Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spurte en imam om enkelte ting man spiser som tradisjonell julemat i Norge kunne sies å være halal.

Da snakker jeg om lutet fisk og raket fisk.

Men jeg fikk til svar at en rettroende muslim bør avstå fra å delta i feiringer av Kristi Fødsel. Altså ikke delta aktivt i julefeiring.

Jeg syns det var svært konservativt og kommer ikke til å legge så mye vekt på dette. Jeg vet at det er mange tradisjoner som ikke er knyttet til Kristi fødsel og jeg føler uansett ikke at det er avgudsdyrkelse å delta på en feiring, når man blir invitert. (Med unntak av julegudstjenester og den typen ting.)

Men jeg lurer altså på om det kan sies å være riktig at sånne ting som rakefisklag er knyttet til å feire Kristi fødsel og Frelserens komme ved en treenig Gud?

(Jeg velger å være AB her for å unngå verbale angrep på min person og trakkassering mot mitt nick.)

Anonymous poster hash: f195b...a2f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Julefeiring og juletradisjoner har stort sett enten kristent eller tidligere hedensk/førkristent opphav, altså er det stort sett knyttet til en eller annen form for religion.

Skrevet

Alt med jul er knyttet til jesus. Jula er for å feire at jesus ble født.

Anonymous poster hash: bdfd4...215
  • Liker 1
Skrevet

Neida, det er tull.

• Liker 7
Skrevet

Hehehe!

Anonymous poster hash: 9e87e...72f

• Liker 6
Skrevet

Vintersolverv! :blomst:

Åh, beklager, jeg glemte at det er blasfemisk hedendom å samle familien for å tilbringe årets lengste natt sammen. :vetikke:

Anonymous poster hash: 574b1...31e
Skrevet

Vintersolverv! :blomst:

Åh, beklager, jeg glemte at det er blasfemisk hedendom å samle familien for å tilbringe årets lengste natt sammen. :vetikke:

Anonymous poster hash: 574b1...31e

Altså, vintersolverv. Det henger jo sammen med soldyrkelse. Så det er i tilfelle soldyrkelsen som er hedendom. I tillegg til ritualer knyttet til Åsatru og julebloting.

Men jeg tenker på ting som norske tradisjoner forbundet med julefeiringen. Det er jo ikke avgudsdyrkelse og blasfemi å samles og spise god mat.

Feilen blir hvis man aktivt deltar i å dyrke en annen guddom.

Så det er det jeg lurer på altså.

Om det feks er noen link mellom pepperkakehus og Kristus i krybben og den typen ting...

Jeg skal ha julegran hjemme, men har fått aksept for at det ikke blir noen engler eller tilsvarende i toppen av grana. Ellers er kanskje det treet et symbol på noe langt bak i germanske greier (?), som jeg ikke kjenner til. Så for meg er det en pynteting. Jeg har iallefall fått med meg at det ikke har noe med juleevangeliet å gjøre at man har et sånt tre. Men juletrefest blir kanskje litt drøyt?

Norske nisser er jo overtro, men man dyrker jo ikke dem? Så man kan vel ha en nisse.

Adventskalender blir ganske på kanten. Telle ned til Kristi komme med lilla lys en gang i uka er uaktuelt for meg.

Det er sånne ting jeg tenker på, altså.

Skrevet

Altså, vintersolverv. Det henger jo sammen med soldyrkelse. Så det er i tilfelle soldyrkelsen som er hedendom. I tillegg til ritualer knyttet til Åsatru og julebloting. Men jeg tenker på ting som norske tradisjoner forbundet med julefeiringen. Det er jo ikke avgudsdyrkelse og blasfemi å samles og spise god mat.Feilen blir hvis man aktivt deltar i å dyrke en annen guddom.Så det er det jeg lurer på altså.Om det feks er noen link mellom pepperkakehus og Kristus i krybben og den typen ting... Jeg skal ha julegran hjemme, men har fått aksept for at det ikke blir noen engler eller tilsvarende i toppen av grana. Ellers er kanskje det treet et symbol på noe langt bak i germanske greier (?), som jeg ikke kjenner til. Så for meg er det en pynteting. Anonymous poster hash: f195b...a2f

Da kan du jo tenke på engler og lilla lys som pynteting også? Ser ikke helt forskjellen der? Og har ikke islam også engler? Eller tenker du at juletreet er et uttrykk for en så gammel tradisjon at det ikke er så farlig? Juletreet er vel en slags videreføring av tradisjonen med å ta inn noe vintergrønt i huset for å vise kraften i sola/naturen og at den skal seire over vinteren.
  • Liker 1
Skrevet

Da kan du jo tenke på engler og lilla lys som pynteting også? Ser ikke helt forskjellen der? Og har ikke islam også engler? Eller tenker du at juletreet er et uttrykk for en så gammel tradisjon at det ikke er så farlig? Juletreet er vel en slags videreføring av tradisjonen med å ta inn noe vintergrønt i huset for å vise kraften i sola/naturen og at den skal seire over vinteren.

Det å ta inn vintergrønt er ikke det samme som soltilbedelse, med mindre man gjør det for å dyrke solen eller tilbe naturen. Det er det som blir annerledes.

I tillegg er altså lilla Kirkens utvalgte farge for adventstiden og lysene tennes med tanke på å markere Kristi komme til verden og at Kristus er verdens lys. Noe som altså bryter med islam. (Det ville altså ikke bety noe om lysene var røde eller grønne eller blå.)

Det samme gjør englepynt, all den tid man ikke skal avbilde englene :)

Så for meg blir det feil med engler på grana eller i vinduet og sånne ting :)

Betlehemsstjerne i vinduet er heller ikke noe jeg ser for meg å henge opp.

Skrevet

Det å ta inn vintergrønt er ikke det samme som soltilbedelse, med mindre man gjør det for å dyrke solen eller tilbe naturen. Det er det som blir annerledes. Anonymous poster hash: f195b...a2f

Hvis poenget er intensjonen med å gjøre ting skjønner jeg ikke forskjellen. Du kan ikke få fjernet opphavet til tradisjonen uansett, og det hadde med overtro og tilbedelse å gjøre. Om det har det nå er ikke så veldig relevant. For eksempel tror jeg det er svært få eller ingen som åpner julekalenderen og spiser sjokoladen i en eller annen tilbedelseshensikt, men det er jo like fullt en nedtelling til den dagen kirken har bestemt seg for å feire Jesu fødsel på, noe som er en forholdsvis sentral greie i kristendommen.

Blir ikke dette uansett litt flisespikkeri? Hvis du er en god muslim og oppfører deg prima på alle måter, og ikke med vilje og hensikt tilber andre guder, tror du guden din bryr seg om et juletre eller en stjerneformet pepperkake?

• Liker 1
Skrevet

Hvis poenget er intensjonen med å gjøre ting skjønner jeg ikke forskjellen. Du kan ikke få fjernet opphavet til tradisjonen uansett, og det hadde med overtro og tilbedelse å gjøre. Om det har det nå er ikke så veldig relevant. For eksempel tror jeg det er svært få eller ingen som åpner julekalenderen og spiser sjokoladen i en eller annen tilbedelseshensikt, men det er jo like fullt en nedtelling til den dagen kirken har bestemt seg for å feire Jesu fødsel på, noe som er en forholdsvis sentral greie i kristendommen.

Blir ikke dette uansett litt flisespikkeri? Hvis du er en god muslim og oppfører deg prima på alle måter, og ikke med vilje og hensikt tilber andre guder, tror du guden din bryr seg om et juletre eller en stjerneformet pepperkake?

Pointet er ikke hva "min Gud" bryr seg om. Pointet er at jeg bryr meg om hva Allah sier og ønsker for menneskeheten.

Det er faktisk hele poenget i islam.

Skrevet

Men som sagt, jeg var altså intressert i å høre litt om hvilke juletradisjoner som er direkte knyttet til å feire Kristus, og hva som er sekulære tradisjoner. :)

Skrevet (endret)

Tror du skal slite med å finne rent sekulære tradisjoner, som sagt. Da får du heller se på nyttårsfeiringen, eventuelt den humanistiske solsnufeiringen.

Nisser er forresten en liten rest av tidligere tiders forfedredyrkelse.

Endret av Viktualia
  • Liker 1
Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

Men som sagt, jeg var altså intressert i å høre litt om hvilke juletradisjoner som er direkte knyttet til å feire Kristus, og hva som er sekulære tradisjoner. :)

Julestjerna: Stjerne dei tre vise menn fulgte for å finna Jesusbarnet

Engler: Enegelen som kom med bodskap til gjeterane at Jesus var fødd

Gåver: Dei tre vise menn hadde med seg gåver til Jesusbarnet

Var dei eg kom på no. Er ikkje klar for jul endå ;)

Gjest Eurodice
Skrevet

Det å ta inn vintergrønt er ikke det samme som soltilbedelse, med mindre man gjør det for å dyrke solen eller tilbe naturen. Det er det som blir annerledes.

I tillegg er altså lilla Kirkens utvalgte farge for adventstiden og lysene tennes med tanke på å markere Kristi komme til verden og at Kristus er verdens lys. Noe som altså bryter med islam. (Det ville altså ikke bety noe om lysene var røde eller grønne eller blå.)

