AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #1 Skrevet 11. november 2013 hvordan gjør dere det? Ikke så ofte at vi drar på turer men når vi en sjelden gang med regelmessige mellomrom drar til nabobyen og spiser indisk og jeg feks betaler med kortet er hun veldig nøye på å betale korrekt beløp,men jeg lurer på hvorfor det ikke er slik med bilutgiftene? Til nabobyen er det det 7 mil og etter endt tur slenger hun gjerne til meg en hundrelapp og sier, så kan du kjøpe noe til barna eller hva jeg vil og da har jeg så vanskelig for å spør om mere,av hva turen faktisk kostet. En fillesak vil kanskje noen si, men jeg kvier meg for å ødelegge den gode stemningen og jeg lurer på om folk jevnt over har så liten kunnskap om hva det å reise med bil faktisk koster eller om de velger bare å ikke fordype seg i det. Sist spurte jeg henne om at vi kanskje kunne ta buss dit neste gang ,siden jeg skal gjennomgå en operasjon og det var på det uvisse når jeg ble istand til å kjøre igjen etter operasjonen,men det synes hun ble for dyrt og da tenkte jeg mitt om hva turen dit faktisk koster med bil tur/retur. Om vi regner en liter bensin på mila ,pluss bompenger begge veier ,samt parkering er vi oppe i 350,,- Jeg får så lyst ved anledning si at det er vel så dyrt å ta buss men vet ikke hvordan jeg skal legge det fram.uten å ødelegge stemningen, Forslag? Anonymous poster hash: 043e1...df4
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #2 Skrevet 11. november 2013 Om vi regner en liter bensin på mila ,pluss bompenger begge veier ,samt parkering er vi oppe i 350,,-Anonymous poster hash: 043e1...df4 Det koster nok mer enn det. Slitasjekostnader på bilen, ev. ekstra forsikring om du grunnet disse turene kommer over i nytt kjørelengdeintervall, osv. Men til saken: Om du tar det opp med henne, så risikerer du at det blir slutt på turene/vennskapet. Så spørsmålet er om du er villig til å risikere dette. Hvis ja, ta det opp. Hvis nei, la det ligge. Anonymous poster hash: c96db...df4 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #3 Skrevet 11. november 2013 Det koster nok mer enn det. Slitasjekostnader på bilen, ev. ekstra forsikring om du grunnet disse turene kommer over i nytt kjørelengdeintervall, osv. Men til saken: Om du tar det opp med henne, så risikerer du at det blir slutt på turene/vennskapet. Så spørsmålet er om du er villig til å risikere dette. Hvis ja, ta det opp. Hvis nei, la det ligge. Anonymous poster hash: c96db...df4 Vet ,for det var en"snill"utregning. Og ja nemlig,og da lurer jeg på hvordan andre løser det? Er det vanlig ar de med bil"sponser" mest av turen? Anonymous poster hash: 043e1...df4
Gjest barista Skrevet 11. november 2013 #4 Skrevet 11. november 2013 For min del spørs det hvem det er.. Er det kjæresten, eller noen av mine nærmeste bryr jeg meg fint lite, fordi det går ofte opp i opp, ved at den andre spanderer lunsj en dag, eller gjør meg tjenester.. Andre ber jeg om ett korrekt beløp. F.eks. skal vi på langtur ber jeg om x kr. Dersom vi bar er to, deler jeg kostnadene i to, og ber om halvparten. Dersom vi er flere, ber jeg passasjerene om å dekke de fulle drivstoff og bomkostnadene. Også blir parkering delt på alle..
Erazor Skrevet 11. november 2013 #5 Skrevet 11. november 2013 Jeg foreslår at du tar det opp før dere drar. Si ifra om at dere gjerne kan dra, men at dere må dele på de faktiske utgiftene. Dersom venninnen din ikke er villig til å gjøre dette, så kan dere eventuelt la være å dra. For øvrig kan du jo også vurdere om det er en grunn til at venninnen din er gnien med pengene. Om du vet at hun har dårlig råd og du har mer penger enn det hun har, så vil det kanskje være vanskelig for henne å være med på slike turer hvis hun må betale mer. Da må i så fall vurdere om det er verdt de ekstra kronene for deg å få tilbrakt den tiden med venninnen din. Ellers finnes det andre ting man kan gjøre sammen, uten å måtte reise syv mil, for eksempel å lage et godt måltid indisk mat hjemme. 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #6 Skrevet 11. november 2013 Hadde du kjørt uansett? Isåfall syns jeg det blir smålig å kreve for bensin, bom osv. Ville heller foreslått en hundrings annenhver gang feks. Jeg har aldri bedt noen om penger for kjøring, men er det snakk om langtur pleier gjengen å spytte inn en sum. Feks 100,-. Men Anonymous poster hash: 61fce...84d 6
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #7 Skrevet 11. november 2013 Jeg synes man skal spleise på utgifter som drivstoff og ferje, men forsikring og slitasje på bil er noe man må regne med når man har bil så det synes jeg ikke folk som sitter på skal være med å betale. Du må nok ta det opp med henne, enten før turen eller når hun gir deg penger. Si at det koster nok litt mer enn 200 kroner å kjøre. Anonymous poster hash: 8cae0...2e7 10
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #8 Skrevet 11. november 2013 Sluker bilen din en liter på mila bør du få den undersøkt. Anonymous poster hash: ee4fb...588 4
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #9 Skrevet 11. november 2013 Ser at hun gjerne gir deg 100,-. Jeg hadde syns det var nok.. Men er du student/dårlig råd? Isåfall syns jeg det er helt ok å si net topp det - at det går med en del bensin på de turene, og at hun gjerne kan spytte inn litt. Send det feks på sms neste gang dere avtaler det, så slipper du å ta det face to face. Mer i stilen "må fylle bensin for dra til xx, og har ikke så mye penger. Kan du bidra litt?" Anonymous poster hash: 61fce...84d
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #10 Skrevet 11. november 2013 Sluker bilen din en liter på mila bør du få den undersøkt. Anonymous poster hash: ee4fb...588 Haha, ja, syns også at det var røsslig.. Anonymous poster hash: 61fce...84d 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #11 Skrevet 11. november 2013 forsikring og slitasje på bil er noe man må regne med når man har bil så det synes jeg ikke folk som sitter på skal være med å betale Anonymous poster hash: 8cae0...2e7 Hva mener du egentlig med dette? La oss si man kjører 10 000 km på et år. Turer med venner som denne, 140 km per gang, la oss si man gjør det 15 ganger året og kommer opp i 12 100 km. Dermed kommer man over i nytt kjørelengdeintervall, over 12 000 km, og må betale mer i forsikring. Hvorfor skal dette holdes utenfor? Og slitasje på bilen, det er jo snakk om slitasje som kommer pga. de turene man kjører sammen! Skal det gjøres korrekt skal selvsagt ikke dette holdes utenfor. Anonymous poster hash: c96db...df4 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #12 Skrevet 11. november 2013 Hva mener du egentlig med dette? La oss si man kjører 10 000 km på et år. Turer med venner som denne, 140 km per gang, la oss si man gjør det 15 ganger året og kommer opp i 12 100 km. Dermed kommer man over i nytt kjørelengdeintervall, over 12 000 km, og må betale mer i forsikring. Hvorfor skal dette holdes utenfor? Og slitasje på bilen, det er jo snakk om slitasje som kommer pga. de turene man kjører sammen! Skal det gjøres korrekt skal selvsagt ikke dette holdes utenfor.Anonymous poster hash: c96db...df4 Herregud, det er ikke som om venninnen tvinger henne til å kjøre henne, for at så ts må kjøre tilbake, som en sjåfør. Vennene mine hadde dåna om jeg hadde bedt om penger for slitasje på bilen, og det samme hadde jeg gjort Lenge leve griskheten. Anonymous poster hash: 61fce...84d 11
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #13 Skrevet 11. november 2013 Herregud, det er ikke som om venninnen tvinger henne til å kjøre henne, for at så ts må kjøre tilbake, som en sjåfør. Vennene mine hadde dåna om jeg hadde bedt om penger for slitasje på bilen, og det samme hadde jeg gjort Lenge leve griskheten.Anonymous poster hash: 61fce...84d Jeg tror du ikke helt skjønte poenget med "å dele på utgiftene". Det er ingen som har sagt at venninna skal betale ALT. Nei, hele poenget er at man skal dele transportkostnadene 50/50, og om man skal utelate faktiske kostnader, så er det ikke lenger snakk om å dele likt. Din logikk skranter, det blir som dette: "La oss dele kostnadene" "Fy flate, så grisk du er!" Den som er grisk, er den som mener at å dele kostnadene er urettferdig. For min del har jeg aldri krevd betalt når jeg har kjørt venner, men poenget er at om poenget er å dele på kostnadene, så får man gjøre det skikkelig. Anonymous poster hash: c96db...df4 