Gå til innhold

Hvordan holde kostholdet i julen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så, hvordan har dere tenkt til å holde kostholdet i julen? Da tenker jeg selvsagt ikke på selve julaften, men alle andre større og mindre begivenheter.. Jobb, skole, familie, sammenkomster osv... Ææææ merker allerede at det kommer til å bli vanskelig :fnise:

Leste en tråd om tips til advendskos.. Nesten alt handlet om bakst og godterier... :vetikke:

Anonymous poster hash: 0be7c...b5d
Videoannonse
Annonse
Gjest Funky Punk
Skrevet

Spiser normalt egentlig...bare at måltidene består av mer juletypisk mat.

Aldri vært så glad i godterier og slikt, så det er ikke noe problem for meg.

Kommer til å lage litt knekk (lavkarbo), men bortsett fra det så spiser jeg nok som jeg alltid gjør

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Er ikke på diett, så jeg spiser det jeg får servert i førjulsstria og i selve jula. Men kommer uansett ikke til å fråtse helt galemattias. Spesielt ikke i kaker og godterier. Så får jeg heller leve litt mer nøkternt i januar.

Skrevet

- Ikke kom skrubbsulten på julefester
- Bruk tallerkenmodellen ved middager (fyll tallerkenen med 1/3 grønnsaker eller mer)
- Bruk litt mindre saus
- Spis klementiiiineeer :bolledeig:
- Hold deg til ett kakestykke på en fest, eller ta bare littegrann av flere kaker
- Ta deg en gåtur (eller joggetur) hvis du vet du skal på fest med masse godt senere på kvelden
- Drikk vann mellom vin/ølglassene i stedet for alkohol gjennom hele kvelden

For eksempel! :kalle:

Skrevet

Du kan jo lage sunnere kaker du kan ta med også. Kakemixen fra funksjonellmat er kjempegod, og den kan du lage både gulrotkake, eplekake, krydderkake, sjokoladekake ut av. Kjempesunn og proteinrik er den også.

- Spis mye klementiner
- Du kan jo forsatt trene selv om det er jul. Gå deg en tur for eksempel.
- Drikk mye vann.
- Ha tilgang til tyggis/sukkerfri pastiller om du er sugen på noe.

Anonymous poster hash: b6c17...df1
Gjest Runforit
Skrevet

Har aldri latt meg påvirke av jul/påske. Spiser normal middagsporsjon og normalt med kosemat som en vanlig lørdag på aftendagene. De andre dagene spiser og trener jeg normalt. Har ikke helt forstått hvorfor en må fråtse bare fordi det er jul eller påske.

Er jo akkurat det samme snopet bare merket med rødt/gult, jul/påske.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ser ikke helt problemet? Selv om det er masse mat/vin/goderier7kaker tilgjengelig, behøver du jo ikke å spise/drikke i mengdevis? Man kan godt kose seg med små mengder, og heller nyte smakebitene ordentlig :) .

Skrevet

Null stress på lavkarbo ;) All julemat er jo fet!

• Liker 3
Gjest AnneShirley
Skrevet

Julen er jo ikke så lang år det får enorme konsekvenser om man sklir ut litt. Jeg ser for meg å få trent litt ekstra med så mye fri, og at det er helt ok om jeg ikke akkurat går med kaloriunderskudd akkurat de dagene vi er på julebesøk.

Skrevet

Julen er jo ikke så lang år det får enorme konsekvenser om man sklir ut litt. Jeg ser for meg å få trent litt ekstra med så mye fri, og at det er helt ok om jeg ikke akkurat går med kaloriunderskudd akkurat de dagene vi er på julebesøk.

Noen har jo jul og julebord fra slutten av november til nyttårsaften, og da blir den lang!

Tipset er vel å ikke feire jul før julen er her, og begrense det til julaften, familieselskaper i romjula og nyttårsaften.

Adventskos: tente lys, rundvask av huset, pynting, handling av julegaver etc.

Skrevet

Jeg feirer ikke jul, men vintersolverv, så for meg er det null stress!

Men da jeg bodde hjemme og måtte være med på julebesøk og lignende spiste jeg bare som normalt ellers, og så det de serverte i selskapene. Kaker og søtt har jeg aldri vært noe glad i, men selv om du er det, er det jo ikke obligatorisk å spise ti stykker av hver sort...?

Anonymous poster hash: 2da41...437
  • Liker 1
Skrevet

Man må da kunne skeie ut en sjelden gang. Får være måte på til hysteri.

Anonymous poster hash: b2266...f87
  • Liker 2
Gjest Funky Punk
Skrevet

Null stress på lavkarbo ;) All julemat er jo fet!

Da har du misforstått lavkarbo altså.

• Liker 1
Skrevet

Enig med Runforit :) Selv om det er jul betyr det ikke at man må spise mer enn vanlig? Bestem deg for at du ikke skal bli ubehagelig mett, fyll gjerne opp med et par gulrøtter før du skal bort på middag/selskap osv. Og drikk masse vann da dette også gjør at du drikker mindre vin/øl. Og når dette er sagt: Det er jul, selvsagt skal man kose seg litt! Men det trenger ikke bety at man må spise 1000+ kalorier i kos hver dag ;)

Gjest Daenerys
Skrevet

Jeg er ikke på diett, og spiser generelt ganske sunt uansett ettersom det er mye mat jeg ikke tåler. Derfor er ikke "å holde kostholdet i julen" et problem. Spiser det jeg vil og tåler, og er fornøyd med det :)

Skrevet

Klementiner er min venn gjennom hele jula og adventen.

Ellers - passer på å holde julekaker og godis som jeg kjøper selv til kun en dag i uka. Jeg er rett og slett litt ekstra streng med meg selv i desember. Da sparer jeg litt kalorier -så kan jeg heller forsyne meg litt når andre tilbyr, men tar feks 2 pepperkaker og et krus gløgg uten rosiner og mandler i når jeg er på "julekosekvelder" i stedet for å ta helt av!

Prøver også å spare kosematen til noe skikkelig godt og hjemmelaget.

Julaften spiser jeg MYE og godt. Koser meg max!
Resten av romjula trener jeg litt og spiser sunn frokost, lunsj og kvelds selv om middag og kaffemat ofte er fett og søtt.

Anonymous poster hash: 5d49d...aa7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...