Gå til innhold

kjøre forbi buss

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på en ting bare.
Når dere kjører forbi bussen på venstre side, gir dere blinklys til venstre når dere kjører forbi ? også til høyre når dere har kommet inn i feltet ? :regler:

Anonymous poster hash: dd84b...07d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, skal man ikke blinke uansett hvem man kjører forbi da?

Skrevet

jo, men var bare lit usikker. Ser ingen gjøre det nesten, så ble usikker. Så man skal uansett hva gi blinklys !

Skrevet

Hæ? Hvorfor spør du spesifikt om å kjøre forbi buss? Og ja, naturligvis blinker man alltid når man skal ut av feltet sitt.

Anonymous poster hash: 1799f...ace

Skrevet

jo, men var bare lit usikker. Ser ingen gjøre det nesten, så ble usikker. Så man skal uansett hva gi blinklys !

Følg reglene du, og ikke det "alle andre gjør" :) Det viktigste er å passe på seg selv.

Skrevet

Ikke hvis bussen er godt inne i busslommen og jeg kan kjøre normalt forbi på veien uten å gå over i motsatt kjørebane.

• Liker 2
Skrevet

Ved vanlig forbikjøring blinker mann.

Om bussen står på et bussstopp som ikke har busslomme ville jeg blinket meg ut og kanskje inn.

Om bussen står i en busslomme pleier jeg å sakke farten litt og legge meg inn mot midtstripen, men ikke blinke.

• Liker 1
Skrevet

Skifter du kjørefelt eller retning (uansett om det bare er 1 meter ut), så skal du blinke. Du blinker ut og inn...

Anonymous poster hash: 7185a...408
Skrevet

Skifter du kjørefelt eller retning (uansett om det bare er 1 meter ut), så skal du blinke. Du blinker ut og inn... Anonymous poster hash: 7185a...408

Er liten vits å blinke inn igjen, alle skjønner at du ikke vil fortsette i motsatt kjørefelt.

Anonymous poster hash: c8c29...960

• Liker 1
Gjest Evelynita
Skrevet (endret)

Er liten vits å blinke inn igjen, alle skjønner at du ikke vil fortsette i motsatt kjørefelt. Anonymous poster hash: c8c29...960

Mm, husker jeg kjørelæreren min sa. Ut og inn på motorvei, men bare blink ut på vanlig vei-for man skal jo inn igjen så fort som mulig.

Endret av Evelynita
Skrevet

Joda.

Men ett unntak kan jo være om det i umiddelbar nærhet er et t-kryss/inn-utkjørsel i motsatt kjørebane du har blinket deg ut i. Hvis du ikke er kjapp med å vise du skal inn igjen ved å blinke inn kan andre trafikanter tro du skal fortsette og krysse kjørebanen.

Skrevet

Joda.

Men ett unntak kan jo være om det i umiddelbar nærhet er et t-kryss/inn-utkjørsel i motsatt kjørebane du har blinket deg ut i. Hvis du ikke er kjapp med å vise du skal inn igjen ved å blinke inn kan andre trafikanter tro du skal fortsette og krysse kjørebanen.

Man skal ikke drive med forbikjøring i nærheten av kryss eller innkjørsel.

Skrevet

Forvirring :/

Skrevet

Forvirring :/

Du blinker UT hvis du krysser over i motsatt kjørefelt/kjørebane. Du blinker inn igjen hvis det er behov for det.

Nå skal det ikke være mulig for en oppegående sjåfør å la bilen som ligger bak komme "forbi" på høyre side før du klarer å legge deg inn, men hvis personen bak deg er aggressiv kan det være en ide å bruke blinklys inn, siden han mest sannsynlig har like stor tankevirksomhet som en snegle (basert på at alle agressive sjåfører enten er dumme eller har diare(dårligtid) :D

Anonymous poster hash: b7bed...9de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...