Gå til innhold

Hvordan vite at man er overtrent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I 2-3 uker nå har jeg trent veldig mye, omtrent hver dag.

Denne uken merker jeg at jeg er helt.. kjørt. Presterer aldeles ikke like bra på trening, er sliten og slapp, lett deppa og litt vondt i hodet.

Tror dere jeg er overtrent? Hvor lang pause bør jeg evt. ta og hva bør jeg forandre på?

Anonymous poster hash: 9b2dd...c32
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I 2-3 uker nå har jeg trent veldig mye, omtrent hver dag.

Denne uken merker jeg at jeg er helt.. kjørt. Presterer aldeles ikke like bra på trening, er sliten og slapp, lett deppa og litt vondt i hodet.

Tror dere jeg er overtrent? Hvor lang pause bør jeg evt. ta og hva bør jeg forandre på?

Flere faktorer som spiller inn her. Hvor mye trente du før? Hva spiser du? Får du nok hvile? Hva trener du?

Hvis du går fra å trene 2 ganger i uka til å trene hver dag skjønner jeg godt at kroppen din sier stopp. Kroppen trenger litt tid på å tilpasse seg den nye treningsrutinen din, og ikke minst - du må huske å spise mer. Jo mer du trener, jo mer mat trenger du (mat som gir deg energi). Og ikke minst - restitusjon! Særlig hvis du trener styrke, da er det veldig viktig å ikke trene de samme muskelgruppene hver dag. Jeg trener også ganske mye, 5-6 ganger i uken. Økte det gradvis, og fungerer veldig fint med den treningsmengden nå. Men da har jeg også lært meg at jeg må spise myye mer for å fungere, jeg må hvile, og jeg må få nok søvn - og jeg må øke gradvis. Troor dette gjelder de fleste. Jeg har også hatt uker som du beskriver, og da har det hjulpet å ta seg noen dager eller en ukes pause. Det anbefales (du kan søke på b.la fitnessbloggen om deload-uke) å ta en ukes pause mellom et par mnder med trening, nettopp for at kroppen skal få hente seg inn igjen (dette gjelder nok de som er veldig aktive mtp trening). Trenger ikke ta helt fri, men tren gjerne med lette vekter, gå tur eller annen aktivitet som ikke er så anstrengende og belastende på kroppen din. Dette er i alle fall slik jeg har opplevd det :smilbla:

Skrevet

Tusen takk for et kjempegodt svar.

Jeg gikk fra å trene omtrent ingenting til å trene som en gal. Dessuten lider jeg av blodmangel, kanskje det spiller en rolle.

Har veldig lyst å starte igjen så fort som mulig, men jeg tar heller og hviler enn å trene når kroppen er sliten. Synes det er meget kjipt å trene når man ikke klarer å gi alt.

Hvordan jeg spiser... Jeg spiser ganske greit. Tror ikke det er kostholdet mitt det er noe problem med.

Skrevet

Tusen takk for et kjempegodt svar.

Jeg gikk fra å trene omtrent ingenting til å trene som en gal. Dessuten lider jeg av blodmangel, kanskje det spiller en rolle.

Har veldig lyst å starte igjen så fort som mulig, men jeg tar heller og hviler enn å trene når kroppen er sliten. Synes det er meget kjipt å trene når man ikke klarer å gi alt.

Hvordan jeg spiser... Jeg spiser ganske greit. Tror ikke det er kostholdet mitt det er noe problem med.

Hm, blodmangel fører jo til tretthet og slapphet. Kanskje du ikke får i deg nok jern? Eller du har vel kanskje kontroll på det mtp at du sikkert har fått høre det fra en lege. Men kanskje du kan trappe ned til 3-4 ganger i uken, for så å øke etter ein mnd? Da blir kroppen litt mer vant til det, og du slipper sånne smeller som dette :-)

Ok! Jeg har i allefall opplevd å bli slapp og ikke orke så mye ettersom jeg spiste for lite. Jeg spiste 10 ganger mindre enn det jeg faktisk trodde jeg fikk i meg, og i ALLEFALL mtp treningsmengde. Kanskje lurt å ha i bakhodet :-)

Skrevet

Kartlegg det du spiser, du bør være veldig klar over hva kroppen får i seg når du trener så mye. Den må ha ordentlig næring for at du skal fungere 100%.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...