AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #1 Skrevet 12. november 2013 Vi har en 4 åring som ikke vil legge seg. Stritter i mot og blir kjempe sint når han må gå og legge seg om kvelden. Vi har prøvd alt føler vi. Og har faste rutiner på kvelden. Alikevel ender det ofte i ramaskrik. Eneste som fungerer er å la han få ta med seg ipaden i senga og se litt på den eller spille. Vi sier i fra at nå får du se en film til på youtube, eller spille engang til og legge den bort. Og som regel går det greit. Han legger seg ned fint og sovner etter på, mens andre ganger så blir han sint og skal ikke sove når ipaden legges bort. Uansett så roer han seg fortere enn om vi kun går rett for å skulle sove. Jeg føler liksom at uansett så blir det feil, han skal jo ikke trenge å se på ipad i senga på kvelden. Senga skal jo være et sted han finner ro og klarer å sovne selv. Noe han ikke klarer. Noen som har noen råd eller tips? Og er det egentlig så galt om han får se litt på ipad om den faktisk fungerer? Anonymous poster hash: d07e4...76a
Gjest pysepusen Skrevet 12. november 2013 #2 Skrevet 12. november 2013 Hva gjør dere mellom tannpuss og til dere går ut av soverommet? Her har vi begynt å legge tidligere nå. Da går det bedre. Så leser vi en bok og synger en sang. Han får se i boka etter at vi har gått ut. Hadde en periode i sommer hvor han var veldig urolig (hadde nettopp blitt storebror). Da la vi oss sammen med han til han sovnet.
yxnyx Skrevet 12. november 2013 #3 Skrevet 12. november 2013 Man sier jo at det ikke er bra for voksne sin søvn at de ser på TV på senga før de sovner, så jeg lar ikke barna se på Ipad på senga. Hva med å lese litt i en bok i stedet? Vi pleier å kjøre kveldsmat, ofte et bad, lesing på senga og så sove.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #4 Skrevet 12. november 2013 Vi har prøvd å lese, synge, legge oss sammen med han. Det blir liksom en kamp å få han med til soverommet i det hele tatt, i går prøvde vi uten ipad igjen og da bærte jeg en hylende unge inn i senga hans. Det blir ingen koselig avsluttning på dagen da. Anonymous poster hash: d07e4...76a
Gjest Magdalene Skrevet 12. november 2013 #5 Skrevet 12. november 2013 Hvordan forbereder dere han da? Her sier vi alltid i fra i god tid til fireåringen. Roer alltid ned først. Spiser kvelds, ser på barnetv, også leser vi en bok, spiller et spill, perler eller gjør en annen rolig aktivitet uten at tv er på. Så går vi på badet, pusser tenner, går på do, også er det rett opp på rommet. De gangen hun er litt vrang, funker det ofte med konkuranse. Typ; første man opp etc.. Også vet hun at om det blir mye tull, blir det ingen sang. iPad rett før sengetid er vel ikke helt bra, akkurat som om de ikke anbefaller voksne å se på tv før de skal legge seg.
Miss moneypenny Skrevet 12. november 2013 #6 Skrevet 12. november 2013 Hva gjør dere mellom tannpuss og til dere går ut av soverommet? Her har vi begynt å legge tidligere nå. Da går det bedre. Så leser vi en bok og synger en sang. Han får se i boka etter at vi har gått ut. Hadde en periode i sommer hvor han var veldig urolig (hadde nettopp blitt storebror). Da la vi oss sammen med han til han sovnet. Ikke for å kuppe tråden, men hvordan gikk det å slutte å legge seg i senga til han sovnet? Det sliter nemlig vi med. Send meg gjerne en PM hvis du har noen tips du vil dele 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #7 Skrevet 12. november 2013 Vi har litt av det samme problemet, men her begynte problemet da han ble ble storebror for snart 1 år siden. Han begynte å tulle veldig med leggingen, og det ble skikkelig vanskelig å holde styr på han samt en baby som skulle ammes nesten hele tida. Og i den perioden var jeg mye alene hjemme med de på kvelden så da ble løsningen å gi han nettbrettet et lite kvarter. Da la han seg til å sove med en gang etterpå. Så hadde vi en liten periode med sovetrøbbel med babyen som gjorde at jeg måtte sitte mye inne hos han for å få han til å sovne, så da ble det enda mer nettbrett på storebror dessverre. Så nå skal vi prøve å avvenne da, men det er ikke lett, og jeg føler at jeg har feilet skikkelig som forelder på akkurat denne biten. Det funker ikke å legge seg sammen med han, lese bok holder han vel opptatt akkurat mens man leser, men så er det bare tullball etterpå. Nå er han så stor at man kan prøve å forklare han litt mer da, så det er det vi forsøker nå, samt en slags nedtrappingsgreie. Anonymous poster hash: 9999e...0e6
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #8 Skrevet 12. november 2013 Han bør ikke se på ipad eller dataskjerm på kvelden, det kan forstyrre døgnrytmen hans. Finn heller på noe annet, bok eller sang eller litt kveldsgymnastikk på rommet, kos i hånda, stryking på ryggen osv. Anonymous poster hash: e09f4...d6b
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #9 Skrevet 12. november 2013 Jeg synes ikke det er så krise om han leker litt med ipaden på senga jeg, så lenge han roer seg og sovner etterpå ser jeg ikke helt problemet. Han blir fort større og kanskje lettere og avvenne da. Likevel er det jo fornuftig å finne en annen soverutine, så jeg ser jo det og. Det går jo an å prøve andre strategier enn å bare nekte han den. F.eks si en dag i god tid før leggingen at den har blitt ødelagt og at dere har levert den på verksted så den kan bli reparert? (Forklar gjerne hva som skjedde med ipaden og gjør historien litt "dramatisk") Og samtidig si at det vil ta en stund og spørre han hva han vil gjøre i stedet i mens den er på verksted? Kanskje han vil godta en slik forklaring og at dere kan innarbeide andre rutiner slik at han glemmer ipaden litt?Anonymous poster hash: afdfe...480 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå