Gå til innhold

Blir ikke kvitt seboreisk eksem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har prøvd begge de reseptfrieshampooene, et liniment og kløestillende tabletter, men det funker ikke. Det klør sånn og jeg begynner å bli sprø! Fastlegen hadde ikke flere forslag til hva jeg kunne prøve og håpet at det kanskje gikk over. Når har jeg hatt konstant angrep i snart to år. Har det i hele hodebunnen, store deler av ansiktet og ørene. Er det noen som har vært i liknende situasjon?

Anonymous poster hash: 07d39...89d

Skrevet

Jeg har det kun i hodebunnen. Noen ganger verre enn andre ganger, er litt periodevis, men det er alltid til stede. Jeg vet heller ikke hva jeg skal gjøre med det. Når det er veldig mildt, plages jeg ikke, for det verken klør eller synes blant andre. Når jeg er hardere "angrepet", blir jeg veldig tørr i hårfestet, og det må jeg skjule for at andre ikke skal se.

Anonymous poster hash: c6dd9...602
Skrevet

Hva med å ta en tur til hudlegen? Jeg er svært plaget med atopisk eksem, ikke helt det samme, men da fastlegen til slutt så seg blank på eksemet mitt, henviste han meg til hudlege. Jeg går til lysbehandling...

Anonymous poster hash: 9f106...299
Skrevet

Skal vel noe til å bli helt kvitt seboreisk eksem.

Men det er jo ting som kan prøves for å holde det i sjakk. Ville i første omgang blitt henvist til hudspesialist.

Også kan det være en ide å se på kostholdet. SE skyldes jo sopp som igjen trives godt av bla gjær og sukker. Så å kutte ut/ned på dette kan gi bedring.

Min samboer har seboreisk eksem, og hos han ser jeg en tydelig sammenheng med kraftige utbrudd og inntak av mye sukker.

Anonymous poster hash: 1dc33...f26
  • Liker 1
Skrevet

Nei, jeg vet man ikke blir kvitt det helt, men noe må man vel kunne gjøre for å dempe det.

Jeg har vært hos hudlege, men hun forsto ikke at det var Seboreisk eksem og snakket om fet hodebunn og akne. Ganske spesielt. Det er ingen andre som har vært i tvil om at det er seboreisk eksem.

Jeg spiser ikke sukker pga fruktosemalabsorpsjon som jeg har hatt siden jeg var barn. Spiser ikke spesielt mye brød, og spiser aldri boller e.l.

Skrevet

Jeg har også fet, flassende og kløende hodebunn, og det har jeg hatt i 10-12 år nå, og har prøvd absolutt alle reseptfrie shampoer jeg finner på apoteket som i teorien burde hatt effekt. Dessverre er det ingenting som virker. Og ingen vits i å ta det opp med legen, hun tar meg aldri seriøst. Synd at det ikke finnes flere ledige leger her, ellers kunne man jo bare byttet..

Anonymous poster hash: 83165...572
  • 1 måned senere...
Skrevet

Nå har jeg igjen vært hos legen fordi jeg holder på å bli sprø av kløingen. Det sprer seg jo til andre deler av kroppen. Fastlegen bare ristet på hodet og mente jeg burde vaske håret oftere og at det ikke finnes andre liniment eller shampoer man kan prøve. Hvorfor finnes det så få produkter?

Skrevet

Jeg bruker kortisonsalve (ikke i hodebunnen) i perioder og det hjelper veldig godt ... men det kommer jo alltid tilbake da ...

Skrevet

Min eksem ble bedre etter jeg startet på Diane. :)

Skrevet

Gå til legen og få resept på Locoid liniment, eller Elocon liniment. Det er kortison i flytende form som dryppes i hodebunnen. Det lindrer klør. Få også henvisning til hudpoliklinikk, fastleger kan ikke så mye om eksem og hudsykdommer. Lykke til.

Anonymous poster hash: 2a842...9f7
Skrevet

Lindrer kløe...

Anonymous poster hash: 2a842...9f7
Skrevet

Jeg har prøvd begge de reseptfrieshampooene, et liniment og kløestillende tabletter, men det funker ikke. Det klør sånn og jeg begynner å bli sprø! Fastlegen hadde ikke flere forslag til hva jeg kunne prøve og håpet at det kanskje gikk over. Når har jeg hatt konstant angrep i snart to år. Har det i hele hodebunnen, store deler av ansiktet og ørene. Er det noen som har vært i liknende situasjon?

Først og fremst: Få tatt dyrkningsprøver som dokumenterer soppen, slik at diagnosen er 100% sikker.

Sørg dernest for å ha tatt en HIV-test. Seborrhoisk eksem er riktignok svært vanlig, og kun et fåtall av dem som har denne lidelsen, er smittet med HIV, men HIV-infeksjon kan gjøre seborrhoisk eksem betydelig mer hissig og vanskelig å bli kvitt.

Anonymous poster hash: 52d5b...353

Skrevet

Jeg har hørt at det går ann å få en type medisin av legen din (tabletter) som inneholder cellegift og disse skal vistnok ta knekken på eksemen. Vet ikke heter desverre..

Skrevet

Jeg hadde eksem i hodebunnen og fikk Bettanmousse hos legen. Søk det opp på Google.... Virket veldig bra på meg. Sved noe helt for j..... De første dagene jeg brukte det, så begynte store flak med eksem hud å falle av, og så ble eksemet nesten borte. Det kan klø litt, og flasser en sjelden gang, og da er det bare å ta litt Bettanmousse behandling igjen.

Håper jeg kunne hjelpe

Skrevet

Takk for mange svar.

Jeg har ikke Hiv, men jeg har en sykdom som kan påvirke immunforsvaret.

Kortison dreper vel ikke soppen? For det er jo det jeg helst vil, men jeg skal be fastlegen om å få prøve det slik at jeg slipper den frenetiske kløingen en periode.

Fastlegen er veldig klar på at han ikke vil henvise meg til hudlege igjen og ihvertfall ikke dyrke en prøve.

Cellegift blir for voldsomt for meg.

Takk for tips om Bettanmousse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...