AnonymBruker Skrevet 10. november 2013 #1 Skrevet 10. november 2013 Har nettopp fått tilbakemelding fra veileder på en innlevering om at vi bør bruke APA stilen i referansen. Jeg har i teksten min referert til en rekke artikler, blant annet denne: http://www.forskning.no/artikler/2003/november/1068819412.14 Har sitert han slik: «Uansett om befolkningen velger skolemedisinsk eller alternativmedisinsk behandling, har de krav på at forskningen gjør hva den kan for å belyse hva som er den beste og tryggeste behandling.» (Fønnebø 2003). Lurer derfor på hvordan man skal referere til noe noen har skrevet i en artikkel i løpende tekst ifølge APA stilen. Kan ikke finne noe om det på nettet. (Har brukt uio og ntnu sine veiledninger. Fikk også beskjed om å droppe alt overflødig, som feks: doi. Men ser at APA krever doi hvis det finnes... Vet ikke hva jeg skal gjøre da Anonymous poster hash: b1b9c...8a1
Pearl2.0 Skrevet 10. november 2013 #2 Skrevet 10. november 2013 (endret) Skal det være komma mellom navn og årstall tro...? Edit: Det SKAL være komma mellom navn og årstall. Endret 10. november 2013 av Perlegull
AnonymBruker Skrevet 10. november 2013 #3 Skrevet 10. november 2013 Fra APA-malen: Nettsider/elektroniske dokumenter • Nettsider med forfatter refereres til med forfatternavn og årstall. • Nettsider uten forfatter hvor artikkelen en del av et større nettsted oppgis navnet til nettstedet/organisasjonen som forfatter. … har i løpet av 2007 fått et tilbud (NAV, 2007). • Ved referanse til et nettsted og ikke et spesifikt dokument på internettsiden oppgi hele adressen til siden i teksten. • Dersom nettsiden er helt fristilt skal referansen i teksten oppgi noen ord av tittelen på siden for å vise leseren hvor referansen kan finnes i litteraturlisten. Anonymous poster hash: 8825b...202
Limah Skrevet 10. november 2013 #4 Skrevet 10. november 2013 En løsning kan være slik: Fennebø (2003) sier at: "sitat".
AnonymBruker Skrevet 10. november 2013 #5 Skrevet 10. november 2013 Fra APA-malen: I teksen: Nettsider/elektroniske dokumenter Nettsider med forfatter refereres til med forfatternavn og årstall. Nettsider uten forfatter hvor artikkelen en del av et større nettsted oppgis navnet til nettstedet/organisasjonen som forfatter. … har i løpet av 2007 fått et tilbud (NAV, 2007). Ved referanse til et nettsted og ikke et spesifikt dokument på internettsiden oppgi hele adressen til siden i teksten. Arbeidstilsynet er en nettside som inneholder denne type informasjon ( Dersom nettsiden er helt fristilt skal referansen i teksten oppgi noen ord av tittelen på siden for å vise leseren hvor referansen kan finnes i litteraturlisten. I litteraturlisten: Dersom nettsiden har dato for publisering av dokumentet på siden skal denne brukes, hvis ikke skrives kun årstallet. URL lenke bør gå direkte til artikkelen. Elektronisk tidsskriftartikkel: Forfatter, A. A. (årstall). Artikkeltittel. Tidsskrift, årgang(hefte), sidetall. Hentet dag. måned år, fra URL Reychler, L. (2002). Peace building architecture. Peace and conflict studies, 9(1). Hentet 11. februar 2003, fra http://www.gmu.edu/academic/pcs/LR83PCS.htm På engelsk blir datohenvisningen annerledes: Reychler, L. (2002). Peace building architecture. Peace and conflict studies, 9(1). Retrieved February 11, 2003, from http://www.gmu.edu/academic/pcs/LR83PCS.htm Anonymous poster hash: 8825b...202
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #6 Skrevet 11. november 2013 Tusen takk for svar alle sammen. Nå forstod jeg det bedre. Har bare et spørsmål til, og det er at vi bruker en rapport, som ikke inneholder sidetall. Holder det da at jeg skriver etternavn og årstall, eller må jeg begynne å lage sidetall i rapporten? Anonymous poster hash: b1b9c...8a1
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 11. november 2013 #7 Skrevet 11. november 2013 Finnes APA-malen ute på generelle nettsider, eller kun på skolers hjemmesider?
followURdreams Skrevet 15. november 2013 #8 Skrevet 15. november 2013 APA malen finner du på ntnu, og hvis du googler APA så kommer det opp mange flere sider:) tror jeg fant en mal som ikke var tilknyttet et spesielt lærested:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå