AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #1 Skrevet 11. november 2013 Observerer at det er mange små barn som bruker smokk. Det virker som det heller er en regel enn unntak å bruke smokk nå for tiden. Ser de på butikken og ellers overalt hvor de ferdes. Det er jo greit nok det, men må barna bruke denne smokken hele tiden? Jeg tenker at det kan være greit å bruke smokken når de skal sove, men at på dagtid så burde denne legges bort. Når jeg får sånne små på besøk så ber jeg de om å få smokken å forteller at de skal få den når de legger seg. Jeg synes det er vanskelig å høre hva de sier når de har smokk + at det kan da ikke være nødvendig å gå med smokken hele tiden. Bonusbestemora Anonymous poster hash: ad9dd...88a 8
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #2 Skrevet 11. november 2013 Jeg ser også stadig barn som flyr rundt med smokk og synes det er GRUSOMT. Når de skal sove og slappe av er det helt greit, men til daglig ser det idiotisk ut. Ikke går det Ann å skjønne hva de sier heller. Du kommer sikkert til å få masse svar om at ungen min bruker bare når h*n sover! men er usikker på om folk er helt ærlige der for unger med smokk er vanligere å se enn uten. Anonymous poster hash: 83a24...fb4 4
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 11. november 2013 #3 Skrevet 11. november 2013 Det jeg ikke liker er store barn (4-åringer osv.) som bruker smokk.. Grøss.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #4 Skrevet 11. november 2013 Det jeg ikke liker er store barn (4-åringer osv.) som bruker smokk.. Grøss. Jeg brukte smokke helt til jeg var fire år Hadde hele 10 forskjellige smokker jeg brukte samtidig. Søsteren min brukte smokke til hun gikk i andreklassen. Selvfølgelig ikke på skolen, men hjemme osv. Jeg vil nå heller si at det er bedre å bruke smokke enn å suge på tommelen hele dagen. Tommelen kan jo gjøre slik at man får ordentlig overbitt ved å dytte tommelen utover. Det tror jeg er svært vanskelig å få til med en smokke. Anonymous poster hash: 29238...b3a
Gjest Whitestripes Skrevet 11. november 2013 #5 Skrevet 11. november 2013 Smokken er nok mer for foreldrenes skyld enn for barna, har jeg inntrykk av i mange tilfeller. Da holder de fred den stunda. Jeg jobber i barnehage på 3-6 årsavdeling, og det er mange foreldre som stapper smokken i munnen på barna med en gang de henter, selv om barnet ikke har spurt om å få den. En forferdelig uting, spør du meg. I løpet av en hel dag i barnehagen, opplever vi aldri at barna spør etter smokken. De vet de ikke får den, uten i helt spesielle tilfeller, og klarer seg fint uten. Det burde ikke være noe problem hjemme heller. Smokken kan hemme språkutvikling, og er ikke bra for tennene. I tillegg ser det utrolig dumt ut med smokk i munnen på såpass store barn. 8
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #6 Skrevet 11. november 2013 Jeg ser også stadig barn som flyr rundt med smokk og synes det er GRUSOMT. Når de skal sove og slappe av er det helt greit, men til daglig ser det idiotisk ut. Ikke går det Ann å skjønne hva de sier heller. Du kommer sikkert til å få masse svar om at ungen min bruker bare når h*n sover! men er usikker på om folk er helt ærlige der for unger med smokk er vanligere å se enn uten.Anonymous poster hash: 83a24...fb4 Vet, eller at det er bedre at de får smokk enn at de sutter på tommelen... Smokken er nok mer for foreldrenes skyld enn for barna, har jeg inntrykk av i mange tilfeller. Da holder de fred den stunda. Jeg jobber i barnehage på 3-6 årsavdeling, og det er mange foreldre som stapper smokken i munnen på barna med en gang de henter, selv om barnet ikke har spurt om å få den. En forferdelig uting, spør du meg. I løpet av en hel dag i barnehagen, opplever vi aldri at barna spør etter smokken. De vet de ikke får den, uten i helt spesielle tilfeller, og klarer seg fint uten. Det burde ikke være noe problem hjemme heller. Smokken kan hemme språkutvikling, og er ikke bra for tennene. I tillegg ser det utrolig dumt ut med smokk i munnen på såpass store barn. Jeg har også inntrykk av at det er bekvemmelig for foreldrene. Når de små kommer hit, er det ingen problem når vi legger bort smokken. De vet også at de får den når de skal legge seg eller "trenger" den. Å så fort foreldrene kommer så bynner de å sutre etter smokken. Datteren min brukte også smokk når hun var liten, men hun gikk aldri rundt med den på dagtid, å når hun skulle slutte (rundt 3 år) så snakket vi om det, at hun skulle få kaste smokken. Vi la det opp til enhendelse å hun fikk være med å planlegge. Bonusbestemora Anonymous poster hash: ad9dd...88a 1
Belima Skrevet 11. november 2013 #7 Skrevet 11. november 2013 Enig med Whitestrips: Smokken er for at foreldrene skal ha det rolig og behagelig. Uødig bruk av smokk er en uting! 3
Miss moneypenny Skrevet 11. november 2013 #8 Skrevet 11. november 2013 Et ærlig svar: min sønn får smokken i bilen (5 min hver vei til og fra bhg), når vi skal på butikken sånn at han ikke skal gå løs på bananene og druene (han er for liten til å skjønne "vent til vi har betalt"), når han skal slappe av litt i stolen (type 10 min et par ganger i løpet av dagen), og når han skal sove. Han er flink til å gi den fra seg ellers, og vi er flinke til å legge den vekk. Men vi lar han kose seg litt iblant når han er sliten.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #9 Skrevet 11. november 2013 Jeg har et anske urolig barn som roer seg godt ned med smokken. Før ble den kun brukt med søvn, men nå brukes den nok litt for ofte. Hun er nye trett på ettermiddagene og da bir det en den smokk og fangkos for å roe ned og så sklir det mer og mer ut av dette... Vet det er en uting. Hun har alltid fått smokk i bil og vogn samt butikk når hun er trett for å ikke plage de andre kundene med suttring og grining. Men å snakke med smukken i munnen er ikke akseptabelt, da lå den ut for at jeg skal forstå.Anonymous poster hash: 4a7e1...730
Gjest chiki Skrevet 11. november 2013 #10 Skrevet 11. november 2013 Vår jente er nettopp blitt 3 år. Hun har kun fått hatt den når hun skal sove, og på lengre bilturer. Siste halvåret har hun kun hatt de i sengen. Har tenkt hun skal slutte før hun blir storesøster til sommeren. Men synes foreløpig ikke det er ett problem å ha den i sengen om natta:)
Vera Vinge Skrevet 11. november 2013 #11 Skrevet 11. november 2013 Jeg syns også det et utrolig mye smokkebruk blant småbarn, og jeg syns ikke det er så koselig å snakke med et barn jeg nesten ikke hører eller ser bak smokken. Så her har vi alltid vært strenge på smokkebruk. Han har aldri vært vant til å ha den på dagtid utenom soving eller bilkjøring siden han var liten baby, eller i andre spesielle situasjoner hvor han har vært veldig sliten eller urolig. Og så begynte han i barnehage i høst (dagmamma tidligere), og der observerte han at alle de andre barna fikk smokken når de ble hentet. Så kombinasjonen av mas om smokk og at han var så sliten at han begynte å gråte hver gang jeg skulle hente, gjorde at jeg ga ham smokken i barnehagen og ofte fram til middagstid. Jeg er over hodet ikke fornøyd med det, men den dårlige samvittigheten min for at han er mer i barnehagen nå enn hos dagmammaen, og at han er så sliten, gjør at jeg tillater det. Mannen min er dessuten hakket mer pragmatisk enn meg generelt, så jeg ser jo at han lurer til ham smokken i helger også, om det er litt misnøye. Vi har i grunnen en jobb å gjøre, men vet ikke helt når vi skal ta kampen. Ser for meg at det er lettere å kutte den helt ut enn å trappe ned igjen, sånn som det er nå. Og så blir han storebror på nyåret, så har tenkt den kanskje blir god å ha den første perioden da. Jaja, sånt som man kan gå og tenke på. Gutten min blir to etter nyttår, forresten. Og selv om jeg syns han bruker smokk mye nå, og faktisk er litt flau over det også, så vet jeg jo at han likevel bruker den mye mindre enn andre barn vi omgås på samme alder.
Gjest white tiger Skrevet 11. november 2013 #12 Skrevet 11. november 2013 Hvis noen trenger tips til smokkeslutt så har jeg et som er verdt å prøve. Min jente sluttet på dagen pga at de to eneste smokkene vi hadde i huset var hull i, og da ville hun ikke ha dem. Hun hadde tygd hull i begge to. Det ble litt styr fordi hun ville ha en annen smokk, men etter at jeg hadde forklart mange ganger at vi ikke hadde flere og at butikken var stengt så aksepterte hun det til slutt og la seg til å sove uten. Jeg som trodde jeg hadde den kampen foran meg, men så gikk det så lett som dette. Hun har ikke spurt etter smokken siden. Tror jeg hadde litt flaks med humøret hennes den kvelden da, hadde hun vært i dårligere humør kunne det fort blitt litt mer styr.. 2
Winterfresh Skrevet 11. november 2013 #13 Skrevet 11. november 2013 Hvorfor lar dere barna deres begynne med smokk fra starten i det hele tatt? Jeg (23), lillebror (21) og lillesøster (6) har aldri brukt smokk, og vi spurte heller aldri etter det. Vi sugde heller aldri på tommelen fordi foreldrene våre sa at tommelen da ville bli større enn den andre. Jeg og broren min har også helt rette, fine og hvite tenner og ikke trengt tannregulering. Søstra mi har så vidt begynt å miste tenner, så jeg vet ikke om smokkbruken har noe å si for tenne. Men jeg har hørt at bruk av smokk øker sjansene for underbitt / ødelegger tennene eller noe sånt, gjør det ikke? Vil veldig gjerne ha svar på dette slik at jeg kan overtale mannen min til å ikke la våre framtidige barn bruke smokk. Han er oppvokst med smokk, så han ser ikke at det skal gjøre noen skade, men så er tennene hans helt ødelagte og da....... 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #14 Skrevet 11. november 2013 Hvorfor lar dere barna deres begynne med smokk fra starten i det hele tatt? Jeg (23), lillebror (21) og lillesøster (6) har aldri brukt smokk, og vi spurte heller aldri etter det. Vi sugde heller aldri på tommelen fordi foreldrene våre sa at tommelen da ville bli større enn den andre. Jeg og broren min har også helt rette, fine og hvite tenner og ikke trengt tannregulering. Søstra mi har så vidt begynt å miste tenner, så jeg vet ikke om smokkbruken har noe å si for tenne. Men jeg har hørt at bruk av smokk øker sjansene for underbitt / ødelegger tennene eller noe sånt, gjør det ikke? Vil veldig gjerne ha svar på dette slik at jeg kan overtale mannen min til å ikke la våre framtidige barn bruke smokk. Han er oppvokst med smokk, så han ser ikke at det skal gjøre noen skade, men så er tennene hans helt ødelagte og da....... Det er tydelig at du er veldig ung og uerfaren. Babyer spør da ikke etter smokk. Kanskje du skulle forklare oss på hvilken måte tennene til mannen din er ødelagt. Anonymous poster hash: ad9dd...88a 7
Elba Skrevet 12. november 2013 #15 Skrevet 12. november 2013 Noen babyer har et ekstremt sugebehov. Vår lille hylte og var urolig konstant i en uke rundt 3 ukers alder, og når vi til slutt bestemte oss for å likevel prøve smokk, fikk han en helt fantastisk ro i kroppen sin. Det var verdt det, for hans skyld. Tror ikke man skal sammenligne babyers og fireåringers smokkbruk og behov altså. 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #16 Skrevet 12. november 2013 Noen babyer har et ekstremt sugebehov. Vår lille hylte og var urolig konstant i en uke rundt 3 ukers alder, og når vi til slutt bestemte oss for å likevel prøve smokk, fikk han en helt fantastisk ro i kroppen sin. Det var verdt det, for hans skyld.Tror ikke man skal sammenligne babyers og fireåringers smokkbruk og behov altså. Det er snakk om barn som er så store at det vil være mulig å forklare for de at smokken brukes kun om natten, å om dagen lar vi den være. Anonymous poster hash: ad9dd...88a
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #17 Skrevet 12. november 2013 Smokk har sine fordeler, det roer barnet, kan ha en liten smertelindrende effekt og er positivt med tanke på forebygging av krybbedød. I mine øyne heller smokk en fingre, da jeg kan kontrollere bruken og forhindre langvarig bruk (med totten er det verre). Men foreldrene bør ha litt smokkvett. Her har etter et halvt/ett års alderen smokken kun vært til soving og lengre bilturer. Den var også med som kriseløsning på feks handleturer, dvs hvis ungen slo seg vrang og vi ikke fikk roet så fikk hun smokk så vi kunne få avsluttet uten at det tok helt av. Men har hatt en lite smokkgal unge da, hun slo seg ikke vrang for å få smokken så den ble sjelden brukt på dagtid. Sluttet uten problemer i toårsalderen. Så ja til smokk, men med måte. Jeg reagerer også på 4 åringer som løper rundt med smokk og skravler i vei. Anonymous poster hash: 9b407...093 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #18 Skrevet 12. november 2013 Synes man bør se an hva barnet trenger før man gir smokk, jeg. Sønnen vår har aldri brukt smokk og ikke suger han på tommelen heller. Han hadde nok sikkert brukt smokk hvis noen hadde stappet den inn i munnen hans fra første stund.Anonymous poster hash: bf77a...746
Gjest AnneShirley Skrevet 12. november 2013 #19 Skrevet 12. november 2013 Min jente på to har smokken myeav tiden, for ellers suger hun på tommelen. Jeg sugde selv på tommelen og strevde med å slutte. 1
Stinelin Skrevet 12. november 2013 #20 Skrevet 12. november 2013 Tror mange bruker smokk som "lyddemper", og det har lett for å skli ut uten faste grenser. Vår gutt bruker den når han sover og på lengre bilturer. Hadde den litt mer da han ble storebror, men det har vi klart å trappe ned igjen. Hvorfor lar dere barna deres begynne med smokk fra starten i det hele tatt? ... Vil veldig gjerne ha svar på dette slik at jeg kan overtale mannen min til å ikke la våre framtidige barn bruke smokk. I mange tilfeller kan det være veldig greit. Når en urolig baby roer seg og sovner med smokk er den gull verdt! Det gjelder bare å bruke litt smokkvett. Forresten kan det lønne seg å være litt åpen før man får barn, siden mye vil endre seg etterhvert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå