AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #1 Skrevet 12. november 2013 Jeg har hele livet vært overvektig. Jeg har vært sammen med typen noen år. Vi passer utrolig bra sammen, men sexlivet er ikke bra, rett og slett fordi jeg etter hvert har skjønt at han ikke er særlig tiltrukket av kroppen min. Når han gir meg komplimenter er det alltid for ansiktet eller håret mitt. Jeg har prøvd å gå ned i vekt en stund, men kiloene går utrolig sakte ned (4 kg på 4 måneder). Jeg trener styrke ca 2 ganger i uka, og ikke noe annet. Jeg har brukt ganske mye tid på å lære meg hvilken type mat jeg burde spise, og hvilken jeg bør unngå. Motivasjonen min for å gå ned er nå blitt å få mer sex. Jeg visste ikke hvor viktig dette var for et forhold, men mangelen på det påvirker hverdagen min. I tillegg har vi det så fantastisk fint sammen ellers at hvis løsningen er å gå ned i vekt, så er jeg glad for det. Det er iallefall noe jeg kan gjøre noe med. Å gå ned i vekt er mindre energi inn, enn det som går ut. Dette er i praksis mye vanskeligere enn det er teoretisk. Jeg støter på noen problemer: 1. Jeg og typen bor sammen. Han er veldig kresen på mat, og den maten han for det meste liker er typen kebab, mcdonalds, pølser og potetstappe, pizza... (urettferdig at han er tynn når han spiser slik dritt hver dag, men så spiser han kanskje ikke resten av dagen..) Det er vanskelig å prøve å få han til å spise sunn mat sammen med meg. (Han MÅ ha noe godt..) 2. Det er alltid drittvær. Regn, regn regn. + masse vind. 3. Jeg sparer til spinningsykkel, men denne får jeg ikke råd til før litt etter jul. Jeg har også lyst til å prøve lavkarbo. Er det noen her som kan anbefale det? Har hittil telt kalorier. Jeg veier nå 72 kg. Er 163 cm høy. Målet er 68-69 kg før jul i første omgang. Det har vært en tålmodighetsprøve å gå så sakte ned i vekt som jeg har gjort. Jeg har lært mye om mat, og fått gode vaner, men jeg trenger en ny kickstart. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal begynne. Hvor mange kcal bør jeg legge meg på? Hvor mye, og hva slags trening? Er lavkarbo en god ide? Anonymous poster hash: 011ee...04d
Gjest Evelynita Skrevet 12. november 2013 #2 Skrevet 12. november 2013 Hva med å finne noe som liker deg for den du ER, eller i det minste gå ned i vekt for din egen skyld? :-)
Gjest navnelapp Skrevet 12. november 2013 #3 Skrevet 12. november 2013 Jeg har hele livet vært overvektig. Jeg har vært sammen med typen noen år. Vi passer utrolig bra sammen, men sexlivet er ikke bra, rett og slett fordi jeg etter hvert har skjønt at han ikke er særlig tiltrukket av kroppen min. Når han gir meg komplimenter er det alltid for ansiktet eller håret mitt. Jeg har prøvd å gå ned i vekt en stund, men kiloene går utrolig sakte ned (4 kg på 4 måneder). Jeg trener styrke ca 2 ganger i uka, og ikke noe annet. Jeg har brukt ganske mye tid på å lære meg hvilken type mat jeg burde spise, og hvilken jeg bør unngå. Motivasjonen min for å gå ned er nå blitt å få mer sex. Jeg visste ikke hvor viktig dette var for et forhold, men mangelen på det påvirker hverdagen min. I tillegg har vi det så fantastisk fint sammen ellers at hvis løsningen er å gå ned i vekt, så er jeg glad for det. Det er iallefall noe jeg kan gjøre noe med. Å gå ned i vekt er mindre energi inn, enn det som går ut. Dette er i praksis mye vanskeligere enn det er teoretisk. Jeg støter på noen problemer: 1. Jeg og typen bor sammen. Han er veldig kresen på mat, og den maten han for det meste liker er typen kebab, mcdonalds, pølser og potetstappe, pizza... (urettferdig at han er tynn når han spiser slik dritt hver dag, men så spiser han kanskje ikke resten av dagen..) Det er vanskelig å prøve å få han til å spise sunn mat sammen med meg. (Han MÅ ha noe godt..) 2. Det er alltid drittvær. Regn, regn regn. + masse vind. 3. Jeg sparer til spinningsykkel, men denne får jeg ikke råd til før litt etter jul. Jeg har også lyst til å prøve lavkarbo. Er det noen her som kan anbefale det? Har hittil telt kalorier. Jeg veier nå 72 kg. Er 163 cm høy. Målet er 68-69 kg før jul i første omgang. Det har vært en tålmodighetsprøve å gå så sakte ned i vekt som jeg har gjort. Jeg har lært mye om mat, og fått gode vaner, men jeg trenger en ny kickstart. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal begynne. Hvor mange kcal bør jeg legge meg på? Hvor mye, og hva slags trening? Er lavkarbo en god ide? Anonymous poster hash: 011ee...04d Que? Den overvekta der er på ingen måte ekstrem. Viss den får han til å få mindre lyst så er det faktisk han som har eit problem, og ikkje du. Det tempoet du slankar deg i er heilt fint, og heilt forsvarleg. Hald fram med det du held på med, og lag spennande og god mat til deg sjølv. Så kan han ordne seg på eiga hand om han vil spise drittmat. Lykke til! 4
Løvefrøken Skrevet 12. november 2013 #4 Skrevet 12. november 2013 Det høres ut som en sunn vektnedgang da... Hurtig vekttap gjør ofte at kiloene kommer lett på igjen. Forøvrig synes jeg du høres sunn ut i forhold til tankemønster, og også vekt... Jeg ville anbefalt deg å jobbe litt med deg selv... Prøv å bli glad i deg selv for den du er. Når vi er usikre på oss selv så opplever mannfolka oss sjelden som tiltrekkende dessverre... 2
ekkoet Skrevet 12. november 2013 #5 Skrevet 12. november 2013 (endret) En kommentar til punkt 1. Om dette er noe dere er noe dere begge vil synes jeg godt han kan være solidarisk. Selv om han kan spise alle disse tingene har ikke han heller nødvendigvis godt av det. I samme situasjon som han er i hvor min partner lnsket å gå ned i vekt kuttet jeg brus og snop i 6mnd. Det var vanskelig, men jeg hadde godt av det og det gjorde ting lettere for henne. For å snu det andre veien så er det ikke riktig at han gjør ting vanskeligere for deg ved å friste deg når dette er noe du gjør for dere begge. Endret 12. november 2013 av ekkoet 5
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #6 Skrevet 12. november 2013 Kan du skrive hva du spiser i løpet av en normal dag? Anonymous poster hash: 495d4...da1
Marie90 Skrevet 12. november 2013 #7 Skrevet 12. november 2013 Enten får du spise sunt og være sterk nok til å ikke spise det han spiser. Eller så sier du at du rett og slett vil ha sunnere mat i huset, at du forsøker å gå ned i vekt og gjerne vil ha hans hjelp. At han er slank betyr heller ikke at han er sunn dersom han spiser så mye dritt. Du får løpe i regntøy eller i det minste dra nytte av de dagene det ikke regner. Gå til jobb eller studier. Ta en streng sjekk på budsjettet og se hva som kan ofres for en spinningsykkel eller treningsmedlemskap. Det handler ikke bare om overvekt, men en langsiktig investering ang. egen helse. Jeg mener det t.o.m. er verdt å bo billigere for. Vektnedgang er likevel gjennomførbart med mindre trening dersom du sørger for å kutte kalorier. 1
Supraspinatus Skrevet 12. november 2013 #8 Skrevet 12. november 2013 Jeg har hele livet vært overvektig. Jeg har vært sammen med typen noen år. Vi passer utrolig bra sammen, men sexlivet er ikke bra, rett og slett fordi jeg etter hvert har skjønt at han ikke er særlig tiltrukket av kroppen min. Når han gir meg komplimenter er det alltid for ansiktet eller håret mitt. Jeg har prøvd å gå ned i vekt en stund, men kiloene går utrolig sakte ned (4 kg på 4 måneder). Jeg trener styrke ca 2 ganger i uka, og ikke noe annet. Jeg har brukt ganske mye tid på å lære meg hvilken type mat jeg burde spise, og hvilken jeg bør unngå. Motivasjonen min for å gå ned er nå blitt å få mer sex. Jeg visste ikke hvor viktig dette var for et forhold, men mangelen på det påvirker hverdagen min. I tillegg har vi det så fantastisk fint sammen ellers at hvis løsningen er å gå ned i vekt, så er jeg glad for det. Det er iallefall noe jeg kan gjøre noe med. Å gå ned i vekt er mindre energi inn, enn det som går ut. Dette er i praksis mye vanskeligere enn det er teoretisk. Jeg støter på noen problemer: 1. Jeg og typen bor sammen. Han er veldig kresen på mat, og den maten han for det meste liker er typen kebab, mcdonalds, pølser og potetstappe, pizza... (urettferdig at han er tynn når han spiser slik dritt hver dag, men så spiser han kanskje ikke resten av dagen..) Det er vanskelig å prøve å få han til å spise sunn mat sammen med meg. (Han MÅ ha noe godt..) 2. Det er alltid drittvær. Regn, regn regn. + masse vind. 3. Jeg sparer til spinningsykkel, men denne får jeg ikke råd til før litt etter jul. Jeg har også lyst til å prøve lavkarbo. Er det noen her som kan anbefale det? Har hittil telt kalorier. Jeg veier nå 72 kg. Er 163 cm høy. Målet er 68-69 kg før jul i første omgang. Det har vært en tålmodighetsprøve å gå så sakte ned i vekt som jeg har gjort. Jeg har lært mye om mat, og fått gode vaner, men jeg trenger en ny kickstart. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal begynne. Hvor mange kcal bør jeg legge meg på? Hvor mye, og hva slags trening? Er lavkarbo en god ide? Anonymous poster hash: 011ee...04d Lavkarbo er en god idé.
Løvetanten Skrevet 12. november 2013 #9 Skrevet 12. november 2013 (endret) Jepp, lavkarbo er både sunt og effektivt. Spinningsykkelen får deg ikke ned i vekt, så spar de pengene til noe annet (men trening er bra for mye annet da...). Endret 12. november 2013 av Løvetanten 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #10 Skrevet 12. november 2013 Så. Du vil gå ned i vekt for typen din, men han gidder ikke støtte deg på noen måte. Ikke er du overvektig heller. Vet du, at du er aktiv og sunn er flott, og du kan nok gå ned et par kilo om du vil det. Greia er bare at du bør gjøre det for din egen del, ikke for å få mer sex. Sexen bør heller være en ekstra gulrot, ikke essensen av vektnedgangen. Personlig synes jeg ikke forholdet deres høres veldig bra ut, især med mangelen på engasjement fra hans side (å spise junk og deretter ikke spise overhodet er dessuten ikke sunt overhodet!), men det var ikke det du spurte om, så det skal jeg ikke legge meg opp i. Lavkarbo - merk at det heter lavkarbo, ikke nullkarbo! - kan være bra, men ettersom du ikke er overvektig og allerede spiser sunt vil det neppe være særlig revolusjonerende, med mindre du skal i stram ketose. Å redusere på karbsa om du har et høyt forbruk av disse kan dog være en god ide. Fett skal du heller ikke være redd for, men dersom du har satt deg inn i slikt fra før regner jeg med du vet det? Spis mye grønnsaker, egg, rent kjøtt, fisk, fugl, litt bær, belgfrukter og røtter, en neve nøtter om dagen... Du trenger ikke bevisst kjøre lavkarbo for å gjøre det. Anonymous poster hash: 73fd8...4ea 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #11 Skrevet 12. november 2013 Så. Du vil gå ned i vekt for typen din, men han gidder ikke støtte deg på noen måte. Ikke er du overvektig heller. Eh, jo, det er hun. Hun har en KMI på 27,1, grensen for overvekt er 25. Anonymous poster hash: 495d4...da1 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #12 Skrevet 12. november 2013 Typen har aldri sagt noe negativt om vekten min, det er småting jeg har plukket opp mens vi har vært sammen. Fettet hos meg er også veldig ujevnt fordelt. Jeg er så pæreformet som en kan få det med skikkelig hengerompe, tykke lår/legger. Så selv om det ikke er store overvekten, så sitter det ikke pent på kroppen for å si det slik. Vektnedgangen er selvfølgelig også for meg selv. Har aldri vært komfortabel i egen kropp, noe jeg vet han har merket. At overvekt kan være skylden for sexlivet er noe jeg har tenkt på nå nylig. Han sier så fine ting til meg hver dag, at jeg aldri tenkte så langt. Det er også litt trøstende å tenke på at jeg kan gjøre noe med å få sexlivet bedre. Er det overvekten som er problemet, slanker jeg det bort, så er det løst! Er det selvtilliten så blir jo den bedre om jeg går ned. Er det noe annet, at han bare rett og slett ikke er så interessert i sex, da sliter jeg... - TS Anonymous poster hash: 011ee...04d
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #13 Skrevet 12. november 2013 Jeg forventet at du var minst 100 kg jeg, når du sa at vekten din gikk ut over forholdet ditt... Beklager, men jeg tror du er sammen med en temmelig overfladisk fyr om han ikke finner deg tiltrekkende slik du er nå. Tiltrekning handler nemlig om med enn kun utseende (og en på 70 kg kan selvsagt også se flott ut, uansett). At han ikke gidder å støtte deg eller hjelpe deg via et sunt kosthold selv, virker heller ikke spesielt sympatisk. Har du tatt en alvorsprat med ham om dette? Uansett, angående vektnedgang (som jeg håper er for DIN skyld, ikke for typen din sin), så er lavkarbo en god idé. Det er sunt, og det holder deg god og mett slik at det er lettere å spise fornuftige mengder. Styr unna korn, sukker, omega 6 og belgfrukter, og spis deg mett på proteiner, fett og grønnsaker. Og, jeg ville absolutt gått en tur hver dag. Det er minimumsmengden av mosjon man trenger for å holde seg sunn. Det forbrenner ikke mange kalorier, men det har massevis av helsefordeler og er sterkt anbefalt. Anonymous poster hash: c40b4...ee9 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #14 Skrevet 12. november 2013 Kan du skrive hva du spiser i løpet av en normal dag? Anonymous poster hash: 495d4...da1 Det varierer veldig. Omtrent hva som helst da vi spiser middag sammen. Men ligger rundt 1400 kcal. (ofte mer i helgene) Når jeg spiser for meg selv går det i kesam, havregryn, liten mengde nøtter, knekkebrød, makrell i tomat, cottage cheese, bær, gulerøtter, ofte en eller annen frukt. Er opptatt av å velge mat som holder meg mett. Anonymous poster hash: 011ee...04d
Gjest Nanne70 Skrevet 12. november 2013 #15 Skrevet 12. november 2013 Lavkarbo er en god idè, og styrketrening former og strammer kroppen mer effektivt enn spinning.
tom1986 Skrevet 12. november 2013 #16 Skrevet 12. november 2013 Lavkarbo er meningsløst. Det som er viktig er totalt kaloriinntak og kaloriforbruk, samt øke proteininntaket. Til ts, tren styrke et par ganger i uka og kardio et par ganger i uka. Lær deg å telle kalorier og sett deg et underskudd på en 3-400 kcal per dag. Så vil du etterhvert få gode resultater. 3
Supraspinatus Skrevet 12. november 2013 #17 Skrevet 12. november 2013 Lavkarbo er meningsløst. Det som er viktig er totalt kaloriinntak og kaloriforbruk, samt øke proteininntaket. Til ts, tren styrke et par ganger i uka og kardio et par ganger i uka. Lær deg å telle kalorier og sett deg et underskudd på en 3-400 kcal per dag. Så vil du etterhvert få gode resultater. Øke proteininntaket er fornuftig dersom det er under 1,0-1,5g/kg, men det betyr ikke at lavkarbo er meningsløst. Jeg vil gjerne sitere Robert Lustig, som forøvrig ikke er noen lavkarboforkjemper. ”All doctors who say eat less and exercise more, are guilty of malpractice". Normalvektig eller ikke, veldig mange som er i den typiske metabolsk syndrom-risikogruppen har en feil i apetittreguleringen. Det er da naturlig å normalisere denne fremfor å presse folk inn i konstant sult og dårlig samvittighet fordi de er late og fråtser. Om man er normalvektig, ikke har problemer med sult og skal presse seg inn i en lavere vektklasse er det absolutt rom for å telle energi. 3
tom1986 Skrevet 12. november 2013 #18 Skrevet 12. november 2013 Øke proteininntaket er fornuftig dersom det er under 1,0-1,5g/kg, men det betyr ikke at lavkarbo er meningsløst. Jeg vil gjerne sitere Robert Lustig, som forøvrig ikke er noen lavkarboforkjemper. ”All doctors who say eat less and exercise more, are guilty of malpractice". Lavkarbo er meningsløst. Det finnes ingen studier som dokumenterer dens effekt kontrollert for protein- og kaloriinntak. 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #19 Skrevet 12. november 2013 Lavkarbo er meningsløst. Det finnes ingen studier som dokumenterer dens effekt kontrollert for protein- og kaloriinntak. Å kalle et sunt og naturlig kosthold for meningsløst får deg til å fremstå som en hjernevasket sau som har hørt for mye på VG og Se & Hør... Anonymous poster hash: c40b4...ee9 5
tom1986 Skrevet 12. november 2013 #20 Skrevet 12. november 2013 Å kalle et sunt og naturlig kosthold for meningsløst får deg til å fremstå som en hjernevasket sau som har hørt for mye på VG og Se & Hør... Anonymous poster hash: c40b4...ee9 Lavkarbo er hverken sunt eller naturlig. Det har ingen helsemessige gevinster, gitt at man ikke har enkelte ernæringssykdommer. Dette er elementær fysikk; energi kan ikke forsvinne. 100 kalorier fett er fremdeles 100 kalorier. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå