Gå til innhold

Mødrekvote, fedrekvoten, engangsstønad, foreldrepenger...!

Teddi

Anbefalte innlegg

Jeg leser og leser og leser på NAV.no, men jeg klarer ikke helt å få med meg hva jeg leser. Kan noen hjelpe meg med å forklare hva jeg har krav på på en enkel å grei måte?

Info om meg/oss:

Jeg er gravid (jippi!!!) og har termin i juli.

Vi er samboere

Er friske og raske

Fast jobb begge to, kontorjobber uten mye fysisk slit (i et privateid firma).

Han har barn fra før, ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge du har jobbet i minst 6 av de siste 10 mnd og har tjent minst 42500 omregnet til årsinntekt kan du søke om foreldrepenger. Dere kan da velge mellom 100% dekningsgrad som er 49 uker eller 80% dekningsgrad som er 59 uker. Permisjonen starter senest 3 uker før termin, 14 uker er forbeholdt mor (mødrekvote, hvorav 6 uker må taes rett etter fødsel) og 14 uker er forbeholdt far (fedrekvote). De resterende 18 eller 28 ukene kan dere dele men om far skal ta noen av disse ukene må du jobbe minst 75% i perioden..

Det er en del forslag i det nye statsbudsjettet som kan få noe å si for dere om det blir vedtatt, men per Lykke til med graviditeten!

Anonymous poster hash: 54a89...e19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer!

Glem engangsstøtte, den er for dei som ikkje har hatt lønn før permisjonen.

Du må søke om foreldrepenger, søknadsskjema finn du på nav.no. Du har god tid, for søknaden kan ikkje sendast før du er 26 veker.

Du og pappaen må avgjere om de vil ha 100% dekning (dvs utbetaling som normalt) i 49 veker, eller 80% dekning (80% av lønn) i 59 veker. Mødrekvota er 14 veker, dvs at av desse 49/59 vekene må mor ta 14 veker, og fedrekvoten på 14 veker betyr at far må ta 14 veker. (Om far ikkje vil ha permisjon, eller mindre enn 14 veker, går desse vekene bort. Du kan ikkje overta fars kvote)

Permisjonen din startar 3 veker før termin, og desse tre vekene er ikkje ein del av mødrekvoten. Mor må også ta dei første 6 vekene etter fødsel, dermed kan ikkje far ta fermisjon før barnet er 6 veker. Mor og far kan ikkje ha foreldrepermisjon samtidig, men de kan ta ut ferie samtidig som den andre har permisjon.

Far har rett på 2 veker velferdspermisjon når barnet blir født, dette er ikkje ein del av foreldrepermisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan slenge på at far har rett til 10 dagers permisjon i løpet av de 6 først ukene etter fødsel. Så vidt jeg leste så er ikke disse betalt, men mange får det likevel dekket av jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du føder etter 1.juli 2014, er fedrekvoten kun på 10 uker. I henhold til regjeringens nye statsbudsjett. Men den totale lengden forandres ikke.

Anonymous poster hash: 33184...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du føder etter 1.juli 2014, er fedrekvoten kun på 10 uker. I henhold til regjeringens nye statsbudsjett. Men den totale lengden forandres ikke.

Anonymous poster hash: 556ee...606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er enn så lenge kun et forslag fra den nye regjeringen, det er ennå ikke vedtatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er enn så lenge kun et forslag fra den nye regjeringen, det er ennå ikke vedtatt.

Helt riktig. Det var noe jeg glemte å skrive i innlegget mitt, beklager. Men dersom det blir vedtatt, blir fedrekvoten fire uker kortere enn dagens ordning. Staten sparer millioner på å senke fedrekvoten, så sjansen er dessverre tilstede for at det blir vedtatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sparer staten millioner på å senke fedrekvoten? Bare lurer her? Totallengden er jo den samme.

Og mannen kan jo fortsatt ta 14 uker selv om den er fjernet.

Helt riktig. Det var noe jeg glemte å skrive i innlegget mitt, beklager. Men dersom det blir vedtatt, blir fedrekvoten fire uker kortere enn dagens ordning. Staten sparer millioner på å senke fedrekvoten, så sjansen er dessverre tilstede for at det blir vedtatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, alt havnet inne i quoten i forrige innlegg, men lurer som sagt på hvorfor staten sparer millioner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange svar! Nå har jeg mye mer oversikt. Fortsatt god tid til å sende inn skjemaer, så det er jo positivt (selv om jeg klør i fingrene etter å begynne med noe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, alt havnet inne i quoten i forrige innlegg, men lurer som sagt på hvorfor staten sparer millioner.Anonymous poster hash: 556ee...606

Fordi staten regner med at disse ukene i stor grad anekteres av mor, og mor har generelt (betydelig) lavere lønn enn far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste nettaviser har skrevet om denne saken i dag.

Når fedrekvoten er på 10 uker, beregnes det at fedrene kun tar det de har krav på. Og når fedre statistisk sett tjener mer enn mor, spares det mye penger.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Sparer-millioner-pa-at-fedre-tar-ut-mindre-permisjon-7370179.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi staten regner med at disse ukene i stor grad anekteres av mor, og mor har generelt (betydelig) lavere lønn enn far.

Ser den, men staten betaler jo uansett kun ut 6G i permisjonspenger. Og ser jo for meg at mange menn også lar være å ta perm. Men men, er jo bare synsing, ser poenget ditt også, men ser ikke for meg at det skal utgjøre så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...