AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #21 Skrevet 14. november 2013 Jul er eldre enn kristendommen :-p er egentlig ikke så mye kristent med jula når du plukker den fra hverandre. Kristendommen adopterte jula og spyttet ut en ny utgave.Anonymous poster hash: c8207...acd 1
Lou Salome Skrevet 14. november 2013 #22 Skrevet 14. november 2013 Jeg vil se det slik at julekrybbe, engler, adventsstjerne, stjerne i toppen av treet = handler om Jesus' fødsel. Julegaver kan diskuteres, noen mener at tradisjonen kom fordi de tre vise menn kom med gaver til Jesus, men gaveutveksling ved feiringer er også en sekulær ting, og vanlig verden over. Vi gir jo ikke fødselsdagsgaver på grunn av Jesus. Nisser har ingenting med kristendom, avgudsdyrkelse eller overtro å gjøre. Maten kan jeg ikke se at det ligger noen som helst religiøs betydning bak, være seg lutefisk, rakfisk (min far spiser det hele året), pinnekjøtt, ribbe. Det er norsk tradisjonsmat, ikke kristent, og alt kan spises uteom jul også. Noen julesanger er "nøytrale" (Musevisa, på låven sitter nissen, jeg gikk meg over sjø og land"). Å tenne mange stearinglys i denne delen av verden på denne tiden av året er ikke religiøst, uansett farge. Fargen rød er ikke kristent fundert (kirkens offisielle julefarge er hvit). Hvis alt vi gjør i jula, betgnes som "å hylle Kristus", blir det helt meningsløst. Spise godterier? Noen kaker kalles julekaker, andre ikke, hver familie har egne tradisjoner/matvaner, hvem skal bestemme hva som er "JUL", og hva som bare er familietradisjon, eller hverdagsmat, eller hva? Tror du kan spise lutefisk med god samvittighet uten at du har feiret Jesu fødsel av den grunn. 3
Nephthys Skrevet 14. november 2013 #23 Skrevet 14. november 2013 Grunnen til at vi feirer jul som en kristen feiring er jo at kirken benyttet seg av førkristne feiringer som folk allerede feiret for å sikre seg at folket godtok den nye religionen. Jul er i bunn og grunn en hedensk feiring (Yule/Jól) for å feire at man går mot lysere tider igjen. Det var vanlig å trekke inn kvister for å holde onde makter unna, og man tente lys og gav hverandre gaver. I tillegg var det sanger, mat og feiring generelt. Ganske mye av dette har man jo fortsatt med. Julenissen er heller ikke en kristen tradisjon, men har senere blitt knyttet til St. Nicholas. Det som er utpreget kristent ved dagens kulefeiring er stjerne, engler, krybben, kristne julesanger, adventstiden med tenning av lys på søndager. Ellers er julestrømpe, pyntet tre med lys og gaver/godteri på, gaver, sang og god mat ikke i utgangspunktet kristent... Juletrefest har ingenting med kristendommen å gjøre, selv om det ble videreført av prester på for et par hundre år siden. Treet er og blir hedensk! På juletrefester jeg har vært på synger man ikke kristne julesanger heller, men "jeg gikk meg over sjø og land" og "så går vi rundt om en enebærbusk" ol. Uansett tror jeg fint man kan lage sin egen feiring knyttet til juletider uten et kristent budskap. Det viktigste er vel hva du selv syns er greit? Kan jeg (som ikke er kristen) aldri tenne et lilla lys i desember for da gjør jeg noe kristent? Kan jeg ikke bruke stjerneformede lykter eller figurer fordi noen har bestemt at det er kristent? Kanskje man ikke skal være så opptatt av hva som symboliserer det ene og det andre og heller finne ut hva man selv ønsker å bruke.. Uansett: Lykke til! 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #24 Skrevet 16. november 2013 Jeg her hardbarka ateist, og det er ganske så lett å feire jul helt fritt for Jesus. Avstå fra å gå i kirken, synge kristne julesanger og å kjøpe figurer av jesusbarn, engler og betlehemstjerner, så er du egentlig i mål. Anonymous poster hash: e8782...ba9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå