AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #1 Del Skrevet 12. november 2013 Begynte med løping for 7 uker siden og klarer nå 30 min uten pause i behagelig tempo. Dette blir litt over 4 km. Skjønner liksom ikke nå hvordan jeg skal klare å løpe 10 km/t og fortere uten å dø føler selv jeg nesten spurter på 10, mens 8 er greit. Tips til hvordan jeg burde gå frem for å klare og nå målet mitt?Anonymous poster hash: c0b5e...d0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Runforit Skrevet 12. november 2013 #2 Del Skrevet 12. november 2013 Gi det tid. Farten vil øke naturlig etterhvert som løpeformen blir sterkere. Er ikke vits i å presse for hardt da det er større sjanse for skader. Du kan også variere med kortere intervaller i blandt for å øke lungekapasiteten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #3 Del Skrevet 12. november 2013 Takk for svar Hvor lang tid burde man tenke at man skal bruke på å nå målet da? Hva er realistisk? Mitt langsiktige mål er 1 mil under en time. Bare vet ikke hva som er realistisk å tenke. Så jeg burde bare fortsette å jogge på 8 i en halvtime tre ganger i uka som før? Burde jeg ha en intervalløkt også? TS. Anonymous poster hash: c0b5e...d0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kajal Skrevet 12. november 2013 #4 Del Skrevet 12. november 2013 Intervaller er veldig bra, det er det som virkelig vil øke kapasiteten din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
StellinaX Skrevet 13. november 2013 #5 Del Skrevet 13. november 2013 Intervaller ja. Og det er hjertemuskelen som trenes (økt O2 opptak), ikke lungene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pearl2.0 Skrevet 13. november 2013 #6 Del Skrevet 13. november 2013 Du har jo et veldig godt utgangspunkt, og et mål som nok er innen rekkevidde Intervaller hjelper med å få opp farten, ellers kan du prøve med fartslek. Da løper du på en grunnfart som du vet du klarer å holde i 30 minutt men hvert femte minutt løper du raskere. Feks 4 minutt på 8,2 så 1 minutt på 9,2 så 4 minutt på 8,2 så 1 minutt på 9,2 til du har løpt 30 minutt. Etter hvert kan du bygge det opp slik at du løper litt fortere for hvert minuttsintervall, eller at du løper 4 min på 8,2 så 1 minutt på 9,2 så 4 minutt på 8,3 så ett minutt på 9,3 osv. Hvis du skjønner Da får du brutt opp økta litt og det blir mindre kjedelig enn å bare skulle løpe fortere og fortere hver gang Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pepsiprinsessa Skrevet 14. november 2013 #7 Del Skrevet 14. november 2013 Du blir ikke bedre uten å presse deg selv... Men det kommer selvfølgelig an på genetikk også, noen er bedre anlagt for løping. Prøv for eksempel å løpe utenfor komfortsonen de siste ti minuttene av hver økt, så ser du nok snart resultater Intervaller er også supert for å øke anaerob kapasitet, men det kommer an på hvilket nivå du er på - du må klare å holde høy fart over en viss tid for at intervaller skal være effektivt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wiggins Skrevet 14. november 2013 #8 Del Skrevet 14. november 2013 Du må ikke bare løpe turer på 5 km, du må løpe 7, 8 og gjerne godt over 10 km. Ikke løp fortere enn at du orker det. Skal man bli godt på halvlang distanse, må man løpe en del treningsturer som er en god del lengre enn den distansen. Roerne er det ultimate eksempelet: I konkurranse er distansen 1 km, men når de trener holder de på i 6-7 timer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
StellinaX Skrevet 14. november 2013 #9 Del Skrevet 14. november 2013 Intervaller øker ikke kun anaerob kapasitet, selv om man tidvis jobber anaerobt under intervalløktene. Jeg ville kjørt et par økter med langintervaller i uken (typ 4*4 el.), det er svært effektivt for å øke O2 opptaket. Ville også løpt aktuell distanse innimellom ettersom den er såpass 'kort' som 5km, men dersom du ikke har løpt veldig mye lenge, så er det lurt å holde treningsmengden på et moderat nivå i starten, for å forebygge skader.anbefaler derfor ikke å kjøre mange enda lengre økter i uken, det gir deg i tillegg svært lite kondisjonsmessig å jobbe på lav intensitet over lengre tid. Intervaller + aktuell distanse i starten er mitt tips. Etterhvert kan man øke treningsmengden og ev. variere mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå