Gå til innhold

Får du nok tid for deg selv?  

1. 1. Får du nok tid for deg selv?

• Nei, jeg savner mer ro & fred!
      8
    • Ja, jeg får ro og fred når jeg vil ha det!
      26

Anbefalte innlegg

Gjest Olebole
Skrevet

Heisann jenter og gutter.

Jeg er en gift mann på 32, min kone må sies å være det snilleste og beste mennesket jeg kunne få til kone. Intet galt med henne.....

Men kanskje det er noe galt med meg? Saken er: JEG SAVNER NOEN TIMER INNI MELLOM MED FRED OG RO!!!

Begge har vi jobber som krever mye av oss, vi er skjeldent hjemme fra jobb før kl 1800. Vi har ikke barn - de kommer senere! Men så er det familie, venner og annet som må gjøres.

Jeg savner rett & slett av og til å være alene hjemme en hel dag og bare gjøre det jeg føler mest for å gjøre. Det være seg å se på TV , surfe på nettet, hva som helst - men bare være i fred.

Noen andre som har synspunkter på dette?

Fred og ro en mangelvare i dagens samfunn? Har laget en avsteming på dette.

Hilsen OleBole

Videoannonse
Annonse
Gjest care
Skrevet

Jeg tror absolutt at man trenger tid for seg selv. Tror det er viktig i et forhold å si det høyt. Vi tar oss tid til det, men så har vi enda ikke barn. :wink:

Gjest Pjusk
Skrevet

Skjønner deg veldig godt. Jeg eeeeelsker å ha noen timer alene enten til bare å sløve eller gjøre noe nyttig som husarbeid.

Vi har to barn, så derfor føler jeg det ekstra sterkt inneimellom.

Tror dette er helt vanlig, men alle er forskjellige. Noen liker ikke å tilbringe noen timer / en helg heeelt alene, mens andre synes det er optimalt!

Gjest Phair
Skrevet

Hei OleBole

Kjærsten min har også et behov for å være alene, da sender vi ungene til besteforeldre og jeg går på byen med venner. Det er min måte å være "alene" på. Enkelt og greit. Jeg sier ikke at din kone er slik, men har inntrykk av at mange partnere ikke lar kjæresten sin få "puste ut" noen ganger. Alle har krav på det. Så med andre ord, sleng ut dine kjæreste, jekk deg en pils, beina på bordet og slå på TV 1000 :wink:

Skrevet

Ja, jeg får mer enn nok av ro. Som student er jeg hjemme hver dag alene. Og de periodene hvor jeg har jobbet fulltid så har jeg uansett to kvelder i uka hvor samboeren min trener og da er jeg alene hjemme. Man trenger litt tid for seg selv av og til.

Gjest Poirot
Skrevet

Masse ro og fred her i huset. deilig å være alene. Vikitg å gjøre ting hver for seg.

Gjest Anonymous
Skrevet

Både min samboer og jeg trenger tid for oss selv. Beste måten å lade batteriene på. Vi er veldig like på det området. Vi forstår hverandre derfor godt. Dette har aldri vært noe problem for oss.

Hjemmet vårt er et fristed hvor hver enkelt føler seg fri til å gjøre det man vil. Jeg maser aldri på han hvis han vil se på tv eller være på internett. Han har frihet til å reise bort en helg eller på ferie med kompiser. Jeg drar også av og til bort alene.

Vi har et avslappet forhold (og en avslappet livsstil). Kan fortelle den andre hvilke behov vi har uten å såre hverandre. Vi respekterer hverandre, er trygge på hverandre og elsker hverandre. Vi ønsker å gjøre hverandre lykkelige.

Tror kommunikasjon er viktig. Fortell hvilke behov du har. Og vis henne at du ikke elsker henne mindre selv om du også trenger tid for deg selv.

Gjest 1111
Skrevet

Er absolutt ingenting galt med deg, jeg tror jeg hadde gått på veggen om jeg ikke hadde muligheten til å være aleine noen ganger. alle trenger det.

Skrevet

Det er deilig å få noen timer for seg selv innimellom.

Med tre små barn er det luksus....

Men klager ikke, vi har kveldene pluss at når barna blir større får vi ta det igjen :-)

Gjest anneline
Skrevet

Trenger endel alenetid ellers blir jeg ganske sur og gretten og ikke til å ha i hus. Dette behovet har jeg hatt siden jeg var liten pike, så det er liksom såpass innarbeidet i livet mitt at alle som kjenner meg vet at jeg er slik.

Samboeren min har såpass til liv utenom meg at det skjelden blir et problem i det daglige, pluss at han jobber i turnus.

Hadde det ikke vært slik hadde vi vært nødt til å ordne dette på andre måter, for det er et behov jeg bare ikke kan overse hvis jeg skal være et lykkelig menneske.

Synes du skal snakke med din kjære om dette, så hun ikke får inntrykk av at det er henne du flykter fra. For alt du vet har hun det på akkurat samme måte?

Gjest Chica
Skrevet

Jeg er enebarn, og er vant til å være mye alene. Liker veldig godt å være alene, og det gjør meg ingenting at sambo er opptatt noen kvelder i uka. Godt å kose seg alene hjemme eller dra ut å besøke venner hvis jeg har lyst til det. Kunne aldri vært i et forhold der vi satt konstant og holdt hender! Må ha tid for meg selv

Skrevet

Jeg får ikke nok tid for meg selv.. Det kjenner jeg tydeligere i perioder og det har ikke noe med Mannen å gjøre - jeg er fryktelig gladi ham, men trenger litt rom rundt meg også.

Jeg er for det første enebar og vant til å være mye for meg selv i barndommen, dessuten har jeg vært alenemor i mange år og er vant til å ha et visst rom for meg selv.

Det har vært en ganske krevende overgang å skulle bo sammen med en mann igjen - og det går stort sett bra - men av og til tenker jeg på at jeg ikke lenger har noe sted der jeg kan gråte...

Gråter ikke mye, men av og til er det godt å lette på trykket uten noe mere fuss og det er det ikke plass til lenger... 8)

Gjest GreenSky
Skrevet

Jeg er en person som ikke klarer å slappe av.

Skrevet

Lengter etter ei helg- helt alene!!! Har vært gift i over 20 år,har 3 barn og barnebarn. Har ALDRI hatt ei hel helg ALENE på alle disse årene! :roll: Drømmer om å kunne gjøre akkurat hva jeg vil. Treffe venninner på byen, gå på kafè, shoppe, sitte på internett så mye jeg vil, drikke vin og bli litt småfull, ta en tur på byen på kvelden med venninner osv. osv..... :)

Gjest gjest1
Skrevet

Med tre ungdommer i huset blir det ikke mye fred og ro nei.

jeg jubler og danser seiersdans de dagene jeg kommer hjem fra jobb og huset er tomt for folk. Det varer bare så altfor kort bestandig. Det er som om de lukter at jeg har kommet hjem og så er de der bare - poof - som troll i eske eller paddehatter eller hva som helst.

Gjest Singel jente29
Skrevet

Jeg er helt enig med deg, Olebom(?) som startet tråden her.

I mitt forrige forhold (samboere) fikk jeg tilslutt nok...det tårnet seg opp for meg: jeg følte meg kvalt fordi jeg selv hadde ikke vært flink nok ti å sette grenser for "space" innenfor forholdet. Jeg er vandt til å ha "alene-tid" mens samboeren var vandt til å være sosial hele tiden: dette slet skikkelig på!

Det ble slutt mellom oss etter 2 år, og nå nyyter jeg singel-tilværelsen. Jeg merker at det er de små tingene som å ligge i sofaen å zappe på TV, se en valgfri film, se de programmene jeg ikke fikk sett da jeg var i lag med eks'en og masse tiid til å høre radio-program, bruke tiden til INGENTING. Surfe på nettet, høre på musikk, osv. det er så mye man kan gjøre for å slappe av og ha ALENE-TID.

Håper du klarer å skape deg/kreve dine personlige alene-rom for det er vel på tide å begynne med det nå..jeg mener, har du ikke sagt noe ennå?

Dette er vel noen du bare må BE henne om å respektere. Alle mennesker har krav på alene-tid uten å måtte begrunne det i hytt og pine. Det er jo en forutsetning for å fungere bra, dette.

Selv trives jeg IKKE med meg selv hvis jeg ikke får min daglige/ukentlige alene-tid. :) Og det må jeg huske på å si ifra om i neste forhold!

Gjest gjesta
Skrevet (endret)

Jeg er en av de som gjerne skulle ha hatt mer alenetid.

Jeg tror jeg er flink til å gi han rom for seg og sitt. Når jeg merker at han trekker seg unna så lar jeg ham være alene. Samtidig så ser jeg at jeg har et større sosialt nettverk og selv om venner liker ham så er han ikke like "velkommen" bestandig.

Og det er noe helt spesielt å vite at man har huset for seg selv i maaange timer.... Man kan gjøre akkurat det som passer en. Bare nyte eller ta storrengjøring. Akkurat det samme så lenge man har lyst til akkurat det.

Og så må det jo være positivt å trives i eget selskap :wink:

Endret av Persille

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...