AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #1 Skrevet 11. november 2013 Det her er en vanlig dag, og jeg lurer på hvordan kostholdet mitt ser ut - ønsker å endre det til det bedre men trenger hjelp og tips. Frokost: Havregrynsgrøt med en skvett lettmelk Mellommåltid 1: et eple Lunsj: Største måltidet ila dagen: Kjøtt/kylling med masse grønnsaker og noen form av karbohydrater (ris, pasta, poteter etc) Mellommåltid 2: en gulrot Middag: To grove brødskiver med enten egg og bacon, eller smør og ost, eller egg og kaviar etc, eller knekkebrød med makrell i tomat, eventuelt en pakke nudler Kvelds: Enten en halv sjokolade (type twix, bounty, snickers) og en kopp et eller ingenting Anonymous poster hash: 75332...811
Gjest Runforit Skrevet 11. november 2013 #2 Skrevet 11. november 2013 Det her er en vanlig dag, og jeg lurer på hvordan kostholdet mitt ser ut - ønsker å endre det til det bedre men trenger hjelp og tips. Frokost: Havregrynsgrøt med en skvett lettmelkMellommåltid 1: et epleLunsj: Største måltidet ila dagen: Kjøtt/kylling med masse grønnsaker og noen form av karbohydrater (ris, pasta, poteter etc)Mellommåltid 2: en gulrot Middag: To grove brødskiver med enten egg og bacon, eller smør og ost, eller egg og kaviar etc, eller knekkebrød med makrell i tomat, eventuelt en pakke nudlerKvelds: Enten en halv sjokolade (type twix, bounty, snickers) og en kopp et eller ingenting Anonymous poster hash: 75332...811 Er det noe mål med kostholdet siden du lurer?
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #3 Skrevet 11. november 2013 Er det noe mål med kostholdet siden du lurer? Har ikke et direkte mål annet enn å stramme litt opp her og der, trener ca 4 dager i uken (2kondisjon + 2 styrke). Men føler at kostholdet mitt ikke er idealt for en person på 163cm og veier 60-62 kg. Det er det jeg lurer på Anonymous poster hash: 75332...811
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #4 Skrevet 11. november 2013 Hvis du spiser en halv sjokolade og en pakke nudler på en vanlig dag tolker jeg det som at det skjer mange ganger i uken, og det er ikke spesielt sunt. Anonymous poster hash: 74fc0...5e7 2
Gjest Runforit Skrevet 11. november 2013 #5 Skrevet 11. november 2013 Har ikke et direkte mål annet enn å stramme litt opp her og der, trener ca 4 dager i uken (2kondisjon + 2 styrke). Men føler at kostholdet mitt ikke er idealt for en person på 163cm og veier 60-62 kg. Det er det jeg lurer på Anonymous poster hash: 75332...811 Raske karbohydrater(hvit ris, lys pasta, sukker etc) binder mye vann. Om du vil bli fit og stram så kan det lønne seg å øke med proteiner og fett og holde deg til de grove sortene av karbohydrater. Havregryn er greit. Nudler og Snickers hører ikke helt hjemme i et hverdags kosthold om du vil fore kroppen med sunn og næringsrik mat. Ellers ser det ikke så ille ut synes jeg
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #6 Skrevet 12. november 2013 Ut med karbohydratene og inn med naturlig fett. Anonymous poster hash: 61df0...98a 2
Gjest Arch Skrevet 12. november 2013 #7 Skrevet 12. november 2013 Jeg ville kuttet mat som nudler og sjokolade. Det tilføyer ikke kroppen noe fornuftig, men inneholder en del kalorier.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #8 Skrevet 12. november 2013 Hvis du spiser en halv sjokolade og en pakke nudler på en vanlig dag tolker jeg det som at det skjer mange ganger i uken, og det er ikke spesielt sunt. Anonymous poster hash: 74fc0...5e7 Njaa, ikke hver dag altså. En pakke nudler en gang i uka maks, hvis jeg virkelig er for lat til å lage noe annet. Men sjokoladen kunne jeg nok hvert foruten.. Anonymous poster hash: 75332...811
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #9 Skrevet 12. november 2013 Ut med karbohydratene og inn med naturlig fett. Anonymous poster hash: 61df0...98a Hva vil du si er naturlig fett da? Eksempler? Anonymous poster hash: 75332...811
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #10 Skrevet 12. november 2013 Jeg har regnet ut at dette blir ca 1800kcal, noe som ikke er så mye i grunn for en normalt aktiv person. Eller tar jeg helt feil? Anonymous poster hash: 75332...811
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #11 Skrevet 12. november 2013 Det er vel tilnærmest det man generelt anser som vedlikeholdsnivå, altså hvor man verken går opp eller ned i vekt fordi kroppen får den mengden den trenger for å holde alt i gang. Naturlig fett er fett man finner i naturlig mat. Fett fra dyr, egg, nøtter, fisk og andre ting mennesker har spist i lengre tid. Anonymous poster hash: 71bab...02f 2
Jolene Skrevet 12. november 2013 #12 Skrevet 12. november 2013 Det her er en vanlig dag, og jeg lurer på hvordan kostholdet mitt ser ut - ønsker å endre det til det bedre men trenger hjelp og tips. Frokost: Havregrynsgrøt med en skvett lettmelk Mellommåltid 1: et eple Lunsj: Største måltidet ila dagen: Kjøtt/kylling med masse grønnsaker og noen form av karbohydrater (ris, pasta, poteter etc) Mellommåltid 2: en gulrot Middag: To grove brødskiver med enten egg og bacon, eller smør og ost, eller egg og kaviar etc, eller knekkebrød med makrell i tomat, eventuelt en pakke nudler Kvelds: Enten en halv sjokolade (type twix, bounty, snickers) og en kopp et eller ingenting Anonymous poster hash: 75332...811 Der har jeg streket over de groveste feilene jeg kan se ved ditt kosthold.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #13 Skrevet 12. november 2013 Der har jeg streket over de groveste feilene jeg kan se ved ditt kosthold. Bacon er bra, poteter kan være ok i passe mengder, smør er bra. Det gir null mening at du streker ut karbohydrater til middag, og lar brød stå igjen (korn er langt verre enn poteter), eller at du stryker ut smør, men lar egg stå igjen. Anonymous poster hash: 71bab...02f 3
Jolene Skrevet 12. november 2013 #14 Skrevet 12. november 2013 Bacon er bra, poteter kan være ok i passe mengder, smør er bra. Det gir null mening at du streker ut karbohydrater til middag, og lar brød stå igjen (korn er langt verre enn poteter), eller at du stryker ut smør, men lar egg stå igjen. Anonymous poster hash: 71bab...02f For mye fett er ikke bra for kroppen, og bacon og smør inneholder for mye fett. Egg kommer an på om du spiser hele eller bruker hvitten/plommen, karbohydrater er bra å kutte helt ut en periode for så å innføre det gradvis igjen, 2 brødskiver er ingenting. Derfor jeg lot det stå.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #15 Skrevet 12. november 2013 For mye fett er ikke bra for kroppen, og bacon og smør inneholder for mye fett. Egg kommer an på om du spiser hele eller bruker hvitten/plommen, karbohydrater er bra å kutte helt ut en periode for så å innføre det gradvis igjen, 2 brødskiver er ingenting. Derfor jeg lot det stå. Det er fint om du har oppdatert deg på kostholdsfronten det siste tiåret hvis du skal kommentere et kosthold... Selvsagt er ikke "for mye" fett bra for kroppen. "For mye" sier jo at det er nettopp for mye. Men det skal mye fett til før det blir for mye. 80% fett går helt fint hvis man nesten ikke spiser karbohydrater. Mettet fett har blitt frikjent for anklager om å forårsake fedme, diabetes og hjertesykdom. Det er derimot karbohydratene som er den store synderen der... Så havregrøt ville jeg definitivt kuttet ut. Bacon er sunt så lenge det er tørrøkt (altså røkt på den skikkelige måten) og ikke tilsatt røykessens. Meierismør er sunt, men margarin er ikke. Bare for at det ikke er noen forvirring her siden altfor mange kaller både smør og margarin for smør. Egg er sunt uansett om du spiser eggehviten eller eggeplomma, men eggeplomma er sunnest. Det er der så godt som alle vitaminene og mineralene er. Eggehviten er bare "vann". Anonymous poster hash: 61df0...98a 1
pepsiprinsessa Skrevet 14. november 2013 #16 Skrevet 14. november 2013 Havregrøt til frokost er bra, og det er også bra at det største måltidet er lunsj. Det hadde kanskje vært en idé å kutte litt ned på de raske karbohydratene, og å fokusere på å få i seg mesteparten av carbsene tidlig på dagen. Det går f.eks. an å erstatte ris/pasta/potet med kikerter/bønner/linser/quinoa, og å f.eks. spise suppe eller knekkebrød eller noe i stedet for nudler på kvelden. Hadde også kanskje droppet den siste sjokoladen, evt. holdt meg til et par ruter mørk sjokolade eller en liten neve nøtter/tørket frukt. Lykke til 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå