pompel Skrevet 11. november 2013 #1 Skrevet 11. november 2013 Har en stedatter på 10 år som i helgen var den eneste av jentene i klassen som ikke deltok i bursdag. Alle de andre jentene ble bedt, men ikke henne. Hun fikk høre fra en annen skolevenninne at årsaken var at hun var slem, derfor ble hun ikke bedt. Jeg synes dette er helt hårreisende, og mener at foreldrene til jenta som hadde bursdag burde overstyrt denne avgjørelsen. Hva hadde dere andre som foreldre her gjort? Er det akseptabelt at sånt skjer? Hadde det vært at kun 4-5 av jentene hadde blitt bedt og 4-5 ikke, så er det en helt annen sak. Men man utelater strengt tatt ikke 1 person. I dag snakkes det nok om denne bursdagen på skolen og da sitter min stedatter der som den eneste som ikke deltok. Jeg får helt vondt inni meg av å tenke på hvordan hun føler seg
Gjest Magdalene Skrevet 11. november 2013 #2 Skrevet 11. november 2013 Nei, det er ikke greit, MEN om det er fakta at hun er slem mot vedkommende som har bursdag, så forstår jeg jo avgjørelsen. Jeg hadde aldri tvunget min datter til å invitere noen som F.eks mobbet henne i bursdagen hennes. 21
Gjest navnelapp Skrevet 11. november 2013 #3 Skrevet 11. november 2013 Dette bør takast opp på foreldremøte, i dei klassene mine barn har gått har vi hatt ein alle eller ingen-prinsipp. Konflikter som dette bør løysast på andre måtar enn ved å fryse ut enkelte barn, og då må foreldra på banen. 6
pompel Skrevet 11. november 2013 Forfatter #4 Skrevet 11. november 2013 Nei, det er ikke greit, MEN om det er fakta at hun er slem mot vedkommende som har bursdag, så forstår jeg jo avgjørelsen. Jeg hadde aldri tvunget min datter til å invitere noen som F.eks mobbet henne i bursdagen hennes. Ser den, men jeg tror ikke hun er slem da.. Men jeg vet ikke hvordan hun oppfører seg på skolen. Om hun hadde vært min "ekte" datter hadde jeg tatt en telefon til foreldrene og spurt hva som var årsaken, kan jo bare være en liten bagatell om det i det hele tatt er noe. Dette er etter min mening en type mobbing, og jeg synes det er ille at foreldre er "med på" dette da. Om hun hadde vært slem, så burde kanskje foreldrene til denne jenta også ringt og hørt med foreldrene til min stedatter..
Gjest Evans Skrevet 11. november 2013 #5 Skrevet 11. november 2013 Nei, det er ikke greit at en blir holdt utenfor, men det er heller ikke greit å være slem. Hvis det er slik at jenta er slem mot jenta som har bursdag, forstår jeg at hun ikke ble bedt. Men syns foreldrene burde tatt tak på en annen måte enn utestegning: samtale med begge foreldrene og barna, pluss eventuelt klasseforstander.
Blåball Skrevet 11. november 2013 #6 Skrevet 11. november 2013 Barnet mitt er ikke så gammelt enda, men noe sånt ville jeg aldri tillatt som forelder. Når jeg vokste opp prata voksene og lærere mye om det temaet. På skolen ble invitasjoner delt ut kun om alle jentene/guttene eller hele klassen ble invitert. Er enig i at det ville vært anderledes om det var flere som ikke ble bedt. Tror jeg ville tatt en prat med lærer og/eller foreldrene til barnet.
Euphemia Skrevet 11. november 2013 #7 Skrevet 11. november 2013 Ser den, men jeg tror ikke hun er slem da.. Men jeg vet ikke hvordan hun oppfører seg på skolen. Om hun hadde vært min "ekte" datter hadde jeg tatt en telefon til foreldrene og spurt hva som var årsaken, kan jo bare være en liten bagatell om det i det hele tatt er noe. Dette er etter min mening en type mobbing, og jeg synes det er ille at foreldre er "med på" dette da. Om hun hadde vært slem, så burde kanskje foreldrene til denne jenta også ringt og hørt med foreldrene til min stedatter.. Hva sier faren hennes? Som jeg antar er din mann. Kan ikke han ringe foreldrene? Evt tenker jeg at du bør da kunne ringe du også, men etter at du har blitt enig med din mann om det og hva du skal si. Uff, unger kan være så onde.
