AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #1 Skrevet 11. november 2013 Går med en liten drøm om å bli jurist i en alder av 32 år. Er ferdig utdannet (bachelorgrad), men har problemer med å få jobb innenfor det feltet jeg befinner meg i nå. Må legge til at jeg har høyt studielån og to barn. Går det f.eks.an å kombinere jobb med dette studiet på deltid? Vet det er et puggestudie, men ut over det.. Er det veldig vanskelig? Vanskelig å få gode karakterer? Anonymous poster hash: 35031...4ab
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #2 Skrevet 11. november 2013 Det er absolutt mulig. Det er vanskelig å få gode karakterer, men du har den fordelen at du har studert selv. Hvis du kommer inn i Oslo lar det seg kombinere med jobb og barn da det er lite obligatorisk og man kan ofte velge kursundervisning på ettermiddag/kveld. Hvis jeg var deg ville jeg i så fall ha lest juss på egenhånd ihvertfall et års tid før jeg begynte på UIO, juss er et modningsfag og det vil gi et et fortrinn når du begynner. Det finnes mye studiemateriale tilgjengelig. Anonymous poster hash: 8dcde...cae 4
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #3 Skrevet 11. november 2013 Puggestudie? Synes ikke jussen er et puggestudie. Har bare gått her i to år enda, men pugging er det ikke. Mye lesing, oppgaveskriving og diskusjon er det, men pugger ikke. Det nærmeste det kommer til pugging er lister med dommer i de fagene hvor praksis er veldig viktig. Jeg ville ha forsøkt, jeg! Men prøv i Oslo, i Bergen (hvor jeg går) er det mye mindre obligatorisk, og litt vanskeligere å kombinere med deltidsjobb (jeg jobber også deltid, men kommer jo an på hvilken jobb det er snakk om). Du behøver ikke lese et år med juss på forhånd... give me a break. Anonymous poster hash: e191d...2b0 4
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #4 Skrevet 11. november 2013 Du behøver ikke lese et år med juss på forhånd... give me a break. Anonymous poster hash: e191d...2b0 Jeg er enig med at jussen ikke er et puggestudie, jeg er selv snart ferdig. Når TS tenker å ta dette på deltid (det kommer til å ta lang tid) så er det en fordel å ha lest litt juss på forhånd, ingen nødvendighet. Du burde lære deg å lese det som står og ikke tolke inn dine egne oppfatninger, det hjelper deg ihvertfall ikke i studiet. Anonymous poster hash: 8dcde...cae 6
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #5 Skrevet 12. november 2013 Går med en liten drøm om å bli jurist i en alder av 32 år. Er ferdig utdannet (bachelorgrad), men har problemer med å få jobb innenfor det feltet jeg befinner meg i nå. Må legge til at jeg har høyt studielån og to barn. Går det f.eks.an å kombinere jobb med dette studiet på deltid? Vet det er et puggestudie, men ut over det.. Er det veldig vanskelig? Vanskelig å få gode karakterer? Anonymous poster hash: 35031...4ab Du er ikke for gammel til å studere juss. Faren til venninna mi startet på juss da han var 45 år gammel, han ønsket omskolere seg etter en skade som gjorde at han ikke lengre kunne ha den jobben han hadde. Jeg har også en i klassen min på medisin som startet på medisinstudiet da han var 44 år. Anonymous poster hash: 3e9ad...231
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2013 #6 Skrevet 12. november 2013 Går med en liten drøm om å bli jurist i en alder av 32 år. Er ferdig utdannet (bachelorgrad), men har problemer med å få jobb innenfor det feltet jeg befinner meg i nå. Må legge til at jeg har høyt studielån og to barn. Går det f.eks.an å kombinere jobb med dette studiet på deltid? Vet det er et puggestudie, men ut over det.. Er det veldig vanskelig? Vanskelig å få gode karakterer? Anonymous poster hash: 35031...4ab En god venninne begynte på jusstudiet da hun var 37 år, hun er nu halvveis og angrer ikke.
Gjest JakeGreen Skrevet 12. november 2013 #7 Skrevet 12. november 2013 - Først leste jeg hele pensumet. Det var som å trene i en annen idrett enn den jeg skulle konkurrere i, sier Ida Øian (26) og tar en slurk av drikkeflaska på Sats Ila i Oslo. Hun har akkurat gjort ferdig fem års jusstudier, og kan telle på en hånd hvor mange ganger hun har vært innom skolen. Parallelt med studieløpet har hun studert idrett grunnfag og stort sett jobbet fulltid. Hun trener også bodyfitness, driver en antidopingblogg og holder seg til en streng diett og daglig trening. Den avsluttende masteroppgaven ble unnagjort på seks uker samtidig som hun hadde fulltidsjobb som konsulent ved retts- og påtaleavdelingen på Politihuset i Grønland. http://www.dn.no/talent/article2136557.ece
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #8 Skrevet 12. november 2013 Vi har en del folk i både 50- og 60-årene på jusstudiet ved UiO. Ikke mange, men noen er det. Det er kanskje i overkant sent, men 32 er da ingen alder om du er motivert og villig til å bruke litt tid på dette. Det er ikke overvettes mye lesing, jeg klarer meg fint med et ettsifret antall timers lesing pr. uke såfremt disse timene er effektive. "Mange" leser (er på lesesalen, i det minste) tolv timer om dagen, men det er stort sett hysteriske jenter på 19 som nok leser mer for lesingens enn læringens skyld. Det mener jeg ikke vondt, men om du begynner forstår du nok hva jeg mener. De var blant de flinkeste i klassen på videregående og er sjokkert når de møter andre som også var det. Lær deg bare å skrive oppgaver godt, det er viktig. Løs og skriv oppgaver, ikke niles hvert eneste petit-avsnitt. Anonymous poster hash: f282a...b6b 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #9 Skrevet 12. november 2013 Tusen takk for tips og innspill. Nå ble jeg om ikke mulig enda mer motivert. I landsdelen der jeg bor, er det kun folkeuniversitetet som har jusstudier. Går det an å f.eks. studere på uio da? Anonymous poster hash: 35031...4ab 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #10 Skrevet 12. november 2013 Går med en liten drøm om å bli jurist i en alder av 32 år. Er ferdig utdannet (bachelorgrad), men har problemer med å få jobb innenfor det feltet jeg befinner meg i nå. Må legge til at jeg har høyt studielån og to barn. Går det f.eks.an å kombinere jobb med dette studiet på deltid? Vet det er et puggestudie, men ut over det.. Er det veldig vanskelig? Vanskelig å få gode karakterer? Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: 35031774584f2b163ba189873846d4ab"] 35031...4ab Jeg tenker umiddelbart at det er en forskjell på om du er mann eller kvinne (med to barn) i forhold til arbeidsbelastningen :-) Jeg tror du er mann da. Mulig jeg blir hengt for det jeg sier nå, men min erfaring er at det er lettere for en mann å gjennomføre et løp med studier, deltidsjobb og barn. For det er ingen tvil om at man må ha partner med på laget når man planlegger et slikt løp, man være litt "egoistisk" i eksamensperioder, og partner må ta mye mere ansvar hjemme :-)Anonymous poster hash: 0ccbe...dfe 1
Mars Skrevet 13. november 2013 #11 Skrevet 13. november 2013 Det er aldri for seint å lære ny kunnskap.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2013 #12 Skrevet 13. november 2013 Tusen takk for tips og innspill. Nå ble jeg om ikke mulig enda mer motivert. I landsdelen der jeg bor, er det kun folkeuniversitetet som har jusstudier. Går det an å f.eks. studere på uio da? Anonymous poster hash: 35031...4ab Ja, du trenger ikke å gå på Folkeuniversitetet. Kommer du inn på UIO vil du få tilgang til masse undervisningsmateriell på nett, bl.a mange av forelesningene legges ut som podcast. Det kan være greit å ta det første året på Folkeuniversitetet, slik at du får innføring, men det er ikke nødvendig. Anonymous poster hash: 8dcde...cae
