Gå til innhold

Er uttrykket «Tenk på barna i Afrika» diskriminerende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Tenk på barna i Afrika". Skal det stå i et kommunalt brev? Nei, mener en innvandrer og det svenske diskrimineringsombudet.

I en avis ved navnet Kretsloopen som utgis av et kommunalt organ i Helsingborg, skriver renholdssjef Cecilia Holmblad om å kaste mat. Hun bruker sitatet «Tenk på barna i Afrika». Det har fått en innvandrer ved navn Saul Sagnia og andre til å reagere.

«Hva har matrester med Afrika å gjøre?» spør han.

Mange barn har fått høre uttrykket «Tenk på barna i Afrika» fra sine foreldre når de ikke spiser opp maten.

Saul Sagnia har også hørt uttrykket. Men han mener det ikke er relevant å anvende det i 2013.

«Man peker ut en spesiell gruppe og et helt kontinent. Ganske visst finnes det barn som har dårlig med mat, men det er det i mange andre land også. Og det finnes mange afrikanske barn som ikke sulter. Det er en risiko for at våre barn blir utsatt i skolen om slikt spres».

Saul Sagnia får støtte hos det svenske diskrimineringsombudet.

«Vi er enige i at dette er en uheldig formulering. Alle i Afrika behandles som en gruppe. Det kan finnes noen som tar seg nær av dette», sier Clas Lundstedt hos diskrimineringsombudet.

http://hd.se/helsingborg/2013/11/10/reaktioner-mot-uttryck-om-barn/

Hva mener dere? Er det diskriminerende å benytte uttrykket «Tenk på barna i Afrika»?

Anonymous poster hash: a94c5...d3d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker ikke utrykket.

Jeg vokste opp i den tro at "barna i Afrika" ikke hadde mat, var tynne og sultne med fluer rundt seg hele tiden, og konstant trengte hjelp.

Sånn er det faktisk ikke.

Enkelte land i Afrika har sult, krig og fattigdom, andre ikke. Da kan man heller si "Tenk på barna i Syria."

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes han er hårsår.

Det er vel en grunn til at han har flyttet fra Afrika til Sverige...

Anonymous poster hash: a834e...fde
  • Liker 8
Skrevet (endret)

"Tenk på barna i Afrika". Skal det stå i et kommunalt brev? Nei, mener en innvandrer og det svenske diskrimineringsombudet.

I en avis ved navnet Kretsloopen som utgis av et kommunalt organ i Helsingborg, skriver renholdssjef Cecilia Holmblad om å kaste mat. Hun bruker sitatet «Tenk på barna i Afrika». Det har fått en innvandrer ved navn Saul Sagnia og andre til å reagere.

«Hva har matrester med Afrika å gjøre?» spør han.

Mange barn har fått høre uttrykket «Tenk på barna i Afrika» fra sine foreldre når de ikke spiser opp maten.

Saul Sagnia har også hørt uttrykket. Men han mener det ikke er relevant å anvende det i 2013.

«Man peker ut en spesiell gruppe og et helt kontinent. Ganske visst finnes det barn som har dårlig med mat, men det er det i mange andre land også. Og det finnes mange afrikanske barn som ikke sulter. Det er en risiko for at våre barn blir utsatt i skolen om slikt spres».

Saul Sagnia får støtte hos det svenske diskrimineringsombudet.

«Vi er enige i at dette er en uheldig formulering. Alle i Afrika behandles som en gruppe. Det kan finnes noen som tar seg nær av dette», sier Clas Lundstedt hos diskrimineringsombudet.

http://hd.se/helsingborg/2013/11/10/reaktioner-mot-uttryck-om-barn/

Hva mener dere? Er det diskriminerende å benytte uttrykket «Tenk på barna i Afrika»?

Anonymous poster hash: a94c5...d3d

Det er ikke diskriminerende. Dette er ett gammelt uttrykk som ble brukt på 70-tallet, i en periode diverse tørkekatastrofer rammet Afrika, og mange barn sultet. Dette ble det spilt på i innsamlingsaksjoner etc.

Det handler altså ikke om diskriminering.

I Afrika er det fortsatt mye sult. Kontinentet er mer plaget med kriger, korrupsjon og dårlig ressursfordeling enn vi er. Barn sulter. At land i Afrika er rikere enn enkelte Europeiske land , med høyere bruttonasjonalprodukt er faktisk tilfelle. Nigeria er veldig rikt og med halvparten av Norges Bnp. Samtidig er maten er billigere og fyringsbehovet lavere, hvilket skulle tilsi ca samme velstandsnivå. Men det er ikke slik.

Så her kan vi i Norge sitte på vår høye hest og moralisere. "Skjerp dere, organiser ett skikkelig korrupsjonsfritt sosialdemokrati, og dere kan få det bra. " Dette mener jeg, men samtidig bidrar vi mest sannsynlig i stor grad til korrupsjonen. Statoil er til stede i havet der. Hvordan er det mulig å være til stede der uten å bedrive grov korrupsjon? Ikke vet jeg. Kanskje Statoil vet. Innenfor oljeplattformene er det fiskerlandsbyer, som har fått sitt fiske skadet av oljesøl. Denne oljerikdommen får de ikke lov til å spise, og fisken er uspiselig. En tap- situsjon i ett av verdens rikeste land.

Ting er ikke enkelt. Men å tenke på barna i Afrika er altså ikke diskriminering, men utsagnet er heller ikke særlig veloverveid, reflektert og oppdatert.

Jeg lest forøvrig en rapport fra sultkatastrofer i Sahel. Sahel var under sulten nettoeksportør av korn, men det økonomiske resultatet var allikevel så dårlig at de måtte si opp hushjelper, og barna til hushjelpene sultet i hjel.

Mange fattige barn i Afrika mangler det offentlige sosialhjelpsystemet vi har i Norge, og er de mest utsatte når fattigdommen drar seg til.

Endret av I Grosny
Skrevet

Når ungen ikke vil bade så sier vi: Tenk på de gamle menneskene som er på eldrehjem og må dusje annenhver uke.

Når ungen ikke vil spise maten sin: Tenk på de gamle menneskene som er på eldrehjem og får bare 3 kalde måltider om dagen.

Når ungen ikke vil gå på do: Tenk på de gamle menneskene som er på eldrehjem og som må sove i sin egen avføring.

Når ungen ikke vil bli med ut: Tenk på de gamle menneskene som er på eldrehjem som aldri får komme ut.

Når ungen ikke vil legge seg: Tenk på de gamle menneskene som må sove på gangen.

Anonymous poster hash: c6ba9...ffd
  • Liker 7
Skrevet

Jeg liker ikke utrykket, og syns det ikke har noe å gjøre i et kommunalt brev.

Det var noe mødrene sa til barna da ungen ikke ville spise opp maten sin. Tror det ikke er noen i vår generasjon som sier det samme til sine barn.

Uansett: et kommunalt brev bør fremstå seriøst. Da skriver man ikke: Tenk på de stakkars barna i Afrika".

Gjest Elseby13
Skrevet

Mange mennesker har et feilaktig og ensidig bilde av Afrika. Kontinentet er så mye mer enn sult og AIDS, og de fleste afrikanske barn har mat og rent vann. Heldigvis er det de færreste som sulter, men dessverre mange nok.

Det finnes dessverre barn som sulter i andre land også. Ukraina, Russland, Nord-Korea, Syria og helt sikkert her hjemme i trygge Norge også.

Skrevet

Alt er jo rasistisk og/eller diskriminerende for tia, snart må vi endre hele språket vårt for å blidgjøre utlendinger og fanatikere...

• Liker 6
Skrevet

Problemet til Cecilia Holmblad var vel først at hun ikke klarte å visualisere at hennes formulering skulle tråkke på noen tær. Den var jo absolutt velment, men perspektivet ble litt feil, sånn ca 2000 kilometer feil.

Mat blir kastet, i for stor utstrekning. Man bør anstrenge seg for å få delt ut dette til de som trenger det. I New York kastes ikke mat på restauranter. Man tar med restene i en papirpose, og gir det videre til en tigger.

Det er på tide å tenke slik i Europa også.

Hun tar opp en stor global og lokal sak, som handler om utnyttelse av den maten vi har, og å bli kritisert fordi hun snubler i ett politisk ukorrekt uttrykk er for dumt. Det er en avsporing.

Dersom barna våre læres opp til å ta det de ikke har spist, samle det i en pose, og bli med pappa ut for å gi det til en sulten, så vil barna lære noe.

• Liker 2
Skrevet

Mange mennesker har et feilaktig og ensidig bilde av Afrika. Kontinentet er så mye mer enn sult og AIDS, og de fleste afrikanske barn har mat og rent vann. Heldigvis er det de færreste som sulter, men dessverre mange nok.

Det finnes dessverre barn som sulter i andre land også. Ukraina, Russland, Nord-Korea, Syria og helt sikkert her hjemme i trygge Norge også.

I Norge tror jeg det finnes mange feilernærte narkomane og alkoholikere, mest voksne, som faktisk ikke har råd til å kjøpe kvalitetsmat, eller kanskje også mangler passende kjøkkentilgang.

Gjest Elseby13
Skrevet

Alt er jo rasistisk og/eller diskriminerende for tia, snart må vi endre hele språket vårt for å blidgjøre utlendinger og fanatikere...

Eller ta hensyn/bruke hodet?

Skrevet

Eller ta hensyn/bruke hodet?

Eller så kan jo våre nye landsmenn ta hensyn til landet de kommer til og får penger av + alt annet de trenger? Hva med at det kan skje?

• Liker 2
Skrevet

Eller så kan jo våre nye landsmenn ta hensyn til landet de kommer til og får penger av + alt annet de trenger? Hva med at det kan skje?

Dette er et uttrykk som irriterer flere enn våre nye landsmenn, vi er en del oppegående nordmenn også som ikke liker slike elendige generaliseringer.

Jeg HATER uttrykket. Vokste også opp med det, og ser at en del unger får det servert i dag også. Jeg liker IKKE at unger fortsatt skal vandre rundt som kunnskapsløse idioter og tro at et helt kontinent bare kjennetegnes av sultne barn.

Afrika er så mye, mye, mye mer enn sult. Voksne mennesker burde lære ungene sine sannheter, og ikke lyve til de for å få de til å spise. Patetisk.

• Liker 4
Gjest Elseby13
Skrevet

Jeg får ikke "penger og alt jeg trenger" av Norge. Overraskende nok for deg, så jobber jeg og betaler skatt. Sjokkert? Og det er ingenting i veien for gjensidig respekt og hensyn.

Forresten er jeg drittlei benevnelsen "ny landsmann". Når skal jeg bli akseptert på lik linje på nordmenn?

Skrevet

Vet du hva, jeg har ikke opplevd noen særlig negativ endring i min livskvalitet av å ikke si neger, soper eller "tenk på barna i Afrika" hver dag.

Anonymous poster hash: 09024...958

• Liker 2
Skrevet

Uttrykket "tenk på alle barna i Afrika" er omtrent som et billedlig uttrykk fremfor noe som folk tar som en sannhet. Alle som er vokst opp med Biafra og Band Aid og døende barn fra Afrika i hver eneste nyhetssending (dette har jo mistet interessen over årene, men det var sultrammede barn på nyhetene i langt større grad før) burde jo vite at dette er noe som ikke er bokstavlig ment. Men det gir et bilde på at man gjerne bør revurdere hvordan man bruker ressursene sine.

• Liker 1
Skrevet

Jeg får ikke "penger og alt jeg trenger" av Norge. Overraskende nok for deg, så jobber jeg og betaler skatt. Sjokkert? Og det er ingenting i veien for gjensidig respekt og hensyn.

Forresten er jeg drittlei benevnelsen "ny landsmann". Når skal jeg bli akseptert på lik linje på nordmenn?

Du får sende inn forslag om å forby det uttrykket også :)

• Liker 2
Skrevet

Vet du hva, jeg har ikke opplevd noen særlig negativ endring i min livskvalitet av å ikke si neger, soper eller "tenk på barna i Afrika" hver dag.

Anonymous poster hash: 09024...958

Nei, livskvaliteten er den samme for meg også... Men jeg kommer til å lære ungen min Torbjørn Egner sanger sånn de var før og ikke det de har blitt gjort om til!

• Liker 1
Skrevet

Det er et nedlatende og generaliserende uttrykk som vi bør holde oss for gode for idag.

Anonymous poster hash: 03370...62d
  • Liker 1
Skrevet

Uttrykket "tenk på alle barna i Afrika" er omtrent som et billedlig uttrykk fremfor noe som folk tar som en sannhet. Alle som er vokst opp med Biafra og Band Aid og døende barn fra Afrika i hver eneste nyhetssending (dette har jo mistet interessen over årene, men det var sultrammede barn på nyhetene i langt større grad før) burde jo vite at dette er noe som ikke er bokstavlig ment. Men det gir et bilde på at man gjerne bør revurdere hvordan man bruker ressursene sine.

Det er også et fordummende uttrykk.

Anonymous poster hash: 03370...62d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...