Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Bestemoren min begynte å samle på sølv til meg da jeg var tretten/ fjorten.

Jeg synes det var utrolig kjedelig da, men er veldig glad for det nå.

Nå har jeg det meste, og vi ønsker oss litt mer til bryllupet for å komplettere.

Jeg har forøvrig aldri hatt et problem med at det smaker noe av sølvbestikket og aldri hatt noen gjester som har bedt om å få vanlig bestikk heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enkelte ting kan man ikke spise med sølvbestikk, kokt egg, for eksempel. Det smaker helt grusomt, og man får følelsen av å tygge på sølvpapir. Men stort sett går det helt fint å bruke sølv.

Skrevet

Jeg har aldri hatt problemer med at sølvtøy smaker noe, og syntes det er stas å bruke sølvtøy til fine middager.

:-)

Så vi ønsker oss sølvtøy til bryllupet.

Vi har allerede før bryllupet sølvtøy til seks personer i "Mærtha".

Skrevet

Hei!

Vi ønsker oss ikke sølvtøy. Syntes det finnes mye annet bestikk som er pent og mer praktisk. Kunne aldri tenkt meg å pusse sølv nei :-)

Skrevet

Å pusse sølv er ikke det det en gang var. Nå til dags får du gode produkter som du enten dypper sølvet i eller gnir raskt inn, før du skyller av. Gjort på no time.

Skrevet

Skulle gjerne hatt sølvtøy, men syns det blir litt sent å begynne samlinga nå. Angrer på at jeg ikke begynte til komfen... :roll:

Vi har såvidt et par ting i Ramona fra Hardangerbestikk.

Skrevet

Vi har skrevet opp en serie fra Villroy & Boch, som heter Notting Hill.

Dette er av stål, helt enkelt, og ganske rimelig!

Både jeg og drømmeprinsen falt for dette besitikket når vi så det!

Gjest Poirot
Skrevet

Jeg er vokst opp i en familie der sølv er en naturlig del av et pyntet bord. Synes det er MYE finere enn stål (som vi nå skal ønske oss). Sjekket litt på Thune, og der kostet spiseskjeer mellom 650-800 kroner stykket. Til den prisen synes vi det blir for dyrt. Hadde det kostet 300, slik Tusenfryd sier, ville vi ønsket oss det. Men når det ikke kommer i den prisklassen, vil vi aldri få spart ferdig. Har jo ikke råd til å kjøpe oss et enkelt sett en gang (1800 kr)....

Liljeskjeer som Tusenfrys snakket om koster over 750 kr.

http://www.thune.no/thuneshop/Default.asp?...cookie%5Ftest=1

Skrevet
Å pusse sølv er ikke det det en gang var. Nå til dags får du gode produkter som du enten dypper sølvet i eller gnir raskt inn, før du skyller av. Gjort på no time.

Allikevel. Her er det oppvaskmaskinen som gjelder :wink:

Syntes det er alt for mye penger å bruke på sølvbestikk, når jeg syntes andre bestikk kan være vel så pent.

Skrevet

niks sølv. Svigermor er litt misfornøyd, men godtar at det er vårt (øh.. mitt) valg.

modern heier på meg da hun heller ikke ville ha sølv da de giftet seg for 32 år siden.

M

Gjest Paff
Skrevet

Jeg fikk endel sølvbestikk til konfirmasjonen og har fått i bursdager oppover. Med mannen har jeg samlet på stålebestikket Maya 2000.

Da vi giftet oss ga vi beskjed til de som spurte om at vi ikke ønsket oss sølv. Til bryllupet fikk vi komplettert Maya 2000, vi fikk komplett Ramona fra Harangderbestikk og vi fikk masse sølv! Jeg ville egentlig bytte bort alt sølvet, men da ville farmor myrdet meg :ler: Så nå har vi skuffen full til kommende "barnedåper og konfirmasjoner" som den eldre garde i familien sier det. Og jeg blir helt sikkert glad for det en gang om... noen år eller noe sånt. I dag har vi luksuriøst nok Hardangerbestikk som hverdangsbestikk og Maya 2000 som pent.

Skrevet

Sølv kan da tas i oppvaskmaskinen, bare det ikke tas sammen med stål.

Jeg så nettopp at det var 20% rabatt på sølvbestikk i en butikk i Oslo.

Stål kan aldri slå glansen av sølv. Og det er en kjent sak at man ikke skal spise egg med sølvskje.

Vi har kaffe/isskjeer i sølv, og ønsket oss ikke middagsbestikk (Vi har jo Ramona). Men vi fikk gafler og kniver til 12. Så nå blir det brukt til riktig pent (jul, påskeaften ol.) Ellers bruker vi Ramona Hardangerbestikk til søndagsmddagen, venner på middag osv. Det blir rett og slett så mye brukt at det liksom ikke er noe "finbestikk" lenger. Så nå er jeg glad for sølvet likevel. :)

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg har fått kaffeskjeer i sølv av mormor til jul/bursdag og har tolv stk. Vi ønsket oss (og byttet inn til) sølv til kaffe/dessert/kake og har kakespade, div. store serveringsskjeer, kakegafler, etc.

Jeg kunne absolutt tenkt meg å ha sølv i middagsbestikk og. Syns det hører med til julemiddag og lignende, men tenkte som mange andre her at det er for kostbart. Nå har jeg likevel begynt å fundere på å kjøpe meg en bestikkdel i ny og ne, ønske til jul og bursdag (er jo allikevel så vanskelig å finne noe å ønske seg). Det gjør jo ikke noe at man ikke har komplett med en gang, dette er jo noe man har livet ut!

Skrevet

Eg samlar på "Rokokko"

- fann ut at sølv vart for dyrt...

Skrevet

Sølv går i oppvaskmaskinen, ja, så lenge det får stå alene. Ellers blir det ripete.

Skrevet

Sølvbestikk skal ikke smake noe, så lenge det ikke er fullt av pussemiddel på. Jeg har teskjeer og kakespader i sølv, og vasker det i oppvaskmaskinen etter bruk (ikke la sølvtøy komme i kontakt med annet stål under vask). Det meste av nyere sølvtøy kan vaskes i oppvaskmaskinen. Prisen på middagsgaffel/kniv/skje er nok fra rundt 500,- og oppover.

Et fint alternativ til Hardanger-bestikk er tinn. Jeg samler på et fint mønster fra Troll-Tinn som heter Hulder.

Skrevet
vi har nysølv. Det er billigere og sterkere

Nysølv (sølvplett) er billigere, men ikke sterkere.. Sølvbestikk er 830/1000 rent sølv, mens nysølv kun har et sølvbelegg utenpå et uekte metall. :wink:

Skrevet

Har stålbestikk til 24 personer inkl alt av serveringsdill og -dall, så bestikk står ikke på vår ønskeliste.

Har noen teskjeer i sølv jeg aldri bruker fordi jeg synes det er pes å pusse - men så tilhører jeg de som kjører alt i oppvaskmaskinen, da. Går det ikke i oppvaskmaskinen (les: går det i stykker i oppvaskmaskinen) var ikke jeg og gjenstanden "meant to be". (Det samme gjelder forøvrig klær og vanskemaskin hjemme hos oss...)

Om jeg skulle få akutt behov for å dekke med sølv en eller annen gang tar jeg en ti minutters biltur til foreldrene mine og låner ett av de nå (etter div arveoppgjør) 3(!) sølvbestikkene de har liggende...

Skrevet
- men så tilhører jeg de som kjører alt i oppvaskmaskinen' date=' da. Går det ikke i oppvaskmaskinen (les: går det i stykker i oppvaskmaskinen) var ikke jeg og gjenstanden "meant to be". (Det samme gjelder forøvrig klær og vanskemaskin hjemme hos oss...)[/quote']

Amen til det! :ler:

Jeg har ønsket meg Rokokko til bryllupet, hadde så sinnsykt dyrt serviseønske at det sikkert var lurt :wink:

Skrevet

Vi ønsker oss ikke sølv.Jeg er for lat til å pusse og synes ikke det er verdt pengene.

Vi samler på Maya stålbestikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...