om det er mulig å få mer for boligen deres.. og om ikke så la foreldrene dine kjøpe den.

Lykke til :)

Man kan ikke ombestemme seg underveis, Notar driver rett og slett med lureri. De har en garanti som sier at hvis leiligheten ikke blir solgt til den prisen du selv ønsker så slipper du å betale noe som helst, men det er selvsagt en catch, nemlig at du binder deg til dem i 6 mnd. Og hvor mange har lyst/råd/mulighet til det, når de kanskje allerede har kjøpt sitt nye bosted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 3llie

Vi holder selv på å selge en leilighet og har valgt Notar som meglere, i vår kontrakt står det noe helt annet enn hva du opplyser. Vi kan faktisk når som helst ombestemme oss og trenger da ikke å betale noe som helst. Beløpet skal kun betales dersom de får igjennom et salg.

Og fordi salget av vår leilighet går veldig dårlig så vurderer vi nå å bytte megler, dette er vår Notar megler opplyst om og det er ikke noe problem selvom vi bare har brukt dem i litt over en mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke ukjent at Notar er svært omstridt pga sine salgsteknikker, jeg hadde personlig holdt meg langt unna dem. Men det vil jo selvsagt alltid finnes unntak, dere bytter jo nå fra Notar så dere kan jo ikke være spesielt fornøyde dere heller.

Klagestorm mot Notar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 3llie

Grunnen til at vi bytter er fordi vi ikke er helt fornøyd med selve megleren som selger, ikke fordi vi ikke er fornøyde med Notar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til Monica

Den eneste muligheten du har til å vite om de betaler riktig pris, er ved å legge leiligheten ut for salg, og la dem kjøpe til den samme som høyesbydende. Da må du kjøre hele prosessen med visninger og megler etc.

Men jeg har hørt at det finnes en nettmegler som tar alt det praktiske/juridiske, og hvor man kan fikse alt med visning etc selv - det er ihvertfall et rimeligere alternativ.

Men uansett: Det skal jo være en fordel for dere også ved selge til familien, og da bør dere ha en sum som tilsvarer takst.

En annen ting: Hva om det viser seg å være skjulte feil og mangler på leiligheten - hvordan ordner dere det? LItt surt å bli saksøkt av sine egne foreldre :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Prisen som eiendomsmeglerne setter er en PRISANTYDNING. Hva markedet er villig til å betale kan være noe helt annet. Ofte blir leiligheter solgt for MYE mer enn det megleren foreslår som prisantydning. Mulig at dere går glipp av ganske store summer hvis dere selger uten å legge leiligheten ut for salg på åpent marked.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte blir leiligheter solgt for MYE mer enn det megleren foreslår som prisantydning.

Eller mye mindre! Det opplevde dessverre vi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Annonse
Gjest føler meg lurt...
Vi holder selv på å selge en leilighet og har valgt Notar som meglere, i vår kontrakt står det noe helt annet enn hva du opplyser. Vi kan faktisk når som helst ombestemme oss og trenger da ikke å betale noe som helst. Beløpet skal kun betales dersom de får igjennom et salg.

Og fordi salget av vår leilighet går veldig dårlig så vurderer vi nå å bytte megler, dette er vår Notar megler opplyst om og det er ikke noe problem selvom vi bare har brukt dem i litt over en mnd.

Notar sin salgsgaranti gjelder OM LEILIGHETEN BLIR SOLGT I DET HELE TATT i løpet av nærmere tidsperiode (6-12 mnd, litt avhengig av kontor).

Dvs at om du er misfornøyd med megler, og så bytter megler og leiligheten selges (gjennom den andre megleren) f.eks fem mnd etter at avtalen ble signert med notar, skal Notar ha sin provisjon!!

Dette skjedde med oss, og vil bare advare alle andre mot dette.

Begrunnelsen deres er at dersom jeg skal selge og er til stede på visningen, kan jeg f.eks ta kontakt med noen av interessentene privat, ordne salget på den måten og da blir megler snytt for pengen sine. Latterlig begrunnelse, men slik er det nå engang de praktiserer.

En annen grunn til å velge en annen megler, er at Notar er råååådyre - men det får man ikke vite før etter signering av avtalen, fordi de holder masse kostnader skjult for deg hele veien.

Har vært i kontakt med forbrukerrådet, men det er lite de kan gjøre, dette er visst vanlig praksis fra Notars side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde Notar innom på uforpliktende verdivurdering av leiligheten.

Etter at vi følte at vi stanget hodet i veggen hver gang vi spurte om å få en ordentlig oversikt over kostnadene ved salget og betingelsene med denne garantien deres, valgte vi å gå for en annen megler.

Ikke annonserer notar på finn.no heller, men man må BETALE for å legge ut boligen på notars hjemmesider (hos andre meglere er dette gratis).

I tillegg er det visst nesten ingen av meglerne hos notar som har eiendomsmegler-utdanning heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...