pepsiprinsessa Skrevet 14. november 2013 #13 Skrevet 14. november 2013 Juss er faktisk et av studiene det lønner seg å ta som godt voksen heller enn rett fra videregående, ettersom erfaring og forståelse for hvordan samfunnet fungerer i praksis er et stort fortrinn i dette faget. Når det er sagt, er juss langt fra et av de vanskeligste studiene. Det er, som du sier, et puggestudie, men det er også alt det er; det eneste man trenger er å lære seg pensum og kunne anvende dette i praksis. Hvorvidt du har kapasitet til å gjennomføre jusstudie med to barn og tidligere studielån, er jo en vurdering du må ta selv. Det er imidlertid ikke umulig, men vil kreve hardt arbeid de neste årene. 3
Gjest bustyvel Skrevet 16. november 2013 #14 Skrevet 16. november 2013 Vær forberedt på hardt arbeid om du har mye forpliktelser utenom, men det er absolutt ikke umulig!!!
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #15 Skrevet 5. juni 2019 På 12.11.2013 den 18.41, Gjest Gjest skrev: En god venninne begynte på jusstudiet da hun var 37 år, hun er nu halvveis og angrer ikke. Hei, jeg vet jeg leser på en gammel tråd, men lurer bare på hvordan det går med venninnen din nå mht. muligheter for jobb. Jeg er selv 36 og vurderer å begynne på jus til høsten om jeg kommer inn. Anonymkode: 62868...039 1
KapteinJ Skrevet 5. juni 2019 #16 Skrevet 5. juni 2019 Det er meget mulig å fullføre Jussstudie ved siden av annen heltidsjobb, om du har hode for det så er jussen egentlig et veldig enkelt studium. Folk som Hadia Tajik har fullført studiet på under normert tid ved siden av en jobb som er hardere enn en normal heltidsjobb.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #17 Skrevet 6. juni 2019 22 timer siden, KapteinJ skrev: Det er meget mulig å fullføre Jussstudie ved siden av annen heltidsjobb, om du har hode for det så er jussen egentlig et veldig enkelt studium. Folk som Hadia Tajik har fullført studiet på under normert tid ved siden av en jobb som er hardere enn en normal heltidsjobb. Politikerjobben er virkelig ikke hardere enn en normal heltidsjobb. Anonymkode: 43446...8c1 3
KapteinJ Skrevet 6. juni 2019 #18 Skrevet 6. juni 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Politikerjobben er virkelig ikke hardere enn en normal heltidsjobb. Anonymkode: 43446...8c1 Nestlederjobben i arbeiderpartiet og kulturminister jobbene er hardere enn en normal heltidsjobb, det er faktisk de vanlige stortingsrepresentant jobbene også selv om idioter på forum ikke ser det jobbes det faktisk mye på stortinget... Hvor mange toppolitikere kjenner du egentlig? 3
Rayt Skrevet 12. september 2019 #19 Skrevet 12. september 2019 Hei, lurer på hvordan det gikk? Ble det noe juss studie?
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #20 Skrevet 4. mars 2022 KapteinJ skrev (På 5.6.2019 den 18.36): Det er meget mulig å fullføre Jussstudie ved siden av annen heltidsjobb, om du har hode for det så er jussen egentlig et veldig enkelt studium. Folk som Hadia Tajik har fullført studiet på under normert tid ved siden av en jobb som er hardere enn en normal heltidsjobb. Nå blir vel spørsmålet om hun jukset for å komme gjennom jussen. Anonymkode: cc9bb...791
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå