Gå til innhold

Varmepumpe vs. blomster 1-0...

Anbefalte innlegg

Gjest bustyvel
Skrevet

Etter at vi fikk varmepumpe i hus, så har blomstene mine dødd type raskt. Jeg er ingen ekspert, men følger de vanningsanvisningene jeg får når jeg kjøper blomstene, som regel er det å vanne ved behov eller vanne de og la det renne av i vasken etterpå. Blomstene har holdt seg lenge på det.

MEN med varmepumpe og vedfyring tørker de fort opp, og det hjelper heller ikke om jeg vanner oftere.

Prøver å ikke ha de direkte i "trekken" fra pumpa, men eneste trygge plassen er på badet/gangen og i 2.etasje. Blomstene her er fine og friske myyye lenger, men jeg vil jo gjerne ha blomster i stua og på kjøkkenet også!

Hvordan kan jeg holde de freshe lenger med varmepumpe i huset + litt vedfyring? Eller må jeg bare skaffe meg plastblomster? Evt er det noen planter som tåler litt mer (helst med blomster på, har noen grønne planter allerede som tåler "alt")?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme problem som deg. Har måtte begynne å vanne litt annenhver dag Fredslilje og hawaiirose overlever her. Har alt annet enn grønne fingre.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hva jeg gjør men det funker. Har orkideer og andre grønne blomster og de holder seg fine, har gjort det i mange mnd ( bank i bordet ) selv men varmepumpe på. Har en blomst på kjøkkenbenken, en ved tv-en, en på stuebordet og et par i vinduet. Og jeg har ikke grønne fingre idet hele tatt, men blomstene har aldri før holdt seg fine så lenge som nå. Har stillt inn varmepumpa at den blåser rundt om i hele rommet.

Anonymous poster hash: 5b248...f06

Gjest bustyvel
Skrevet

Orkideene mine lever enda, heldigvis! Verre med de "vanlige" blomstene, de dør fooort :(

Skrevet

Jeg flyttet inn i et hus der blomstene (synes jeg i starten) tørket opp over natta. Der er ingen varmepumpe, men gulvvarmen skaper noe helt avsindig til terre i stua, så her er det som hjalp meg. Kanskje kan det hjelpe deg? :vetikke:

Jeg gikk for noen store planter. Palme og grønn bladplante med god størrelse på både plante og krukke. Store planter tåler (min erfaring) bedre å tørke inn enn små, og når de har mye jord så trenger jeg ikke vanne hver bidige dag. (Jeg vanner dem 2-3 ganger i uka.)

Jeg dypvanner alle plantene mine (bortsett fra orkideene). Vanner dem til jorda er heeelt gjennomvåt og holder så mye vann den er i stand til å ta til seg. Den bruker ofte noen timer på å ta til seg alt vannet. Så lar jeg dem tørke nesten helt opp før jeg dypvanner igjen. For et par av blomstene betyr det at jeg vanner nesten daglig. Om du ikke orker/har tid til å vanne så ofte er oasis fint, forresten. Å potte om blomstene i større potter holder dem også våte lengre.

Med desse triksene så holder jeg i live det jeg har prøvd å holde i live i en stue der en skål vann er halvtom neste dag om den får stå over natta. :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...