AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #1 Skrevet 11. november 2013 Har overtatt en blandingshund for noen måneder tilbake. Hunden er ca 1 år og vi er veldig fornøyde med henne og glad i henne. Hun får masse trim og blir sosialisert med andre hunder, samt med vår familie og næreste venner. Men, når det kommer nye folk på besøk som hun ikke har møtt før og da spesielt menn bjeffer hun noe voldsomt og reiser bust. Dette roer seg ikke før dem eventuelt setter seg ned og de gir henne en godbit eller de går igjen. Akkurat som hun ser på dem som en livsfarlig trussel. Hun blir også redd for flasker, med den gamle familiehunden i min familie pleide vi av og til å leke med hunden med flasker ute, typ hive plastflasken avgårde for så at hunden skulle løpe og hente den f.eks hvis vi ikke hadde andre leker tilgjengelig der og da. Men vår nye hund blir skikkelig redd hvis vi prøver å leke med en flaske og spesielt om vi hever den over hodet for å hive den. Synes det er så rart, tenker at hun enten må ha vært veldig lite sosialisert eller at hun faktisk har opplevd mishandling. Hva tror dere? Hun var veldig redd for barn da hun kom til oss men det er hun ikke lenger, nå elsker hun dem Hun er veldig lettrent da hun er veldig glad i ma og godbiter så vi har lært henne masse triks allerede. Da hun kom kunne hun såvidt lyde "sitt". Synes nesten det virker som et sosialiseringsproblem. Noen som har noen tips på veien? Anonymous poster hash: 1e5ec...3cf
Sugerøret Skrevet 11. november 2013 #2 Skrevet 11. november 2013 Denne hunden må du ikke sammenligne med din gamle.. "kast " ut alle ideer og lekemetoder dere hadde med den gamle. Vedr. bjeffing på folk på døra. Lær hunden å stoppe ved stua,eller rommet som går inn mot utgangsdøra. ALLE gjester skal Ignorere hunden,ikke kikke,snakke eller ta etter hunden. Bust betyr ikke alltid sinne,det kan være spenning,advarsel,forventning. Så ikke heng dere opp i det. Ut ifra hva du forteller,kan det høres ut som hunden har blitt slått.Så det må dere ta hensyn til.Ikke ha noe over hode (flasker...) eller opptre truendes. Hunden trenger lang tid på å bli kjent med dere,stedet og rutiner. Det kan ta måneder før (om) hunden roer seg ned. Jeg ville helt klart hatt litt mindre besøk en periode,slikt at dere får tid til å bli kjent med hverandre. 2
kattepus89 Skrevet 12. november 2013 #3 Skrevet 12. november 2013 Hvis besøkende gir henne godbit er det jo ikke så rart at hun fortsetter med denne adferden? 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #4 Skrevet 12. november 2013 Denne hunden må du ikke sammenligne med din gamle.. "kast " ut alle ideer og lekemetoder dere hadde med den gamle. Vedr. bjeffing på folk på døra. Lær hunden å stoppe ved stua,eller rommet som går inn mot utgangsdøra. ALLE gjester skal Ignorere hunden,ikke kikke,snakke eller ta etter hunden. Bust betyr ikke alltid sinne,det kan være spenning,advarsel,forventning. Så ikke heng dere opp i det. Ut ifra hva du forteller,kan det høres ut som hunden har blitt slått.Så det må dere ta hensyn til.Ikke ha noe over hode (flasker...) eller opptre truendes. Hunden trenger lang tid på å bli kjent med dere,stedet og rutiner. Det kan ta måneder før (om) hunden roer seg ned. Jeg ville helt klart hatt litt mindre besøk en periode,slikt at dere får tid til å bli kjent med hverandre. Vi har hatt henne 5-6 mnd ca så vi er jo ganske godt kjent med henne nå, og vi har rutiner inne og hun er godt kjent i hjemmet sitt, hun er litt over året gammel. Hvorfor skal de besøkende ignorere henne? Det tror jeg kan blir vanskelig å få til men det er verdt å forsøke hvis det hjelper selvsagt. Tusen takk for svar! Vi vil jo gjerne hjelpe henne så hun ikke skal trenge å bjeffe slik for det er nok fordi hun er redd. Hun har også bjeffet på veterinæren som var mann, han sa jeg måtte ha mer nærhet med henne når hun begynte sånn, gjerne ta på henne og sitte inntil henne. Men jeg synes ikke det hjelper noe særlig egentlig. Hvis besøkende gir henne godbit er det jo ikke så rart at hun fortsetter med denne adferden? Det er ikke noen standard at hun får godbit, vi begynte med det etter en stund. Men hun bjeffer så høyt og voldsomt på nye mennesker at det er det eneste som får henne til å stoppe og til å skjønne at de er hennes venner ikke fiender. Folk blir jo skremt også, det er flere voksne menn som har sagt at de synes hun er litt skummel pga den høye bjeffingen. Men det er det eneste hun gjør pluss at hun holder god avstand til dem. Hun må møte folk 3-4 ganger med korte mellomrom for å bli komfortabel med dem og da slutter hun også med denne fæle bjeffingen. Hun virker rett og slett ikke trygg på nye mennesker. Hun bjeffet noe grusomt på min bestefar og onkel nylig men ikke kvinner i min familie. Hun bjeffer også på skallede og eldre menn på TV av en eller annen grunn. Anonymous poster hash: 1e5ec...3cf
Sugerøret Skrevet 12. november 2013 #5 Skrevet 12. november 2013 (endret) Usikker hund kan bli rolig når den blir ignorert. Om det er mye hilsestyr og go'biter ,kan det gir økt forventning samt stress. ang.nye folk og bjeffing. Kan du teste ut en ting ? La personen ,kun den ene , sette seg ned med ryggen mot hunden.? Ikke forstyrr ,men bare la hunden selv i sitt eget tempo utforske personen? Ikke snakke ,ta etter eller annet. Hvordan reagerer hunden? Endret 12. november 2013 av Kårky
Gjest Mupsi Skrevet 12. november 2013 #6 Skrevet 12. november 2013 Aha, ja det kan bli mye hilsestyr i grunn, for det er mange i vår krets som er veldig glad i hunder eller dyr generelt som kanskje ikke har hund selv. Skal prøve å få noen menn til å gjøre akkurat det du skisserer over flere besøk og se hva som skjer. Takk for svar. Skal oppdatere denne tråden etterhvert når jeg får prøvd det ut og eventuelt løst problemet.
Gjest Mupsi Skrevet 12. november 2013 #7 Skrevet 12. november 2013 Og der var jeg ikke anonym lenger gitt Men det går i grunn greit.
Sugerøret Skrevet 14. november 2013 #8 Skrevet 14. november 2013 Aha, ja det kan bli mye hilsestyr i grunn, for det er mange i vår krets som er veldig glad i hunder eller dyr generelt som kanskje ikke har hund selv. Skal prøve å få noen menn til å gjøre akkurat det du skisserer over flere besøk og se hva som skjer. Takk for svar. Skal oppdatere denne tråden etterhvert når jeg får prøvd det ut og eventuelt løst problemet. Det kan være grunnen Om det ikke fungerer,finnes det andre løsninger . Mange her inne sitter med mye kunnskap,rart de ikke har postet her inne egentlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå