Gå til innhold

Hvorfor tar jenter bestandig kontakt etterhvert med eksene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært i tre forhold og datet 3-4 stykker over litt lengre tid. Noen av de gjorde det slutt med meg, noen gjorde jeg det slutt med og noen bare endte av seg selv på en måte. Når jeg er ferdig med et forhold, så har jeg heller ikke noe særlig mer kontakt med den personen. Kutter ting helt ut. Lettere å gå videre.

Det som derimot er rart, er at samtlige har tatt kontakt med meg etter alt fra 2-3 uker til 4-5 måneder. Dette har skjedd hver gang. Hver gang har jeg fått høre at de savner meg og lignende. Har definitivt fått inntrykk av at de fremdeles var interesserte i meg. Samtlige ganger har jeg vært avvisende, fordi jeg mener når noe er over, så er det over.

Men er dette vanlig? Tar jenter bestandig kontakt med en eks etterhvert? I så fall, hvorfor? Hvorfor ikke bare gå videre.

Anonymous poster hash: 494d0...d49
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I agree with you. Og nei, ikke alle jenter er slik. Noen har jeg fullstendig kuttet ut og brent alle broer til. En ønsket jeg tilbake, men det var bare de første ukene. Ellers hvis jeg har tatt kontakt har det gjerne vært av praktiske årsaker. Noen er jeg venner med. Men jeg føler ofte det er omvendt jeg, at fyren ikke klarer gå videre. En tok kontakt etter to år og ville ha meg tilbake. En fridde ut av det blå.

Så det går begge veier.

Anonymous poster hash: 7e160...c68

Skrevet

TS

Kanskje det går begge veier, men jeg har jo kun opplevd det fra min side. Jeg har aldri tatt kontakt med noen av de og de har alle tatt kontakt med meg.

Skrevet

Er en del menn som tar kontakt med sine exer og. Det har jeg opplevd.

Anonymous poster hash: 8370a...58c
  • Liker 1
Skrevet

TS

Kanskje det går begge veier, men jeg har jo kun opplevd det fra min side. Jeg har aldri tatt kontakt med noen av de og de har alle tatt kontakt med meg.

Er like vanlig blant kvinner som blant menn. Men dette er vel ikke så mye å diskutere? Noen bare gjør det, og da er det opp til deg å avvise dem.

Anonymous poster hash: 8370a...58c

Skrevet

Menn gjør det også :)

Det kan handle om at man ikke finner noe bedre, at man savner det som var, ikke lenger er sint/såret og derfor vil slutte fred, eller bare er glad i personen selv om det er enighet om bruddet.

Skrevet

Både menn og kvinner gjør dette.

Noen ganger er det indirekte forsøk på å bli sammen igjen. Andre ganger er det et forsøk på mer kontakt, closure, et resultat av ensomhet el.l. Det er uansett et resultat av at hun ikke klarer å slippe taket, på et eller annet vis.
Når menn gjør dette kan det være av samme grunner (hvis hun avsluttet forholdet). Hvis han gjorde dette er det ofte et forsøk på å la det gli inn i et "friends with benefits" system.

Alle ærlige voksne mennesker vet at "bare venner" er bortkastet tid. Hvis de har mangel på venner, er kontakten fortsatt et resultat av ensomhet og å dra nytte av følelsene som en gang var der.

Å ignorere det totalt virker kanskje brutalt, men det er det beste for begge. Hun kan ha gleden av å kalle deg en drittsekk til sine venninner en periode, men hun vil (forhåpentligvis) snart innse at det er over å komme seg videre.

Skrevet

TS

Folk er forskjellige. Jeg har som regel ikke noe problem med å ta i mot en eks' henvendelser på en god måte bare fordi jeg ikke vil være sammen med han lenger. Tvert imot kan det føles veldig ok å ha den aller siste praten en stund etter at de verste følelsene rundt bruddet har lagt seg. Da føler partene seg sett, det kan bli lettere å gå videre og heller tenke tilbake på forholdet med litt mindre vondt inni seg. Jeg passer riktignok nøye på å ikke gi falske forhåpninger, og forteller gjerne samtidig at jeg har møtt en annen (e.l.) så han skal skjønne at håpet er ute. Noen blir med ett mye mindre interessert i videre kontakt da :P

Skrevet

Alle ærlige voksne mennesker vet at "bare venner" er bortkastet tid. Hvis de har mangel på venner, er kontakten fortsatt et resultat av ensomhet og å dra nytte av følelsene som en gang var der.

Å? Jeg kjenner mange som er gode venner med eksen sin, og det handler ikke om mangel på andre venner. Bare at kjærestefølelsene er borte for et menneske man er veldig glad i, har det gøy med og fortsatt vil ha i livet sitt. Så lenge nye partnere ikke har noe i mot det ser jeg ikke problemet. Meeen jeg kan godt forstå at nye partnere vil føle seg truet av eksen og dermed fronte en "det er umulig å være venner etter et brudd"-holdning for å beskytte seg selv :)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Å? Jeg kjenner mange som er gode venner med eksen sin, og det handler ikke om mangel på andre venner. Bare at kjærestefølelsene er borte for et menneske man er veldig glad i, har det gøy med og fortsatt vil ha i livet sitt. Så lenge nye partnere ikke har noe i mot det ser jeg ikke problemet. Meeen jeg kan godt forstå at nye partnere vil føle seg truet av eksen og dermed fronte en "det er umulig å være venner etter et brudd"-holdning for å beskytte seg selv :)

Jeg kjenner ingen som bruker denne holdningen for å "beskytte seg selv". Jeg er ikke venn med noen ekser og har aldri vært sammen med en fyr som er det.

Handler mer om å innse at mangel på kontakt er nødvendig for i hvert fall en av partene for å komme seg videre, samt at det romantiske var infiltrert med det vennskapelige og man ikke forvente å se på et menneske helt annerledes over natten. Jeg ville heller ikke gjort det av respekt for min nye partner, uavhengig om det er ok for ham. Jeg har nok venninner som jeg ikke deler en komplisert fortid med.

Alle kvinner jeg kjenner som beholder kontakt med eksen er kvinner som på et eller annet nivå har et behov for å beholde et minne av monogamien de jobbet hardt for. Betyr ikke at de er håpløst forelsket, men at de har et motiv for denne kontakten som er åpenbart for alle andre enn dem selv.

Sier ikke at det ikke finnes unntak, men dette er min erfaring og observasjon :) De jeg kjenner som selv slo opp med typen er nå opptatt med sin nye kjæreste og ofrer han ikke en tanke fordi de har et nytt forhold.

Endret av Marie90
  • Liker 1
Skrevet

Fordi de savner deg på en eller annen måte.

Skrevet (endret)

Jeg kjenner ingen som bruker denne holdningen for å "beskytte seg selv". Jeg er ikke venn med noen ekser og har aldri vært sammen med en fyr som er det.

Handler mer om å innse at mangel på kontakt er nødvendig for i hvert fall en av partene for å komme seg videre, samt at det romantiske var infiltrert med det vennskapelige og man ikke forvente å se på et menneske helt annerledes over natten. Jeg ville heller ikke gjort det av respekt for min nye partner, uavhengig om det er ok for ham. Jeg har nok venninner som jeg ikke deler en komplisert fortid med.

Alle kvinner jeg kjenner som beholder kontakt med eksen er kvinner som på et eller annet nivå har et behov for å beholde et minne av monogamien de jobbet hardt for. Betyr ikke at de er håpløst forelsket, men at de har et motiv for denne kontakten som er åpenbart for alle andre enn dem selv.

Ok, det er din mening, men de jeg kjenner som nå er venner har ikke hatt noe problem med å gå videre. Noen har riktignok trengt litt tid fra hverandre før de kunne bli venner, men det har gått seg til. Etter et langt forhold har man ofte en stor felles omgangskrets, og da er det bare hyggelig for alle om det funker å omgås som venner, selv om man har nye partnere. Et slikt vennskap behøver selvfølgelig ikke å innebære filmkvelder på tomannshånd, selv om det sikkert også forekommer for alt jeg vet.

De eksene jeg er/har vært venner med har jeg beholdt i livet mitt fordi jeg har likt dem, følelsene har vært borte og det har funket å være venner selv om jeg har hatt ny kjæreste. Ikke for å bevare et minne om monogamien. Tror ikke noen av de rundt oss har en slik oppfatning heller.

Hadde jeg fått signaler om at det ikke var ok for en ny partner, hadde jeg unngått eksene - og det hadde eksene hatt forståelse for. De vet godt hvordan det er med nye forhold og ekser, vi er voksne mennesker som tar det hele med stor ro og vil at den andre skal lykkes med det nye. Nå har jeg riktignok ikke hatt det problemet da det skal litt mer enn en uinteressant eks til for at nye kjærester har følt uoverkommelig mye trussel eller ubehag. Som oftest har det holdt at de tilfeldigvis har hilst på hverandre når vi har vært ute, fått en ok tone - godkjent hverandre eller hva det er menn gjør, og så har det vært greit. Skulle en fremtidig kjæreste ha problemer med det hadde jeg ikke nølt med å skru ned kontakten til hilse på gata-nivå.

Regner med du også kommer til å forandre mening når du i årene fremover ser fungerende eksempler i din egen vennekrets som bryter med meningene dine :)

Endret av zen
  • Liker 2
Skrevet

Regner med du også kommer til å forandre mening når du i årene fremover ser fungerende eksempler i din egen vennekrets som bryter med meningene dine :)

Jeg er alltid åpen for nye impulser. Når det er sagt reflekterer ikke min alder min erfaring - de fleste av mine venner er noen år eldre, enten i seriøse forhold eller forlovet/gift. De har ikke kontakt med ekskjærester - ikke først og fremst av hensyn til partneren, men rett og slett fordi de ikke har behov for det og får sin "fill" av oppmerksomhet fra det motsatte kjønn fra sin partner og det sosiale behov fra venner.

På samme vis synes jeg alle skal være åpne for nye erfaringer - f.eks. at det lurer noe under såkalt "nøytrale" vennskapsforhold med ekser og hvorvidt å kutte vedkommende ut ville være problematisk.

Skrevet (endret)

Jeg er alltid åpen for nye impulser. Når det er sagt reflekterer ikke min alder min erfaring - de fleste av mine venner er noen år eldre, enten i seriøse forhold eller forlovet/gift. De har ikke kontakt med ekskjærester - ikke først og fremst av hensyn til partneren, men rett og slett fordi de ikke har behov for det og får sin "fill" av oppmerksomhet fra det motsatte kjønn fra sin partner og det sosiale behov fra venner.

På samme vis synes jeg alle skal være åpne for nye erfaringer - f.eks. at det lurer noe under såkalt "nøytrale" vennskapsforhold med ekser og hvorvidt å kutte vedkommende ut ville være problematisk.

Vel, for noen mennesker er harmoni i omgangskretsen eller båndet til en man bryr seg om viktigere enn konsepter som "fill av oppmerksomhet fra det motsatte kjønn" og "sosialt behov". Men dine venner har kanskje ikke felles omgangskrets med eksen?

Ja, det kan lure noe under såkalte nøytrale vennskapsforhold, men ofte blir trusselen mindre når ny partner blir introdusert og gjør seg godt likt.

Endret av zen
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har vært i tre forhold og datet 3-4 stykker over litt lengre tid. Noen av de gjorde det slutt med meg, noen gjorde jeg det slutt med og noen bare endte av seg selv på en måte. Når jeg er ferdig med et forhold, så har jeg heller ikke noe særlig mer kontakt med den personen. Kutter ting helt ut. Lettere å gå videre.

Det som derimot er rart, er at samtlige har tatt kontakt med meg etter alt fra 2-3 uker til 4-5 måneder. Dette har skjedd hver gang. Hver gang har jeg fått høre at de savner meg og lignende. Har definitivt fått inntrykk av at de fremdeles var interesserte i meg. Samtlige ganger har jeg vært avvisende, fordi jeg mener når noe er over, så er det over.

Men er dette vanlig? Tar jenter bestandig kontakt med en eks etterhvert? I så fall, hvorfor? Hvorfor ikke bare gå videre.

Been there. Den sangen der var velkjent for meg før jeg fikk mer erfaring og gikk inn i et forhold som varte i ni år. Nå er det en annen sang.

MEN, det gjør uansett ikke spørsmålet ditt mindre sant for det. Greia er bare at du kanskje skjønner det en vakker dag. Det er vanskelig å gi slipp innimellom. Man kan sitte å si at "man gjør det så enkelt", og "ikke gjør det som andre". Men, en dag har du kanskje på deg de samme skoa og står der og sier "ubs, kanskje jeg ikke tar så lett på det likevell".

Men okey. Vel, kanskje de har hatt mer følelser for deg enn hva du har hatt for dem. Det kommer ikke an på kjønn, for som jente har jeg ikke en eneste eks som ikke har gjort det samme som du nevner. Men da jeg sa at jeg ikke var sånn selv, var det feil. Du har bare rørt noe i hjertet til dem.

Og hva som helst slags gutt, har det ikke på den måten:) det er virkelig ikke en jente-greie. Det er du som har rørt noe positivt i dem.

Anonymous poster hash: ac6d7...bec

• Liker 1
Skrevet

Man vet aldri hva man har før man mister det? Sånn har jeg følt det etter flere xer hvert fall:) Har hatt lyst å ta kontakt mange ganger. noen gang har jeg gjort det, mesteparten ikke..

Anonymous poster hash: a2455...029
Skrevet

Fordi det var noe bra der engang,kanskje det kan bli noe bra igjen?

Skrevet (endret)

kunne ikke fallt meg inn å kontakte noen av mine x'er. Så priviligerte blir de gutta aldri igjen :fnise:

Endret av Wonders
Skrevet

Jeg har aldri tatt kontakt for meg er det kort og brutalt over når det er over, men har flere ganger opplevd mannlige ekser som tar kontakt.

Anonymous poster hash: 844f3...c59
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...