Det samme gjør englepynt, all den tid man ikke skal avbilde englene :)

Så for meg blir det feil med engler på grana eller i vinduet og sånne ting :)

Betlehemsstjerne i vinduet er heller ikke noe jeg ser for meg å henge opp.

Betlehemsstjerne er en blomst. Jeg antar du mener adventsstjerne med lys inni.

Skrevet

Alt med jul er knyttet til jesus. Jula er for å feire at jesus ble født. Anonymous poster hash: bdfd4...215

Jeg feirer jul i Desember, ikke på våren. Alle vet at Jesus ble født på våren.

Anonymous poster hash: 074b8...c28

• Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg feirer jul i Desember, ikke på våren. Alle vet at Jesus ble født på våren.

Anonymous poster hash: 074b8...c28

Jeg mener å ha lest flere steder at han ble født på høsten, rundt oktober.

Skrevet

Dette var jo nedslående lesning.

Med andre ord vil dette si at imamen min har rett og at det ikke finnes noe ved julen i Norge som ikke har med kristen tro og tilbedelse av Kristus å gjøre.

Vil det altså si at alle de som ikke er praktiserende kristne faktisk hykler om å tilbe en mennesklig guddom og feirer denne, hver jul?

Eller hvordan kan det ellers forklares?

Skrevet

Jula er jo bare en høytid "stjålet" av de kristne. Den ligger på tiden for Romernes vintersolverv feiring. Som tilfeldigvis samsvarer ganske godt med midvintersblotet/jolablotet i Skandinavia (12. januar)

Tradisjonell norsk julemat har mye mer med moderniserte norrøne tradisjoner å gjøre enn den kristne Gud. Tenning av lys (ikke adventslys) er også en norrøn tradisjon, det samme er tradisjonen med julegaver. Dog i et annet omfang på norrøn tid. Jarlen gav noe til sine sønner og beste menn under juleblotet og det var det. Selv ordet "jul" er norrønt og har ikke en tøddel med Jesus og gjøre. Svært mange Europeiske land har et ord for "jul" som stammer fra kristen tradisjon, men vårt Skandinaviske ord gjør ikke det. Jul kommer fra det norrøne ordet jol, som ingen helt vet betydingen på. Kanskje fra måneden Ylir? andre kilder sier det kan komme fra et av Odins mange navn Jolnir da han kan kobles til julefeiringen.

Juletreet er en tradisjon vi har tatt fra Tyskland og stammer fra 1500-tallet. Men tradisjonen med å dra inn vintergrønt har røtter tilbake til norrøntid der det vintergrønne planter ble brukt for å undertrykke vinterens makt og holde onde ånder borte.

Min jul er blottet for kristendom så langt det lar seg gjøre (ingen engler, ikke noe lilla under adventstiden, svært få til ingen julesanger som babler om kristi fødsel osv osv), jeg har ikke akkurat noen Åsatru heller men jeg er norsk og liker juletiden så da støtter jeg meg på eldre, norrøne, tradisjoner når jeg feirer denne tradisjonsrike festen. Samt en del av det moderne, slik som julemarsipan ;)
pepperkaker har ikke noe med kristendom å gjøre, de fleste av dagens julekaker er ganske "nye" fra 1700 og 1800 tallet.

Så har man jo juleøl som har norrøne tradisjoner, det ble brygget for å drikkes under juleblotet.

Nisser tilhører forfedredyrking som ble nevnt. En gårdsnisse var gårdens første eier - som riktignok kunne ha vært død i mange generasjoner men han var der som gårdsnissen. Kristen er derfor heller ikke norske nisser.

Så det er mye ved våre Skandinaviske juletradisjoner som har et helt annet opphav enn kristendommen.

Alt dette har jo tilknytning til en tro, men en tro som i dag er utdødd (moderne Åsatru har nok ikke så mye felles med de norrøne guders dyrkelse fra vikingtid og bakover).

• Liker 2
Gjest Gunfreak
Skrevet

Ja, man ferier at en jøde ble født ved å spise svin....

Julen som vi kjenner den med tre osv, er en ny ting dukket opp på 1800tallet, da de hentet frem tidligre hedniske tradisjoner,

jesus om man tror han levde ble født flere måneder før jul, og den kristene kirken satt bare dagen til 25 desember fordi hedinger ikke ville gi fra seg jule feiringa.

Det faktum at det heter JUL/jule bør være et hint, på engelsk mista de jule og ble sittende med Christmas som da er tydelig en kristen sak, men nå er orde jule tilbake i den engelske og blir mer og mer brukt av ikke religiøse.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...