pompel Skrevet 11. november 2013 Forfatter #8 Skrevet 11. november 2013 Hva sier faren hennes? Som jeg antar er din mann. Kan ikke han ringe foreldrene? Evt tenker jeg at du bør da kunne ringe du også, men etter at du har blitt enig med din mann om det og hva du skal si. Uff, unger kan være så onde. Han er min mann ja Nei, han vil ikke ringe da, mener at dette må barna ordne opp i selv. Jeg synes ikke det. Hadde jeg vært moren hadde jeg ringt foreldrene for lengst. Dette er en form for mobbing, og det starter jo tidlig, de er kun 10 år. Jeg har sagt til han at man MÅ ha god dialog med foreldrene, og på den måte hjelpe barna litt og "lede dem" litt på rett vei. Jeg ville gjerne spurt den bursdagsjenta hva hun hadde tenkt om hun var den eneste av alle jentene i klassen som ikke ble bedt? Det hadde nok ikke vært ok vil jeg tro.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #9 Skrevet 11. november 2013 Er du slem mot andre barn og plager dem så skal ikke offeret for plagingen måtte invirere dem hjem og belønne dem med kaker og is for sin mobbeinnsats.Anonymous poster hash: 358e2...cf3 17
Miss moneypenny Skrevet 11. november 2013 #10 Skrevet 11. november 2013 Jeg ville tatt den telefonen til foreldrene uansett, de har noe å lære seg her. Det de burde ha gjort var å komme til bunns i problemet mellom sitt barn og din stedatter, og kontakte dere og snakke om problemet. Men det du må huske på er at barn kan være utspekulerte som pokker. Bursdagsbarnet kan ha sagt til sine foreldre at din stedatter var invitert men ikke kunne komme. Så ikke angrip foreldrene før du har fakta på bordet. Men å utelukke et barn, mens alle de andre får komme, det er i mine øyne overhodet ikke akseptabelt. Det er noe både foreldrene og dette barnet bør gjøres kjent med. 7
Gjest Evans Skrevet 11. november 2013 #11 Skrevet 11. november 2013 (endret) Han er min mann ja Nei, han vil ikke ringe da, mener at dette må barna ordne opp i selv. Jeg synes ikke det. Hadde jeg vært moren hadde jeg ringt foreldrene for lengst. Dette er en form for mobbing, og det starter jo tidlig, de er kun 10 år. Jeg har sagt til han at man MÅ ha god dialog med foreldrene, og på den måte hjelpe barna litt og "lede dem" litt på rett vei. Jeg ville gjerne spurt den bursdagsjenta hva hun hadde tenkt om hun var den eneste av alle jentene i klassen som ikke ble bedt? Det hadde nok ikke vært ok vil jeg tro. Jeg tror seriøst ikke unger er så gode på å ordne opp selv når det kommer til mobbing og utestegning. Syns du skal huske på hva som er grunnen; at hun ikke ble bedt fordi hun hadde vært slem. Du skriver at du ikke tror det, og det kan hende at du har rett - men det kan også hende at du ikke har rett. Derfor ville jeg vært ydmyk, kontaktet foreldrene, hørt hva som er årsaken og bedt om en samtale så dere kunne løst det sammen med barna. Uansett hva som er grunnen, syns jeg dere bør ta taki det. Tviler sterkt på at barna klarer å løse det her selv. Edit: Fått mannen til å kontakte de om han ikke syns det er greit at du gjør det Endret 11. november 2013 av Evans
pompel Skrevet 11. november 2013 Forfatter #12 Skrevet 11. november 2013 Er du slem mot andre barn og plager dem så skal ikke offeret for plagingen måtte invirere dem hjem og belønne dem med kaker og is for sin mobbeinnsats.Anonymous poster hash: 358e2...cf3 Det er jeg enig med deg i. Men som skrevet lenger opp så tror jeg ikke min stedatter er slem. Uansett mener jeg foreldrene må komme på banen her. Hadde hun vært slem med henne så burde det også være av hennes foreldres interesse å få gjort noe med dette. Men dette tror jeg som sagt ikke er tilfelle her. Lærerne på skolen sier hun er inkluderende, snill og omsorgsfull, så noen mobber er hun nok ikke. At en og annen kommentar kanskje kan komme det kan alle få til, men det synes jeg ikke er grunn til utestengelse som dette. 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #13 Skrevet 11. november 2013 Om jenta er en mobber og hvor forldrene ikke har merket/tatt tak i dette er det helt forståelig. Hvis ikke virker dette som klassisk jente-taktikk for å fryse ut og skape hierarki dessverre. Anonymous poster hash: d6c66...044 3
Miss-Grey Skrevet 11. november 2013 #14 Skrevet 11. november 2013 Etter min mening burde hun blitt invitert uansett om hun hadde vært "slem". Jeg har tre søsken, og det har alltid vært en regel hjemme hos oss at man enten inviterer alle, eller utelater flere av barna (minimum 4-5 stykker), slik at ett enkelt barn skal føle seg utestengt. Jeg synes dette er rettferdig, og vet at det er mange konflikter rundt utestenging i barnebursdager, ettersom min mor er barneskolelærer. Det går an å ta opp slikt med læreren på en hyggelig og forsiktig måte - han eller hun kan ikke regulere alt, men kan følge litt med på stedatteren din, og se om hun blir utestent ellers. Kanskje kan han/hun også ta opp dette indirekte på et foreldremøte en gang, og si at man må tenke seg grundig om når man inviterer til barnebursdager? I min klasse på barneskolen skjedde det flere ganger at alle ble invitert på bursdager, unntatt en gutt med en eller annen form for diagnose (jeg husker ikke hvilken, men han slet i sosiale settinger). Når han ble invitert, tilbød foreldrene seg å være med, slik at han ikke skulle være en "ekstrabelastning" for vertskapet. Likevel ble han konsekvent utelatt av en del foreldre, og flere tok til orde for at han burde sendes til spesialskole, fordi deres barn ikke skulle gå på skole med "sånne". Slikt er direkte mobbing etter min mening. Jeg forstår ikke helt hvorfor mannen din forholder seg så passivt til dette - slik jeg forstår det, er ikke nødvendigvis problemet at barna muligens har hatt en konflikt, men at foreldrene forholder seg klønete til situasjonen, og dermed bidrar til utfrysning? Dette ble et langt innlegg, men jeg har lyst til å rose deg for at du engasjerer deg som stemor, og viser sånn omsorg. Hun er en heldig jente! 4
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #15 Skrevet 11. november 2013 I min klasse på barneskolen skjedde det flere ganger at alle ble invitert på bursdager, unntatt en gutt med en eller annen form for diagnose (jeg husker ikke hvilken, men han slet i sosiale settinger). Når han ble invitert, tilbød foreldrene seg å være med, slik at han ikke skulle være en "ekstrabelastning" for vertskapet. Likevel ble han konsekvent utelatt av en del foreldre, og flere tok til orde for at han burde sendes til spesialskole, fordi deres barn ikke skulle gå på skole med "sånne". Slikt er direkte mobbing etter min mening. Dersom ungen er et ekstremt tilfelle har jeg faktisk full forståelse for at foreldrene reagerte som de gjorde. Min bror hadde en i klassen hjemme hos seg. Ungen stjal som en ravn, helt åpenlyst, og pisset endog i gangen. Heldigvis var det gulvbelegg og lett å vaske. En slik unge ville jeg med god samvittighet utelatt. Foreldrene klarer ikke nødvendigvis å forhindre et tyveri som tar brøkdelen av et sekund, og det er ikke sikkert at de klarer å hindre guttungen i å vippe frem snoppen og pisse på gulvet heller. Hvorvidt denne gutten har en diagnose eller ei bryr jeg meg ikke om. Anonymous poster hash: f6afe...c87 2
Gjest navnelapp Skrevet 11. november 2013 #16 Skrevet 11. november 2013 Vi kan ikkje vite kva som har skjedd mellom partane. Men det eg kan skrive under på er at utan støtte frå vaksne så klarer ikkje barn å ordne opp i slike ting sjølve. Gje mannen din boka Lord of the flies, så kan han lese om dette. Så dersom dette verkeleg er ei sak der di stedatter har vore "slem" så burde det blitt tatt opp foreldra imellom, i staden for at det vert formidla på denne ufine måten. Dessutan lurer eg på om det er foreldra eller dei andre barna som seier at ho har vore "slem". Eg veit om tilfelle der bursdagsinvitasjonar vart laga og presumptivt delt ut, men invitasjonen til den utfrosne hamna i søpla. Så når dagen opprant "kunne ikkje" den utfrosne, framleis formidla av barna. Foreldra ante fred og ingen fare, til det kom for ein dag at barna hadde manipulert dette slik at den utfrosne fortsatte å vere akkurat det. Å la slikt seile utan å stille spørsmål og å aktivt snakke med barna sine om slike ting er heilt avgjerande for å forebygge slike konstellasjonar. Og det blir ikkje enklare på dette området på ungdomsskulen, så ta det ved rota. Eg meiner ikkje at alle skal vere bestevennar, det er ikkje det dette handlar om. Det handlar om at barn må lære korleis ein handterer konflikter, og at ein må vere sakleg og behandle like tilfelle likt. Viss eit problem oppstår så må ein diskutere det ope og ærleg, ikkje bruke hersketeknikkar. Dette må barna lære av oss vaksne, dei ser ikkje dette sjølve, stort sett. 8
Gjest navnelapp Skrevet 11. november 2013 #17 Skrevet 11. november 2013 Dersom ungen er et ekstremt tilfelle har jeg faktisk full forståelse for at foreldrene reagerte som de gjorde. Min bror hadde en i klassen hjemme hos seg. Ungen stjal som en ravn, helt åpenlyst, og pisset endog i gangen. Heldigvis var det gulvbelegg og lett å vaske. En slik unge ville jeg med god samvittighet utelatt. Foreldrene klarer ikke nødvendigvis å forhindre et tyveri som tar brøkdelen av et sekund, og det er ikke sikkert at de klarer å hindre guttungen i å vippe frem snoppen og pisse på gulvet heller. Hvorvidt denne gutten har en diagnose eller ei bryr jeg meg ikke om. Anonymous poster hash: f6afe...c87 Men då må ein iallfall vere open om det, og foreldra seg i mellom må ha dette avklart. Å berre droppe invitasjonen på grunn av eit barns oppførsel er feigt og ein ufyseleg unnvikande oppførsel som vi iallfall ikkje bør lære barna våre. 2
yxnyx Skrevet 11. november 2013 #18 Skrevet 11. november 2013 Er du slem mot andre barn og plager dem så skal ikke offeret for plagingen måtte invirere dem hjem og belønne dem med kaker og is for sin mobbeinnsats.Anonymous poster hash: 358e2...cf3 Jeg håper virkelig ikke du er forelder! Oppmuntre folk til å bringe konflikter inn på hjemmebane og eskalere disse... makan! Barn er slemme mot hverandre rett som det er. Neste gang er det kanskje ditt barn som gjør noe slemt. Det skal ikke sanksjoneres med utestengelse, og som forelder skal man i alle fall ikke støtte opp om slik utestengelse. Som forelder skal man faktisk oppføre seg som en voksen. 2
yxnyx Skrevet 11. november 2013 #19 Skrevet 11. november 2013 Dersom ungen er et ekstremt tilfelle har jeg faktisk full forståelse for at foreldrene reagerte som de gjorde. Min bror hadde en i klassen hjemme hos seg. Ungen stjal som en ravn, helt åpenlyst, og pisset endog i gangen. Heldigvis var det gulvbelegg og lett å vaske. En slik unge ville jeg med god samvittighet utelatt. Foreldrene klarer ikke nødvendigvis å forhindre et tyveri som tar brøkdelen av et sekund, og det er ikke sikkert at de klarer å hindre guttungen i å vippe frem snoppen og pisse på gulvet heller. Hvorvidt denne gutten har en diagnose eller ei bryr jeg meg ikke om. Anonymous poster hash: f6afe...c87 Hvis det var et barn i klassen som jeg ikke var i stand til å håndtere i en bursdag, så ville jeg snakket med foreldrene til barnet om dette. Jeg ville forklart dem hva barnet hadde gjort forrige gang det var hjemme hos oss, og bedt dem om å bli med i bursdagen hvis de ønsket at gutten skulle komme. Tenk på hva lærere sliter med hver dag, dere!
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #20 Skrevet 11. november 2013 Hvis det var et barn i klassen som jeg ikke var i stand til å håndtere i en bursdag, så ville jeg snakket med foreldrene til barnet om dette. Jeg ville forklart dem hva barnet hadde gjort forrige gang det var hjemme hos oss, og bedt dem om å bli med i bursdagen hvis de ønsket at gutten skulle komme. Tenk på hva lærere sliter med hver dag, dere! Dette har jeg allerede kommentert. Det er enklere sagt enn gjort å hindre en unge i å pisse på gulvet om den ønsker det. Ett sekunds uoppmerksomhet fra forelderen, og så er det gjort. Samme med tyverier. Unger kan være lynraske. Om en unge allerede har stjålet og pisset i mitt hus, så er den ikke velkommen ved en senere anledning. Jeg kan formidle dette til foreldrene, det er klart, men beslutningen om å ikke invitere den ungen ville vært udiskutabel. Anonymous poster hash: f6afe...c87 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå