Gå til innhold

stigning på tredemølle

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg løper 8 km på mølla og bruker 50 min. De første 5 min løper jeg på 0 i stigning, og øker med 1 hvert 5 min. Jeg er oppe på 9 i stigning på slutten. Er dette bra trening? Merker det sykt i rumpemusklene dagen derpå, så det gjør vondt å sitte. Har også fått betydelig mer muskler i lårene. Så dette er vel mye bedre trening enn å løpe på lav stigning? Forbrenner man mye mer på en slik økt? Jeg pleier å regne at jeg forbrenner vekten min i kalorier per km, men med betydelig stigning blir det vel mer?

Anonymous poster hash: 45aff...842

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man bygger ikke muskler ved å løpe, heller tvert i mot. Evt mister du fettmasse slik at musklene kommer mer til syne.

Det er mer utfordrende å løpe i motbakke enn på flatt underlag, pulsen kommer fortere og man forbrenner jo naturligvis mer ved å løpe i f eks 5% motbakke enn ved 0% motbakke forutsatt at farten er den samme.

Om det er bedre å løpe i motbakke enn på flatt underlag, kommer jo an hva som er målsettingen din. For å bedre kondisjonen/o2 opptak, så ville jeg anbefalt intervaller i noe motbakke, helling på mølla er også mer skånsomt for knærne. Dersom du ønsker mer benstyrke, så ville jeg anbefalt styrketrening. (Evt pluss intervaller). Dersom du ønsker ned i vekt, så må du gjerne løpe langkjøringer i rolig tempo, men ha i bakhodet at man skal opp i en relativt høy intensitet for at løpingen skal gi særlig effekt på o2 opptak, løping tærer på muskelmassen, man bli sulten av å løpe mye (så dersom man skal ned i vekt er det viktig å obs' e inntaket av kcal selv om man øker treningsmengden), og etterforvrenningen er bedre etter intervlløkter enn langkjøringer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...