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #14 Skrevet 11. november 2013 Herregud, det er ikke som om venninnen tvinger henne til å kjøre henne, for at så ts må kjøre tilbake, som en sjåfør. Vennene mine hadde dåna om jeg hadde bedt om penger for slitasje på bilen, og det samme hadde jeg gjort Lenge leve griskheten.Anonymous poster hash: 61fce...84d Du (og de som plusset på innlegget ditt) bør lese denne: http://www.dinepenger.no/bruke/saa-mye-boer-passasjerene-betale/558283 Anonymous poster hash: c96db...df4 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #15 Skrevet 11. november 2013 Vil jo si at vi har ganske lik råd bare at hun ikke har bil. Det med en liter på mila var grovt regnet her og ikke et regnskap jeg har fremlagt,men ok la oss si 1,8 lr 1,9 da. Helt greit Det som satte litt småergelsen i meg var at hun poengterte at det ble for dyrt å ta bussen og ellers strekker seg langt i å dele fifty/fifty men jeg drøyer med å si ifra for å ikke være smålig,. Tenker jeg skal late som jeg ikke har parkeringspenger neste gang selv om det neppe dekker halve kjørebudsjettet. Ts Anonymous poster hash: 043e1...df4 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #16 Skrevet 11. november 2013 Herregud, det er ikke som om venninnen tvinger henne til å kjøre henne, for at så ts må kjøre tilbake, som en sjåfør.Anonymous poster hash: 61fce...84d Når venninna ikke vil ta buss, fordi "det er dyrt" er dette relevant, jo. Jeg hadde insistert på å ta bussen, og lagt frem de faktiske kostnadene, og ikke kjørt en mm før hun tilbød seg å betale. Anonymous poster hash: fec45...0c1 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #17 Skrevet 11. november 2013 Hadde dette vært en ukentlig greie, hadde jeg forstått det. Men er det en gang innimellom, hadde jeg aldri i livet krevd penger for det. Og HVERTFALL ikke for slitasje osv. Ikke hadde vennene mine gjort noe sånt heller. Men vi er såpass godt oppdratt at vi tilbyr oss. Særlig på langtur! Men OM en venninne da hadde begynt å regne på km osv, hadde vi trodd det hadde rablet for henne. Men kretser er forskjellige.. Anonymous poster hash: 61fce...84d 5
Acalewia Skrevet 11. november 2013 #18 Skrevet 11. november 2013 (endret) Sluker bilen din en liter på mila bør du få den undersøkt. Anonymous poster hash: ee4fb...588 Det kommer da helt an på hva slags bil hun har. Bensinbiler kan bruke alt fra noen få desiliter til 5 liter på mila. Tilbake til tema, så ville jeg tatt det opp med henne før dere drar. F.eks i en slik situasjon hvor hun sier at det blir for dyrt å ta buss. Da er det naturlig å ta det opp, men kanskje på en litt grei måte, så hun ikke føler for å gå i forsvar (hvis hun er typen til det). Det er helt naturlig at man deler på utgiftene hvis det kun er den ene som har bil. Har begge bil, så er det mer vanlig å f.eks bytte på hvem som kjører, men det går jo ikke her. Edit: Jeg går på kurs et stykke hjemmefra nå, og har i høst dratt hjem noen helger. Har da sittet på med en kamerat ned i hans bil, da jeg har hatt en ekstra bil stående hjemme (noe han ikke har). Vi har regnet på km, bompenger og slikt, og delt beløpet i to, hvor jeg betaler halvparten. Slitasje har vel ikke falt noen av oss inn, men nå skal det sies at han hadde kjørt bilen sin hjem uavhengig av meg. Den ene helgen jeg måtte ta min egen bil hjem, kjørte han sin hjem likevel. Endret 11. november 2013 av Acalewia
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #19 Skrevet 11. november 2013 Ikke hadde vennene mine gjort noe sånt heller. Men vi er såpass godt oppdratt at vi tilbyr oss. Særlig på langtur! Men OM en venninne da hadde begynt å regne på km osv, hadde vi trodd det hadde rablet for henne. Men kretser er forskjellige..Anonymous poster hash: 61fce...84d De gangene jeg har kjørt bil med venninner som aldri kjører selv har jeg regnet ut fra km-utgift og evt bommer, pluss litt attåt, sett på hva det til sammenligning koster med kollektivt, og gitt dem en pris jeg synes er fornuftig. Og alle har vært kjempefornøyd, siden det både blir billigere enn med buss, og jeg kommer hjem til dem og henter, så det blir mye lettere for dem. Men jeg pleier ikke å omgi meg med gnitne folk. Anonymous poster hash: fec45...0c1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #20 Skrevet 11. november 2013 De gangene jeg har kjørt bil med venninner som aldri kjører selv har jeg regnet ut fra km-utgift og evt bommer, pluss litt attåt, sett på hva det til sammenligning koster med kollektivt, og gitt dem en pris jeg synes er fornuftig. Og alle har vært kjempefornøyd, siden det både blir billigere enn med buss, og jeg kommer hjem til dem og henter, så det blir mye lettere for dem. Men jeg pleier ikke å omgi meg med gnitne folk. Anonymous poster hash: fec45...0c1 Godt vi er forskjellige, og finner løsninger som passer oss selv Det skal sies at vi er i 30-årene, og har økonomi til å kjøre hverandre dit det skulle være, uten å måtte ta betalt som en taxi. (Tok forøvrig ikke betalt tidligere heller men). Kan forstå at folk i ulike situasjoner trenger litt støtte. Men, det hadde jo ikke blitt noe billigere om man kjørte alene.. Anonymous poster hash: 61fce...84d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå