AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #1 Skrevet 12. november 2013 Hei. Jeg har et spørsmål som kanskje er litt provoserende å lese for noen, så jeg velger å poste som AB for å ikke motta hets mot min person. Jeg er invitert til et rakfisklag. Men det jeg lurer på er hva den maten inneholder. Jeg spiser ikke mat som inneholder svin myse og lurer derfor på om rakfisk; fordi det er en fisk, kan sies å være halal. Eller serveres det på tilsvarende måte som lutefisk med baconfett og lignende? Må man drikke akevitt for å fordøye den maten, på tilsvarende måte som med ribbefett? Hvordan er det med tilbehøret? Taknemmelig for svar. Anonymous poster hash: a0a76...b6e
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #2 Skrevet 12. november 2013 Lurer du på om rakfisk er halal? Wtf. Du er i Norge nå, lær deg å tilpasse deg landet du bor i, vis respekt! Anonymous poster hash: d3f18...96a 1
Viktualia Skrevet 12. november 2013 #3 Skrevet 12. november 2013 Rakfisk er fisk som er lagt i salt og fermentert. Ofte serveres den med lefse, løk, poteter og rømme. Rømme er inneholder jo myse i som de fleste melkeprodukter. Akevitt er aldri noe som må drikkes for å fordøye maten! Helt frivillig! Ellers har jeg ikke nok kunnskaper om hva som er halal og ikke til å gi deg råd her
Gjest Runforit Skrevet 12. november 2013 #4 Skrevet 12. november 2013 Dette er rakfisk: http://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/gjesteoppskrifter/klassisk-rakfisk Kan du spise vanlig fisk kan du spise dette.
Lea2 Skrevet 12. november 2013 #5 Skrevet 12. november 2013 Rakfisk serveres med rå løk, smør, rømme, lefser og gjerne litt annet tilbehør. Man tar det man vil på tallerkenen (stort sett, mulig noen gjør det annerledes). Det er ikke noe svinekjøtt eller svinefett. Maten er ganske enkel.. ikke noe saus. Spørsmålet er heller om du kommer til å like rakfisk Du MÅ ikke like akevitt, men det er mange som "skylder på" fordøyelse for å ta noen glass.
Viktualia Skrevet 12. november 2013 #6 Skrevet 12. november 2013 Lurer du på om rakfisk er halal? Wtf. Du er i Norge nå, lær deg å tilpasse deg landet du bor i, vis respekt! Anonymous poster hash: d3f18...96a Respekt for rakfisken? Er det noe alle må og skal spise mener du? I tilfelle er det mange innbarka nordmenn som trenger å lære litt respekt skal jeg si deg. 1
Lea2 Skrevet 12. november 2013 #7 Skrevet 12. november 2013 Dette var da et greit spørsmål. Har ingenting med respekt å gjøre. Men om du aldri har smakt raskfisk før, så kanskje du kan ta med deg noe enkelt og si i fra at du ikke har smakt det før, men gjerne prøver? I min omgangskrets har de gjerne litt småtteri som de serverer ved siden av for de som ikke liker rakfisk (det er ganske mange som ikke er så glad i det). En salat eller et kjøttalternativ for eksempel. Om det er hjemme hos noen, så kan du kanskje ringe de som inviterer og si i fra at du er usikker.. ettersom du aldri har smakt det før og spørre om det er ok at du tar med deg noe i tilfelle?
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #8 Skrevet 12. november 2013 Tusen takk for fint svar og link i tråden Da tenker jeg at jeg kan spise raket fisk. Jeg viser faktisk respekt. Det er ikke sånn at jeg ikke gjør det. Mange er feks vegetarianere uten at det kan sies å ikke respektere Norge og norsk kultur. Jeg tenker, det må vel være respekt for kulturen at man ønsker å ta imot invitasjon på raksfisk Gledelig jul, når den kommer. Anonymous poster hash: a0a76...b6e 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #9 Skrevet 12. november 2013 Dette var da et greit spørsmål. Har ingenting med respekt å gjøre. Men om du aldri har smakt raskfisk før, så kanskje du kan ta med deg noe enkelt og si i fra at du ikke har smakt det før, men gjerne prøver? I min omgangskrets har de gjerne litt småtteri som de serverer ved siden av for de som ikke liker rakfisk (det er ganske mange som ikke er så glad i det). En salat eller et kjøttalternativ for eksempel. Om det er hjemme hos noen, så kan du kanskje ringe de som inviterer og si i fra at du er usikker.. ettersom du aldri har smakt det før og spørre om det er ok at du tar med deg noe i tilfelle? Det var sankk om noen einerrøket laks, i tilfelle man ikke likte det Anonymous poster hash: a0a76...b6e
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #10 Skrevet 12. november 2013 Respekt for rakfisken? Er det noe alle må og skal spise mener du? I tilfelle er det mange innbarka nordmenn som trenger å lære litt respekt skal jeg si deg. Respekt for tradisjonene og kulturen i landet man bor i. Det er så patetisk hvordan nordmenn hele tiden skal tilpasse seg og forandre seg og føye seg etter innvandrere, når det faktisk burde vært omvendt. Anonymous poster hash: d3f18...96a 1
Gjest Runforit Skrevet 12. november 2013 #11 Skrevet 12. november 2013 Tusen takk for fint svar og link i tråden :)Da tenker jeg at jeg kan spise raket fisk. Jeg viser faktisk respekt. Det er ikke sånn at jeg ikke gjør det.Mange er feks vegetarianere uten at det kan sies å ikke respektere Norge og norsk kultur.Jeg tenker, det må vel være respekt for kulturen at man ønsker å ta imot invitasjon på raksfisk :)Gledelig jul, når den kommer. Anonymous poster hash: a0a76...b6e Ikke hør på tullehuet lenger opp. Er norsk og liker verken rakfisk eller akevitt. 2
Lea2 Skrevet 12. november 2013 #12 Skrevet 12. november 2013 Du har rett og du bør absolutt prøve rakfisk! Men ettersom de har røkt laks, så har de tatt høyde for at enkelte ikke spiser rakfisk. Da kan man bruke samme tilbehøret også. Kjempesmart. Og det er da ingen som har bedt nordmennene om å forandre seg. Dette er da det samme som de som er på lavkarbo, er vegetarianere og de med allergier. 1
Gjest Runforit Skrevet 12. november 2013 #13 Skrevet 12. november 2013 Respekt for tradisjonene og kulturen i landet man bor i. Det er så patetisk hvordan nordmenn hele tiden skal tilpasse seg og forandre seg og føye seg etter innvandrere, når det faktisk burde vært omvendt. Anonymous poster hash: d3f18...96a Så fordi jeg er norsk så MÅ jeg like fårikål(som smaker pyton og lukter rumpe) og rakfisk(som jeg heller ikke liker)??? Kjøtteter, vegetarianer, veganer, halal, junkfood, rawfood osv osv; hva en putter i seg er et valg som ikke har noe med norske tradisjoner å gjøre. 1
Viktualia Skrevet 12. november 2013 #14 Skrevet 12. november 2013 Respekt for tradisjonene og kulturen i landet man bor i. Det er så patetisk hvordan nordmenn hele tiden skal tilpasse seg og forandre seg og føye seg etter innvandrere, når det faktisk burde vært omvendt. Anonymous poster hash: d3f18...96a Tull og tøys, dette er et eksempel på det motsatte.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #15 Skrevet 12. november 2013 Respekt for tradisjonene og kulturen i landet man bor i. Det er så patetisk hvordan nordmenn hele tiden skal tilpasse seg og forandre seg og føye seg etter innvandrere, når det faktisk burde vært omvendt. Anonymous poster hash: d3f18...96a Jeg regner med at du hiver innpå GAMMELHAI neste gang du besøker Island, hæ? Trenger ikke spise rakfisk for å være nordmann. Makan. Anonymous poster hash: a06c3...bee 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #16 Skrevet 12. november 2013 Tusen takk for fint svar og link i tråden Da tenker jeg at jeg kan spise raket fisk. Jeg viser faktisk respekt. Det er ikke sånn at jeg ikke gjør det. Mange er feks vegetarianere uten at det kan sies å ikke respektere Norge og norsk kultur. Jeg tenker, det må vel være respekt for kulturen at man ønsker å ta imot invitasjon på raksfisk Gledelig jul, når den kommer. Anonymous poster hash: a0a76...b6e Ikke bry deg om den tullingen som skriver om noe de ikke har peiling på, nemlig respekt Du har helt rett i å spørre hva det inneholder, og hva det blir servert med. Jeg hadde gjort det samme, siden jeg aldri har smakt det og er litt kresen! Rakfisk er ikke så vanlig i disse kanter. Kos deg i rakfisklag du Anonymous poster hash: 0abf7...12f
AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #17 Skrevet 14. november 2013 Rakfisk er fisk som er lagt i salt og fermentert. Ofte serveres den med lefse, løk, poteter og rømme. Rømme er inneholder jo myse i som de fleste melkeprodukter. Hei, jeg tenkte bare jeg skulle gå innom igjen i tråden og skrive en ting jeg har funnet ut, etter at jeg spurte her. Jeg tenkte på det i tilfelle noen andre, som lurte på om raksfisk er ren mat for muslimer, finner denne tråden fra søk i Google. Rømme er laget av ren fløte og kommer altså fra ku. Så det er altså helt iorden å spise rømme også TS. Anonymous poster hash: a0a76...b6e
AnonymBruker Skrevet 14. november 2013 #18 Skrevet 14. november 2013 Ikke bry deg om den tullingen som skriver om noe de ikke har peiling på, nemlig respekt Du har helt rett i å spørre hva det inneholder, og hva det blir servert med. Jeg hadde gjort det samme, siden jeg aldri har smakt det og er litt kresen! Rakfisk er ikke så vanlig i disse kanter. Kos deg i rakfisklag du Anonymous poster hash: 0abf7...12f Tusen takk Anonymous poster hash: a0a76...b6e
Viktualia Skrevet 14. november 2013 #19 Skrevet 14. november 2013 Hei, jeg tenkte bare jeg skulle gå innom igjen i tråden og skrive en ting jeg har funnet ut, etter at jeg spurte her.Jeg tenkte på det i tilfelle noen andre, som lurte på om raksfisk er ren mat for muslimer, finner denne tråden fra søk i Google.Rømme er laget av ren fløte og kommer altså fra ku. Så det er altså helt iorden å spise rømme også :)TS. Anonymous poster hash: a0a76...b6e Helt riktig, men siden du nevner myse i hovedinnlegget ditt tenkte jeg du kanskje var allergisk eller noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå